Spring naar bijdragen

Hoe Willen Wij Het Spel Spelen?


Odlaniger

Aanbevolen berichten

Ga je lekker bezatten zou ik zeggen. En maak svp een topic speciaal voor jullie kwebbelgroepje, zodat anderen er geen last van hebben. Als je hier wat plaatst, kan je natuurlijk een reactie verwachten. Al past dat natuurlijk vaak niet in jullie loyale, gelijkgestemde cachegroepje.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er liggen in onze omgeving nog heel veel onopgeloste mysteries. Als mevrouw Dagwacht ze niet opgelost krijgt, ik doe er weinig moeite voor.

Een bevriend cacherspaar, waarmee ik regelmatig ga nachtcachen, wijst onderweg soms de plaats van zo'n mysterycache aan.

Ik heb een paar keer, als er niet voor omgereden hoeft te worden, gelogd. Geeft geen voldoening.

Krijg je een belletje van een cacher via het CCC van de buren en dan kun je geen hint geven omdat je het zelf van toeten nog blazen weet.

 

Niet vanwege het feit dat ik dáár wakker van zou liggen. Meestal is de eindcache van een mystery weinig spannend. Uitzonderingen daargelaten.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, eerst antwoord op de vraag...

 

In mijn ogen speel je niet vals als je de cache vindt op de manier die de cache eigenaar voor ogen had.

Als ik CO van een multi zou zijn, dan zou ik een ieder die rechtstreeks naar het eindcoördinaat zou lopen bestempelen als een enorme valsspeler.

En dan kunnen er wel allerlei redenen worden aangedragen als, zwak, ziek, misselijk, hekel aan puzzels of noem maar op, maar als je een cache om een bepaalde reden niet kan doen, dan is dat zo, dan zoek je er maar eentje die je wel kan doen. Maar dat schijn je niet te mogen zeggen want het is toch best wel erg dat ome Arie een houten poot heeft en dat hij dan niet zo ver kan lopen..... Laat ik het zo zeggen, ik heb tig redenen waarom ik een heleboel caches niet kan doen en dat boeit mij helemaal niet, maar het zou nog geeneens in mij opkomen om dan maar direct naar het eindcoördinaat toe te lopen.

 

Ten tweede, en dan ga ik even fijn off-topic.
Laat ik vooropstellen dat ik het al jammer vind dat je zo al van alles over het spelletje kan vinden bij gc.com, maar wat mij echt verbaasd is dat iedereen, ook diegene die geen lid zijn van gc, kunnen zien waar de meeste geocaches liggen. Mijn inziens zou dit achter een betaalmuurtje moeten zitten, en dan mag van mij de prijs van het lidmaatschap best nog wat omhoog.

 

Ten Derde :

Het sjachrijn over de toekomst van het fenomeen geocaching, de huidige massaliteit, waar we mee te maken hebben, de lage instapdrempel door mobieltjes en weet ik wat er allemaal verkeerd gaat, kunnen we wel weer in een ander draadje bespreken.... Trouwens.... dat hebben we al honderd keer gedaan en ik zie geen wijzigingen.... Jullie wél?

 

 

Nee, over wat valsspelen is,daar hebben we het nog he-le-maal niet over gehad op dit forum........ :wistling:

En zie je wijzigingen ? Ik niet, iedereen probeert nog steeds zijn gedrag goed te praten.

bewerkt door Team Tammo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, net als Team Tammo over naar de oorspronkelijke vraag, wat is 'toegestaan' bij het loggen van een cache?

Puristen zeggen: alleen een krabbel in het logboekje rechtvaardigt een log op internet. Odlaniger vraagt zich af wanneer je eigenlijk een krabbel mag zetten, als ik zijn vraag goed interpreteer.

 

Het hangt een beetje van de cache af.

Er zijn caches waar het om het zoeken van een lastig verstopt doosje gaat. Dan is het misschien flauw om de doos klakkeloos over te nemen van de 'echte' vinder. (Hierbij horen in mijn ogen ook boomcaches, duikcaches etc.)

Er zijn puzzelcaches waarbij het draait om de lastige puzzel vooraf. Wil je dan de oplossing van een ander krijgen?

Er zijn ook caches die opgezet zijn voor de mooie wandeling. Dan doe je de legger tekort wanneer je rechtstreeks naar het eindpunt gaat.

Etc.

 

De truc is om je in te leven in de intenties van de cachelegger, en daar zo mogelijk rekening mee te houden. Als de legger geen uitdaging (in de vorm van zoekwerk, klimwerk, puzzel of wandeling) in zijn cache had willen verwerken, had hij immers 'gewoon' een simpele traditional gelegd?

 

Anderzijds, een legger mag wel een beetje respect hebben voor de zoekers.

Een multicache maken met een wandeling van 10 km, waarbij je thuis achter je computer de eindcoördinaten kunt bepalen, vraagt natuurlijk om een rechtstreekse tocht naar het eindpunt.

Een puzzelcache maken waarbij de oplossing (bijvoorbeeld) uit de html-code van de pagina is te halen, zorgt voor een ander soort oplossing dan de legger in gedachten had.

 

In het algemeen probeer ik me als nette cacher te gedragen, en de cache te doen zoals ik denk dat de legger het bedoeld heeft. Maar aan leunstoelcachen heb ik me in het verleden heus wel eens bezondigd. Haha, zelfs wel eens eerste vinder geweest van een cache die onderweg totaal niet klopte! Maar omdat de eindcoördinaten thuis te bepalen waren, hadden we niet in de gaten dat er bij de tussenpunten fouten in de beschrijving zaten.

 

De lol van het cachen zit er voornamelijk in dat je lekker buiten bezig bent, plus de uitdaging van het goed afronden van de tocht. Tips, oplossingen en eindcoördinaten van anderen maken voor mij een eind aan de lol.

Op 'gewone' wandel- en fietstochten zien we wel eens mensen met GPS in de weer, overduidelijk op een cachelocatie of zelfs met de doos in de hand. Dan zou je kunnen stoppen en meteen ook een krabbel zetten. Maar waarom? Op zo'n vondst kijk ik achteraf echt niet met plezier terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Team Tammo en anderen... Ik heb het onderwerp, dat Odlaniger begon op een leuke, relativerende (maar zeker niet belerende) manier trachten te benaderen. Niet met de bloedige ernst, waarmee er nu op ingegaan wordt. Het is mij duidelijk geworden, dat mijn benadering hetzij niet begrepen werd of niet gewaardeerd werd, omdat geocaching kennelijk voor heel velen een bloedserieuze aangelegenheid is, waar je met slechts de hoogst mogelijke portie ernst op dient te reageren. Dat zal ik moeten accepteren en respecteren. Maar begrijpen? Dat is weer heel wat anders!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit de moeilijkheid van deze discussie hier in de titel van dit draadje "Hoe Willen Wij Het Spel Spelen?"
Zoals ik afgelopen week ook in een topic op facebook schreef; Geocachers zijn geen groep, het zijn allemaal individuen met ieder eigen "belangen" in dit spel.

 

De guidelines van Groundspeak geven ruimte voor interpretatie, maar volgens mij is dat niet zoveel dat iedereen niet min of meer kan weten wat de bedoeling is.
Het is in ieder geval niet in de geest van het spel om: Caches te verraden, te stelen en te vernielen, de natuur te verstoren, databases bij te houden om het distribueren van eindcoordinaten en nummers van geocoins, een cache waarvan je het logboek niet hebt ondertekend op internet te loggen, D/T waardes of data van plaatsing te veranderen die tegemoet komen aan eigen of andermans grid vulling en zo zijn er nog wat van dit soort zaken.

Iedereen weet dat en iedereen weet ook dat gezamenlijk een puzzel oplossen aan de keukentafel of een keer meelopen met iemand die de puzzel al heeft opgelost geen halszaken zijn.

 

Er zijn regelmatig appéls aan Groundspeak om de guidelines wat beter dicht te timmeren op diverse punten.
Groundspeak doet dat niet omdat het niet te controleren is en omdat het vertrouwt op leden uit de geocache community om elkaar aan te spreken.
Dat laatste is in mijn ogen wat naief, maar aan de andere kant vraag ik mij wel af hoe je de grote hoeveelheid klachten moet afhandelen die vrijwel altijd geschreven zijn in iemands eigen belang zonder dat hier veelal "bewijs" voor is en zonder een andere partij hiervoor te benadelen.
Het is nog niet zo lang geleden dat Groundspeak daarom wat restricties heeft toegevoegd aan de pagina's over conflicten in het Help Centre: http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=483 en http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=482

 

Met de ruimte die Groundspeak ons allemaal geeft in de guidelines, doen ze vooral ook een beroep op onze volwassenheid om zelf in de geest van het spel te handelen en om elkaar aan te spreken.
Helaas spelen er in dit spel ook cachers mee die minder volwassen gedrag vertonen en die komt men af en toe of regelmatig tegen.

 

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er, in mijn ervaring, veel cachers zijn die niet aangesproken wensen te worden en eveneens een aantal die vrij fanatiek zijn in de leer.
Ik heb zelden in een "hobby" zoveel mensen gezien die elkaar zo bloedserieus onfatsoenlijk en kwaad bejegenen.
Sommigen vergeten helemaal dat het hier om een SPEL gaat.
Niet zelden moeten Groundspeak of de reviewers dan de ruzie maar beslechten omdat men dat zelf niet schijnt te kunnen.
Dat is dan ook de keerzijde van de uitspraak: "Ieder cached op zijn manier" en ook van de ruimte die Groundspeak geeft binnen de guidelines.
Wil je die ruimte hebben, dan zul je m.i. ook af een toe je schouders moeten kunnen ophalen, "jammer" kunnen roepen en om iets kunnen lachen.

Je kunt de kwaaie, ruziemakende, onvolwassen en fanatieke cachers natuurlijk ook compleet negeren.
Ik kan me er nogal eens over verbazen hoe veel meer bijvoorbeeld "reldraadjes" op een forum bezocht worden dan een willekeurig ander topic.
Is dat omdat het onderwerp zo leeft, of om iets anders?

 

Wanneer je je afvraagt of jij op de juiste wijze met het spel bezig bent, dan kom je er, met een beetje volwassen instelling, wel uit wanneer je de guidelines goed bestudeert.
De vele discussiedraadjes op de forums over de interpretatie van de diverse guidelines geven een indruk over hoe er tegen zaken aan wordt gekeken en daar kun je voor jezelf ook conclusies uit trekken, mits je in de gaten houdt dat (schrijvende) forumbezoekers op elk forum maar een klein deel van de hele cachegemeenschap uitmaken.

De vraag: "Hoe WIJ willen geocachen" krijg je helaas, in mijn optiek, niet beantwoord.

bewerkt door Sivota
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik kan me er nogal eens over verbazen hoe veel meer bijvoorbeeld "reldraadjes" op een forum bezocht worden dan een willekeurig ander topic.

Is dat omdat het onderwerp zo leeft, of om iets anders?

 

 

Meerdere redenen denk ik, de belangrijkste is wel dat er blijkbaar heel wat verschillen van inzicht zijn tussen de geocachers onderling.

Is altijd zo geweest, en zal altijd zo blijven. Maar wat mij betreft zijn mijn inzichten van hoe het spel gespeeld zou moeten worden lang niet allemaal even belangrijk.

Ik mag dan best fel reageren op mensen die rechtstreeks naar een eindcoördinaat lopen, maar uiteindelijk heb ik daar persoonlijk geen nadeel aan. Wat betreft mijn inzicht dat er teveel caches zijn en daardoor teveel prullen, dat is dan weer iets wat ik wel beschouw als een nadeel. Maar voor een ander is dat misschien wel weer net anders om. Maar daarom kan het nog wel leuk zijn om de verschillende inzichten te discussiëren toch ?

 

Wat ook meespeelt dat deze topics meer bezocht worden is misschien wel het feit, dat men al lang blij is dat er weer wat gebeurd. Met alle respect voor de beheerder, maar het is stil op het forum. Kan de beheerder, of wie daar dan ook wat aan doen ? Denk het niet. Als je het spelletje terugbrengt tot de grondbeginselen dan blijft er niet veel over dan een apparaat dat aangeeft hoeveel meter je nog van een boekje af bent. En natuurlijk, er komt iets meer bij kijken, maar ik denk dat na alle jaren alles wel een keer gezegd of beschreven is. Het is nu eenmaal een hobby die vrij statisch is, met een grote uitzondering en dat is hoe een ieder voor zich zelf denkt hoe het spelletje gespeeld zou moeten worden....

bewerkt door Team Tammo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er, in mijn ervaring, veel cachers zijn die niet aangesproken wensen te worden en eveneens een aantal die vrij fanatiek zijn in de leer.

Ik heb zelden in een "hobby" zoveel mensen gezien die elkaar zo bloedserieus onfatsoenlijk en kwaad bejegenen.

Sommigen vergeten helemaal dat het hier om een SPEL gaat.

Niet zelden moeten Groundspeak of de reviewers dan de ruzie maar beslechten omdat men dat zelf niet schijnt te kunnen.

Dat is dan ook de keerzijde van de uitspraak: "Ieder cached op zijn manier" en ook van de ruimte die Groundspeak geeft binnen de guidelines.

Wil je die ruimte hebben, dan zul je m.i. ook af een toe je schouders moeten kunnen ophalen, "jammer" kunnen roepen en om iets kunnen lachen.

Je kunt de kwaaie, ruziemakende, onvolwassen en fanatieke cachers natuurlijk ook compleet negeren.

Ik kan me er nogal eens over verbazen hoe veel meer bijvoorbeeld "reldraadjes" op een forum bezocht worden dan een willekeurig ander topic.

Is dat omdat het onderwerp zo leeft, of om iets anders?

 

Ik wil er nog iets aan toevoegen..... Onderweg komen wij, net als iedereen natuurlijk mede-cachers tegen. Veelal leeftijdgenoten maar ook jonge gezinnen met kleine kinderen. Bijna altijd loopt dat uit op een gezellig gesprek, waar natuurlijk cachersonderwerpen aan de orde komen. Ook dit onderwerp. Nooit valt daar een onvertogen woord, we zijn "open" tegen elkaar en we dragen plezier uit. Van fanatisme heb ik zelden wat gemerkt en vaak gaan we nog een stukje met elkaar op en komen de heerlijkste verhalen aan de orde. Ook dus de amusante stories van mensen, die net als wij wel eens een verkregen cache hebben opgepikt en daar vaak een leuke anekdote bij hadden.... Ik heb er ook een stelletje, ook al is het aantal op deze wijze verkregen puntjes vrij beperkt gebleven! Natuurlijk was er ook wel eens een teleurstelling want ik deel Dagwacht's mening, dat puzzels soms leuk zijn, maar de plekken waar we dan terecht komen dramatisch.... Maar ik laat de anekdotes (hoe leuk ook in mijn ogen) hier maar achterwege, want voordat je het weet ben je een prullenraper, valsspeler en een halve zool. Een mens leert veel bij, maar vooral veel af! Ik had hier binnen dit draadje (dom misschien) ook gehoopt op wat leuke verhalen, die buiten het normale om tot de vondst van caches hebben geleid. Het is duidelijk Ik ga ze hier niet vinden... Daar moet je echt een één op één gesprek voor hebben zonder internet en bandrecorders....

 

Op dit forum kan dat op één of andere manier niet. Hier schijnen we roomser te moeten zijn dan de Paus, want stel je toch eens voor.... Och,och,och.... de lezer zou eens mogen denken, dat ik geen "echte authentieke cacher" ben. Ik een mystery coördinaat van een ander aannemen....??? Ondenkbaar. "Lopen naar een een eindcoördinaat, omdat ik slecht ter been ben maar toch graag het mooie plekje wil zien"... Uitgesloten..... Wat denk je wel van mij? Pfff.... Ik ben geocacher hoor! Ik doe alleen de 7 sterren multi's... Dat weet je toch?

 

Onderweg is de verhouding van mensen, die wel een een beetje oneerlijk doen (en heus, ik heb het niet over mensen, die op één dag zowel in Maastricht als Leeuwarden caches loggen of 15 multi's op een dag doen) 90% om 10% - (echte diehards heb je overal).... Op fora is dat 10 % om 90%. Hoe komt dat? Ik weet het niet, maar ik verbaas me er al wel 6 jaar lang over. Moet ik dan vaststellen, dat huichelarij hier de boventoon voert? Nee, dat geloof ik ook niet. Ik denk, maar dat is mijn mening, die door niemand gedeeld hoeft te worden, dat de grootste gemene deler helemaal geen behoefte heeft om zijn of haar manier van cachen überhaupt op een forum te bespreken. Men doet wat ze doen, hebben daar heel veel plezier in en laten het geouwehoer graag aan het hele kleine percentage fanaten of relativerende zonderlingen (ik dus) over. Guidelines van geocaching.com? Waar hebben we het over. Bestaan die? Ja, ik heb ze gelezen toen wij zélf een cache wilden plaatsen. Absolute noodzaak! Maar mijn God, als je guidelines nodig hebt om ruzies te beslechten waar het over het (op PimPamPet na) simpelste spelletje op deze aardkloot gaat, dan moet je toch echt onder je eigen hersenpan gaan krabben. Zijn wij - volwassen mensen - niet meer in staat om onder het genot van een kop koffie (ik laat bewust mijn borrel achterwege, want ook daar wordt over gevallen.....) een klein geschil op te lossen? Blijkbaar niet. Ook mij valt op, dat de draadjes, waar over de simpelste onderwerpen oorlog wordt gevoerd het beste worden bekeken. Het gluren achter de gordijnen gaat velen goed af..... De stoel wordt nog net niet nat, maar het scheelt niet veel. Maar meedoen? Ho maar. Stel dat je je moet blootgeven.....? Je moet er toch niet aan denken......?

 

Uiteraard heeft Sivota gelijk. De vraag "Hoe wij willen cachen" krijg je op een forum niet beantwoord en waarschijnlijk ergens anders ook niet. Dat hoeft ook helemaal niet. Maar je kunt op een forum toch wel leuke ervaringen met elkaar delen en anekdotes uitwisselen zonder door een bepaalde groep deelnemers neergezet te worden terwijl de ondergrens van fanatisme en ernst gepasseerd wordt? IK ben er nog net niet aan toe, want hoop doet leven, maar bijna is mijn antwoord....Nee, dat gaat niet lukken, want oh, wat hechten we aan ons ivoren torentje.

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk, maar dat is mijn mening, die door niemand gedeeld hoeft te worden, dat de grootste gemene deler helemaal geen behoefte heeft om zijn of haar manier van cachen überhaupt op een forum te bespreken.

 

Ik denk dat je daar wel eens erg gelijk in kan hebben, ik ken heel wat mensen die geocachen maar die er niet over peinzen om op het forum te verschijnen.

Aan de ene kant vanwege het feit dat ze er geen behoefte aan hebben, het spelletje op hun eigen manier spelen en daarmee een leuke tijd beleven, maar aan de andere kant wil een ander gedeelte niet op het forum komen vanwege de "sfeer". In mijn ogen worden beginnelingen nog wel eens te snel afgefikt en andere voelen weer dat ze botsen met ivoren torrentjes, knarren, of koppigheid/betweterigheid. Maak ik mij zelf ook schuldig aan, dat weet ik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT: Hierbij alsnog een, te late reactie, op je post nr......

 

Misschien gaat onze verbeeldingskracht nu een beetje te ver, maar op ons event dd. 28 februari aanstaande, hopen we juist niet dat

 

Odlaniger met blote billen rondloopt.

 

PM is onderweg naar de Flevopolder :hug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Degenen die hier klagen dat het wereldbestel hen uit de hand gelopen is vanwege het verbijsterende feit dat niet iedereen is zoals zij, kunnen verzekerd zijn van mijn innig medeleven. Ik voel dat ook wel eens zo.

 

Zo keuvelend over het onderwerp "valsspelen" komen er toch nog wel eens interessante gedachten op over zaken die ik mij nooit zo gerealiseerd heb. In mijn benadering van het spel ga ik in de eerste plaats uit van het samenspel tussen de legger en mijzelf. Wij tweeën bepalen onderling de spelregels en wat valsspelen is. Het feit dat de cache wordt gepubliceerd op een website die ook nog wat regeltjes en richtlijnen bedacht heeft om hun bedrijfsbelang veilig te stellen speelt eigenlijk nooit een rol in mijn overwegingen.

 

Voor mij gaat het er bij de vraag over valsspelen dus om, wanneer benadeel ik de legger en wanneer voelt hij zich benadeeld. Die twee lijken niet synchroon te lopen.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...