Spring naar bijdragen

Basiswaarden?


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

De cache zo terug plaatsen als je hem gevonden hebt.

 

Hmm:

 

De cache zo nodig beter terug plaatsen dan dat je hem gevonden hebt.

 

Ahum, niet te goed graag. Ik ben soms aardig wat tijd kwijt met het vinden van mijn eigen caches :-)

 

LOL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een prima idee, een aantal basisregels-normen-waarden of hoe je het ook noemen wilt scheelt een hoop onwetendheid en vooral een hoop ergernis bij diegenen die het allemaal al wel weten.

 

Kan nooit kwaad om hier eens te noemen wat men minimaal van elkaar verwacht. Niet iedereen komt op dit forum , zelfs dan is het aardig om het eens op een rijtje te zetten.

Mijn welgemeend advies , het is maar een spelletje.

 

Mvg Siemp

 

Geocaching is not about live and death, its much more important than that!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maar een spelletje vind ik in deze ook te kort door de bocht.

Mens erger je niet, verstoppertje enzovoort is maar een spelletje.

Geocaching is een spel, maar wel een spel waar je er rekening mee moet houden dat niet iedereen het kent en waar geïnvesteerd wordt in aanschaf van materiaal en tijd om een cache te plaatsen(uitzonderingen daargelaten)en ook in aanschaf van apparatuur om deze caches te zoeken.

Een hobby lijkt me een betere omschrijving.

 

Tevens zou ik liever spreken over richtlijnen of guidelines i.p.v. regels, dat klinkt weer wat beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 Vraag jezelf af, als je een cache gaat plaatsen, of jij het een leuke/mooie cache zou vinden.

 

Deze regel ben ik het wel mee eens, maar ...

 

Ik probeer wel variatie aan te brengen in mijn caches. Van knetter makkelijk (zgn oprapertjes) tot meer uitgebreide puzzels. Moeilijk te bereiken tot rolstoel toegankelijk. Vind ik ze dan allemaal leuk. Laten we zeggen: niet op elk moment. Door middel van de attributes probeer ik dan duidelijk te maken voor wie het bedoeld is.

Maar vooralsnog geen slecht uitgangspunt.

 

@team nessa

Was meer als kwinkslag bedoeld. Ik spendeer er veel tijd aan gewoon omdat ik dat zelf leuk vind. Enige relativering hoort daar ook bij. Als ik aan een ander probeer uit te leggen wat het nu is: Soms een spel, vaak een hobby en af en toe gekkenwerk. Maar je reactie verdiend een pluim. Want maakt meteen duidelijk hoe je er over denkt en ik kan me er in vinden.

 

Mvg Siemp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien nog een aanvullende uitleg mbt loggen op internet toevoegen?

 

Zoals uitleg wanneer je een Needs Maintenance log plaatst; niet logrol is vol als de achterkant nog leeg is bijvoorbeeld.

En wanneer log je een found, een not found enzovoort.

 

@Siemp; dank je!Mij mag je ook altijd met een korreltje zout nemen :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een tweede poging.

Met dank aan iedereen voor de reacties.

 

1. Geocachen is een geheime hobby. Laat “niet geocachers” (dreuzels) niet zien wat je doet. Dat voorkomt verdwijnen van de caches.

2. Geocachen kan en mag iedereen op zijn/haar eigen wijze beoefenen, laat anderen daarom in hun waarde, ook al cachen ze anders dan jij.

3. Geocachen is voor iedereen. Houdt daar rekening mee als je logjes, goodies en cachepagina’s plaatst. Zorg ervoor dat je anderen niet in gevaar brengt of kwetst door jouw inbreng.

4. Respecteer je omgeving en de regels van het gebied, wees er zuinig op. Blijf zo veel mogelijk op de paden, neem troep mee (CiTo). Er is vaak veel overleg nodig geweest voor toestemming; breng die niet in gevaar.

5. Wees zuinig op een cache, maak deze voorzichtig open en dicht, maak inhoud eventueel schoon, dek de cache weer toe, op dezelfde plaats waar je deze hebt gevonden.

6. Ruil goodies als je het leuk vind; dat is niet verplicht. Als je wat meeneemt wordt verwacht dat je weer iets terug stopt van minstens dezelfde waarde.

7. Trackable items zijn gemaakt om te reizen, neem ze alleen mee als je ze op redelijke termijn weer verder kan brengen. Retrieve een trackable. Wacht een weekje als een TB volgens de tb-pagina niet in de cache zit. De cacher die deze in de cache gedropt heeft kan misschien niet direct op het internet droppen.

8. Voel je niet verplicht om caches te plaatsen. Er zijn er genoeg in Nederland. Sommigen vinden het plaatsen leuk, anderen vinden zoeken leuk. Vraag jezelf af, als je een cache gaat plaatsen, of jij het een leuke/mooie cache zou vinden.

9. Loggen op internet: Cacheleggers en andere geocachers waarderen een log waarin je beschrijft wat je hebt beleefd, bij voorkeur meer dan "gevonden". Schrijf ook even of je de hint hebt gebruikt.

Geef eerlijk je mening in je logs maar bij voorkeur op een opbouwende manier, het is jouw hobby maar ook die van degene waar je aan schrijft.

10. Vergeet niet om te genieten. Het is een hobby 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit lijken mij prima "regels" heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Groetjes Dipledocus

 

Geef eerlijk je mening in je logs maar bij voorkeur op een opbouwende manier, het is jouw hobby maar ook die van degene waar je aan schrijft.

 

Weinig ja, ter lering ende vermaak deze aanvulling op "regel" 9 hoe de ene cacher de andere cacher meent te moeten bejegenen:

Deze cache is nu een virtuele cache, ik mag aannemen dat de cacheeigenaar weet dat virtuele cache’s al een tijdje niet meer niet meer toegestaan zijn, gaarne of deze cache archiveren of repareren.

Bij direct weghalen van deze note en geen enkele andere actie om deze cache weer geheel volgens de regels van groundspeak te maken voel ik mij verantwoordelijk om de betreffende reveuwers van deze virtuele op de hoogte te brengen

 

Wat ons betreft mag regel 9 regel 1 worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cache zo nodig beter terug plaatsen dan dat je hem gevonden hebt.

 

Ik doel hier op duidelijk niet goed teruggeplaatste caches. Een van mijn caches heeft als hint 'magnetisch, achterin' en bevindt zich 50 cm boven de grond. Als ik dan mail krijg van iemand die zegt 'waarom lag-ie open en bloot naast het stuk boomschors?' dan denk ik: gebruik je gezond verstand en leg 'm niet naast de boomschors terug terwijl de voor geocachers vrij makkelijk te herkennen verstopplaats er direct boven ligt. Wel netjes dat hij me mailt natuurlijk - er zijn meerdere cachers geweest die 'm op het gras teruglegden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je van het hele "regels" concept af moet stappen en er ook geen nummers voor moet zetten.

Maak er een mooi tekstbestand van en noem het richtlijnen.

Er was toch al eens gesproken over beginnende cachers pakketten?

Doe er een mooie print bij van deze guidelines en zet erop "lees dit eerst"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...