Spring naar bijdragen

Wolven Terug In Nederland?


Peetee

Aanbevolen berichten

Bijkomend voordeel van deze wolf-hype: er wordt aangeraden honden aan te lijnen.

Persoonlijk vind ik dat honden in het bos altijd aangelijnd moeten zijn om opjagen van het wild te voorkomen.

Antarctica

Je praat tegen dobermannsoren, ben ik bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
ReizenReizen

  • 1 month later...

Wolven horen oorspronkelijk thuis ook in Nederland, maar zijn destijds uitgeroeid. Wat mij betreft: Welkom terug!

Ikzelf heb vroeger in Canada gewoond, ook daar veel wolven, maar ze gaan mensen uit de weg. De sprookjes van de 7 geitjes en roodkapje dwalen nog door onze hoofden. Hier moet door overijverige schietgrage figuren zo nodig alles "beheerd" worden, te veel vossen? Schieten maar! Maar dan volgend jaar weer teveel konijnen? Weer schieten. Laat de natuur met rust, dan hersteld het evenwicht vanzelf. De schadelijkste diersoort is de mens, helaas. (gelukkig niet allemaal)

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Berenboot,ben het er niet helemaal mee eens.

Vroeger kwamen ze idd van oorsprong voor in Nederland, geen probleem zover, maar toen was het ook minder over bevolkt /niet over bevolkt. 

In Canada hebben de wolven de mogelijkheid om de mens te ontvluchten, in Nederland is dit zo goed als niet meer mogelijk. 

Met dan ook alle gevolgen vandien. 

Vooral schapen en kippen boeren zullen er de dupe van worden. 

Hetzelfde probleem speelt zich ook hier in Zweden af. 

Nog ruimte genoeg, maar nu doen ook hier de boeren zich verzetten tegen het niet afschieten van wolven, ondanks dat er elk jaar toch wel wat geschoten mogen worden. 

Van de andere kant ben ik wel met je eens dat ALS het zou gaan, ik er ook een voorstander van zou zijn, mits ze de ruimte hebben om zich te kunnen afzonderen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

­De schade die wolf aanricht in Nederland staat overigens in geen verhouding met schade door andere beschermde dieren als gans (26 miljoen euro in 2017), mees (1,5 miljoen), smient (983.000 euro), das (295.000 euro) en zwijn (225.000 euro).

Als we dan toch weer gaan schieten moeten we bovenstaande groepen dan ook maar gelijk aanpakken en wegvagen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Berenboot,nee natuurlijk gaan we niet afschieten, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat we de wolven niet bewust moeten gaan plaatsen in Nederland.

Komen ze de grens over dan is het zo. 

Dan zal de tijd uitmaken hoe het zich verder gaat ontwikkelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Sivota:

...en niet te vergeten de talloze doodgebeten schapen en reekalfjes door loslopende honden (die duidelijk niet onder appel staan)...

Zelf loop ik meestal met 2 (afgerichte) Duitse Herders. In een natuurgebied lopen ze, ondanks dat het heel gehoorzame hondjes zijn, altijd aangelijnd. 

 

2 uur geleden zei Team Fridhem:

@Berenboot,nee natuurlijk gaan we niet afschieten, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat we de wolven niet bewust moeten gaan plaatsen in Nederland.

Komen ze de grens over dan is het zo. 

Dan zal de tijd uitmaken hoe het zich verder gaat ontwikkelen. 

Dat ben ik volledig met je eens. Laat de natuur zelf z'n gang gaan, er wordt al veel te veel "gecorrigeerd". 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik zat net even te kijken op de site https://www.wolveninnederland.nl/ en ik vroeg me af hoe wolvensporen er uit zien en waar je die zou kunnen melden als je ze onderweg ergens ziet.

Pootafdrukken herkennen dat lijkt mij erg moeilijk, want daarvoor zijn er te veel baasjes die met hun hond aan de wandel zijn.

image.png

Maar zoiets als een wolvenkeutel moet toch wel te herkennen zijn: heel opvallend en te vinden op een heel opvallende plek.

image.png

image.png

Nee, loggen kun je ze niet. :wink2:  

Maar je kunt ze wel melden op: https://www.wolveninnederland.nl/wolf-gezien.

(afbeeldingen: wolveninnederland.nl)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Peetee:

Ik zat net even te kijken op de site https://www.wolveninnederland.nl/ en ik vroeg me af hoe wolvensporen er uit zien en waar je die zou kunnen melden als je ze onderweg ergens ziet.

Pootafdrukken herkennen dat lijkt mij erg moeilijk, want daarvoor zijn er te veel baasjes die met hun hond aan de wandel zijn.

 

 

Wolven hebben iets langwerpiger pootafdruk dan bv. mijn Duitse herders. En de afdruk van voor en achterpoot staan doorgaans dichter bij elkaar. Maar dat is moeilijk te herkennen zonder vergelijkingsmateriaal. De keutels zijn idd heel anders, maar sommige hondenbaasjes voeren zgn, BARF, dat wil zeggen "Bones And Raw Food" rauw vlees incl. haren en botten. Dan gaan de keutels ook wel heel erg op die van de wolf lijken :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Op deze pagina enkele adviezen voor als je een wolf ziet:

Citaat

Wat moet je doen als je een wolf ziet?* 
Wolven zijn voor mensen ongevaarlijk, maar wat te doen als je toch bang bent?
-Blijf rustig en laat het dier zijn eigen weg vervolgen
-Ga als ruiter, mountainbiker, jager of wandelaar stil staan
-Observeer het gedrag van het dier goed
-Houdt honden kort aan de lijn
-Neem langzaam afstand indien het dier niet uit zichzelf weg loopt
-Vind je het te spannend? Zwaai dan met je armen en maak harde geluiden
*bron: Nature Today

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...