Spring naar bijdragen

Geheimzinnig Doen. Waarom Wel? Waarom Niet?


Dagwacht

Aanbevolen berichten

Volgens mij heeft de CO de verantwoordelijkheid om de cache te plaatsen op een plek waar de cacher deze ongezien kan loggen. Geheimzinnigheid is dan geen issue.

Op een plek waar ik het idee heb niet ongezien te kunnen loggen heb ik de neiging om dan maar niet te loggen. Zo ook het voorlaatste weekend, toen ik aan het eind van een prachtige wandeling ontdekte dat de cache op zowat de drukst denkbare plek in de omgeving was verstopt, op zo'n meter of drie vanaf een speeltuintje bij een pannenkoekrestaurant. Ik heb die dus ook niet gelogd.

 

Persoonlijk vind ik dat echt een gemiste kans, die door de CO gemakkelijk voorkomen had kunnen worden, omdat in de directe omgeving plenty goede verstopplekken te vinden waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens mij heeft de CO de verantwoordelijkheid om de cache te plaatsen op een plek waar de cacher deze ongezien kan loggen.

Staat daar iets over vermeld in de richtlijnen? Dan zouden veel caches, ook enkele caches van ons, niet aan de richtlijnen voldoen.

Of is het toch vooral een persoonlijke mening/ voorkeur?.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is het laatste. Maar iedere CO ziet niet graag dat zijn of haar cache door muggles wordt ontdekt, of dat hij zelfs geript wordt. Ik heb doorgaans dus ook niet zoveel met een opmerking in de listing als "Zorg ervoor dat omstanders niet zien wat je aan het doen bent" als de CO zelf niets heeft gedaan om dat te voorkomen. En volgens mij kan de CO daar zelf dus heel veel aan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Volgens mij heeft de CO de verantwoordelijkheid om de cache te plaatsen op een plek waar de cacher deze ongezien kan loggen. Geheimzinnigheid is dan geen issue.

Op een plek waar ik het idee heb niet ongezien te kunnen loggen heb ik de neiging om dan maar niet te loggen. Zo ook het voorlaatste weekend, toen ik aan het eind van een prachtige wandeling ontdekte dat de cache op zowat de drukst denkbare plek in de omgeving was verstopt, op zo'n meter of drie vanaf een speeltuintje bij een pannenkoekrestaurant. Ik heb die dus ook niet gelogd.

 

Persoonlijk vind ik dat echt een gemiste kans, die door de CO gemakkelijk voorkomen had kunnen worden, omdat in de directe omgeving plenty goede verstopplekken te vinden waren.

 

Ja, Hoe krijg je dan de mensen bij je restaurant?

 

Je kan ook vragen of hij achter de bar mag liggen. Fijn rip bestendig en je kan er droog bij zitten om hem te loggen. Oh ja, wel consumtie verplicht natuurlijk.

bewerkt door Van Stolk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

in Limburg was zo een wakkere die zijn cache's in/bij restaurants plaatste

voor elke found log die geplaatst werd moest de restauranthouder een bepaald bedrag betalen aan de cacheeigenaar

 

zelf schrijf ik een NA op het moment ik om de cache moet vragen,

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Je kan ook vragen of hij achter de bar mag liggen. Fijn rip bestendig en je kan er droog bij zitten om hem te loggen"

 

Nee dat kan niet.
Zie de guidelines:
Logging of all physical geocaches:

"Other than documenting a Challenge Cache, physical caches cannot require geocachers to contact anyone."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgaand op de door Sivota aangehaalde richtlijn denk ik dat het er wel onder valt als je contact op móét nemen met iemand om verder te kunnen met de multi.

Je mág natuurlijk wel contact opnemen met bv. de CO, maar het moet niet móéten om verder te kunnen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad PeeTee.

 

Wanneer je via de cache pagina in de opzet van de cache wordt verplicht om contact op te nemen met wie dan ook om de cache te kunnen vinden, dan wordt de cache niet gepubliceerd.

Dat geldt bijvoorbeeld voor het moeten mailen voor het reserveren per agenda, de oplossing van een puzzel of het, bij wie dan ook, op moeten vragen van de daadwerkelijke cache om te mogen loggen.

 

Wanneer na publicatie van de cache wordt ontdekt dat er sprake is van een vorm van contact moeten opnemen en dit komt ter oren van HQ of de reviewers, dan wordt de cache eigenaar verzocht om de cache aan te passen en/of de cache wordt gearchiveerd.

Dat laatste zal, neem ik aan, wel afhankelijk zijn van wat de situatie is en of er sprake is van misleiding van de reviewers.

 

Of en wanneer je zelf een hulplijntje inschakelt, omdat je ergens op de route niet verder kan, is hierbij niet aan de orde.

Dat is iets heel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Je kan ook vragen of hij achter de bar mag liggen. Fijn rip bestendig en je kan er droog bij zitten om hem te loggen"

 

Nee dat kan niet.

Zie de guidelines:

Logging of all physical geocaches:

"Other than documenting a Challenge Cache, physical caches cannot require geocachers to contact anyone."

 

Hoeft natuurlijk in Nederland niet te gelden. Nederlandse reviewers bepalen hun eigen regels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Plaatsen reserveren, via een afspraak per email met de cache eigenaar of via een forum, mag inderdaad niet meer.

Wel is een z.g. "autobot" mail om start coordinaten te verkrijgen toegestaan evenals een vrijwillig, door teams, in te vullen agenda.

 

De tekst waar ik, in eerdere berichtjes naar verwees is in 2012 toegevoegd aan de guidelines.

Het contact op moeten nemen met de cache eigenaar om de cache te kunnen bezoeken c.q. loggen wordt gezien als toegevoegde log-eis. (Additional Logging Requirement ARL)

Deze mogen sinds medio 2009 niet meer en bij de caches die deze ARL's hebben wordt aan de cache eigenaren gevraagd om deze aan te passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een cache aantreft die niet aan deze of andere guidelines voldoet, dan ben je vrij om een NA log te schrijven of een mail te sturen aan een reviewer.

Je vindt ze in de rechter bovenhoek van deze pagina: https://wiki.groundspeak.com/display/GEO/Netherlands

 

Wanneer je het niet met de beslissingen van de reviewer(s) eens bent, dan ben je vrij om (direct) naar het hoofdkwartier te mailen:

Dat kan via dit formulier: http://support.groundspeak.com/index.php?pg=request (liefst in het Engels, maar mag ook in het Nederlands).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...