Spring naar bijdragen

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken...


Wat is het nou?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het een IJ of een IJ?

    • IJ=25, het is de IJ zoals op een Nederlands toetsenbord.
      24
    • IJ=19, het is de IJ die klik-klik zegt.
      138
    • Appeltje-eitje, ik zou nooit een cache maken waar dit überhoupt een vraag zou zijn, laat staan gaan lopen.
      30


Aanbevolen berichten

Het verlossende woord :huh:

 

De ij staat niet in het alfabet dus kan het gewoon niet 1 letter zijn

 

Simpel toch!

 

En voor iedereen die de ij als 25 wilt zien, daar staat al een Y dus 25 is het dan sowieso niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb 't inmiddels gehad met de discussie, de topic starter vraagt om een definitieve afspraak te maken over de letterwaarde van de ij en de poll laat een duidelijke uitslag zien.

 

Tja, en een definitieve afspraak is nu net wat onmogelijk is. Niet alle cacheleggers lezen dit en de cacheleggers die hier wel zijn hoeven zich er niet aan te houden. Hooguit kan er een beroep gedaan worden op begrip voor dit probleem. De enige optie voor een definitieve afspraak is dat men zich bij Groundspeak zich gaat ontfermen over nederlandse alfabet. In mijn ogen onrealistisch (en ongewenst). Hoe dan ook, de uitslag is duidelijk, daarmee is ook duidelijk wat de stemmer wil. Verder is het net politiek: we hopen altijd weer dat er geluisterd wordt naar de kiezer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Y is de vijfentwintigste letter uit het moderne Latijnse alfabet. In het Nederlands wordt de letter onder andere ypsilon, i-grec en Griekse ij genoemd.

De IJ is de digraaf van de letters i en j, en wordt in het Nederlands vaak gebruikt op plaatsen waar eigenlijk de Y bedoeld wordt.

(Een digraaf is een opeenvolging van twee lettertekens die samen één gesproken klank weergeven.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp dus dat de discussie continu voort zal blijven gaan.

Er staat mij iets van bij dat deze discussie eerder is gevoerd en ik vermoed dat deze discussie ook wel een keer terug zal komen.

Hoe kom je in het veld er achter welke letterwaarde de ij van de betreffende cachelegger heeft gekregen.

Ga je dan twee coordinaten uitrekenen en laat je je gps ontvanger bepalen wat de afstand is tussen beide punten en jouw huidige locatie of stuur je eerst een pm via dit forum voordat je een cache gaat lopen...

Kan er misschien op de beschrijvingen vermeld worden voor welke letterwaarde is gekozen bij een dergelijk cache?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp dus dat de discussie continu voort zal blijven gaan.

Er staat mij iets van bij dat deze discussie eerder is gevoerd en ik vermoed dat deze discussie ook wel een keer terug zal komen.

Hoe kom je in het veld er achter welke letterwaarde de ij van de betreffende cachelegger heeft gekregen.

Ga je dan twee coordinaten uitrekenen en laat je je gps ontvanger bepalen wat de afstand is tussen beide punten en jouw huidige locatie of stuur je eerst een pm via dit forum voordat je een cache gaat lopen...

Kan er misschien op de beschrijvingen vermeld worden voor welke letterwaarde is gekozen bij een dergelijk cache?

 

 

Dat laatste is misschien een bruikbare suggestie.

Verder, geeft het in het geheel niet dat deze fraaie discussie voortduurt.

Het gaat hier om een poging een afspraak te maken.

Lukt dit niet en vindt de cacher de gedachtegang van de cache-legger onlogisch of zelfs verkeerd, dan gaat vervolgens m.i. al jaren de Wet van Wilxlii in.

"De cache-legger heeft altijd gelijk" :huh:

Erg handig en ook het leuke van dit spelletje.

Zie ook hier , bij de 'W' uiteraard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De klank IJ bestaat uit een I en een J. Daar is geen speld tussen te krijgen. Daar hoeft ook niets over afgesproken te worden want dat hebben taalkundigen al gedaan. Of zullen we met z'n allen ook gaan afspreken dat 1+1 voortaan 3 is?

Het verstandigst lijkt mij om dit soort discussies te voorkomen en dit soort zaken niet terug te laten komen in de opgaven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ons alfabet is opgebouwd uit 26 letters, van de A t/m de Z met als 9-de letter de I, als 10-de letter de J en als 25-ste letter de Y. Die laatste letter wordt als "ie" uitgesproken, maar bij het leren van het alfabet zeg je IJ, waarschijnlijk omdat de I al "ie" is. Daar begint de ellende dus.

Daarnaast hebben we nog klanken opgebouwd uit meerdere letters, daar hoort IJ ook bij, maar dus ook EI en IE en OE en EU en misschien mis ik nog wat.

 

IJssel telt dus 6 letters en heeft als geocaching-woordwaarde 9 + 10 + 19 + 19 + 5 + 12 = 74.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeggen: voer een woord met een ij eens in via de hint-decrypter. Wordt de ij als één letter gezien?

Wordt het woord ijs vwf of lf? We spelen het spelletje via gc.com, dus hanteer hoe de ij daar wordt gezien. Denk ook aan buitenlandse cachers die geen flauw benul hebben van de lange ij.

 

Iemand vroeg hoe het in Duitsland gaat met de ß

Dat is inderdaad een extra letter. Dat geldt ook voor de ä, ö en ü.

Alternatief gebruiken de Duitsers voor de vier letters ook wel eens volgende schrijfwijze:

ß = ss

ä = ae

ö = oe

ü = ue

 

De ij wordt in Duitsland overigens niet als ie jo uitgesproken, maar wel bij het spellen, maar dan is het ie jot.

 

Moet ineens aan een tv-programma denken:

Heielei Kükelei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nogal makkelijk. De y staat in het alfabet. De ij kan je in het woordenboek vinden onder het kopje i. (ignorant, i-grec, ijdel)

De ij is dus 19 waard.

 

In groep 3 van de basisschool wordt de ij (net als de ei, eu. oe en ui enz.) als klank aangeboden. Net als de meeste andere cachers heb ik het aanvankelijk lezen reeds lang geleden afgerond. ;) Lang genoeg om de ij niet als letter maar als klank te zien. :thumbup:

bewerkt door mevrouw Cachetien
Link naar opmerking
Deel via andere websites

letterkaart.jpg

 

Ik stuur een bijlage mee van een letterkaart die in groep 3 van de basisschool wordt gebruikt om de juiste schrijfwijze aan te leren. Op de letterkaart zie je ook dat de ij de 25 ste letter van het alfabet is. Voor de komst van de computer hadden we dit probleem nog niet. Toen was de ij gewoon de 25 ste letter en werd en wordt die nog steeds aan elkaar geschreven. Dus voor mij en al mijn kinderen in de klas is de ij de 25 ste letter.

 

 

Dat is nogal makkelijk. De y staat in het alfabet. De ij kan je in het woordenboek vinden onder het kopje i. (ignorant, i-grec, ijdel)

De ij is dus 19 waard.

 

In groep 3 van de basisschool wordt de ij (net als de ei, eu. oe en ui enz.) als klank aangeboden. Net als de meeste andere cachers heb ik het aanvankelijk lezen reeds lang geleden afgerond. Lang genoeg om de ij niet als letter maar als klank te zien.

 

mevrouw Cachetien (leerkracht groep 6, oud-leerkracht groep 3).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nogal makkelijk. De y staat in het alfabet. De ij kan je in het woordenboek vinden onder het kopje i. (ignorant, i-grec, ijdel)

De ij is dus 19 waard.

 

In groep 3 van de basisschool wordt de ij (net als de ei, eu. oe en ui enz.) als klank aangeboden. Net als de meeste andere cachers heb ik het aanvankelijk lezen reeds lang geleden afgerond. Lang genoeg om de ij niet als letter maar als klank te zien.

 

mevrouw Cachetien (leerkracht groep 6, oud-leerkracht groep 3).

Dat is leuk dat u het aanvankelijk lezen reeds lang geleden heeft afgerond maar het gaat er niet om wat u ooit geleerd heeft en het gaat er ook niet om dat ik het met u eens ben: het gaat er om hoe de cache-legger de ij gebruikt en als die net zo eigenwijs is als mijn broer dan is het in het veld een leuke verrassing als die ij toch een waarde van 25 blijkt te hebben :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is nogal makkelijk. De y staat in het alfabet. De ij kan je in het woordenboek vinden onder het kopje i. (ignorant, i-grec, ijdel)

De ij is dus 19 waard.

 

In groep 3 van de basisschool wordt de ij (net als de ei, eu. oe en ui enz.) als klank aangeboden. Net als de meeste andere cachers heb ik het aanvankelijk lezen reeds lang geleden afgerond. Lang genoeg om de ij niet als letter maar als klank te zien.

 

mevrouw Cachetien (leerkracht groep 6, oud-leerkracht groep 3).

Dat is leuk dat u het aanvankelijk lezen reeds lang geleden heeft afgerond maar het gaat er niet om wat u ooit geleerd heeft en het gaat er ook niet om dat ik het met u eens ben: het gaat er om hoe de cache-legger de ij gebruikt en als die net zo eigenwijs is als mijn broer dan is het in het veld een leuke verrassing als die ij toch een waarde van 25 blijkt te hebben :thumbup:

 

Oei, balen als we een cache lopen van jouw eigenwijze broer, komen we niet goed uit. ;)

Aan de poll te zien komt je broer zelf vaker in het veld voor verrassingen te staan. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...