Jump to content

GCvote  

61 members have voted

1. 1. Gebruik jij ook GCvote???

Recommended Posts

Gcvote is een prima en doordacht waarderingssysteem. Juist omdat het nog relatief weinig wordt gebruikt functioneert het (nog) niet zoals het zou kunnen.

Overigens werkt het ook onder IE, dus het argument dat je FF niet wil installeren gaat m.i. niet op. Als snap ik niet waarom je géén FF zou installeren. Er bestaan enkele uitbreidingen onder FF die je als fervente geocacher toch niet zou willen missen

Begrijp me goed, ik heb niets tegen het Gcvote systeem. Ik vind slechts, dat het direct via het loggen bij geocaching.com gebruikt zou moeten kunnen worden. In dat geval zal het veel vaker gebruikt worden en dat komt de betrouwbaarheid ten goede.

Bij onze eigen caches hebben we sinds maart ongeveer 800 logjes gehad. Ik meen, dat ik zegge en schrijve max. 10 Gcvotes voorbij heb zien komen. Wat kan ik daarmee??? En wat kan een ander daarmee? Helemaal niks toch. Maar ik heb wel de stellige overtuiging, dat wanneer dit systeem internationaal en centraal geregeld wordt het zeer zeker de potentie heeft om van waarde te zijn.

In de browsers heb ik me niet verdiept. Ik lees alleen in de berichtjes in dit forum, dat firefox noodzakelijk zou zijn. Jij zegt nu, dat het met IE ook kan. Dat is mooi en scheelt een hoop gedoe.

Wat mis ik als geocacher, indien ik Firefox niet op de laptop heb staan???? Volgens jou heel veel. Ik laat me graag overtuigen!

Wat mis ik als geocacher, indien ik Firefox niet op de laptop heb staan???? Volgens jou heel veel. Ik laat me graag overtuigen!

Allerlei handige scriptjes die bijvoorbeeld hier en hier staan.

Ik zal het eens op mijn gemak bestuderen. Tot op heden heb ik nog niets gemist, maar let wel.... voordat de vork werd uitgevonden misten ze die ook niet....

Dank voor de linkjes.

Edited by Cernunnos
overbodige quote verwijderd, tekst staat gewoon boven dit bericht dus is quoten niet nodig.

Misschien moet iemand het Geo d'Or systeem eens aangeven bij GC.com, het grote voordeel is dat je eerst een redelijke hoeveelheid caches gelopen moet hebben voordat je de eerste kan uitreiken en dat je maar een beperkt aantal kan uitgeven, wat weer afhankelijk is van hoeveel caches je gelopen hebt [dus je kan niet alle gelopen caches met een hoog cijfer beoordelen].

Check. Zie:

http://feedback.geocaching.com/forums/75775-geocaching-com/suggestions/1051903-introduce-a-cache-award-system

Dit is een voorstel bij gc.com voor het Geo d'Or systeem.

Er is veel (goede) discussie over. Stemmen en reageren op dit idee helpt. Belangrijk ook te melden dat het hier dus al goed werkt.

Het is maar hoe je het bekijkt. Het geo d'or werkt best wel fijn, want je kunt daarmee de krenten uit de pap halen. Het nadeel van het systeem is dat het eenzijdig is. De uitstekende caches worden er uitgelicht. De bagger vind je met dit systeem niet terug. Om met punten te werken.... Van 1 t/m 5 krijg je met de geo d'or alleen de 5 te zien. De caches van 1 t/m 4 vind je niet terug. In die zin werkt het Gcvote systeem wat ruimer. Maar als gezegd. Alleen, als het internatonaal en via Geocaching.com werkt tijdens het loggen.

Yep, ik gebruik wel GCVote. Het grote voordeel t.o.v. de Geo d'Ores (die ik ook blijf uitdelen als ik een cache erg goed vind) is dat GCVote ook negatieve signalen kan geven. Dus vind ik een cache slecht en onzinnig, dan krijgt die 1 ster. :thumbdown: Bijvoorbeeld een zinloze micro onder een vieze vuilnisbak op een nietszeggende plek krijgt van mij dan 1 ster.

Een standaard cache, dus gemiddeld is 3. En vind ik een cache erg goed uitgewerkt, mooi opgezet of anderszins heel goed, dan krijgt die 5 sterren. :thumbup:

Nog een voordeel is dat je het ook voor buitenlandse caches kan gebruiken.

Ja, natuurlijk is het jammer dat het nog niet voor alle browsers beschikbaar is.

PS: ik heb wel eens een bedankje van een cache-eigenaar gekregen omdat ik de cache 1 ster gaf... die begreep het dus niet :cry:

En verder... iedereen is verschillend, dus ook de meningen en dus beoordelingen. Maar als de ene cache 10x 1 ster heeft en de andere 10x 5 sterren... dan weet ik welke ik wil (be)zoeken...

Persoonlijk maak ik liever werk van een leuke log of een krtische note, want caches die ik echt erg vind die log ik niet.

Heel sporadisch deel ik een Geo d'Or uit.

Ik krijg de indruk dat een waarderingssysteem wel gewenst is en dat Gc.com er ook aan werkt.

link

Persoonlijk maak ik liever werk van een leuke log of een krtische note, want caches die ik echt erg vind die log ik niet.(...)

Hier begrijp ik niets van. Het tweede deel van de zin, na het redengevende "want", is in tegenspraak met het eerste deel. Echt erge caches zou men óók moeten loggen, om anderen te waarschuwen!

Persoonlijk gebruik ik wèl actief GCVote, en ook passief heb ik er wel wat aan.

Ik gebruik GCvote niet omdat het niet werkt in mijn favoriete browser... spijtig.

Persoonlijk maak ik liever werk van een leuke log of een krtische note, want caches die ik echt erg vind die log ik niet.(...)

Echt erge caches zou men óók moeten loggen, om anderen te waarschuwen!

Dat doe ik ook, maar niet met een Found-log.

Ik zet dan een Note neer en die wordt best gelezen hoor.

Komt overigens niet zo vaak voor, omdat ik goed op mijn smaak probeer te selecteren.

Echter een cache die ik echt erg vind, ga ik niet belonen met een found op de pagina, want dat vind ik ook een waardering.

(Wel mijn naam op de logrol zodat ik er aantoonbaar ben geweest om te kunnen oordelen)

Dat is gewoon mijn manier.

Mag ik uit bovenstaande ook opmaken dat degene die GC Vote actief gebruiken geen CC's en/of voortuincaches doen? Enkele uitzonderingen daargelaten verdienen de meeste (mijn ervaring) m.i. geen hoge waardering.

Overigens zijn er weinig caches die ik niet zou doen .. volgens mij maar 1 .. dus ik gebruik hierom alleen al geen GC Vote om te kijken of ik ze wel of niet zal gaan doen.

Mag ik uit bovenstaande ook opmaken dat degene die GC Vote actief gebruiken geen CC's en/of voortuincaches doen?

Dat geldt in ieder geval niet voor ons.

Ook onder de CC en Voortuincaches zitten gewoon prima of zelfs (hele) goede caches.

GCVote kan helpen die eruit te vissen.

Als we, bijvoorbeeld onderweg naar waar dan ook, een CC mee willen pikken, dan is tenminste de verwachting gezet.

Wij proberen in de waardering wel het soort cache mee te laten wegen. Een gewoon goede CC waarbij je niet door de poep of andere troep hoeft te lopen krijgt dan meestal 3 sterren. Een CC op een rustige plek, met een leuke cachebehuizing krijgt er meer.

Een found log is voor mij geen waardering, maar gewoon een found.

Notes lezen we ook vrijwel niet omdat 99% daarvan alleen maar paginavervuilende tb en coindrop logjes zijn.

GC vote heeft voor ons ook totaal geen meerwaarde, het is een persoonlijk gevoel van mensen wat je ervan vindt en hoeveel sterren je eraan geeft.

Hier maken we ook geen gebruik van.

Zodra Groundspeak met een systeem komt en bij het loggen een mogelijkheid is om een waardering aan te geven, die overal te gebruiken is dan is het een overweging waard.

Als je voor iedere streek een ander systeem wordt gebruikt, dan is het alleen maar onoverzichtelijk en voor niet lokale cachers onbegijpbaar.

Natuurlijk staat het ieder vrij om er wel of geen gebruik van te maken.

Toch wil ik er wel op wijzen dat GCVote juist de mogelijkheid biedt om direct bij het loggen (of op een later moment) de waardering in te geven met één simpele muisklik.

Bovendien is het een mondiaal systeem, dat door zijn eenvoud ook door niet lokale cachers is te gebruiken.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de typisch Nederlandse Geo d'Ors (die we ook uitdelen overigens).

Het verbaast me dat in de hele discussie over "flutcaches" het nut van een internationaal waarderingssysteem zo onderbelicht blijft.

Begrijp me goed, ik heb op zich niet zoveel tegen voor ons gevoel minder aantrekkelijke caches. Het is vooral erg jammer dat in sommige streken het er zoveel zijn dat je zonder enige vorm van rapportcijfer (hoe subjectief ook) langer bezig bent met het wegstrepen op basis van de logjes (die m.i. nóg subjectiever zijn) dan met het cachen zelf. Nu doen we vaak een eerste grove selectie in GSAK op een minimaal aantal Geo d'Ors of aantal sterren.

Kijkend naar de gegeven waardering van caches die we zelf al gedaan hebben, kan ik mij daar in het merendeel van de gevallen prima in vinden. In de praktijk blijkt het voor ons dus wel degelijk te werken.

Maar ook ik zou graag zien dat GCVote door Groundspeak wordt geadopteerd en véél breder dan nu wordt gebruikt. En dan liefst in zijn huidige eenvoudige vorm. Dus géén aparte cijfers voor terrein, cachepagina, puzzelgehalte en weet ik niet wat. En ook niet de ingewikkelde algoritmes van bijvoorbeeld Terracaching.

Dat we fervent voorstander van GCVote zijn is nu wel duidelijk, hahaha.