Spring naar bijdragen

Zendmasten In Osm


BalgVinkjes

Aanbevolen berichten

Ik heb voor het eerst OSM kaarten gedownload en direct op mijn Garmin Oregon 450t gezet (dus niet via Mapsource). De kaarten voldoen prima en het werkt goed, maar er zit wel een groot minpunt. Op de kaarten staan allemaal zendmasten aangegeven. Die vinden we niet interessant, en zelfs zeer vervelend als je de kaart wat uitzoomt.

 

Is er een manier om deze zendmasten uit de kaarten te halen? We kunnen het detailniveau van de kaart wel verlagen, maar dan missen we veel meer details zoals wegen en klein water. Dus dat is geen optie.

 

bedankt voor jullie hulp.

Daphne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kijk eens bij de opties. vaak kan je allerlei dingen aan en uitzetten (tankstations, Fish&hunt, dat soort dingen). Staat er niks over in het user manual?

 

Edit: sorry, verkeerd begrepen, het gaat om een geinstalleerde kaart, niet om de basiskaart. Ik denk dat deze data gewoon is meegeladen als kaarteigenschap, dan kan je 'm op het apparaat waarschijnlijk niet meer editen.

Is het niet mogelijk de kaart te bewerken voordat je 'm in de Oregon laadt?

bewerkt door De Oliva's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan komt er natuurlijk nog de vraag, zijn het werkelijk markeringen voor zendmasten, of is het icoontje voor een zendmast foutief gekoppeld aan iets anders.

(Zei de zendamateur die niet anders doet dan letten op zendmasten.. :lol: )

 

Groeten Jan-Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De interne code voor de zendmast proberen op te zoeken, en je gps van een nieuwe stijl met aangepaste mast (nl niets) laden.

 

Er zijn in dit scenario twee problemen:

welke code wordt voor de mast gebruikt.

Beschik je over de style file welke je nodig hebt. OSM heeft zijn eigen styl bestanden. Deze zou je eens met een editor moeten bekijken. Er is een webservice voor op het internet beschikbaar. Het bestand kun je vinden in je map met osm kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mapsource zie ik op de normale osm kaarten (osm aio basemap netherlands, dus niet specials als osm-fiets oid), geen zendmasten.

Eigen gemaakte OSM kaart ook niet.

 

Heb je een coordinaat voor me (exact is nodig, maar dan ook exact), dan kijk (zoek ascii) ik in de onderliggende osm data wat het is (osm data is xml) wat je ziet.

 

Edit: wat je stuurt naar de gps, bevat dat ook een .typ bestand ?

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OSM data (XML) bevat tags die een object beschrijven:

 

<node id="567903280" lat="51.5560130" lon="5.0823560" version="3" changeset="3572365" user="Maarten Deen" uid="9176" timestamp="2010-01-08T18:23:34Z">

<tag k="addr:city" v="Tilburg" />

<tag k="addr:country" v="NL" />

<tag k="addr:housenumber" v="39" />

<tag k="addr:postcode" v="5038SM" />

<tag k="addr:street" v="Nieuwlandstraat" />

<tag k="name" v="WW Tilburg" />

<tag k="shop" v="gift" />

</node>

 

Op bovenstaande locatie heeft Maarten Deen een winkel toegevoegd: shop, type gift als onderdeel van het VVV Tilburg.

Dit kan in een kaart afgebeeld worden als een object.

De render software, de software die de OSM XML data omzet in een kaart zal hier een interne Garmin code aan toekennen (of het object weglaten).

Hoe deze interne code visueel afgebeeld wordt onder mapsource en op je gps hangt af van:

 

De standaard afbeeldcodes voor je GPS (ieder type is weer anders)

De standaard afbeeldcodes onder mapsource (die verschillen dus van de GPS)

Deze kunnen overruled worden door een eigen definitie in een .typ bestand. Dit bestand vind je onder de fysieke directory waar mapsource de kaart heeft staan.

Dit .typ bestand kan naar de GPS gestuurd worden, en dan neemt de GPS de afbeeldingen (bitmaps) over welke in het .typ bestand zit. Het bestand is helaas binair, dus je hebt een tool nodig om hem te bekijken.

 

OSM data komt vaak met een eigen defintities (omdat je er mooiere kaarten van krijgt). Voorbeeld hiervan is de sublieme openfietsmap, welke zo topo is dat wij hem allemaal hebben willen.

 

Nu moeten we uitzoeken welke objecttype (de "vvv shop" hier) afgebeeld wordt als een zendmast, en welke garmin code daarbij hoort die specifiek is voor jouw gps. We weten niet hoe de rendering heeft plaats gevonden (omzetten xml in kaart, die software hebben we niet). Daar wordt nl de code toegevoegd aan het object shop.

Het kan alleen door de originele gegevens te bekijken, dus welk object staat er bij jou op een zendmast. We hebben de coordinaten nodig in het formaat als boven aangegeven (geen minuten seconden etc). Dan kijken we in de kaart directory of er een .typ bestand is, en met een editor http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi

kijken we of de code afgebeeld wordt op een zendmast en hoe.

Is die weergave definitie er niet, dan wordt een objectcode (1, 2, 3 of 4 bytes) toegekent aan het object welke jouw gps als een zendmast weergeeft.

 

Probleem wat ik met je vraagstelling hebt is: je geeft wel een link aan, maar niet welk sp;ecifiek kaarttype of data je download: osmarender, mapnik, etc.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ thex

 

Ik vind het geweldig hoe je me wilt helpen, maar om eerlijk te zijn gaat dit helemaal boven mijn pet. Ik had gedacht dat iemand me bijvoorbeeld zou uitleggen hoe ik POI's (eenvoudig) zou kunnen in- of uitschakelen, of dat de methode om direct van download naar GPS niet zo handig is, en het beter gaat via MapSource. Of dat het beter is om andere kaarten te gebruiken.

 

 

Gisteren tijdens de nachtcache "more reflexions in the dark - Polder kwam ik tot de conclusie dat mijn zwager met zijn openfietsmap kaarten een groot voordeel had omdat er bij hem zelfs de kleinste slootjes en dammetjes stonden aangegeven. Dat geeft voor mij de doorslag om een andere kaart te gaan gebruiken.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp, maar ik ga eerst eens een poging wagen met andere kaarten.

 

Daphne

BalgVinkjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had precies hetzelfde probleem (maar ben ook overgestapt naar openfietsmap).

 

Ik zal toch proberen uit te leggen wat ik deed en hoe het eruit zag (misschien heeft iemand anders er nog iets aan).

 

- GPS: Oregon 550t

- De zendmasten staan niet op plaatsen waar echte zendmasten staan (dus pa3fus heeft hier niets aan).

Voorbeeld van waar een zendmast (Tower) staat: N52 05.315 E 005 08.262

 

- De kaart verkrijg ik via: http://garmin.openstreetmap.nl/

Daar kies ik

- Netherlands

- Download map now!

- ik kies dan osm_routable_gmapsupp.zip

- vervolgens krijg ik dus een file gmapsupp.img

- die plaats ik op mijn GPS, op de SD kaart in een folder GARMIN

 

Ik heb een indrukwekkende screenshot van mijn GPS van Utrecht, dat vol staat met "zendmasten", maar zie geen kans dat hier te uploaden. Kan worden gemaild naar de liefhebber (vragen graag via de mail).

 

Groeten, Dutch Safari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- De zendmasten staan niet op plaatsen waar echte zendmasten staan (dus pa3fus heeft hier niets aan).

Voorbeeld van waar een zendmast (Tower) staat: N52 05.315 E 005 08.262

 

Uhm, als ik met streetview naar deze locatie kijk zie ik toch echt een zendmast, linkje, of mis ik nou iets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mist niets (zo ziet het er echt uit), dus het probleem moet iets anders worden geformuleerd:

 

Normaalgesproken komen dit soort details (bank, winkel, restaurant) pas in beeld als je ver inzoomt. De zendmasten komen echter in een veel eerder stadium al prominent in beeld. Als je uitzoomt en een groot deel van bijvoorbeeld Utrecht op je kaart bekijkt, zie je bijna alleen maar zendmasten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...