Spring naar bijdragen

Welke Ingrediënten Zou Een Cache Moeten Hebben?


Barro1991

Aanbevolen berichten

Waar ik op doelde was inderdaad dat je van Diederik bijna eiste dat ie dat draadje gaat samenvatten maar kijk ook nog eens hoe je moderators ook nogal dwingend adviseert, bijna commandeert...

 

On topic: Ik ben er heilig van overtuigd dat je iets moet maken wat je zelf leuk vind en waar je volledig achte kan staan. Per slot van rekening kan je er zomaar een paar jaar aan vast zitten. Zorg dus dat het redelijk bij je in de buurt is en dat je -met name- de eindcache goed kan bereiken. Je zult er regelmatig een keer langs moeten lopen. Hoe ingewikkelder of onduidelijker hoe vaker mensen jou of anderen benaderen voor extra info.

 

En dan wat persoonlijker: Ik heb een hekel aan het tellen van spijlen of moeren en ook het zoeken van info op een kerkhof vind ik niet prettig. Verder coördinaten spot on! Een uur moeten zoeken en nog eens terug komen omdat de coör er veertig meter naast zit is niet de uitdaging die ik zoek (tenzij dat vermeldt wordt). Eigenlijk vind ik een tradi waarvoor je even moet uitzoeken hoe je er komt het leukste, daarna een stukje wandelen in een leuke omgeving en de cache zelf mag wel creatief verstopt zijn maar ook wel te vinden zonder hulplijnen.

 

Mijn motivatie is volgens mij heel groot. Ik zoek op internet heel wat af over geocaching. Ik lees allerlei logs (weet alleen niet of ik ze dan juist interpreteer omdat ik hier lees dat een aantal mensen niet alles opschrijft) Ik lees diverse caches en hoe die zijn gemaakt en ik wil dolgraag meer tijd vinden om te gaan lopen. Ik zou mij er zelfs prettig bij voelen wanneer ik een aanbieding kreeg van iemand met meer ervaring om mee te lopen.

 

Kijk dat schreef je er eerder niet bij. :-)

bewerkt door bjorri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zo zie je maar weer, smaken verschillen. Ik vind caches op begraafplaatsen interessant. Niet hardlopen van WP naar WP, kalm aan doen, de sfeer opsnuiven, ik kom er helemaal tot rust. En het is er vredig. Zie bijvoorbeeld:

Ommetje Begraafplaats: Een oase van rust (GC2PHWQ)

 

Mijn bijbehorende log (23-03-2011):

"Samen met mijn zus deze cache gelopen. Zij is geen cacher, maar bevindt zich op bekend terrein, want zij komt hier regelmatig om foto's te maken, bij voorkeur op het oude gedeelte. Ze heeft mij graven laten zien van vrienden, bekenden en minder bekenden. Maar zij allen mogen hier rusten en die rust hebben wij gevoeld. Slechts vogels lieten van zich horen.

Het was een waar genoegen deze cache te mogen lopen. Dit is de 50ste cache die Meryl heeft gemaakt en weer heeft hij een stuk Apeldoornse geschiedenis dichterbij gebracht. Vanwege zijn gehele oeuvre, maar speciaal voor deze cache een geo d'or.

Meryl, bedankt."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit topic ontwikkelt zich zoals ik gewend ben. Een vraag is na 20 antwoorden wel van alle kanten belicht en beantwoord. Meestal slaat echter iemand al voor die tijd linksaf en een ander rechtsaf. Af en toe kom je elkaar weer tegen op een kruispunt en is het onduidelijk wie er voorrang heeft. Op een gegeven moment vraagt niemand meer naar de weg, want iedereen is de weg kwijt (GC4CXA0).

 

Ik sla vier keer linksaf en met een beetje geluk kom ik weer uit bij het beginpunt.

 

De vraag:

“Volgens mij heb ik een mooie omgeving (+/- DFW) in gedachten en werk ik aan een soort verhaallijn in de wandeling.

Ik denk aan iets van ongeveer 3-6 km.

Ik denk aan startpunt en eindpunt op dezelfde plaats ook ivm terugkomen bij eigen auto/fiets.

Ik wil graag een eindcache die leuk is voor gezin met kinderen passend bij verhaallijn maar daar ben ik nog niet uit.”

 

Hier is een voorbeeld: GC1ZKGV. Bevat veel ingrediënten die jij wilt toepassen. Geen ingewikkelde WP’s, geschikt voor het hele gezin, weinig onderhoud en voor jezelf niet al te moeilijk om te maken. En je hoeft niet eens alle logjes te lezen. Als zoiets je eerste (en laatste?) cache is, dan is het goed.

 

Off topic: ik betrap mijzelf erop dat ik de laatste tijd een beetje serieus ben, moet ik geen vervelende gewoonte van maken, hou niet van een identiteitscrisis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook mijn idee dan maar even uiten dan.

 

Ik zelf wil juist eigenlijk waypoint's zonder puzzel maar juist een Doen dingetje. Nu weet ik wel dat dat dus eigenlijk al vrij snel een puzzel wordt maar probeer het nu zo te houden dat zelfs een dreuzel het zou kunnen oplossen zonder instructie als hij er per ongeluk over struikelt. Maar dat de hint/coördinaat verborgen blijft tot je gedaan hebt wat je moet doen.

 

Iets verbergen vol in het zicht, Alleen te vinden als je weet waarnaar je zoekt. Ziet er voor dreuzels dus heel alledaags uit.

 

Zulke dingen zou ik willen vinden. En dat is ook het uitgangs punt als ik zelf in de gelegenheid kom een cache te bouwen.

 

harm.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Iets verbergen vol in het zicht, Alleen te vinden als je weet waarnaar je zoekt. Ziet er voor dreuzels dus heel alledaags uit.

 

 

Zoiets wil ik ook nog eens doen. Objecten plaatsen die er ogenschijnlijk thuis horen.

Bijvoorbeeld een lantaarnpaal tussen andere neerzetten met een aanwijzing bovenin. Of in het bos een voorrangsbord zetten, iedereen is gewend aan overbodige borden. Of een ANWB-paddenstoel plaatsen met de tekst: Ugchelen 3,4 km 34°. Maar nu verklap ik heel veel van mijn snode plannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bankrovers hebben zo in een weekend zogenaamde verbouwingswerkzaamheden gedaan, compleet met kruiwagens, helmen op en een veiligheidsvest aan.

Niemand die er acht op sloeg. Het paste perfect in het geheel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik wil leren van dit forum maar heb het gevoel dat niet iedereen overtuigd is van mijn oprechtheid.

Zo zwart-wit ligt het niet. Er zijn een aantal zaken die door elkaar spelen. De eerste is dat je nieuw bent op het forum. De pikorde moest even vastgesteld worden. Het tweede is dat er een groot aantal "oude stompen" hier op dit forum aanwezig is. Die doen niets liever dan anderen kapittelen en de les lezen. Niemand weet waarom. Een beetje vreemd voor een hobby die pas 13 jaar bestaat, maar het is niet anders. Daarnaast ben je een vrouw. Dat brengt in bepaalde typen mannen de "haan" en de "leraar" naar boven. Maar met dat fenomeen ben je ongetwijfeld meer dan bekend.

 

Maar je past je snel aan. In werkelijkheid ben je echt meer dan welkom op dit forum, ook al laten we dit slecht blijken. Ik zal dit weekend een serieuze poging doen het door mij aanbevolen draadje samen te vatten. Meer mensen zullen daaraan iets hebben, mijzelf incluis.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bankrovers hebben zo in een weekend zogenaamde verbouwingswerkzaamheden gedaan, compleet met kruiwagens, helmen op en een veiligheidsvest aan.Niemand die er acht op sloeg. Het paste perfect in het geheel.

 

Bedankt voor de tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn in het begin van dit draadje door met name de vaste forumgebruikers veel nuttige tips gegeven. Of er wat mee gedaan wordt mag de lieve Heer weten. Het uitspitten door Diederikus van 783 andere berichtjes zal in samenvatting vermoedelijk weinig toevoegen aan de tips die hier al gegeven zijn. Je kunt je afvragen of de energie, die hij daarin gaat steken lonend is. Misschien, dat hij er zélf iets aan heeft. Bovendien is het niet zinnig aan te nemen, dat je alle aangedragen mogelijkheden in één cache kunt verwerken. Het is ook niet aan te raden. Hou je eerste cache simpel. Beschouw het als een leerproces. En blijk je er plezier aan te beleven, dan komen de ideeën voor de volgende caches vanzelf wel.

 

Barro1991 had zich in deze discussie beter kunnen beperken tot een "dank je wel voor de aangedragen tips", (hetgeen ze aanvankelijk ook deed) dan door te gaan met in te gaan op nutteloze details, waardoor ook dit draadje uiteindelijk weer eindigt bij totaal niet ter zake doende onderwerpen.

 

Wat interesseert het ons nou, waar deze dame woont, hoe ze woont, wat haar gezinssituatie is en hoeveel ze jaarlijks aan de belasting afdraagt? Als zij een leuke cache plaatst is het toch prima? En waarom laat Barro1991 het zover komen, dat ze meent, dat er moderators aan te pas moeten komen? Die zijn al sinds mensenheugenis op vakantie....

 

Het wordt nu tijd voor de draadjesstarter om met de aangedragen mogelijkheden en de hulp van haar met enige ervaring uitgeruste buurtgenoot de mouwen op te stropen en aan de gang te gaan, als ze dat tenminste nog wil. Tijdens dat proces kan er zich altijd nog een vraag of probleem voordoen, waar je een draadje aan kunt besteden, maar met al het zijdelingse gefladder waar we nu in terecht komen ga jij geen mooie cache brouwen.... Ik wens haar veel succes!!!

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bankrovers hebben zo in een weekend zogenaamde verbouwingswerkzaamheden gedaan, compleet met kruiwagens, helmen op en een veiligheidsvest aan.

Niemand die er acht op sloeg. Het paste perfect in het geheel.

Was dit niet heel toevallig het GWK bij Station Delft? :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn in het begin van dit draadje door met name de vaste forumgebruikers veel nuttige tips gegeven. Of er wat mee gedaan wordt mag de lieve Heer weten. Het uitspitten door Diederikus van 783 andere berichtjes zal in samenvatting vermoedelijk weinig toevoegen aan de tips die hier al gegeven zijn. Je kunt je afvragen of de energie, die hij daarin gaat steken lonend is. Misschien, dat hij er zélf iets aan heeft.

Klopt. Ik doe dat in de eerste plaats voor mijzelf. De reeds gegeven tips hebben een behoorlijke mate van zelfsprekendheid, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Maar er is nog wel nuttige informatie verborgen waar je zelf een inspanning voor moet leveren om er iets bruikbaars van te maken. Daar ben ik naar op zoek. Neem bijvoorbeeld het "Yesss!-gevoel" wat MacDD beschrijft als hij een goede cache vindt. Dat lijkt zo op het eerste gezicht nietszeggend, maar het is een zeer bruikbaar advies. Ik ben zelf met de voorbereiding van mijn eerste cache bezig, dus ik kan dat onmiddellijk toepassen. Niet alleen is het te gebruiken voor de eindstash, maar ook voor de waypoints en de details van de waypoints. Om die reden heb ik het aantal waypoints teruggebracht van 10 naar 5, omdat er 5 waypoints waren die mij geen Yesss-gevoel gaven. Het obligate aluminium plaatje zal niemand missen. Gisteren heb ik mijn tweede waypoint in de tuin verstopt en mijn vrouw laten proeflopen. Het is dus ook heel eenvoudig om het yess-gevoel in de praktijk te testen. Er zijn nog veel details van de waypoints waar het verleidelijk is me er met een jantje-van-leiden af te maken, maar de yessgevoel-eis houdt mij tegen.

 

Ik hoop nog een paar van dit soort bruikbare tips te vinden. En voor die 783 berichtjes zet ik gewoon het negeren weer even aan, dan blijven er nog zo'n 80 over.

 

En dan valt me nog iets op. We hebben de mond vol over het belang van "ervaring" die je moet opdoen voor je je eerste cache gaat leggen. Als ik terugkijk op de 103 caches die ik gedaan heb en de circa 165 waypoints zijn er slechts 8 geweest die een Yess!-gevoel opriepen. Maar dat yess-gevoel is niet houdbaar. De eerste keer dat ik een cryptex tegen kwam was dat yess-gevoel er. Maar een volgende keer is de verrassing er wel af. En zo gebruik ik mijn ervaring feitelijk in negatieve zin: alles wat ik ervaren heb is grotendeels onbruikbaar geworden want het levert mij geen yess-gevoel meer op. De 5 waypoints en de eindstash die ik bedacht heb doen dat wel. Ik heb ze nog nooit gezien in de praktijk. Maar aan mijn ervaring had ik dus niets om ze te bedenken. Dat is gewoon een creatief proces. De ervaring komt alleen van pas voor het afwijzen van zaken die het gewenste niveau niet halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...