Spring naar bijdragen

Vragen Over Caches Op Half Privé Grond


*AleinaD*

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi allemaal,

 

ik ben hier nieuwe en de laatste week bezig met informeren over geocaching in Nl.

Zelf kom ik uit Oostenrijk en woon sind juli `15 in Nl.

 

Ik was al een keer bezig met GC maar had dan helaas toch, door mijn werk, te weinig tijd om vaker op "zoektocht" te gaan.

 

Ik weet nu in mijn buurt een cache, maar heb hem alleen vanuit mijn auto "gezien".

 

Mijn vraag: Hoe gaan jullie met deze situaties om, wanneer deze half op een privé grond (in dit geval moet je het privé grond niet betreden!) en in een bewoond gebied zijn.

 

Hoe reageren de mensen erop? Zijn die gewoon informeert?

Ik denk daarbij aan de situatie wanneer vreemde personen voor mijn huisje heen en weer lopen en iets zoeken. :)

 

Ik zelf heb daar echter een beetje moeite mee en durf dat niet (weet niet op terecht) omdat waar ik vandaan kom de mensen nog niet zo alert op vreemde mensen zijn als hier in Nl.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

 

groetjes Daniela (Ik hoop dat ik met mijn vraag aan de juiste plek ben ;) )

 

 

 

 

Alvast bedankt

bewerkt door *AleinaD*
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo Daniela,

 

Allereerst welkom op dit forum. :)

 

Ik denk dat je vraag voor veel cachers heel herkenbaar is. Ik heb er zelf ook altijd wat moeite mee om caches die min of meer op privégrond liggen, of caches in een drukke omgeving te loggen. Voor mij is het eerlijk gezegd een reden om vooral natuurcaches te zoeken, waarbij je vantevoren weet dat dat niet het geval zal zijn.

 

Aan de andere kant is het wel zo dat wanneer een cache wel op of bij privé grond is verstopt dat de eigenaar daarvan vaak wel op de hoogte is, en er dus mee rekening houdt dat er zo nu en dan wat snuiters rond zijn of haar huis rondstruinen. Daarnaast is het ook vaak zo dat een cache op de eigen grond van een cache-plaatser is verstopt om zo automatisch toestemming te hebben voor het plaatsen van de cache. Dus ook dan is er geen probleem.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf ben ik geen groot voorstander van voortuincaches. Toch zitten er af en toe wel echt leuke bij. Ik zal nooit zomaar een tuin inlopen en gaan zoeken als ik niet zeker weet dat ik op de juiste plek sta. Dan sla ik liever over en ga ergens anders heen. Ik denk altijd maar zo: dat het kan betekent niet dat het ook moet. Ik doe het voor mijn plezier en hoop dan ook altijd iets leuks aan te treffen: een mooie cache of een mooi gebied om doorheen te wandelen. Soms heb ik geluk, soms niet.

Veel plezier in ieder geval met geocachen in Nederland. En doe vooral waar je je goed bij voelt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je laat je eigen toch niet zo te kijk (voor gek) zetten voor mensen die niets begrijpen van een simpel spelletje

je dient daar voor het vermaak en uit gehoond worden door de bewoners,"kijk die eens zoeken!" niets meer of minder

met een beetje eigenwaarde sla je die zooi over en bezoekt geocache's die geplaatst zijn door mensen die het spelletje wel begrijpen en het leuk vinden om de bezoekers te verrassen met hun creatie op een geowaardige plek

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Peetee dank je wel!

 

Bedank ook voor je reactie.

 

Met jouw informatie zou ik het dan wel nog even voorzichtig proberen de cache te loggen. :lookaround:

 

Even kijken of het mij lukt. ;-)

 

groetjes Daniela


Dank jullie wel voor de reacties!!!

 

Wanneer het lukt dan lukt het maar ik wil nooit bij deze mensen/geocachers horen die alles doen om ook zulke caches te loggen....

 

Geocaching = Plezier!!!

 

Zoals ieder hobby ;-)

 

 

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Do, helemaal mee eens,

zo kan ik er nog wel een stuk of 10 opnoemen die wel de moeite waard zijn om te bezoeken,

de rest, enkele duizenden, zijn wel geplaatst om de ziekelijke voyeur afwijking te voedden

regelmatig word dat ook zonder schroom op de pagina gezet

Mij niet gezien, hun misselijk makende lusten bevredigen ze maar op een andere manier

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een voortuincache bel ik altijd aan. Als er niet wordt open gedaan bel ik aan bij de buren. Dan weet je zeker dat je goed zit.

+1 :-) Wat ik al vaak ben tegengekomen is dat de "voortuincache" in de achtertuin was. Ik vind dat zeer misleidend. Waar is het achtertuinicoontje?

 

Tegenwoordig doe ik eerst een buurtonderzoek of er zich extreme gluurders in de straat bevinden. Pas daarna ga ik met de hark in de hand en zonnebril op in de tuin tekeer. Ik heb immers toestemming!

 

Je mag rekening houden met wat afwijking van 15 meter, dus het kan gebeuren dat de buren ook wat overlast in hun tuinen ervaren. Dat hoort erbij en dat heeft de legger besproken met de buren.

 

Schroom dus niet en ga lekker los in andermans tuin. Ze kicken erop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik log gewoon geen tuin caches, net als carpoolcaches en caches op honden uitlaatveldjes.

 

@Barry

Bij het voortuinicoontje staat zowel "front yard" als "private residence" aangegeven.

Dat zou genoeg moeten zijn om in geval van zij- en achtertuinen dit icoontje ook op de pagina te zetten.

Helaas gebeurt dat veel te weinig, alsof het lezen van een enkel woord al te vermoeiend is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon niet cachen binnen de bebouwde kom. Dan heb je ook nooit een probleem. Ik kan mij niet voorstellen waarom iemand zijn vrije tijd in een woonwijk wil doorbrengen.

 

Het woord vrije tijd speelt voor ons niet zo'n rol. Afgezien van sociale bezigheden en wat kleine vrijwillegerstoestanden kunnen wij onze tijd indelen zoals we dat willen. We kunnen dat in de natuur doen maar ook in de stad. Jouw voorstellingsvermogen is dus misschien voor de werkende klasse, die vijf dagen per week op een bureaustoel doorbrengt een punt van overweging, voor vele anderen is het echter tamelijk kortzichtig.

 

Vorige week dinsdag.... een schitterende dag. Windstil en volop zon, die warm in je nek schijnt. Met de waterbus vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam / Erasmusbrug gevaren. Onderweg is het al genieten van met name het uitzicht op de skyline van Rotterdam.

 

Vooraf vanaf de Erasmusbrug een route uitgezet via 11 traditionals naar de Veerhaven, het Park, de Euromast en verder naar Delfshaven, waar je in het oude pittoreske Rotterdam terecht komt. Daar ook, genietend van de zon, de bezige omgeving en het echte Rotterdamse dialect van de kroegmadam op een terras van een café koffie gedronken. Vervolgens teruggelopen via de omgeving van de Nieuwe Binnenweg, waar je de meest exotische geuren binnenkrijgt van mediterrane en oosterse keukens naar het centrum van de stad.... Onderwijl een aantal prima verstopte caches kunnen loggen op fotogenieke plekjes en bij monumenten of kunstuitingen (de fantastisch gemaakte motorfiets bijvoorbeeld aan de Heemraadsingel), waar je anders ongemerkt aan voorbij gelopen zou zijn. Soms verrassende caches, soms iets minder, maar nooit in voortuinen. Na 12,5 km lopen kwamen we weer terug bij de Erasmusbrug, na onderweg nog in een park genoten te hebben van onze eigen meegenomen lunch.... Drie kwartier varen met de waterbus over de Nieuwe Maas en de Noord (65 plussers ook nog eens met 40% korting) bracht ons weer terug bij de auto en vervolgens de woning. Tijdens onze wandeling door Rotterdam werden door Ma Tabak (die goed kan fotograferen) ook nog eens talrijke impressies van hetgeen we te zien kregen op een chippie vastgelegd, die later door mij werden bewerkt en afgedrukt in een album. Kortom, Diederikus, een geweldige dag beleefd in de door jou zo verfoeide bebouwde kom.

 

Ik wil er alleen maar mee zeggen, dat zo'n door jou geplaatste dooddoener, vastgelegd in een korte zin van 29 woorden zo ver bezijden de waarheid kan zijn. Inderdaad, het zal niet in ons opkomen om op deze manier een buitenwijk van Lelystad te gaan doorkruisen, maar er zijn zo veel gradaties in wat een mens middels de hobby geocaching kan doen. Jammer dat dit dus kennelijk door velen met zelf vervaardige oogkleppen voor niet wordt gezien. Slechts een ammobox achter een groepje van vijf dennen in een provinciaal productiebos, dat bereikt kan worden door zinloos gepuzzel onderweg zou de maatstaf moeten zijn......? Ik ben de eerste om toe te geven, dat dit soms een uiterst fijne dagbeleving tot gevolg kan hebben, maar om te stellen dat dit het enige is.....???? Dan raakt het blikveld toch wel heel erg in de beklemming.... :-)

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ronduit genant om in iemands tuin te graaien.

Voor mij geen voortuincaches, carpoolcaches en ook hondenuitlaatplaatsen mijd ik.

Er blijft nog steeds genoeg moois over om wel te gaan bezoeken.

Maar iedereen moet vooral die caches bezoeken die hij/ zij leuk vindt.

Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik heb de eerste 32 jaar van mijn leven in Amsterdam gewoond. Dat is voor mij genoeg bebouwde kom voor een heel leven. Ik kom nog wel eens in mooie plaatsen zoals Deventer, Utrecht, Enkhuizen of Hoorn voor een stadswandeling langs gevels met mooie natuurstenen puien. Maar het zo niet bij me opkomen dat te combineren met geocachen. Dat leidt veel teveel af en verontrust de buurtbewoners en plaatselijke bejaarden alleen maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent van harte welkom in het naast gelegen Dordrecht, waar je, als je er oog voor hebt, het beste van twee werelden kunt verkrijgen. En een bijkomend voordeel.... De oudjes onder aanvoering van de gebroeders de Witt, die hun eigen mooie stenen plekje hebben in de stad krijg je niet zo snel verontrust... Zij zijn wel wat gewend.... Alhoewel iedereen, die zich vrijwillig in Lelystad vestigt zijn mede-landgenoten in verwarring zou moeten brengen zijn de bewoners van Dordt erg begripvol en bereid je op te vangen en de last van je beslissing mede te dragen.... :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...