Jump to content
etiennemichielsen

Oplossingen Van Caches Op Barny's Website

Recommended Posts

Ik vergelijk mysteries met puzzelboekjes. Je hebt mensen die kruiswoordpuzzels zelfstandig willen oplossen. Je hebt ook mensen die in hetzelfde boekje al gauw naar de antwoorden kijken. En je hebt mensen die het niets uitmaakt als ze een puzzeltje niet kunnen oplossen. Ze gebruiken alle drie hetzelfde puzzelboekje.
En niemand doet elkaar daar kwaad mee. Hooguit houdt je jezelf voor de gek. De maker van het puzzelboekje zal het een worst wezen. Overigens kan je ook een puzzelwoordenboek raadplegen, een andere hulplijn als het ware.
Ik sta er ook zo in met betrekking tot onze hobby. Heb je er geen zin in (en ga je het liefst zo snel mogelijk naar buiten), dan kijk je gelijk naar het antwoord. Wil je puzzelen en moeite doen, dan doe je dat lekker. Heeft de maker van de cache er moeite mee dat zijn coordinaten vrij verkrijgbaar zijn? Welkom in deze tijd. Zet het lekker van je af. Overal is hulp verkrijgbaar. Wellicht eens de spiegel bij jezelf voor houden? Overigens lees ik nooit in cachebeschrijvingen dat de CO niet wil dat coordinaten worden vrijgegeven.
Ik ben overigens gek op normale puzzels, met losse stukjes. Die wil ik perse zelf online oplossen, omdat ik het leuk vind. Ook vragen over onderwerpen die me aanspreken vind ik erg leuk om op te lossen. Probleem is alleen, ik kom ze zo weinig tegen (in mijn omgeving).
En als reactie op Barny z'n post: ik merk ook steeds meer, dat er behoefte aan is. Nogmaals, who cares? Ik denk dat het inmiddels persoonlijk is geworden bij GC. Waarom zijn dan de sites van Geohulp en Geoleaks nog wel online?
Hypocriet en veel belangrijker, laat ze hun energie in belangrijke zaken stoppen, in plaats van mensen aan te pakken die anderen helpen. Waar gaat het nog over?

Ik ben het volledig eens met wat Barry geschreven heeft. De vergelijking met het puzzelboekje klopt volgens mij wel.

Het enige wat ik mij afvraag is:

Diegene die hier zo op tegen zijn, gaan die nooit eens voor een hulplijntje of dergelijke?

Hebben die geen "vrienden" waarmee ze coördinaten doorgeven?

Dat laatste lijkt mij stug.

Ik mis de site van Barny enorm en hoop dat deze, in de vorm die hij had, snel terugkeert.

Edited by Chefpekel

Ik vergelijk mysteries met puzzelboekjes. Je hebt mensen die kruiswoordpuzzels zelfstandig willen oplossen. Je hebt ook mensen die in hetzelfde boekje al gauw naar de antwoorden kijken. En je hebt mensen die het niets uitmaakt als ze een puzzeltje niet kunnen oplossen. Ze gebruiken alle drie hetzelfde puzzelboekje.
En niemand doet elkaar daar kwaad mee. Hooguit houdt je jezelf voor de gek. De maker van het puzzelboekje zal het een worst wezen. Overigens kan je ook een puzzelwoordenboek raadplegen, een andere hulplijn als het ware.

Je vergelijking met puzzelboekjes gaat mank. Beter zou zijn:

Je hebt verschillende soorten uitgevers van puzzelboekjes.

Sommige uitgevers maken goedkope puzzelboekjes met standaardpuzzels die ze met 1 druk op de knop genereren puur vanuit het oogpunt om zoveel mogelijk boekjes te verkopen en dus winst te maken. Het zal hen inderdaad een worst zijn hoe je de boekjes invult (en of je ze uberhaupt invult)

Er zullen echter ook uitgevers van boekjes zijn die juist kwaliteits puzzels willen aanbieden. Tuurlijk moeten ze winst maken om te kunnen overleven (vergelijk: tuurlijk is het leuk als je cache zo af en toe ook echt eens bezocht wordt), maar ze maken de puzzel vanuit het oogpunt om mensen echt uit te kunnen dagen op een bepaalde manier. Je zult bij deze boekjes waarschijnlijk ook geen oplossing achterin vinden..en deze boekjes vind je ook niet bij de eurowinkel op de hoek, maar ze zijn er wel.

Vind ik niet. De "uitdaging" die in vele mysteries zit, leidt zelden tot een kwaliteitscache. En geocachen draait nog steeds om het vinden van de cache. Daar ga jij scheef. Wat de een goedkoop vind, is voor een ander prima.

Ik heb makkelijke en moeilijke mysteries gedaan. Sommigen waar veel werk in gestoken was en sommigen wat minder. Maar de cache was in vele malen teleurstellend. Kwaliteit is dus een relatief begrip in mysterie-land en hangt niet samen met de moeilijkheidsgraad van een mysterie.

De uitdaging in mysteries is vaak niet meer dan heen en weer mailen, tot je een hint krijgt. Zit niets van logica bij. En met intelligentie heeft het ook al niets te maken. Het is eenvoudig een mysterie te maken die niemand op kan lossen zonder hulp. Wat is de uitdaging dan? Hulp vragen?

Ik zei het al eerder, sommige mysterie-eigenaars zijn meer bezig met hun ego, dan met geocaching.

• Upvote 1

Vind ik niet. De "uitdaging" die in vele mysteries zit, leidt zelden tot een kwaliteitscache. En geocachen draait nog steeds om het vinden van de cache.

zelden...maar er zijn er wel. maar die gaan zonder pardon ook de lijst op...

De ironie is ook dat er nogal wat CO's zijn die als eerste een puzzelcache plaatsen maar zelf het liefste traditionals doen.

Vind ik niet. De "uitdaging" die in vele mysteries zit, leidt zelden tot een kwaliteitscache. En geocachen draait nog steeds om het vinden van de cache.

Maar ook diegene die kwaliteitscaches maken, willen dat hun cache gevonden wordt, of niet?

Dan maak je dus je puzzelcache extra moeilijk en je maakt een kwaliteitscache die amper of niet gevonden wordt zonder dat je hulp inschakelt, omdat de puzzel niet opgelost kan worden.

Dan heeft het weinig meer met "buiten spelen" te maken maar meer met kijk eens hoe moeilijke puzzel ik kan maken?

... De "uitdaging" die in vele mysteries zit, leidt zelden tot een kwaliteitscache. ...
Ik heb makkelijke en moeilijke mysteries gedaan. Sommigen waar veel werk in gestoken was en sommigen wat minder. Maar de cache was in vele malen teleurstellend. ...

Wat voor nut heeft een oplossingssite, als de caches/cachelocaties bij puzzelcaches toch zelden de moeite waard zijn? Gewoon overslaan!

• Upvote 4

Maar ook diegene die kwaliteitscaches maken, willen dat hun cache gevonden wordt, of niet?

Dat is toch de keuze die de CO zelf maakt? ... maar goed, mensen blijven toch het aanleggen en gebruiken van deze lijstjes voor zichzelf goed praten, ik heb niet de illusie dat ik dat kan veranderen.
  • Upvote 1

... De "uitdaging" die in vele mysteries zit, leidt zelden tot een kwaliteitscache. ...
Ik heb makkelijke en moeilijke mysteries gedaan. Sommigen waar veel werk in gestoken was en sommigen wat minder. Maar de cache was in vele malen teleurstellend. ...

Wat voor nut heeft een oplossingssite, als de caches/cachelocaties bij puzzelcaches toch zelden de moeite waard zijn? Gewoon overslaan!

Ik snap inderdaad zo langzamerhand ook helemaal niks meer van de argumentatie van de lijstjes-cachers: ze vinden het puzzelen niks, en dan is de eindcache veelal ook nog helemaal niks....

Waarom ga je dan in vredesnaam dit soort caches zoeken??? :blink:

Ik kan echt maar één reden bedenken: het gaat de lijstjesjagers enkel om de puntjes ... Een andere reden kan ik niet bedenken.

• Upvote 3

Ik snap inderdaad zo langzamerhand ook helemaal niks meer van de argumentatie van de lijstjes-cachers: ze vinden het puzzelen niks, en dan is de eindcache veelal ook nog helemaal niks....

Ik kan echt maar één reden bedenken: het gaat de lijstjesjagers enkel om de puntjes ... Een andere reden kan ik niet bedenken.

Eén van de leuke dingen van geocachen is dat je dat niet weet als je naar de cache toegaat.

Eén van de leuke dingen van geocachen is dat je dat niet weet als je naar de cache toegaat.

Maar als je dan na de zoveelste teleurstelling het puntje weer kunt bijschrijven, dan maakt dat toch wel weer veel goed. :wink2:

• Upvote 1

Ik snap het echt :no:, dat er Geocachers zijn die deze 'illegale' ( besmette? ) gegevens gebruiken. Blijkbaar vinden deze personen de puntjes of de status die ze daardoor denken te krijgen, belangrijker dan de ‘belangen’ van de C-O’s van deze 101.000 caches wereldwijd ( 6000+ in Nederland ) die in de database staan.

Natuurlijk moet je ervan uitgaan, dat deze C-O’s een mysterie maken, om hun hobby genoten een plezier te doen en hun uit te dagen. Het verklappen van de oplossing zou je kunnen zien als spelbederf ( zo zou ik het ervaren ) en daarvoor wordt b.v. in voetbal een gele kaart gegeven: een serieuze waarschuwing ( 2 gele kaarten = eruit ).
Het zou mij niets verbazen, dat er C-O's zijn die hierdoor geen nieuwe caches meer leggen.

Ik snap dat enkele schrijvers hier puzzels ( en dus mysteries ) maar niets vinden, maar snap niet dat ze wel Founds daarvoor schrijven. Ergo: het gaat ze gewoon om de punten. En.....dat is ook een spelletje, maar dit heeft niets met Geocaching te maken.

Begrijp me goed: iedereen binnen de regels van Geocaching, zijn spelletje. Maar het publiek verklappen van een oplossing, valt beslist niet binnen die regels. In het begin dacht ik, dat het publiceren van deze database iets met ego te maken had. Zo iets van “..kijk mij eens..” en natuurlijk zijn er altijd personen die daar gebruiker van willen maken ( nog meer aandacht ). Maar ik heb steeds meer het vermoeden, dat dit een vergoelijking is van het eigen cache gedrag. Zo van: Als anderen het doen, waarom ik dan niet? Of de moderne versie daarvan: niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Vindt je mysteries niet leuk, kan ( of wil ) je de puzzel niet oplossen of vindt je dat ze altijd op een prut plek liggen: heb dan ook ‘karakter’ en laat ze links liggen! De oplossing is echt heel simpel en zonder dat je iemand benadeeld: Zo hup de Ignore bak in met die cache. Dat is niet erg hoor en daar doe je echt niemand kwijt mee.

Edited by Linkalovers
  • Upvote 2

Ik snap het echt niet dat er cachers zijn die puzzels maken die voor "normale" cachers niet op te lossen zijn. Blijkbaar vinden de cachers die deze puzzels maken de status die ze daardoor krijgen belangrijker dan de "belangen" van hun medecachers die willen genieten van onze hobby. Natuurlijk moet je ervan uitgaan dat deze CO's in eerste instantie een mysterie maken voor hun ego en niet om hun medecachers een plezier te doen, getuige de meest matige plekken en formaten (koker) van de "caches". Kan het soms niet laten....

Dat is 1 van de reden waarom ik ook geen mysteries doe en natuurlijk daarvoor ook dan GEEN found schrijf.

Edited by Linkalovers

Ik snap het echt niet dat er cachers zijn die puzzels maken die voor "normale" cachers niet op te lossen zijn.

Dan snap je ook vast niet waarom cachers klimcaches maken, als ze weten dat veel cachers die nooit zullen gaan loggen omdat ze er de fysieke conditie niet voor hebben om dat te kunnen. En je zult ook vast niet snappen waarom cachers een 35 kilometer lange fietscachetocht uitzetten, die om dezelfde reden voor veel cachers niet te doen is.

• Upvote 2

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...