Spring naar bijdragen

Startershandleiding Van Sgn


Geo-Hoppers

Aanbevolen berichten

Als je een initiatief als dit neemt is het onmogelijk om het zo te doen dat iedereen het geweldig vindt. Als dan 1 op de 10 personen met een negatieve reactie komt, dan heb je het gewoon goed gedaan. Dit topic wordt echter een draak om te lezen door de reacties van anderen op die negatieve post. Duidelijk een aantal gevallen van niet om kunnen gaan met kritiek, bijzonder jammer want het leest zo onaangenaam. Lezen die kritiek, bedenken of je er iets mee wilt doen en weer verder gaan. Reageren (en zeker door buitenstaanders) is niet nodig.

 

Ik vind dit in de basis een goed document en zal het doorsturen naar een aantal beginnende geocachers. Ik begreep eerst niet waarom het zo ver weg was gestopt op de wiki (die volgens mij haast niemand leest, laat staan een beginner) maar begreep later dat hij wordt doorgemaild bij registratie. Aangezien zeker beginnende cachers huiverig zijn voor een registratie, vind ik dat dit document een plaatsje op de voorpagina verdient, zoals dat met de oude startersgids een aantal jaren geleden ook het geval was.

 

Dan toch enige puntjes van kritiek (hopende dat de actieve meelezers hiermee om kunnen gaan):

1. Jezelf op gelijke hoogte stellen met geocaching.com vind ik een beetje ver gaan. Hoogmoed komt immers voor de val. Er is maar 1 belangrijke geocache pagina in Nederland en dat is geocaching.com. Daarnaast zijn er nog verschillende gerelateerde pagina's waarvan geocaching.nl er 1 (vooruit dan, de grootste) is.

2. Er wordt totaal voorbij gegaan aan het favorites systeem ten faveure van het eigen geo d'or systeem. Dit kan komen doordat, zoals al eerder door anderen aangegeven, het document nu al verouderd is, maar het komt een beetje vreemd over dat het helemaal niet wordt genoemd. Een beetje reclame voor het PM van .com mag best.

3. Aan het eind wordt het inmiddels ter ziele gegane spoiler wel genoemd maar de conculega's van global niet. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat je geen reclame moet maken voor de andere supermarkt maar als je echt het beste voor hebt met de beginnende geocacher, doe je het wel. Het waarderen van het werk van je concurrent is het begin van vertrouwen in je eigen kracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dank voor je reactie.

Alle opmerkingen in dit draadje worden serieus genomen en binnenkort besproken.

Daarbij gaan we natuurlijk keuzes maken maar daarmee wil niet gezegd zijn dan we ieders opmerkingen niet hebben gehoord.

We vinden het volkomen logisch dat er na deze eerste publicatie opmerkingen komen.

Ondanks proeflezen door startters en de hulp van een proffesionele redacteur hadden we rekening gehouden met fouten en onvolkomenheden.

Prettig dat de forumgebruikers ons helpen om het stuk te verbeteren.

 

Over geocaching.com staat in de handleiding:

Na het kiezen van een nickname („bijnaam*) en een password („wachtwoord*), ben je lid van

de wereldwijde gemeenschap van geocachers.

Je hoeft je dus bij geen enkele andere website of club aan te melden!

We zijn het dus helemaal eens rhr.

 

Favorites en ook de "supermarkt kwestie" zal ik meenemen in ons overleg.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan toch enige puntjes van kritiek (hopende dat de actieve meelezers hiermee om kunnen gaan):

...

3. Aan het eind wordt het inmiddels ter ziele gegane spoiler wel genoemd maar de conculega's van global niet. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat je geen reclame moet maken voor de andere supermarkt maar als je echt het beste voor hebt met de beginnende geocacher, doe je het wel. Het waarderen van het werk van je concurrent is het begin van vertrouwen in je eigen kracht.

 

My two cents: gc.nl probeert met hun handleiding beginnende cachers een plezierige introductie in de wereld van geocaching te geven.

Als je zo'n beginnende cacher meteen al gaat invoeren in alle controverses die daarin binnen Nederland zijn geweest en volgens mij nog steeds zijn, door het noemen van de 'conculega' zou je die beginner ook direct al een aversie tegen de hobby kunnen aansmeren.

Niet doen dus.

 

Verder: een uitgebreid en goed leesbaar document. Hier en daar wat storende tikfoutjes zoals stach (= stash) en cash (= cache). En inderdaad, Spoiler is ter ziele dus die link kun je beter uit de handleiding halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...knip...]

Over geocaching.com staat in de handleiding:

Na het kiezen van een nickname („bijnaam*) en een password („wachtwoord*), ben je lid van de wereldwijde gemeenschap van geocachers.

Je hoeft je dus bij geen enkele andere website of club aan te melden!

[...knip...]

Dit zou ik zelf wat uitgebreider doen, door bijv. uit te leggen wat er allemaal is op geocaching.com. Er wordt er een beetje overheen gevlogen om eigenlijk naar deel 2 van dat hoofdstuk -gc.nl- te gaan, in elk geval zo lees ik het.

bewerkt door Waldio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De startershandleiding volgt de volgorde waarin starters gaan werken.

Althans dat is de gedachte.

 

Eerst registreren.

Dan ontdekken welke types caches er zijn.

Naar .com om caches te laden

Zoeken

Naar .com om te loggen

Naar .com om met trackables te werken

 

Bijna alle screenshots komen van .com.

Dat vonden we logisch want daar staan de meeste gegevens

 

Naar mijn idee komt .com voldoende voor het voetlicht.

Ik ben benieuwd wat er wordt gemist, als de hele handleiding is doorgelezen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

De bijgestelde versie is gereed.

Startershandleiding

 

Al jullie opmerkingen zijn overwogen en voor een groot deel ook overgenomen.

De layout en tekst is bijgesteld door GeoVlinder en mezelf.

Ook JackHoe en Cernunnos leverden wederom een belangrijke bijdrage.

Waarvoor dank aan jullie allen :thumbup:

 

Opmerkingen blijven natuurlijk welkom.

Ook zouden we graag van starters horen of de startershandleiding behulpzaam was, en wat ze eventueel missen.

 

We laten dit project nu even rusten.

We streven er naar om voorjaar 2012 weer een geactualiseerde versie te presenteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De link vanaf de Wiki pagina naar het document zelf werkt niet bij mij.

Dat klopt inderdaad. Er staat een / aan het eind die er niet hoort. De url is nu: http://wad-seekers.2cw.nl/Geocaching-nl%20Startershandleiding%202011-04.pdf/'>http://wad-seekers.2cw.nl/Geocaching-nl%20Startershandleiding%202011-04.pdf/ en dit moet http://wad-seekers.2cw.nl/Geocaching-nl%20Startershandleiding%202011-04.pdf zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen van vrienden gehoord, dat ze deze week ook een GPS hebben gekocht (waarschijnlijk hebben we ze toch besmet met het virus). Ik heb ze vanmorgen gelijk de link naar het bestand gemaild.

Wad-Seekers/ Sgn: geweldig en bedankt :thumbup::beerchug:

 

Gr.

 

Linka-Lovers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even overlegd met met JackHoe.

Kort na het verschijnen van onze handleiding is geocaching.com ingrijpend uiterlijk veranderd. Wij wachten een maand af, waarschijnlijk worden er nog fouten worden ontdekt en hersteld. Daarna zullen we ons best doen om toch weer een update van de handleiding uit te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Is het een idee om het "versienummer" ergens in de handleiding te vermelden. Dat zou m.i. achter de colofon kunnen, eventueel aangevuld met een historie van wat er in het document veranderd is. Dat heeft twee voordelen: je ziet snel of je de laatste versie hebt, en (het psychologische effect) het laat zien dat er aan het document gewerkt wordt.

bewerkt door vanbaarsel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het meedenken.

We hebben dit al gerealiseerd.

De vorige versie was van april.

De naam van de handleiding is nu 'geocaching.nl startershandleiding 2011-05'

In het bestand zelf staat in het kolofon 'stichting geocaching nederland, mei 2011.

 

De wijzigingen zijn in mei gemaakt maar het kost daarna nog even tijd om er een pdf van te maken, en het bestand te beveiligen.

Het is allemaal vrijwilligerswerk :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...