Spring naar bijdragen

Cachen Als Tijdverdrijf (Op Verzoek)


Aanbevolen berichten

Geweldig Diederikus!!! Dan kom ik naar Flevoland!!!! Met met Canon 60D en telelens... die wil ik graag meesjouwen als ik ook nog een bever zie!!!! Jooohh, dat ze zoiets hebben in Flevoland..... Alhoewel, de film over de Oostvaardersplassen staat mij nog helder voor de geest.... Misschien kan ik nog beter mijn drone meenemen..... gringrin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ook een beetje inhakend op deze discussie elders, moet ik toch bekennen dat de tweedeling tussen de avonturiers (cachen als spannende speurtocht met bijzondere tussenpunten) en wandelaars/fietsers (cachen als leidraad voor een mooie route) mij niet voldoende lijkt.

Waar is de categorie 'cachen als wedstrijd' ...? Mensen die per auto een regio leeg willen cachen, liefst in één dag?


Met de avonturiers kan ik meevoelen. Zulke caches zijn het zout in de pap. Maar ... soms leiden de opdrachten onderweg zó af dat de natuurbeleving er onder lijdt. In ieder geval is dat bij mij af en toe het geval, vooral als je niet alleen óp maar ook tússen de WPs iets moet doen. Als ik het mag zeggen, the one and only CloudCache die ik heb gedaan hoort voor mij in die categorie.


Als wandelaar of fietser een route langs caches uitzetten: daar is in principe toch niet zo heel veel mis mee. Pluspunt 1: de cacher is goed in beweging, lekker gezond. Pluspunt 2: de cacher heeft tussendoor vaak de tijd om ruimschoots van de natuur te genieten. Tenzij het natuurlijk zo'n route is waarop je om de 200 meter moet bukken en schrijven. Wel lijkt het er soms op dat leggers liever een trail dan een multi maken, omdat de eerste beter bezocht wordt. Dat vind ik dan weer jammer, want daarmee komt toch het puntenjagen om de hoek kijken. En ook een gemiste kans, is dat het op deze manier minder duidelijk wordt wat de samenhang in een natuurgebied is. Cachers kiezen immers hun eigen route, doen soms maar een deel van de punten; bij een multi is het de legger die de route en volgorde bepaalt.


Het wedstrijdcachen, ach ja, ooit hebben we daar zelf in enige mate ook aan meegedaan. Terugkijkend: je bent het zó zat en wij kregen er behoorlijk hoofdpijn van (letterlijk). Vreemd om te lezen dat er mensen zijn die wel eens een trailtje doen om favo's te kunnen uitdelen aan caches die de moeite waard zijn. Dat kan ik me dus echt niet voorstellen, valt in de categorie chips moeten eten omdat je kinderen flippo's verzamelen (kennen de lezers dat fenomeen nog?).


Helaas is het echt niet zo dat vroegâh alles beter was. Met cache-ervaring vanaf juni 2003 - goed, niet vanaf den beginne maar toch nog een beetje in de goeie ouwe tijd - kan ik me toch wel herinneren dat er ook toen al bekende namen waren die in hun logs schaamteloos toegaven dat ze zo ver mogelijk met hun 4WD het bos in reden om niet te ver naar een cache te hoeven lopen. En wat cachekwaliteit betreft, de ouwe stompen hadden in het begin de natuurgebieden voor het uitzoeken. Is het dan moeilijk om een mooie route uit te zetten? Eerder het tegendeel, het wordt moeilijk om een slechte route uit te zetten. Op tussenpunten bouten tellen was een geliefde werkwijze, zijn dat verrassende WPs? Bovendien: zeker tot 2005 was een cache die met toestemming was gelegd, een uitzondering. Er zijn caches uit die periode door kwade boswachters weggehaald, omdat ze op de meest kwetsbare plaatsen lagen.

Diederikus, als je enkele van de nog bestaande caches uit die tijd gaat lopen, denk ik dat het overgrote deel niet in de top van jouw klassement terecht zal komen.


In deze discussie is vaker geschreven dat Flevoland niet zo'n bijzonder interessante cacheprovincie zou zijn. Wat?? De provincie waarin het Horsterbos en de Oostvaardersplassen liggen, oninteressant? Het wordt tijd dat er cacheleggers komen die dat voor anderen zichtbaar willen en kunnen maken! Zoek samenwerking met Staatsbosbeheer, het provinciale landschap en plaatselijke IVN-afdelingen. Caches met díe insteek hebben in mijn ogen een enorme potentie.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Aragorn, nu je toch op het forum bent wil ik even laten weten hoe het is afgelopen met mijn gesprek van gisteren met de cacher die Groesbeek Memorial bijhoudt.

Zij was stomverbaasd dat de cache niet in orde zou zijn. Zij is er steeds als de kippen bij om direct na een melding de cache weer in orde te brengen.

 

Een jaar of vier geleden, toen zij het onderhoud nog niet deed, lag de cache op een andere plaats en was gevoelig voor vocht.

Dat is, op verzoek en in samenwerking van de cache-owner, aangepast.

Zijn reden om deze cache te plaatsen is weer op verzoek van zijn vader die in de oorlog in dit gebied heeft gevochten en er veel kameraden is verloren.

 

Overigens is het heel uitgebreid zoeken naar een cache in dit gebied onmogelijk. Daarom ook deze uitvoeringsvorm.

 

Diederikus, deze post heeft met tijdverdrijf niet veel van doen. Wel met een verzoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Aragorn, nu je toch op het forum bent wil ik even laten weten hoe het is afgelopen met mijn gesprek van gisteren met de cacher die Groesbeek Memorial bijhoudt.

Zij was stomverbaasd dat de cache niet in orde zou zijn. Zij is er steeds als de kippen bij om direct na een melding de cache weer in orde te brengen.

 

Een jaar of vier geleden, toen zij het onderhoud nog niet deed, lag de cache op een andere plaats en was gevoelig voor vocht.

Dat is, op verzoek en in samenwerking van de cache-owner, aangepast.

Dan zal het de vorige cacher die het onderhoud verzorgde, zijn geweest! Het is immers al jaren geleden dat wij er waren. Overigens is het meestal zo dat geldt: hoe ouder een cache, des te belabberder het onderhoud. Fijn om te lezen dat het in dit geval anders is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo goedenmiddag,

 

TT van harte beterschap en dat je er snel weer op uit kunt

 

Als beginnende Newbie ben ik het helemaal met TT eens.

Er op uit gaan je Gps leren kennen en gebruiken, wp's vinden en van de omgeving genieten

Zelf Tracks en Routes wandelen enof fietsen

Tijdens een introductie Gps kwamen we een fietster tegen die aan het cachen was en op die ontmoeting

vond ze ook het doel nl een ijzeren plaatje met code aan een boom geschroefd, ik vond dat een geweldige kennismaking

Ze vertelde ook dat er Tig verschillende geocachings zijn van simpel tot heel moeilijk

In Naarden-Bussem schijnt iemand te zijn die ze maakt met crypto omschrijvingen in hoge moeilijkheids graad

Daarom is het vlgs mij moeilijk om een oordeel te vellen, ieder ervaart het op z'n eigen manier en meestal geniet je en soms baal je

Maar laten we er vooral mee doorgaan, het is Milieu en Diervriendelijk, Duurzaam en vooral Gezond

 

Groetjes uit Lat 52.234446 Lon 4.834071

filobeet

@filobeet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel en welkom op dit forum! Hopelijk zien we je vaker met aardige bijdragen!!!

 

Wat betreft Flevoland.... Ik ben het uiteraard met Team Aragorn eens, de cachers die in deze provincie wonen, hebben de beste mogelijkheid om hun stukje Nederland te promoten. Flevoland heeft m.i. een imagoprobleem, dat al jaren geleden is ontstaan. Toen wij voor het eerst in Lelystad rondkeken (een jaar of 30 geleden, misschien nog wel langer) , wisten we zeker, dat we hier nooit en te nimmer zouden willen wonen. En toen wij twee jaar geleden in dit deel van het land aan het cachen waren in kale, bemodderde bosjes en triest aandoende vlaktes leek dat op een bevestiging....

 

De ogen gingen open na het zien van de film over de Oostvaardersplassen, een geweldige promotie voor dit deel van het land. Veel mensen zullen mét ons gedacht hebben.... Joh... hebben ze dat hier? Ik vraag me alleen af, of je in dit gebied, zoals wij het op de film hebben gezien caches mag neerleggen. Het lijkt me niet de plek, waar je heel veel mensen wilt hebben. Maar daar kunnen de Flevolanders onder ons mij wel een zinnig antwoord op geven. Feit is, dat héél Nederland veel moois heeft te bieden en wat wij juist aardig vinden, dat wij door cachers, die ter plekke woonachtig zijn en hun omgeving beter kennen dan wie ook daar op gewezen (kunnen) worden. Diederikus is daar één van en ik hoop van harte, dat hij gebruik maakt van zijn kennis en inzichten om ons iets moois te laten zien. Wij hebben daar alle vertrouwen in.

 

Ik vond het stukje van Team Aragorn overigens zeer lezenswaardig! Uiteraard gaan wij een heel eind mee in zijn overpeinzingen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,
wat een mooie bijdragen zijn er geweest vandaag!

Allereerst @Diederikus, ik denk wel dat je jouw cache onder de champagne mag scharen als ik het zo lees. Niet te bescheiden. En nog steeds denk ik dat ook gewone, gemiddelde caches welkom zijn. Toegevoegde waarde kan er voor mij ook al in bestaan dat er gewoon meer mooie wandelingen komen of dat ik attent word gemaakt op leuke bijzondere plekken. Goh, nu draai ik een bekende plaat af.... :-)

Ik vind het punt "iedereen moet het zonder hulplijn kunnen" ook nogal moeilijk. Daarvoor heb je toch het sterren systeem voor Difficulty? Een beginner zal misschien hulp nodig hebben bij ***, een zeer ervaren cacher misschien pas bij *****. En wat bijvoorbeeld als je nog nooit een kruispeiling gedaan hebt? Waar leg je de grens? Maar ik ben het wel eens met het feit dat al te moeilijke kronkels niet al te bemoedigend werken.

@Regenboog, bedoel jij misschien Solterheide Baatsbeekvallei? Die bedoelde ik ook ;-)

@Barny wat grappig, ik wist niet dat er al heel lang van extra hints in ROT 13 gebruik wordt gemaakt, ik ben het nog nooit tegen gekomen, behalve in DE hint op het eind.
Weer wat geleerd ;-) Bij de Bedevaartcache nr 1 was het natuurlijk ook geweldig gedaan met die hints in de benodigde documenten.

En wat mij betreft inderdaad: mooie wandelcaches zonder al te veel afleiding (mooie post Team Aragorn, geheel mee eens), maar voor als ik zin heb ook moeilijke puzzelmulti's graag. .. Diversiteit, maar wat ik wel een must vind, is dat een owner de cache met liefde en enthousiasme bedacht, gemaakt en geplaatst heeft.

Team Tabak knap goed op!

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom nog maar net kijken op dit forum en ook in de geo wereld, maar toch ben ik oprecht benieuwd welke (positieve) cache jullie als oude stomp is bijgebleven en waarom.

Dit omdat ik steeds lees over hoe een cache eruit zou moeten zien om aan het ideaal van de schrijver te voldoen waarbij natuurlijk iedereen een eigen persoon is met zijn eigen ideaal beeld.

 

voor mij zijn dit,

GCQYCY Bedevaartcache 1 - Anton der Schijn by Orde der Schijnheiligen

GC101C4 Bedevaartcache 2 - De Keurmeesters by Orde der Schijnheiligen

Omdat ik hier voor het eerst ontdekte wat je allemaal met de GPS kunt doen,dus hele leerzame uren.

 

GC25BD9 De Hel Van Loon by Team Meelhopper

GC338Z5 De val van Hugo. by Team Meelhopper

GC2JKA4 Hugo's Wraak (De Hel van Loon II) by Team Meelhopper

Omdat hier echt alles uit de kast moest wat met GPS kennis te maken heeft wat we overigens zonder appies gedaan hebben omdat we nog niet in het bezit waren van een slimme telefoon.

 

GC39CM6 Jumanji by The Knight Templar

Omdat je bij deze na uren lopen/denken steeds weer een verrassende creatie tegen kwam waarbij je dacht dit is de laatste.

 

GC21ZWW Lost Place: SHARK by Jan Toereloer

Omdat dit onze eerste aparte multi was waarbij je met een bootje in de ondergelopen kelders van een energiecentrale de gegevens moest vinden.

 

GC1TN2X Raiders of the lost Ark by Dukkie

Omdat dit de eerste was waarbij we een cache van deze omvang tegen kwamen met mooi uitgewerkte opdrachten onderweg

 

GC3T0R5 De 10 grootste Franse steden: 6 Nantes by twinbug

Omdat er midden in de stad iets gecreëerd is waarbij je denkt dat kan niet

 

GC3T0RF De 10 grootste Franse steden: 4 Toulouse by twinbug

Omdat er midden in de stad iets gecreëerd is waarbij je denkt dat kan niet

 

Natuurlijk zijn er nog vele andere waar je met een glimlach aan terug denkt en de rest vergeten we weer snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT, het is niet echt nodig om Flevoland te promoten denk ik. Flevoland is gewoon een nieuw stuk land, met maar weinig geschiedenis. Maar Flevoland heeft ook best mooie en verrassende stukjes natuur, diverse multi's buiten de bebouwde kom geven je daar een rondleiding.

 

Het grootste gedeelte van de Oostvaardersplassen zelf is niet toegankelijk. Op een aantal plaatsen zijn wel uitkijkhutten en punten, als je bereid bent om 35 kilometer te fietsen kun je ze allemaal bezoeken. Vanaf het bezoekerscentrum op de Kitsweg in Lelystad zijn er een paar wandelroutes door de Oostvaardersplassen, hier loop je zeker 's ochtend vroeg en later in de middag de kans om oog in oog met een Heckrund of een Konikpaard te staan.

 

http://www.staatsbosbeheer.nl/Locaties/Oostvaardersplassen/Buitencentrum%20Oostvaardersplassen.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Do, voor mij is de D/T rating een indicatie of de cache voor mij geschikt is. Vooral de T4 is voor mij al snel teveel.
Anderen zien op tegen een D4. Een mysterie D4 die ik thuis kan oplossen, vind ik geen probleem, alhoewel ik weet dat er mensen zijn die dat geen geocache vinden. Een Multi met D4 opgaven in het veld hoeft van mij niet en daarbij verwijs ik naar de bijdrage van Aragorn. Het leidt mij teveel af van hetgeen er valt te genieten in de natuur. Wellicht een vooroordeel, maar een Cloud Cache trekt mij niet aan omdat ik het idee heb dat ik met mijn ogen en gedachten niet live aanwezig ben in het bos of waar dan ook. Om dezelfde reden trekt een Wherigo mij niet aan.

GPS, fotocamera, flesje sap, pakje Snelle Jelle (of is het Snelle Pelle?) is voor mij eigenlijk genoeg.

En Do, het woord "scharbehalveen" kende ik nog niet. Alle kippen scharrelen behalve één?

bewerkt door Odlaniger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@xenos, ik ben aan de mooie serie De 10 grootste Franse steden begonnen toen we nét cacheten. Geweldig! Ik heb er zo veel geleerd! Wel veel hulp nodig gehad van twinbug, gewoon omdat ik heel veel nog nooit gezien had en er nooooooooooit opgekomen zou zijn zonder hulp. Als ik deze serie nu zou doen, zouden mijn logs waarschijnlijk een vol A-4'tje beslaan, toen waren ze echter nog heel bescheiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Het grootste gedeelte van de Oostvaardersplassen zelf is niet toegankelijk. Op een aantal plaatsen zijn wel uitkijkhutten en punten, als je bereid bent om 35 kilometer te fietsen kun je ze allemaal bezoeken.

 

Lijkt me een buitengewoon interessante fietstocht! Met of zonder caches. Dank voor de verwijzing er naar.

 

@Od. We zitten wel een beetje op één lijn wat betreft die keuzes. Peilingen, projecties en dat soort zaken zijn prima en in principe lossen we dat soort zaken makkelijk op, maar we kwamen ook puzzels tegen, waarbij we echt met de smartphone het net op moesten om verder te kunnen komen en daarvoor zijn we niet naar een mooie omgeving gekomen. Maar uiteraard respecteren we diegenen, die wél voor een echte uitdaging op pad gaan. Als het maar via de listing goed wordt aangegeven wat je kunt verwachten, zodat je er niet onderweg door overvallen wordt. Gelukkig kun je in de meeste gevallen toch wel vrij goed bepalen wat je tegen gaat komen en dus kun je vooraf beslissen, óf je dat allemaal wilt tegenkomen. En zo heeft iedereen keuze zat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha Od, ik kom net vers uit een boom "vallen",, :clown: De telefoon voegde even in waar dat niet moest. Zoals je wellicht gezien hebt, is de fout alweer hersteld.

 

Maar jouw oplossing vind ik ook leuk. Zolang het maar geen plofkippen zijn die scharrelen (o nee daar doen forumgenoten andere dingen mee LOL).

 

T5 heb ik vandaag geprobeerd, helaas waren het "oefencaches" en tellen ze dus niet. Wel een 4,5 maar dat durfde ik zelf niet aan zonder touw. Onze dochter wel, met wat hulp. Die klom trouwens ook overal alle bomen in. IMG_0373.jpgStoere griet!

 

 

IMG_0387.jpg

Het klimmen is een hele ervaring maar ik zal dat noooooooooit op eigen houtje gaan doen. Maar dat terzijde :wink2:

 

D5 in het veld... nee, dat lijkt me een beetje té. Trouwens, Engineering nature was D5. En geweldig!!!!!!!!!!!!!!! Zo zie je maar weer dat je er geen peil op kunt trekken. Ik probeer gewoon van alles, en filter niet al te veel. Bij zo'n D5 komt mijn superpuzzelaar Marco wel heel goed van pas trouwens, zeker als het iets wiskundigs is.


@Team Tabak inderdaad, een duidelijke omschrijving op de pagina! Dat geeft de juiste keuzevrijheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...