Spring naar bijdragen

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken...


Wat is het nou?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het een IJ of een IJ?

    • IJ=25, het is de IJ zoals op een Nederlands toetsenbord.
      24
    • IJ=19, het is de IJ die klik-klik zegt.
      138
    • Appeltje-eitje, ik zou nooit een cache maken waar dit überhoupt een vraag zou zijn, laat staan gaan lopen.
      30


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

letterkaart.jpg

 

Ik stuur een bijlage mee van een letterkaart die in groep 3 van de basisschool wordt gebruikt om de juiste schrijfwijze aan te leren. Op de letterkaart zie je ook dat de ij de 25 ste letter van het alfabet is. Voor de komst van de computer hadden we dit probleem nog niet. Toen was de ij gewoon de 25 ste letter en werd en wordt die nog steeds aan elkaar geschreven. Dus voor mij en al mijn kinderen in de klas is de ij de 25 ste letter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een discussie om niks:

 

Kijk eens hoe je typt:

IJ. Hoe vaak klik je dan op een toets? 2 keer toch? Dus dan is IJ toch geen 1 letter?

 

> Voor de komst van de computer hadden we dit probleem nog niet.

Maar voor de komst van de computer hadden we ook nog geen caches....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast JackHoe

ik heb waarschijnlijk niet goed opgelet op school om nu te leren dat het alfabet uit 25 letters bestaat in plaats van 24 wat ik altijd heb gedacht. Gelukkig maak ik me er verder niet druk om. Het zal me een cache wezen.....

 

volgens mij was ik niet helder toen ik dit schreef, want nu denk ik dat ik de laatste jaren uit ga van 26 letters. Maar dat ik niet oplette op school klopt volgens mij wel :thumbup:

bewerkt door JackHoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens hoe je typt:

IJ. Hoe vaak klik je dan op een toets? 2 keer toch? Dus dan is IJ toch geen 1 letter?

 

Ja, als we zo gaan beginnen, is de IJ ineens vier letters: Alt-0308, en het woord 'Cut' er maar eentje: Ctrl-X. Sinds wanneer bepaalt een computertoetsenbord hoe de wereld in elkaar steekt? Nee, dan luister ik liever naar de Taalunie.

 

Maar goed, ik heb er de hele dag op gewacht, en nu komt het:

 

Voortaan tellen we niet meer de letters, want dat leidt tot een onherstelbare breuk binnen geocachend Nederland, maar het aantal grafische elementen waaruit ze zijn opgebouwd. Dat betekent dat zelfs een volkomen analfabeet of absoluut dyslecticus zonder enig probleem de einstreep haalt, en wel als volgt:

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X IJ Y Z
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x ij y ÿ z
1 1 1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 3 1

 

En als we dat nu meteen als letterwaardes toepassen wordt de woordwaarde van de "IJweg" gewoon 5, en die van de "Lijnbaan" 10. Simpel. Allemaal mee eens? Mooi!

bewerkt door superboppe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iks-IJ-Zet

En waar zit de griekse y dan in dat alfabet? ;)

 

De ij is nogal een bijzonder geval. In tegenstelling tot oe ou au ie ei etc, worden de i en j in ij vaak aan elkaar geschreven. Ook als je er een hoofletter van wilt maken: ijssel-->IJssel, maar eikel-->Eikkel. Om te verwijzen naar het aap noot mies letterplankje vind ik nogal slecht, is nogal lang geleden (geen aanval op degenen die ermee hebben leren lezen hoor ;) )

 

In mijn van Dale staat overigens:

ij [ij's] letterteken bestaande uit twee i's, waarvan de tweede verlengd is de ij van IJsbrand

ij staat gesorteerd tussen ih en ik, dus niet tussen x en z.

Volgens deze van Dale is de ij dus wel 1 letterteken, maar niet de letter die tussen de x en de z zit, want dat is de y.

 

Kortom: nogal arbitrair.

 

Q :)

 

Dit is mijn inziens de enige juiste weergave. De IJ is een samengestelde letter die uit twee lettertekens bestaat. Hij zou dus in de geocacheberekeningen altijd als een afzonderlijke i en j opgenomen moeten zijn.

Dat veel mensen moeite hebben met de letter is toe te wijzen aan de voortschrijdende verbastering van de Nederlandse taal.

men schrijft ook: "Me fiets" ipv "mijn fiets". En nog zo een: "Hun hebben dat niet gezegd" ipv "Zij hebben dat niet gezegd". En zo nog een paar meer.

 

De IJ als samenstel van twee letters is gewoon Nederlands. Bij het toepassen als eerste letter van een zin wordt het samenstel als hoofdletter gebruikt. Dus IJ en niet Ij.

De Griekse Y wordt in de Nederlandse taal meer als een "ie" uitgesproken en de "ij" niet. Behalve in bepaalde dialect gebieden.

 

Och, zie het zo: Een tweeling is ook enkelvoud ook al is ze met z'n tweeën.

 

Volgens my is het zo. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar goed, ik heb er de hele dag op gewacht, en nu komt het:

 

Voortaan tellen we niet meer de letters, want dat leidt tot een onherstelbare breuk binnen geocachend Nederland, maar het aantal grafische elementen waaruit ze zijn opgebouwd.

 

Je kunt alles moeilijk maken. Ook het begrip "grafische elementen". Wel eens gehoord van een ligatuur? Dat is één grafisch element voor 2 of 3 letters. (Grappig trouwens, dat op deze webpagina als voorbeeld van een ligatuur ook de ij wordt genoemd.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij (m+i+j) is het gewoon ij (i+j).

De X, Y, Z ( [iks, IJ, zet]) is alleen de uitspraak ij. Er staat gewoon X, Y, Z.

Dus de ij op het toetsenbord is eigenlijk een Y

(Volgen we het nog). ;)

Er is dus het kippen ij (of is het kippe ij), ook genoemd korte ij (de E+I) (E=5, I=9)

En dan is er de lange ij (de I+J) (I=9, J=10)

En dan natuurlijk de [iekrek] (Y) (Y=25)

Dat lijkt me duidelijk, dus, denk ik. :blush::)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ziet de Y niet op het leesplankje staan. Verder was Nederlands niet mijn goeiste vak.

Toch vind ik het tenenkrommende zinnen die beginnen met;

Ijmuiden is een havenstad.

Ijverige mieren lopen af en aan met voedsel.

 

EIlanden hebben we in Nederland ook, maar dat schrijven we dan weer niet zo op.

 

Och, soms ben ik al blei als ik weet of ik een korte xx of een lange xx hoor te gebruiken.

 

Bij de leesplankjes, met illustraties van Cornelis Jetses, is de ij telekens 1 letterplaatje dus

niet een los i letterplaatje en een los j letterplaatje maar op dat ene plankje staat dan soms

een i+j en soms ij.

 

Mijn voorkeur is dan ook ij = 25

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjongejonge.....

 

Sorrij hoor, maar ik word een beetje lyp van deze discussie.

 

Iedere schreiver hier heeft wel z'n ijgenweisheden of ijgen wysheden, om zyn (of haar) geleik aan te tonen.

Wat een gezeyk. Is het soms alweer komkommertyd?

 

Lekker belangreik allemaal.

De zon scheint. Ga lekker naar buyten! Die paar meter meer omdat het 25 of 19 was, is dat nou zo'n ramp dat we daar harde afsprken over moeten maken.

Een beetje avontuur hoort erby hoor.

 

Die ondraaglyke spanning of het nou 19 of 25 moet zijn, voegt dat niets toe aan het mijsterie?

 

Ik ben ondertussen 1100 caches verder en heb het probleem overigens NOG NOOIT gehad!

Het probleem zal dus niet zo heel nypend zein, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...