Spring naar bijdragen

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken...


Wat is het nou?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het een IJ of een IJ?

    • IJ=25, het is de IJ zoals op een Nederlands toetsenbord.
      24
    • IJ=19, het is de IJ die klik-klik zegt.
      138
    • Appeltje-eitje, ik zou nooit een cache maken waar dit überhoupt een vraag zou zijn, laat staan gaan lopen.
      30


Aanbevolen berichten

Leuke discussie. Ik ben basisschooljuf van groep 3. De ij is één letter, maar dat zijn de oe, aa, ee, ui, eu etc. ook ....

 

Op de school van KrielEi zijn de oe, aa, ee, ui, eu, uu, etc ook klanken en zeker geen letters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik woon in Nijmegen, niet in Nymegen. Het is nooit voorgekomen maar als ik het woord zou moeten spellen zou ik de losse letters opnoemen: "En Ie Jee Em Ee Ge Ee En"

Dus voor Nijmegen zou ik zeggen, woordwaarde = 77 (8 letters)

En over de waarde van Nijmegen gesproken: 'tNimweegse :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke discussie. Ik ben basisschooljuf van groep 3. De ij is één letter, maar dat zijn de oe, aa, ee, ui, eu etc. ook ....

 

Hoeveel letters heeft het alfabet in groep 3?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier lees je:

 

Over de status van de lange ij bestond lange tijd onenigheid:

Inmiddels zijn taalkundigen het erover eens dat het geen letter is, maar een lettercombinatie van i en j (zoals ei gevormd wordt door e en i).

Officieel is de 25e letter van het Nederlandse alfabet de ypsilon (ook wel Griekse ij of i-grec genoemd), maar vaak wordt deze, vooral in Nederland, in het informele taalgebruik vervangen door de ij.

Soms, bijvoorbeeld in het Nederlands telefoonalfabet, wordt de ij ook aan het alfabet toegevoegd als een 25e letter, vóór de y, waardoor de z de 27e letter wordt:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is een goeie. Op mijn toetsenbord staat een y en geen ij. Ik breek ook regelmatig mijn nek over deze kwestie. Van dale zegt hierover;

ij de; v(m) 1 letterteken.

De verwarring ontstaat omdat er bijna niemand met een nl toetsenbord werkt. Vandaar dat wij als pc gebruikers over het algemeen de IJ als I+J schrijven om tot onze nederlandse IJ te komen. Maar het is en blijft de 25e letter van het alfabet.

En inderdaad, dit gaat bij sommige puzzels nog wel eens mis.

 

Dus wat mij betreft, IJ = 25

 

Kijk ook maar op onderstaand plaatje, daar wordt de IJ duidelijk als één letter geschreven.

aap%20noot%20mies%20groot%20web.jpg

 

Zoals je op de foto kan zien is GIJS met puntjes boven de i en j geschreven dus duidelijk APARTE letters.

Y heeft GEEN puntjes.

Y op het toetsenbord is voor woorden zoals xylofoon en dergelijke!!

 

Geen discussie mogelijk IJ = 19

 

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is nog iets met de letterwaarde aan de hand.

Waar staat de IJ (ij) in Unicode (LATIN SMALL LIGATURE IJ. (U+0133) en in ASCI?

Dit is van belang bij sorteren. Als je een alfabetische index maakt, waar komen dan woorden beginnend met ij terecht?

In het telefoonboek komt ij na y.

In woordenboeken sinds 1850 is het ij tussen ih en ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals je op de foto kan zien is GIJS met puntjes boven de i en j geschreven dus duidelijk APARTE letters

En als je goed kijkt worden alle letters op het leesplankje los geschreven behalve de IJ, die wordt aan elkaar geschreven en zou dus één letter zijn.

 

De enige juiste conclusie is dat we er niet uit gaan komen omdat er gewoonweg nog geen oplossing voor is. Net zoals de verschillende meningen hier in dit draadje is het ook in het echte leven. Het hangt er maar net vanaf wat je geleerd hebt en welke visie je volgt hoe je de letter IJ ziet, als twee of een letter en of ie dan de plek van de y hoort in te nemen, ehh de y heeft op onze toetsenborden de plek van de ij ingenomen, die vroeger gewoon op de typmachien stond als toets, dus 25 maar dat is mijn mening.

 

Gelukkig komen we hem niet heel vaak tegen in caches maar het zou mooi zijn dat als naar aanleiding van dit draadje cacheleggers zich er bewust van zijn en aangeven hoe de ij te behandelen als die in een opdracht voorkomt.

 

Er wordt ook wel gezegd dat het geen probleem is, die paar meter verschil. Die paar meter kan aardig oplopen als er na de letter waarde nog een vermenigvuldiging of deling plaats gaat vinden.

 

Zo en nu naar buiten om doosjes te zoeken, eens kijken of ik een cache kan vinden met een IJ in de route.

 

Fijn weekend allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In onze familie schrijft de ene: "Heynemans" en de ander "Heijnemans"

Omdat de ene op het gemeentehuis de geboorteacte gemaakt had met een Y en een ander weer met een IJ

Allemaal verbasteringen en bestaat ook "Heinemans" en zelfs dat is familie.

 

Die Y- IJ kan best voor opschudding zorgen hahahahaha.

 

Ei Ei we zijn zo Blij dat onze neuzen van voren zit en niet opzij.

 

De definitieve oplossing heb ik nu nog niet gelezen wat er wordt afgesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo en nu naar buiten om doosjes te zoeken, eens kijken of ik een cache kan vinden met een IJ in de route.

 

Ik heb er eentje voor je in Zwolle. IJ is in dat geval 2 letters... :huh:

bewerkt door Mr.Atari
tag gerepareerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig deze discussie. Niet eens bij stilgestaan dat dit zo'n issue zou kunnen zijn. Ben zelf enige keren door anderen er op gewezen dat dit inderdaad wel eens als een Y gezien zou kunnen worden. Ik ben toch gewend aan een toetsenbord, en dan type je toch 'i' 'j', als twee aparte letters. Ik heb het gevoel dat doordat menigeen met toetsenborden werkt/gaat werken, dit probleem metertijd vanzelf oplost :huh:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...