Spring naar bijdragen

Omrekenen van coördinaten


Kruimeldief

Aanbevolen berichten

Wie kan me ff op weg helpen?

 

Mijn cache, "de Schans" staat op de site en in de GPS met de volgende coördinaten als startplaats:

 

N 52º 47.629

E 6º 57.145

 

Nu heb ik een mobiele telefoon, de sony Ericsson p900, ook met navigatiesoftware via Bluetooth, Wayfinder, en als ik op dezelfde plek sta, meld hij de volgende coördinaten:

 

N 52º 49"14'

O 6º 57"21'

 

Wie weet hoe ik onze normale cache coördinaten moet omzetten om in de wayfinder coördinaten te kunnen komen?

Ik kan het op mijn GPS, in Ozi en mapsource niet vinden.

 

Mijn bedoeling is dus de bestaande coördinaten van caches te converteren naar het formaat van mijn mobieltje zodat ik ze er kan intikken en dus daarmee naar de cache kan navigeren.

 

Zie plaatje van de coördinaten op de telefoon:

 

ScreenShot%2026.jpg

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:When choosing between two evils, I'd like to choose the one I haven't tried before.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het lijkt erg veel op de verschillen die ik voorheen had tussen coords in Ozi en de gewone DDD mm.mmm.

 

Dit verschil verdween toen toen ik img2ozf installeerde via deBruineBeren!

 

Verder ben ik a-technies.

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjeemig, wat een toestand. In mijn tijd was een telefoon een telefoon en een GPS een GPS. Een telefoon was om mee te bellen, een GPS om mee te navigeren. Dat was duidelijk. Tegenwoordig neem je je GPS op als er iets rinkelt, of je verbindt iemand door met je coördinaten, de waypoints beginnen met een 06-nummer en de dame van de inlichtingen kan alleen nog wat voor je doen als je haar eerst kalibreert.

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even de wayfinder site gechecked. Hier staat dat ie NMEA praat met de bluetooth GPS. Dus hij krijgt de coords door van de GPS. Het lijkt erop dat de GPS niet goed ingesteld staat (geen WGS84 maar een ander datumformaat).

Kan je op de GPS ook de coords zien? Bij de meeste bluetooth muizen niet, maar als het je 'gewone' GPS is kan het natuurlijk wel. Hou anders je gewone gewone GPS eens naast de wayfinder. Ik verwacht dan ook verschillen.

 

Ik zou zoeken in de GPS instellingen, niet in wayfinder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Geopatra:

Thanx voor het proberen B) Weet je, ik heb daar ook al aan gedacht. Ik ben trouwens ook een kluns met coördinaten. De coördinaten lijken op elkaar dat is het gekke. Maar ja, Dit navigatiesysteempje heeft geen kaarten en de coördinaten vertaalt hij vanuit de ontvangst van de GPS. Hij stuurt het dan via GPRS naar Zweden en daar komt dan een route of een kaart voor terug en dat gaat nog sneller dan via TomTom.

Dus de telefoon is continu op internet aan het jodelen via GPRS en dat betekent weer dat met de telefoons van tegenwoordig gewoon wel kunt bellen.

 

@Rovel:

Grappig Rovel :o . Maar denk erom, niet achterblijven hoor. Ik ga ook mee met de tijd anders ben ik het zo kwijt. Wel geinig om idee om de dame eerst te calibreren.... Tha, en dan kan de Phone ook nog foto's maken en MP3 tjes afspelen en zelfs een complete speelfilm in MP4 formaat afspelen. En dan kun je alles wat de PC kan ook doen, alleen in het klein. Ik ga er mee naar bed hoor. Ik tik met het stokje (styles) nog ff een rondje meer op MSN en chat via IRC met andere cachers op #geocaching.nl

 

Allemaal met dit dingetje:

 

p900.jpg

 

Ik heb dan ook het klepje eraf gehaald ;)

 

@BigBird

Jammer dat ook jij het niet weet Bert. Ik had er wel stiekem op gehoopt.

Het klopt. De GPS is een NMEA GPS. Ik kan softwarematig maar weinig instellen op het ding. Maar het is ook gebruikt met TomTom en ook met OziCE op de PDA.

Het is dus een softwarekwestie. De luitjes van Wayfinder in Zweden gebruiken gewoon deze formaat. Ik heb ze al gemaild maar nog geen antwoord gekregen.

Lijkt dit trouwens niet op het formaat dat TomTom zelf ook gebruikt?

Ik kan dan ook via Wayfindersoftware niets instellen. Dit is gewoon een gegeven. Ik kan wel opslaan waar ik ben en dus ook wel de coördinaten veranderen maar alleen maar in dit formaat.

Het progje is nog geen Mb groot en het meeste zit hem dus in de jpgtjes en de geluidjes van de route.

 

 

De verschillen tussen mijn gewone GPS en Wayfinder zijn dus de coördinaten die ik al eerder opgaf.

 

Op de gewone GPS zie ik: N52º 47.629 E 006º 57.145

Op Wayfinder zie ik dan: N52º 48"14' E 006º 57"21'

 

Ik kan de overeenkomst ook niet vinden. En.... ik heb nu een 100% full version als trial voor een maand van de luitjes uit Zweden losgepeuterd en de aanschaf ervan hangt af van het wel of niet kunnen converteren.

TomTom kan me namelijk wel tot aan de startplek van de cache brengen.....

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r: We kijken wel, dan kunnen we altijd nog zien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik omreken naar RD (vanaf WGS84) dan worden de punten:

260572 E 535204 N

260778 E 536330 N

In oost/west richting is er een schuif van 206 meter en naar noord is die 1126 meter.

Ik dacht nog eerst: misschien zetten ze de positie om naar hun eigen Zweedse mapdatum RT90 maar dat klopt niet. Die schuif is n.l. veel kleiner!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht nog eerst: misschien zetten ze de positie om naar hun eigen Zweedse mapdatum RT90 maar dat klopt niet. Die schuif is n.l. veel kleiner!!!

Precies, Ook de Zweedse mapdatum heb ik al geprobeerd. Ik heb trouwens alle mogelijkheden die de 76S biedt uitgeprobeerd. Niets :ph34r:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :o Get stoned, drink cement!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me ook nog verbaast is de aanduiding na de graden, nl. '' en '.

'' betekent seconden, terwijl ' voor minuten staat. Kennelijk zijn ze verwisseld. Aangezien het plaatje me een rechtstreekse afbeelding lijkt zit de fout bij de maker van het programma, en niet bij Kruimeldief die het fout zou hebben overgeschreven.

Knullig.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me ook nog verbaast is de aanduiding na de graden, nl. '' en '.

'' betekent seconden, terwijl ' voor minuten staat. Kennelijk zijn ze verwisseld. Aangezien het plaatje me een rechtstreekse afbeelding lijkt zit de fout bij de maker van het programma, en niet bij Kruimeldief die het fout zou hebben overgeschreven.

Knullig.

 

++ Lex ++

Ha Lex. Klopt. Dit plaatje zit standaard in het programma'tje en die vreemde coördinaten heb ik dus steeds.

De Noord coördinaat lijkt erg veel op de "normale" zoals we gebruiken en de Oost coördinaat wijkt steeds 2 cijfers af.

 

Op de gewone GPS zie ik: N52º 47.629 E 006º 57.145

Op Wayfinder zie ik dan : N52º 49"14' E 006º 57"21'

 

Dit geldt voor alle coördinaten die ik tot dusver heb vergeleken.

 

Vreemd en heel jammer omdat ik zo geen coördinaten kan invoeren en dat juist graag wil.

Zo zou ik namelijk gewoon met de mobiele telefoon naar een cache kunnen rijden met de auto, tenminste naar een startplaats. Nu zou ik het alleen maar kunnen als ik een adres zou hebben in de buurt van en startplaats van een cache.

Tja, wordt weer een vreemde aanpassing dan. Wilt u het adres van de parkeerplaats even doorgeven? :crybaby:

 

Jammer

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug: Once, as a child, I was lost.

I saw a policeman and asked him to help me find my parents.

I said to him: "Do you think we'll ever find them?"

He said: "I don't know kid. There are so many places they can hide."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...