Spring naar bijdragen

Welke Ingrediënten Zou Een Cache Moeten Hebben?


Barro1991

Aanbevolen berichten

Een uiterst plezante reactie ;-)

Was jij het zelf niet die in het draadje van iemand anders je eigen draai gaf aan de vraag of voortuincaches verboden zouden moeten worden.
En daarin eigenen vragen postte wat een interessante cache is en wat de ingredieënten voor een leuke en uitdagende cache is?

En daarin zelf geen antwoord gaf op de vraag van de topicstarter?

Dus een -verder niet negatief bedoelde- suggestie heb ik wel ja: kijk eens in de spiegel. :kissie:

Vragen lokken nu eenmaal discussies uit, zeker als er zoals bij deze vraag geen éénduidig antwoord mogelijk is.

Discussies die juist -als je ze leest en de voor jou belangrijke info uithaalt- kunnen leiden tot een antwoord dat er voor jou toe doet.

 

Wat betreft je vraag naar suggesties voor je cache: je geeft zelf al behoorlijk precies aan wat je voor ogen hebt in je openingspost.

Je geeft ook al aan dat je begrepen hebt dat het principe "zoveel mensen, zoveel wensen" in de geocachewereld ook opgaat.
Een geocache dient in mijn ogen iets te zijn waar je zelf achter staat, niet iets dat anderen graag zouden willen zien.
En waar je zelf achter staat kun je naar mijn mening het beste ervaren door zelf het veld in te gaan, al dan niet samen met iemand anders die al ervaring heeft.

Zo leer je te achterhalen wat je zelf leuk vindt.
Dan probeer je je voor te stellen wat anderen aan jouw ideeën leuk zouden kunnen vinden en vervolgens leg je je (eerste) cache.

Na een tijdje komt voortschrijdend inzicht en wordt je mening bijgeschaafd.

En krijg je wellicht behoefte om een andere cache te maken.


Kijk ook eens welk soort caches welk soort logs krijgt en vraag jezelf af of je tevreden zou zijn met het soort logjes dat bij jouw cache te verwachten is.

Het voorplezier aan het maken van een cache is groot.

Maar als je vervolgens logjes krijgt als "leuk gedaan, snel weer verder", dan kan dat voor jou als cachelegger minder leuk zijn als je veel tijd en energie in je eigen creatie gestopt hebt.
Wil je daarentegen vooral veel logs op je cache en haal je daar je plezier uit, leg dan een kokertje langs de openbare weg, maar verwacht dan ook geen literaire hoogstandjes als logs.

 

Wat ik mij nou afvraag nu ik dit te typen zit.
Je schrijft:

"Ik heb geen ervaring in het zoeken of maken van caches."

 

Vanwaar dan je inschrijving in 2007 op dit forum?
Of hebben we met een nieuwe reclamecampagne à la "Waardeloos" te maken?

 

Greetz Bloodwoosj.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ow ja.

Wat je vraag naar leuke caches betreft, daar staat in postje 13 een voorbeeld in van wat ik goed vond (GC22FB4) en een voorbeeld van wat ik als niks bijzonders (GC40) ervaren heb.
Meer voorbeelden van wat ik zelf goed vond zijn te lezen in mijn lasting memories bookmarklist

Een bonte mix van caches, cachetypes en redenen waarom ik (ik kan nl. alleen voor mezelf spreken) een cache leuk, bijzonder, ontroerend of gedenkwaardig vond/vind.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus graag de 10-15 goede tips op een rijtje en niet verpakt tussen 380-385. Misschien kan jij ze er even voor mij uitfilteren? Of discussieer je liever?

Jij hebt een vraag, dus zul je zelf ook die uren erin moeten steken als je een antwoord wilt. En ja, ik discussiëer liever dan het antwoord te zoeken op een vraag die ik niet heb. Vooropgesteld dat de discussie tot nieuwe inzichten leidt. Maar volgens mij heb je dit draadje niet opgestart om je discussiëren. Of is het een uitnodiging?

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren moet ik mijn vraag herhalen soms? Ik stel een vraag en inderdaad hoef ik dan geen discussie. Gelukkig zijn er geocachers die het belangrijk vinden om een beginner te helpen en die inhoudelijk reageren. Verwijzingen naar een topic met bijna 500 posts waar zelfs de beantwoorder niet meer dan 15 inhoudelijke antwoorden in kan herkennen zit ik niet op te wachten.

Insinuaties over mijn eerlijkheid ook niet.

 

Ik wil helemaal niet een heleboel loggers die iets vaags roepen. Ik wil gewoon een cache maken waar heel veel mensen plezier aan kunnen beleven. Ik vraag gewoon om ingredienten.

Dat ik in een ander topic door de ontstane discussie een vraag stel om de discussies beter te volgen doet daar niets aan af. Daarnaast heb ik daarom deze geopend. Ik probeer niet laagdunkende nare antwoorden te geven.

Geef gewoon antwoord of sla dit onderwerp over als je geen inhoudelijk antwoord kan of wil geven.

Dat een moderater hier geen reactie op geeft kan ik niet begrijpen.

 

Nogmaals dank voor de wel behulpzame prettige antwoorden. Ik hoop dat er nog meer zullen volgen.

Een beginnend cacher zou anders wel eens zeer ontmoedigd kunnen worden. En een reclame actie....... Gelukkig heeft een wel beschaafd forum lid mij dat pb gevraagd anders zou ik niet eens geweten hebben wat dat inhoud want zo slecht denk ik niet.

 

Heren graag uw inhoudelijk antwoord en de eer van een geocacher hoog houden. Een gentleman biedt graag zijn hulp aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw uitgangspunten zijn goed en wat mij betreft ga je gewoon aan de slag.

Het is m.i. (zoals hier eerder geschreven) vooral belangrijk dat je iets maakt waar jezelf plezier in hebt en waarvan je vermoedt dat anderen dat ook zullen hebben.

Je kunt toch niet iedereen tevreden stellen.

Wanneer je een cache voor kinderen wil maken dan kun je ook eens naar de caches op deze site kijken.

http://www.geocachingkids.nl/

 

Verder ontbreekt het je wat aan ervaring.

Lees beschrijvingen van andere caches, kies er wat uit en ga dan zelf ervaren wat je prettig vindt.

Dat is belangrijk omdat je dan ontdekt wat leuk en minder leuk kan zijn.

Veel van hierboven gegeven tips ontdek je echt alleen in het veld, door het lopen van andere cache-routes.

Het maken van teveel waypoints bijvoorbeeld kan als storend ervaren worden, omdat er dan minder van de wandeling genoten kan worden.

Ook het goed inmeten van waypoints is belangrijk, zodat de natuur niet overhoop gehaald wordt en cachers niet afhaken omdat alles zo moeilijk te vinden is.

Waypoints, op voor cachers zichtbare, maar voor anderen onzichtbare plekken, aanbrengen is een kunst die niet door iedereen beheerst wordt. Dat geldt ook voor de eind-cache.

Vragen verzinnen die tot een eenduidig antwoord leiden ook.

Maak waypoints niet te kwetsbaar, want ze gaan geheid kapot en je moet je cache goed onderhouden ook.

Overleg goed met de terreinbeheerder van wie je toestemming moet vragen en bestudeer de guidelines goed.

Het is frustrerend om de cache steeds terug gestuurd te krijgen omdat deze niet voldoet en je opnieuw iets moet wijzigen.

Je werkt al samen met een ervaren mede-cacher (gaf je eerder aan) en dat lijkt me een goed begin.

Vergeet niet om de cache te laten proeflopen door iemand die niet bij het proces van het maken betrokken was.

Zo haal je de foutjes van je eigen blinde vlek eruit, voordat je de cache aan de reviewer aanbiedt.

Ruud4d heeft op zijn site nog een checklist staan, die m.i. nog goed voldoet als stappenplan.

http://ruud4d.geocacher.nl/

 

 

 

Veel plezier, zowel met het vinden als met het maken van caches :)

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het wat concreter te maken hierbij een korte en bondige reactie van een echte multi-liefhebber.

- Maak het formaat van de cachebox op zijn minst small, liever nog regular.

- Leg de waypoints niet te dicht bij elkaar, maar ook niet te ver uit elkaar. 200 à 400 meter afstand vind ik mooi.

- Maak de berekeningen niet te ingewikkeld.

- Probeer te voorkomen dat luie cachers de eindplek makkelijk kunnen beredeneren.

- Leid ons rond langs de mooie plekjes van het gebied.

- Zet informatie over het gebied op de cachepagina.

- Maak de layout van de pagina overzichtelijk, leesbaar en aantrekkelijk.

- Probeer de cachebox origineel vorm te geven, bij voorkeur passend bij het thema van de multi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zie het alweer

 

een Wannabee die ooit iets ergens gelezen heb, een Wannabee die van toeten nog blazen weet en dan meteen iets neer willen leggen waar iedereen compleet van uit zijn pan van gaat

net alsof ik met mijn wansmaak wat eten betreft aan Gordon Ramsie vraagt wat voor een ingrediënten hij gebruikt waardoor ik iets kan maken in mijn nog te openen 5 sterren restaurant en dat de bezoekers tot extase weet te brengen

draadjes vol zijn er al geschreven met ideeën, opmerkingen, waarschuwingen, het sterft allemaal een zachte dood, en als er dan iets online komt en er is een bezoeker die in alle eerlijkheid logt dat alles eigenlijk tegenvalt word de Wannabee heel erg boos en verklaart hoog en laag dat de eerlijker logger maar een andere hobby moet gaan zoeken, want zijn creatie moet gewoon goed, zo-niet de beste zijn

 

NEXST

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de nieuwkomer even in bescherming te nemen: schrik niet van de reactie van Barny. Hij is een gerespecteerde cacher die zo in elkaar zit dat hij gewoon zijn ongezouten mening geeft. En vaak heeft hij gelijk. Ik ben het helemaal met hem eens dat het beter is om eerst zelf te Geocachen voordat je een multi gaat uitzetten. Vind er eerst maar eens 100, dan weet je precies wat wel en niet leuk is. De "favorites" vind ik een aardige graadmeter (nee, ik wil hier geen discussie over opstarten).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jammer dat ik een zorgvuldig samengesteld pb tje richting Barny niet kan versturen omdat hij geen berichten meer kan ontvangen.

 

Hij mag dan vaak gelijk hebben maar misschien heb ik wel geen tijd (en geld voor brandstof om er te komen) om eerst 100 caches te vinden en vraag ik daarom hier en aan een meer ervaren cacher hulp.

Misschien ben ik wel te ambitieus maar ik zie en denk graag in kansen. En ja ik schrik van dit soort reacties! En het raakt mij zelfs. Barny nu tevreden???

 

Gelukkig zijn er ook heel fijne reacties tussendoor gemaakt anders hield ik het voor gezien met dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat het net mensen zijn kan ik accepteren. Dat het geaccepteerd wordt door mensen met dezelfde hobby begrijp ik niet. Mag alleen een ervaren cacher enthousiast zijn om een mooie omgeving te willen delen?

En ik ben toevallig ook een mens en ik zou geen dingen willen schrijven die andere bewust proberen te raken. En als ik fatsoenshalve pb contact probeer te leggen kan dat niet?

 

We gaan weer door voor de inhoud. Maar wellicht is langzaam alles gezegd en geadviseerd. Dank ook voor de link-verwijzingen. Twee van de drie had ik zelf al gevonden, de derde is nieuwe informatie voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@topicstarter die in postje 19 naar ik aanneem op mijn kennelijk in zijn/haar ogen niet terzake doende antwoorden en adviezen doelt:

Als je niet de moeite wil doen inhoudelijk te lezen wat ik schrijf en alleen de dingen die je niet wil horen afwijst houdt het wat mij betreft op.

Drie inhoudelijke antwoorden met een verwijzing naar 140+ caches die ik zeer de moeite waard vond met bij ieder per stuk een uitleg wat naar mijn mening de ingrediënten zijn voor een goede cache zijn, wat wou je nog meer horen?

En als je vindt dat ondergetekende zich niet aan de forumregels houdt en het onbegrijpelijk vindt dat de moderator niet ingrijpt, wie houdt je tegen om op de reportknop te drukken.

 

 

" maar misschien heb ik wel geen tijd (en geld voor brandstof om er te komen) om eerst 100 caches te vinden".

 

Als je die moeite niet zou willen doen, dan is mijn welgemeende advies: begin niet eens eens aan het leggen van een cache.

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een goed gevoel bij je intenties, ik heb wel het vertrouwen dat je een mooie cache in elkaar gaat zetten. Ik ben geneigd om negativiteiten te negeren, maar sommige anderen hebben door slechte ervaringen wat vooroordelen gekregen over nieuwkomers. Ik vrees dat je daar niet onderuit komt. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het wat concreter te maken hierbij een korte en bondige reactie van een echte multi-liefhebber.

- Maak het formaat van de cachebox op zijn minst small, liever nog regular.

- Leg de waypoints niet te dicht bij elkaar, maar ook niet te ver uit elkaar. 200 à 400 meter afstand vind ik mooi.

- Maak de berekeningen niet te ingewikkeld.

- Probeer te voorkomen dat luie cachers de eindplek makkelijk kunnen beredeneren.

- Leid ons rond langs de mooie plekjes van het gebied.

- Zet informatie over het gebied op de cachepagina.

- Maak de layout van de pagina overzichtelijk, leesbaar en aantrekkelijk.

- Probeer de cachebox origineel vorm te geven, bij voorkeur passend bij het thema van de multi.

 

Prima tips van Jeroen, waar ik nog iets aan toe wil voegen wat de berekeningen betreft. Een cachemaker toont zijn/haar kwaliteiten door de berekeningen zo eenvoudig mogelijk te houden.

Om een tocht te kunnen lopen zijn coördinaten nodig, maar als de route een verrassing is moeten de (vervolg)coördinaten onderweg worden gevonden of bepaald. Je kunt langs de route schildjes of plaatjes met vervolgcoördinaten aanbrengen, maar vaak krijg je hiervoor geen toestemming. In dat geval moet je 'getallen' zien te vinden in de omgeving. Telefoonnummers, aantal spijlen van een hek, huisnummers, aantal stammen van een boom. Vervolgens is het de kunst om met een zo eenvoudig mogelijke berekening deze getallen om te zetten in coördinaten. Hoe korter en simpeler de berekening, hoe knapper.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...