Spring naar bijdragen

Basiswaarden?


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

Ik wil met alle plezier meewerken aan het maken/ontwerpen van een starterspakket. Tot het zo ver is verspreid ik het via zoveel mogelijk cachekanalen. In mijn handtekening bijvoorbeeld. Ik heb er nu dit van gemaakt:

1e86957e-b04e-442b-91c6-bba826dd5397.jpg

 

Gezien de titel: Basiswaarden, is het misschien een idee om dit topic 'sticky' te maken.

Lijkt me goed. Dank voor je steun.

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In de geowiki, die het momenteel helaas nog niet doet, staat een onderdeel "starterspakket". Het lag in de bedoeling (als ik het me goed herinner) om dit aan iedere zich nieuw aanmeldende cacher toe te zenden, om zo bekendheid te geven aan de gebruikelijke gang van zaken in de cache wereld. Er wordt nog steeds aan gewerkt en het zou me verbazen als het niet beschikbaar komt in de Geowiki. Mooi om te zien dat er toch meer mensen behoefte hebben om iedereen (niet alleen de nieuwkomers) te informeren hoe we het spelletje leuk kunnen houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als newbee vind ik dit een zeer goed initiatief. Natuurlijk zitten er een paar open deuren in, maar toch is het goed daar nog even op gewezen te worden. Persoonlijk vind ik wel een rijtje met gedragsregels makkelijker leesbaar dan een stuk tekst. Ik zie zo'n rijtje ook niet als belerend ofzo, maar gewoon als de spelregels van het spelletje dat we spelen. In dit spel mag je veel regels zelf bepalen, maar er zijn er ook een aantal die gewoon voor iedereen gelden.

 

Verder vind ik het heel leerzaam om hier wat commentaren te lezen. Zo is de discussie over het wel/niet beter verstoppen van een cache wat mij betreft zinvol. Ik begrijp wel dat daar geen eenduidige 'regel' voor kan komen, maar ik weet nu wel dat ik goed na moet denken of ik een cache al dan niet beter moet verstoppen als hij makkelijk te zien is.

 

Misschien nog wel een kleine toevoeging, hoewel de cacheleggers beter kunnen bepalen of dat zinvol is: log ook de not founds. Ik wist even niet wat te doen bij een not found. Wel of niet loggen? Want kon het niet gewoon mijn beperkte ervaring zijn? Zo 2 not founds gelogd en 1 was idd te wijten aan mijn gebrek aan ervaring, de andere is echter echt weg en het is zonde als er dan nog vele anderen diezelfde verdwenen cache gaan zoeken.

 

De regel over het niet hoeven plaatsen van caches vind ik heel goed. Ik voelde me al niet echt geroepen om een cache te leggen, maar het is toch fijn te lezen dat dat ook echt niet hoeft. Ook goed te lezen dat cacheleggers het waarderen als je aangeeft of je de hint hebt gebruikt, had daar zelf nog niet bij stilgestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien de titel: Basiswaarden, is het misschien een idee om dit topic 'sticky' te maken.

Ik vind het wel aardig wanneer nieuwe lezers hier vrij vlot langs komen :D

 

Dit topic is nu sticky.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat dit topic nu sticky is :thumbup:

Om te voorkomen dat iedereen dit hele draadje door moet zal ik de laatste versie steeds in bericht 1 plaatsen.

Uiteraard blijven opmerkingen en toevoegingen zeer welkom.

Ik vind het prettig als er wordt gereageerd, zodat het zoveel mogelijk gedeelde waarden worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wij zijn ook nog beginners. Ik heb heel veel gelezen, voordat ik überhaupt de eerste cache gezocht heb, zodat ik wist was er van een cacher verwacht wordt. Dit lijstje had ik niet gezien, en er staan toch een tweetal zaken in die ik niet eerder gelezen had. Bijvoorbeeld over de "needs maintenance". ik wist niet dat dat ook naar de reviewer gestuurd wordt. Ik heb laatst bij een cache een dergelijke log geplaatst vanwege een kletsnatte log rol, omdat ik dacht daar de legger mee te helpen, maar blijkt dus dat ik hem daar mee onder druk heb geplaatst(sorry team Whiskey). Zo'n lijstje is dus toch wel handig)

 

Overigens ben ik het er mee eens dat het maar een spelletje is, maar ook ieder spel heeft zijn regels, ik vind er niets aan als iemand bij welk spel dan ook, andere regels zou gebruiken, dan wat ik gebruik ( en voor de kritische lezers onder ons bedoel ik er uiteraard mee als je het gelijktijdig speelt :lol1: ). Ik vind het dus heel normaal dat er toch een aantal basisregels/richtlijnen horen bij het geocachen

bewerkt door gluppie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Needs maintenance gaat inderdaad niet naar de reviewers. Er loopt een ander draadje over. Ik zal het tekstje aanpassen

 

Ok, misverstandje dus. Maar wat is beter c.q. netter. Een PB naar de legger of wel een "needs maintenance" log?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer de urgentie van het onderhoud in te schatten. Als bijvoorbeeld het logboekje alleen maar vochtig is, kun je prima toe met een PB. Maar als er wat ernstigers aan de hand is, is het ook voor mensen die de cache nog willen doen handig te weten dat de cache niet in orde is. Dan zou ik een NM schrijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor je reactie fotogravinnetje.

 

Heb ik eigenlijk nog gelijk een andere vraag.

 

Ik kreeg n.a.v. mijn NM een mailtje dat het team niet in de gelegenheid was om direct het logboek te vervangen. Ik had vervolgens aangegeven ( vanwege het feit dat de cache vlak bij mij in de buurt ligt) wel langs te willen gaan en de logrol te vervangen. Ik kreeg overigens een vriendelijke mail daarop terug,dat ze het zelf wel snel zouden doen.

 

Ik zal denk ik niet snel zelf een cache gaan leggen, maar ben wel bereid om eventueel onderhoud aan caches bij mij in de buurt te willen doen, indien een legger dit zelf niet spoedig kan realiseren. Kan ik dat ook ergens aangeven? of kan ik dat de leggers van caches in mijn buurt dit per PM aanbieden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de basiswaarden en de flyer een heel erg goed idee. De meeste vragen en antwoorden ben ik wel achter gekomen via wat zoek werk op het forum en andere FAQ's en sites.

Echter de basiswaarden in 1 oog opslag hebben is wel erg fijn.

 

Ik was zelf ook veel op zoek naar wat wordt er van mij verwacht bij het loggen. Wanneer log je inderdaad de verschillende statusen en kan je ook zowel een NM en een Found loggen.

 

Wat ik ook graag zou zien is een klein stukje over trackables. Ik wist namelijk eerst niet of je als je een TB mee neemt je wel of niet iets terug moet leggen. Aangezien 1 van de basiswaarden is dat als je iets mee neemt je ook iets terug legt. Voor trackables blijkt dit net anders te liggen aangezien een TB wil reizen en niet echt een ruil item is.

 

Misschien is er ook wel onderscheid tussen echte basiswaarden en een soort van FAQ. Misschien dat mijn punten meer in een FAQ thuis hoor, des al niet te min was ik wel heel erg opzoek naar deze antwoorden.

bewerkt door Retonator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...