Spring naar bijdragen

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken...


Wat is het nou?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het een IJ of een IJ?

    • IJ=25, het is de IJ zoals op een Nederlands toetsenbord.
      24
    • IJ=19, het is de IJ die klik-klik zegt.
      138
    • Appeltje-eitje, ik zou nooit een cache maken waar dit überhoupt een vraag zou zijn, laat staan gaan lopen.
      30


Aanbevolen berichten

Een "IJ" is 19 puntjes naar onze mening. Maar omdat wij niet onder de schedelpan van de legger kunnen kijken (vindt hij of zij dat ook?) schrijven we voor de goede orde ook maar 25 op. Mochten we toch niet bij de eindcoördinaat geraken, dan hebben we dat als "plan B".

 

Gelukkig kom je dit nou ook weer niet wekelijks tegen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ikzelf zou het nooit in een cache gebruiken, alleen al om gedoe te voorkomen.

Overigens vind ik persoonlijk dat een ij een ij is, dus een combi van een i en een j. Naar mijn mening is het zeker niet de 25e letter van het alfabet, dat is de y.

 

Hier spreek je jezelf tegen want :

in "Ode aan dr. denker 2" zit in een van de antwoorden een ij.

als ik die als i en j wil invullen in de tabel, kom ik een hokje tekort.

Het heeft hier gelukkig geen invloed op de berekening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat ik niet de tweede en de derde optie kan kiezen. Ze sluiten elkaar niet uit.

 

Aangezien Egypte een nederlands woord is, en daar dus letters uit het nederlandse alfabet in gebruikt worden, is de conclusie dat y een letter uit het nederlandse alfabet is. Aangezien geen andere dan de 25ste letter in aanmerking komt voor deze y, kan niet tegelijkertijd ook de ij de 25ste zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm, dat gezegd hebbende, als we nu allemaal gewoon het alfabet laten zijn voor wat het is en de standaard ASCII tabel hanteren, dan is het probleem opgelost en kunnen we veel meer tekens gebruiken...

 

Of nog beter (gerelateerd aan mijn post hierboven) gebruik de codes als je "speciale tekens" gebruikt op je PC. (Weet niet of dat ook voor Mac of Linux geldt trouwens)

 

Te vinden onder Start --> systeemwerkset --> speciale tekens (of makkelijker: windowstoets+r en typ charmap), de waarde staat dan rechtsonderin het venster (Alt+xxx, waarbij xxx voor de waarde van het teken staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Taal en wiskunde zijn twee heel verschillende dingen :thumbup:

Eerlijk gezegd: als ik met wiskunde bezig ben dan zeg ik inderdaad IJ tegen Y, maar als ik Y tegenkom in de taal, dan is het voor mij toch echt een y-grec en geen IJ.

Ik denk ook dat bij gedrukte tekst, als het dan gaat om letters tellen, of letterwaarden bepalen, het typografisch meer correct is om de I en de J als twee losse letters te tellen. Tenzij de IJ als 1 letter gedrukt blijkt te zijn. Maar dan zou die toch een andere letterwaarde moeten hebben dan de Y, strikt genomen. Kortom, het blÿft lastig ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken... We tellen geen letters meer in straatnaambordjes.

 

Er zijn al veel te veel van dat soort exercities. Laten we iets originelers verzinnen.

Hier sluit ik me bij aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...