Jump to content
  • 0
etiennemichielsen

Oplossingen Van Caches Op Barny's Website

Question

Beste geocachers,

Onlangs werden twee van mijn caches gelogd door Barny met de tekst dat vele oplossingen gewoon op zijn website te vinden zijn. Ben ik de enige die hier principieel moeite mee heeft, of zijn er meerdere geocachers die dat onnodig en onwenselijk vinden?

Groet,

De Bottendaler

• Upvote 2

Recommended Posts

• 0

Zo zijn we weer bij het befaamde, beruchte cq verachte puntjesjagen aanbeland.

En wat wilt Groundspeak nu van ons, geocachers, met hun nieuwste creatie: de jacht naar Mary Hyde?

Puntjesjagen - 30 of meer per week graag.

Voor een droevig zoefeniertje of 6.

• 0

Normaal gesproken zal ik altijd proberen een cache lopen "in de geest zoals de legger het bedoeld heeft". Waarin handelt een geocacher? Een geocacher handelt in de geest van de legger. Maar als puntje bij paaltje komt, maak ik zelf uit hoe ik bij het eindcoördinaat van een geocache kom. Claims van een co hoe ik dat zou moeten aanleggen beschouw ik als volstrekt belachelijk en abject. Mijn eigen rede is daarbij mijn leidraad, en niet het ego van de cachelegger.

Een site als die van Barny ontziet het ego van de co niet. Gastvrijheid lijkt mij vele malen belangrijker dan de claims die een co meent te moeten leggen op het gedrag van zijn bezoekers. Als de co door dit gedrag van zijn bezoekers zijn cache archiveert, dan lijkt me dat een win-win situatie. In de natuur is maar heel weinig ruimte om een geocache te leggen, dus alle vrijgekomen ruimte is welkom. Dit alles geldt natuurlijk niet binnen de bebouwde kom. Daar maakt het niet uit wat voor cache men legt, en hoe meer, hoe beter. Dat houdt de liefhebbers (?) van urban caches uit het bos.

Mysterieleggers houden er van puzzels te maken. Bij navraag heb ik tot nu toe nog geen mysterielegger ontdekt die zelf graag puzzels oplost. Prima, natuurlijk, maar om dan te claimen dat je bezoekers geen hulp mogen gebruiken is dan wel een beetje, wel, egocentrisch.

Dus mysterielegger, maak een puzzel die het verdient om opgelost te worden, en je zult mij daarover niet horen. Maar claimen dat een flutpuzzel opgelost moet worden is mij niet onderhoudend genoeg. Meestal zal je cache niet vereerd worden met een bezoek van mij. Wees daar maar blij om, want je zou het log ook niet willen lezen. Maar soms zijn er mij moverende redenen dat ik zulke draken wel zal bezoeken. In die gevallen is de hulp van Barny welkom. Normaal gesproken zal ik daarbij de legger ontzien in mijn logs. Mijn boodschap is meestal slechts tussen de regels door te lezen. Dat geeft geen probleem omdat de meeste mensen niet lezen wat ik schrijf maar wat zij denken dat ik schrijf. Maar dat mijn boodschap altijd onleesbaar zal zijn, daarvoor geef ik geen garanties.

Edited by Diederikus
  • Upvote 1

• 0

Je moet niks. De standaard geocacher bestaat niet.Een cacher is in zijn doen en laten uniek en maakt zijn eigen keuzes.

Keuze genoeg, ook. Sommigen kiezen voor een mooie multi en anderen houden van moeilijke puzzels.

Daarnaast willen sommige cachers alles gevonden hebben in een bepaalde omtrek om zich heen.

Weer anderen willen zoveel mogelijk caches vinden, als ze een dag op stap zijn.

Ook cachers die alle soorten en moeilijkheidsgraden gedaan willen hebben, mogen we niet vergeten.

En die alle gemeentes in Nederland bezocht willen hebben.

O ja, er zijn ook nog cachers die alleen in bossen te vinden zijn.

Edited by Dagwacht

• 0

Van cachers die alle Stippen op de Kaart gedaan willen hebben, heb ik geen signalen ontvangen. :clown:

• 0

Claims van een co hoe ik dat zou moeten aanleggen beschouw ik als volstrekt belachelijk en abject.

Krachtige bewoordingen, Diederikus. Gek genoeg ben ik in mijn 15-jarige cachersloopbaan nog niet geconfronteerd met co's die mij precies voorschreven hoe ik de vraagstukjes van zijn of haar cache zou moeten oplossen. Kortom, volgens alle vrijheid daarin.

Ik vind dat nog wel iets anders dan de vraagstukjes helemaal overslaan en voor het puntje je toevlucht nemen naar een lijst die je (maar ook kwaadwillenden) meteen naar de eindcache leidt.

• 0

Mysterieleggers houden er van puzzels te maken. Bij navraag heb ik tot nu toe nog geen mysterielegger ontdekt die zelf graag puzzels oplost.

Nou, bij deze dan...ik ben Piet / PnavE_81, heb zelf 2 puzzels (en een multi met veldpuzzels) in het veld liggen en los heeeeeeel graag puzzels op.

• 0

... De "uitdaging" die in vele mysteries zit, leidt zelden tot een kwaliteitscache. ...
Ik heb makkelijke en moeilijke mysteries gedaan. Sommigen waar veel werk in gestoken was en sommigen wat minder. Maar de cache was in vele malen teleurstellend. ...

Wat voor nut heeft een oplossingssite, als de caches/cachelocaties bij puzzelcaches toch zelden de moeite waard zijn? Gewoon overslaan!

Ik snap inderdaad zo langzamerhand ook helemaal niks meer van de argumentatie van de lijstjes-cachers: ze vinden het puzzelen niks, en dan is de eindcache veelal ook nog helemaal niks....

Waarom ga je dan in vredesnaam dit soort caches zoeken??? :blink:

Ik kan echt maar één reden bedenken: het gaat de lijstjesjagers enkel om de puntjes ... Een andere reden kan ik niet bedenken.

Normaliter vind ik je uitspraken erg genuanceerd Peetee, maar nu wil ik toch even reageren.
Ik heb al diverse malen uitgelegd dat ik leuke puzzels graag oplos. Het probleem bij mij in de buurt is dat er geen caches meer liggen, op wat gedachtenkronkels en egopuzzels na. Nu kan ik toch op de fiets wat caches zoeken, dankzij de coordinaten. En nee, het gaat me niet om het puntje. Ik vind het zoeken vooral leuk, de nieuwe plekken. Ik log genoeg DNF's. Vaak is de locatie van een mystery weliswaar een teleurstelling, maar er zitten ook mooie locaties tussen. Voor mij dus de moeite waard.

• 0

Ik snap het echt :no:, dat er Geocachers zijn die deze 'illegale' ( besmette? ) gegevens gebruiken. Blijkbaar vinden deze personen de puntjes of de status die ze daardoor denken te krijgen, belangrijker dan de ‘belangen’ van de C-O’s van deze 101.000 caches wereldwijd ( 6000+ in Nederland ) die in de database staan.

Natuurlijk moet je ervan uitgaan, dat deze C-O’s een mysterie maken, om hun hobby genoten een plezier te doen en hun uit te dagen. Het verklappen van de oplossing zou je kunnen zien als spelbederf ( zo zou ik het ervaren ) en daarvoor wordt b.v. in voetbal een gele kaart gegeven: een serieuze waarschuwing ( 2 gele kaarten = eruit ).

Het zou mij niets verbazen, dat er C-O's zijn die hierdoor geen nieuwe caches meer leggen.

Ik snap dat enkele schrijvers hier puzzels ( en dus mysteries ) maar niets vinden, maar snap niet dat ze wel Founds daarvoor schrijven. Ergo: het gaat ze gewoon om de punten. En.....dat is ook een spelletje, maar dit heeft niets met Geocaching te maken.

Begrijp me goed: iedereen binnen de regels van Geocaching, zijn spelletje. Maar het publiek verklappen van een oplossing, valt beslist niet binnen die regels. In het begin dacht ik, dat het publiceren van deze database iets met ego te maken had. Zo iets van “..kijk mij eens..” en natuurlijk zijn er altijd personen die daar gebruiker van willen maken ( nog meer aandacht ). Maar ik heb steeds meer het vermoeden, dat dit een vergoelijking is van het eigen cache gedrag. Zo van: Als anderen het doen, waarom ik dan niet? Of de moderne versie daarvan: niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Vindt je mysteries niet leuk, kan ( of wil ) je de puzzel niet oplossen of vindt je dat ze altijd op een prut plek liggen: heb dan ook ‘karakter’ en laat ze links liggen! De oplossing is echt heel simpel en zonder dat je iemand benadeeld: Zo hup de Ignore bak in met die cache. Dat is niet erg hoor en daar doe je echt niemand kwijt mee.

Niet dus. Puntjes interesseren me niets. Egopuzzels en treitermysteries ook niet. Een fietstocht interesseert me wel. En daarom heb ik graag de coordinaten.
Makers doen vaak zo hun best om een onmogelijke mysterie te creëeren die niet zelfstandig op te lossen is. Honderden inmiddels. Laat ze maar zwoegen voor me. In de praktijk is het veel heen en weer mailen, hints vragen en netwerkjes inschakelen. Hulp dus! En zo kom je steeds een stapje verder. Wat is dan nog de betekenis van geocachen? Volgens mij buiten bezig zijn en een cache zoeken. Daar ga ik liever voor, dan mijn energie steken in die doorgedraaide makers met hun gekrenkte ego's.
Naar mijn mening wordt er niemand benadeeld. Slechts een logisch gevolg van. Maak je een leuke puzzel, dan vinden mensen dat doorgaans ook leuk. Maar je een mysterie onmogelijk, dan moet je ook niet gaan piepen als mensen andere methodes gaan gebruiken. Kijk eens in de spiegel raad ik de maker van treitercaches aan.
Edited by Barry
  • Upvote 1

• 0

Ik snap het echt niet dat er cachers zijn die puzzels maken die voor "normale" cachers niet op te lossen zijn.

Dan snap je ook vast niet waarom cachers klimcaches maken, als ze weten dat veel cachers die nooit zullen gaan loggen omdat ze er de fysieke conditie niet voor hebben om dat te kunnen. En je zult ook vast niet snappen waarom cachers een 35 kilometer lange fietscachetocht uitzetten, die om dezelfde reden voor veel cachers niet te doen is.

Totaal andere koek. Iedereen is in staat een mysterie op te lossen. Het is maar net hoeveel mailtjes je wilt versturen. Heeft niets met intelligentie, fysieke gesteldheid of logica te maken. Je stelling klopt dus niet.

Ik ben niet fysiek in staat om ver te fietsen of te klimmen. Daarom sla ik zulke caches ook over. Maar mysteries met een terreinwaarde die ik aankan, ga ik toch graag zoeken. De onzin die daar in de cachelisting aan vooraf gaat, sla ik in de meeste gevallen graag over.

Fysieke uitdagingen kun je echter prima op filteren.

• 0

Claims van een co hoe ik dat zou moeten aanleggen beschouw ik als volstrekt belachelijk en abject.

Krachtige bewoordingen, Diederikus. Gek genoeg ben ik in mijn 15-jarige cachersloopbaan nog niet geconfronteerd met co's die mij precies voorschreven hoe ik de vraagstukjes van zijn of haar cache zou moeten oplossen. Kortom, volgens alle vrijheid daarin.

Ik vind dat nog wel iets anders dan de vraagstukjes helemaal overslaan en voor het puntje je toevlucht nemen naar een lijst die je (maar ook kwaadwillenden) meteen naar de eindcache leidt.

"Kwaadwillenden" heb je bij alle caches. Dat is het risico van het vak. Heeft niets te maken met mensen die soms via een lijstje werken. Traditionals hebben per definitie de meeste kans op beschadigingen.

• 0

Normaal gesproken zal ik altijd proberen een cache lopen "in de geest zoals de legger het bedoeld heeft". Waarin handelt een geocacher? Een geocacher handelt in de geest van de legger. Maar als puntje bij paaltje komt, maak ik zelf uit hoe ik bij het eindcoördinaat van een geocache kom. Claims van een co hoe ik dat zou moeten aanleggen beschouw ik als volstrekt belachelijk en abject. Mijn eigen rede is daarbij mijn leidraad, en niet het ego van de cachelegger.

Een site als die van Barny ontziet het ego van de co niet. Gastvrijheid lijkt mij vele malen belangrijker dan de claims die een co meent te moeten leggen op het gedrag van zijn bezoekers. Als de co door dit gedrag van zijn bezoekers zijn cache archiveert, dan lijkt me dat een win-win situatie. In de natuur is maar heel weinig ruimte om een geocache te leggen, dus alle vrijgekomen ruimte is welkom. Dit alles geldt natuurlijk niet binnen de bebouwde kom. Daar maakt het niet uit wat voor cache men legt, en hoe meer, hoe beter. Dat houdt de liefhebbers (?) van urban caches uit het bos.

OK, dan plaatsen we de eind coordinaten van jouw multies wel online.

Hmm, ik meen mij te herinneren dat je hierover zat te beklagen, dat mensen rechtstreeks naar het eindcoord liepen van jouw cache en dat je dat vervelend vond. Daar was die niet voor gelegd....die puntjesjagers.

Verder (niet reagerend op Diederikus):

Hier spelen een aantal zaken. Ten eerste, de maker van die lijst, 'aandacht trekken'. Eerst aandacht trekken met zoveel mogelijk spelfouten maken (opgevallen dat die dat nu niet meer doet?), mensen uitschelden en noem maar op. En dan moet je steeds verder gaan om nog aandacht te krijgen en dus komt er een publieke schandpaal op facebook (review bloopers of zoiets). Nu de volgende stap en droevigheid ten top een lijst met zoveel mogelijk oplossingen van mysteries.

Ten tweede, de gebruikers van die lijsten, mensen die dwangneuroses hebben. De kaart moet leeg of de teller moet zo hoog mogelijk. Want laten we eerlijk zijn, er liggen genoeg traditionals om de mysteries links te laten liggen. Maar nee, ze vinden mysteries niet leuk, maar die cache moet gelogd worden. Het argument dat de puzzel te moeilijk is of dat geocachen niet om puzzelen gaat is natuurlijk helemaal niet van belang. Als je dat echt vindt, kun je ook veel multies niet doen. Laten we daar dan ook maar de eindcoords van publiceren. Zeg je dat geocachen gaat om buiten te zijn en niet binnen puzzels oplossen, dan vraag ik mij af wat je op dit forum doet. Sommigen spenderen zoveel op facebook en fora, dat ze makkelijk de tijd hebben gehad om een puzzel op te lossen.

Hoe dan ook, als je het niets vindt, laat je het links liggen.

• Upvote 4

• 0

De ironie is dat veel CO's die moeilijke puzzelcaches neerleggen voor anderen zelf de trailtjes van traditionals aflopen om puntjes te scoren.

• Upvote 1

• 0

Een lijst met eindcoords zou ik niet zo gauw gebruiken.

Alleen eindcoords brengen je naar een eindpunt en dat wil ik niet (hooguit ter controle als ik een route loop en op het laatst vastloop).

Een lijst met oplossingen van puzzels zou ik wel erg blij mee zijn.

Dus de startcoords ipv de eindcoords.

Dan hoef ik niet de puzzel te doen (wat volgens mij niets met geocachen te maken heeft) maar kan ik wel direct met de wandeling starten en de eventuele veldopdrachten doen.

Antarctica

• 0

Mooie bijdrage van Diederikus, hij is een meester in wetenschappelijk geleuter.

Wat betreft puzzels wil ik niet alles over één kam scheren.
Een onbegrijpelijke puzzel die mij brengt naar een koker bij een verkeersbord vind ik verwerpelijk.
Maar een puzzel die mij in de stemming brengt, bijvoorbeeld via een filmpje met aanwijzingen, verhoogt de voorpret. Zeker wanneer het vervolg een leuke Multi is.

Hoe ik denk over het publiceren van oplossingen van puzzels heb ik al vaak geschreven. Deze discussie loopt immers al jaren. En of je het nou Geoleaks of Barnyleaks noemt maakt mij niet uit. Of om het anders te zeggen: ga lekker naar buiten geocachen ipv je tijd te verdoen met het zoeken naar oplossingen van puzzels omdat je puntenlijst er mooier uit moet zien.

• Upvote 2

• 0

OK, dan plaatsen we de eind coordinaten van jouw multies wel online.

Hmm, ik meen mij te herinneren dat je hierover zat te beklagen, dat mensen rechtstreeks naar het eindcoord liepen van jouw cache en dat je dat vervelend vond. Daar was die niet voor gelegd....die puntjesjagers.

LOL, zoals gewoonlijk projecteer je weer eens je eigen verzinsels over mensen op anderen.

Van de website van Wijze Lessen:

wijze%20lessen_zpsaiyxlutf.png

Het liefst zou ik de eindcoördinaten gewoon op de listing zetten. Dat vinden de meeste bezoekers echter niet zo leuk, dus daarom doe ik dat niet.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...