Spring naar bijdragen

Dakota 20 Of Oregon 450?


paxhalis

Aanbevolen berichten

Om als beginner een garmin aan te schaffen weet ik niet welke voor mij interessanter is, de Dakota 20 of de oregon 450.

Als leek denk ik dat ze elkaar niet veel ontlopen maar de prijs is toch wel zo'n 100 euro verschil.

 

Wat zou voor mij als beginner een goede keus zijn.

Ik wil graag geocachen en de gps ook mee nemen naar griekenland om te wandelen.

 

Paxhalis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De verschillen zijn inderdaad niet zo groot. Maar er zijn er wel een paar:

 

De Oregon heeft een groter scherm.

Op de Oregon passen meer waypoints en caches (in 1 keer)

De Oregon kan Wherigo aan (maar dat kunnen de meeste smartphones ook)

De Oregon kan geo-tagged foto's aan.

 

Vooral de grote van het scherm vind ik persoonlijk een groot voordeel van de Oregon. De kaarten daarop zijn daardoor duidelijker. Maar als je het verschil wilt zien, ga dan naar een goede outdoor winkel.

 

Vreemd overigens dat in de USA het prijsverschil 50 dollar is, en in NL 100 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verschillen zijn inderdaad niet zo groot. Maar er zijn er wel een paar:

 

De Oregon heeft een groter scherm.

Op de Oregon passen meer waypoints en caches (in 1 keer)

De Oregon kan Wherigo aan (maar dat kunnen de meeste smartphones ook)

De Oregon kan geo-tagged foto's aan.

 

Vooral de grote van het scherm vind ik persoonlijk een groot voordeel van de Oregon. De kaarten daarop zijn daardoor duidelijker. Maar als je het verschil wilt zien, ga dan naar een goede outdoor winkel.

 

Vreemd overigens dat in de USA het prijsverschil 50 dollar is, en in NL 100 euro.

Hoeveel waypoints en caches zal je als leek/beginner gebruiken?

Wherigo is volgens mij niet echt nodig om te geocachen begrijp ik dus dat is niet echt nodig toch?

Geo-tagged foto denk ik niet veel te gebruiken, of mis ik dan veel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik een etrex vista HCx, maar loop eigenlijk zelden tegen de begrenzing van het aantal wp's aan.. Wherigo doe ik via m'n telefoon. Geotagged foto's is grappig, maar hoe vaak gebruik je dat in de praktijk?

Mijn volgende gps wordt een etrex 30. Ik hoef geen groot scherm, heb liever lange batterij-duur en goede afleesbaarheid in de zon dan touchscreen (waarvan ik gemerkt heb dat het invoeren van coordinaten zelfs langzamer gaat dan ik met m'n etrex doe). Wat ik wel graag heb, maar nu nog niet heb: NFC (waarmee je dus ook kunt chirpen) en 3-assig kompas, en als het goed is wat snellere rendering van de kaarten dan ik nu op m'n vista heb.

De grootste vraag is: wat ben je bereid uit te geven voor welke opties? Op de oregon kun je met de Wherigo Geocaching Tool van Technetium een heleboel handige berekeningen en omzettingen doen, maar als je een smartphone hebt, kan die dat ook. Oregon heeft groter scherm dan de Dakota: ga je liever voor groot scherm of liever voor kleiner apparaat? Hoe belangrijk vind je batterijduur?

Bekijk eens in een outdoor-shop hoe groot de verschillen zijn, of probeer eens met cachers af te spreken die een oregon of een dakota hebben, zodat je in de praktijk de verschillen kunt bekijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zowel de D20 als de O450, om de cachepret een beetje te kunnen verdelen binnen het gezin. De 450 erbij vooral vanwege het grotere scherm, Wherigo (heb er tot nu toe 4 gedaan) en grotere aantal caches (vooral handig op vakanties). Maar de Dakota is toch wat compacter in de zak om zo even spontaan mee te nemen, of onopvallend in de stad te gaan cachen. Scherm is dan ook prima.

Met de laatste firmware zit er in de Dakota ook een fotoviewer. Op beiden heb ik daar diverse plaatjes in zitten met codes die je bij caches tegen kunt komen (braille, weerstandkleuren, morse, etc.).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel waypoints en caches zal je als leek/beginner gebruiken?

Wherigo is volgens mij niet echt nodig om te geocachen begrijp ik dus dat is niet echt nodig toch?

Geo-tagged foto denk ik niet veel te gebruiken, of mis ik dan veel?

 

Tja, het zijn nu eenmaal de verschillen tussen de twee. Maar inderdaad, aan Wherigo mis je niet erg veel. Geo-tagged foto's gebruik ik zelf nooit. Wat het aantal caches betreft: Je blijft natuurlijk geen beginner! Maar dat neemt niet weg dat de Dakota ook al heel wat caches aan kan.

 

Vandaar ook dat ik aangaf dat de grote van het scherm wat mij betreft het belangrijkste verschil is. Welke je moet kopen hang van je eigen voorkeur af natuurlijk, en of je die 100 euro extra er voor over hebt. Verschillende webwinkels "aflopen" kan overigens ook lonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

De Dakota 20 en ik ben vooralsnog zeer tevreden........de grootte van het scherm was minimaal en voor de rest zijn ze nagenoeg hetzelfde......heb er pas 1 cache mee gedaan en dat ging uitstekend. Ik popel op mijn volgende cache.......

 

Paxhalis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...