Spring naar bijdragen

Slowcachers Uit De Kast!


Team Aragorn

Aanbevolen berichten

In het Etiquette-draadje, en op andere plaatsen, heb ik gelezen dat er meer mensen zijn net als ik: vroeger fanatiek op jacht naar puntjes en FTFs en nu bekeerd tot het pure genieten: slowcaching.

 

Als ik soms logs lees van cachers die op pad gaan om per dag (bijv.) 100 founds te scoren, bij nacht en ontij in de auto stappen om ergens een FTF te pakken dan denk ik soms: Jammer, je miste zo wel het beste en mooiste dat geocaching te bieden heeft!

 

Mijn mening natuurlijk. Maar in gc.com land worden de logpagina's gedomineerd door de mensen met (tien)duizenden founds en de cachelijsten door simpele tradi's. Dat is wat nieuwkomers vaak het eerst tegenkomen, en waardoor hun beeld van de hobby grotendeels bepaald wordt. Waar blijft het tegengeluid van de slowcachers?

 

Daarom dus dit nieuwe draadje.

Ideeën gevraagd om het slowcachen bij zoveel mogelijk cachers onder de aandacht te brengen: zodat de caches die ideaal zijn voor slowcachen, meer gedaan zullen worden - en daarmee nieuwe leggers inspireren.

 

Zo om te beginnen zie ik twee manieren:

- wie zich slowcacher voelt, draagt dat zoveel mogelijk uit. 'De slowcacher' kiest caches uit die staan voor puur genieten en laat dat in de logs blijken. Misschien met verwijzingen naar andere caches in de buurt die hetzelfde gevoel opriepen?

- wie een cache gelegd heeft die tot slowcachen uitnodigt, laat dat in de cachebeschrijving weten. Misschien ook met tips voor andere slowcaches in de buurt.

 

Er is vast wel meer te verzinnen. Dit is tenslotte een aanzetje voor discussie!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@Aragorn, leuk dat je dit draadje start. Iedere discussie over geocaching kan nuttig zijn, maar nu heb ik toch wat bedenkingen, dus we gaan er maar even stevig in.... Niet persoonlijk uiteraard, maar in algemene zin. OK!

 

Wie bepaalt er in vredesnaam wat het "pure genieten" is? Laat ons dat alsjeblieft zélf uitmaken. Dit is cachersarrogantie ten top. Natuurlijk is het lopen van een lekkere Multi door een mooi natuurgebied genieten, maar dat kunnen die 100 caches op een dag voor een ander toch ook zijn? Ik zeg toch ook niet dat liefhebbers van voetbal uitsluitend volop kunnen genieten als zij naar Ajax kijken en dat de rest maar zielige supporters zijn, die niet weten wat ze missen als ze mijn raad niet opvolgen.

 

Hoe kun je voor zoveel mensen met allemaal verschillende karakters, leefomstandigheden, beschikbare vrije tijd enzovoort enzovoort bepalen wat zij moeten doen om het ultieme geocachen te beleven? Als iemand de tijd er voor vrij wil maken, om een FTF te scoren of zijn lijst uit te breiden met 50 puntjes, dan kan dat voor hém of haar het ultieme genieten zijn, wat ik daar ook van mag vinden. Mijn mening in deze is volstrekt onbelangrijk.

 

Het is goed om op dit forum op alle mogelijke manieren van geocaching te wijzen en het is ook prima om te beredeneren waarom jij juist jouw manier van cachen het leukste vindt, maar op het moment dat we uit moeten gaan dragen dat "die en die methode" het beste voor iedereen zou zijn, gaan we de kant op van cachersradicalisme.... Fout en ongewenst!

 

Slowcachen is één methode om via geoaching naar buiten te gaan. Niet dé methode!

 

Als we het daarover eens zijn kunnen we verder gaan discussiëren, waarom sommigen onder ons deze vorm van cachen zo aardig vinden en anderen niet.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is prima, TT, maar het komt toch regelmatig voor dat iemand die ooit voor puntjes en FTFs ging, daar later van terugkomt. Lees de bijdrage van daVinci! maar in het Etiquette-draadje. Van mij hoeft niemand in een hokje. Van mij mag je jezelf (of iemand anders voor mijn part) flexicacher noemen. Vandaag een trail, morgen een slowcache, tussendoor niet geslapen want er was een FTF te scoren.

 

Wel blijft staan dat mensen met erg veel founds, in het algemeen nogal wat tradi's en trails doen om aan die grote aantallen te kunnen komen. Zodoende is tegenwoordig de gemiddelde log die van een cacher die veel gevonden heeft, en de gemiddelde cache een simpele tradi. Het aparte is juist dat ik heel vaak uit jouw bijdragen hier proef dat je graag meer mooie multi's zou doen maar dat die in jouw omgeving op zijn. En je hebt geen zin om er het hele land voor te gaan afkarren.

 

Meer aandacht voor mooie multi's en andere caches die de moeite waard zijn, zou je dan toe moeten juichen! Als je mijn eerste, bovenstaande verhaal goed leest wil ik verder niet alleen een zoveelste discussie hier op het forum aanzwengelen, maar juist proberen om een methode te vinden waardoor meer cachers gaan nadenken over slowcaching. Ook buiten de bezoekers van dit forum want dat is een bar kleine groep!

 

Ben benieuwd naar het vervolg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou zoiets als de bladwijzerlijsten moeten hebben, die op elke cachepagina staan.

Het is jammer dat alleen premiumleden die kunnen aanmaken, maar alle cachers kunnen ze wel lezen.

 

Maar er zijn vast ook wel andere mogelijkheden. Ik verbaas me regelmatig op het forum waarover allemaal lijstjes in omloop zijn.

Als er een vraag gesteld wordt over wandelcaches, fietscaches, banners, caches in een bepaalde regio etc, dan is er altijd wel iemand die een antwoord weet.

Ik ben dan altijd wel benieuwd of die lijstjes gemakkelijk te vinden zijn en waar dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Team Aragorn. Dat is juist. Als we de keuze zouden hebben, zouden we graag 's middags even een lekkere Multi gaan lopen, maar wat er niet is, is er niet. Wij zouden het absoluut toejuichen als die er meer zouden komen, maar het gaat in deze discussie niet zo zeer om wat wij persoonlijk vinden. Het gaat er om, dat ik moeite heb met het opdringen van iemands gedachtengoed, wat dat ook moge zijn. Je ziet in de wereld, waar dat allemaal toe leidt. Dat moeten we bij de uitvoering van een simpel spelletje niet willen.

Als jij maar lang genoeg (en dat doe je) op enthousiaste en niet aanmatigende manier vertelt over wat jij allemaal beleeft tijdens je cachetochten door mooie natuur, dan zullen de lezers hier vroeg of laat ook zélf willen ervaren, waar jij het over hebt. Ik tenminste wel.... Daar bereik je meer mee dan iemand plotseling het slowcachen als ultieme vorm van cachen op te dringen. Dan gaan er bij voorbaat bij velen al veel haren overeind staan....

Het begrip flexicacher is wel leuk maar in feite dwingen de omstandigheden ons om flexicacher te zijn. Ik vind dat overigens helemaal niet erg.

Een voorbeeld. Wij bevinden ons momenteel voor een weekje in het Ahrdal bij Bad Neuenahr. (met internet en cachegarantie.... haha) We willen veel zien en hebben voor dat doel ook onze e-bikes meegenomen. Nou kan ik één mooie Multi uitzoeken en beperk dan mijn verblijf gedurende één dag tot een paar vierkante kilometer als het mee zit. Dat wil ik helemaal niet. Ik wil binnen de ons beschikbare tijd hier de Ahr en de Rijn langs fietsen (en als het mee zit de Wolga....) en me laten leiden door een aantal tradi's die daar liggen. Zou ik hier vier weken verblijven dan ga ik heel anders tegen een Multi aankijken. Ik zou er dan zeker een aantal dagen voor uittrekken om deze te gaan doen. Mysteries doen we hier al helemaal niet. Ik erger me al aan de idioterie van Nederlandse puzzelcacheleggers, laat staan aan de pannenkoekerij van Duitsers die puzzeltjes verzinnen.... Daar gaat Vrouw Tabak haar tijd niet aan besteden. Ik wil er maar mee zeggen dat onze manier van geocachen sterk bepaald wordt door omstandigheden. En aangezien ik mijzelf niet zie als een compleet wereldvreemde figuur denk ik dat het veel anderen net zo vergaat en dus vind je naar verhouding veel tradi's op de lijsten van veel mensen.. So what?

 

Met andere woorden.... Soms zijn wij slowcachers, soms zijn wij flexicachers en soms zijn we gewoon knettergek en doen we maar wat.... In alle vormen kunnen we ons uitstekend vinden.... Misschien zijn we wel slowflexers.... Want rustig aan doen we tijdens alle vormen van cachen.....

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees in de oproep van Aragorn om uit de kast te komen geen aanmoediging om in een hokje plaats je nemen.

 

Voor wat betreft het stimuleren en ontmoedigen van zaken geloof ik niet in het nut van het geschreven of gesproken woord. Het enige waar ik dan in geloof is een goed voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen. Vermits men daartoe in staat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een extra attribute toevoegen, zoals we ook andere attributes zien als aanbeveling. Leuk voor kinderen, picknicktafels aanwezig, leuk voor toeristen. Dat zijn aanbevelingen waar niemand over valt voor zover ik weet.

bewerkt door Odlaniger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euhh, de slowcachers durven niet?! Kan me toch niet voorstellen dat er verder niemand aan doet, of zou willen doen. En het gaat niet om het ware geloof, maar om meer reclame te maken voor een mooie cache. Ontstressen, etc. Goed voorbeeld doet goed volgen - als je het voorbeeld weet te vinden, toch?

 

@TT, fijne vakantie gewenst! Gaat vast lukken. Kruip niet teveel achter het toetsenbord, zonde van de tijd . Dat kan toch thuis weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerder op de avond gezocht wanneer de term slowcachen voor het eerst werd genoemd op het forum.

7 December 2008 schreef *BaJo* in een draadje dat niets met geocachen had te maken (Laatste Letter vh Woord Spelletje): slowcachen. Zonder uitleg, want daar ging het draadje niet over.

17 juli 2013 schreef Antarctica: "Mijn idee van cachen is liever 1 mooie per maand dan 100 oprapers. Puntjes vind ik dan ook helemaal niet belangrijk. Slowcachen en intens genieten van de prachtige creaties van anderen."

Daarmee maakt hij duidelijk wat hij onder slowcachen verstaat.

Mijn omschrijving sluit daar aardig op aan.

 

En daarmee vertellen wij wat we leuk vinden zonder te zeggen dat anderen dat ook leuk moeten vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@TT, fijne vakantie gewenst! Gaat vast lukken. Kruip niet teveel achter het toetsenbord, zonde van de tijd . Dat kan toch thuis weer.

Dank je wel. Gaat helemaal goedkomen. Maar als John Wayne hier op de TV zegt: "ich hau dir deine Eier ab". In plaats van... " ik schiet je scrotum naar de hel" dan ga ik liever even naar het forum kijken.... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...