Spring naar bijdragen

Coördinatenchecker Opnemen Bij Een Mystery


Aanbevolen berichten

En zo wordt er weer eens een poging gedaan om het allerlaatste beetje avontuur dat er nog in het geocaching zit ook nog om zeep te helpen. :thumbdown::crybaby:

 

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.

Uit jouw verhaal maak ik op dat jij zonder controles het veld in gaat.

Zo zullen er best nog wel meer cachers rondlopen, het gebruik van een checker is immers iets dat de puzzelaar zelf kan bepalen. Je bent immers niet verplicht om een controle uit te voeren voordat je op pad gaat.

 

Aan de andere kant wordt een mogelijkheid om te controleren door velen als handig ervaren. Soms wil je toch wel vrij zeker zijn dat je naar een goede locatie afreist (vooral als de afstand groter is) zodat je tenminste een kans hebt om een cache te vinden.

 

En neem eens de gevallen waarbij de puzzel niet met 100% zekerheid is opgelost, omdat je bijvoorbeeld over een antwoord twijfelt.

Ook dan kan een checker erg handig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En zo wordt er weer eens een poging gedaan om het allerlaatste beetje avontuur dat er nog in het geocaching zit ook nog om zeep te helpen. :thumbdown::crybaby:

 

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.

Uit jouw verhaal maak ik op dat jij zonder controles het veld in gaat.

Zo zullen er best nog wel meer cachers rondlopen, het gebruik van een checker is immers iets dat de puzzelaar zelf kan bepalen. Je bent immers niet verplicht om een controle uit te voeren voordat je op pad gaat.

 

Aan de andere kant wordt een mogelijkheid om te controleren door velen als handig ervaren. Soms wil je toch wel vrij zeker zijn dat je naar een goede locatie afreist (vooral als de afstand groter is) zodat je tenminste een kans hebt om een cache te vinden.

 

En neem eens de gevallen waarbij de puzzel niet met 100% zekerheid is opgelost, omdat je bijvoorbeeld over een antwoord twijfelt.

Ook dan kan een checker erg handig zijn.

 

En dus is een checker iets voor watjes zonder een greintje avontuurlijkheid. Terwijl avontuur altijd een basisingredient van het geocachen is geweest .

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij bepaalde mysteries mag het wel, maar nodig is het zeker niet altijd.

De gok van verkeerd zitten leer je alleen maar van.

In het geval van voortuincaches zou ik het wel doen, al was het maar om te voorkomen dat er bij de buren gezocht wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf heb nu een ? weggelegd

En als checker heb ik een controlegetal van alle waardes bijgevoegd

dus b.v. alle waardes opgeteld = 56

dan moet je al minimaal 2 fouten maken om mis te zitten.

Heb ook wel eens een hele berekening gezien van alle N getallen en E getallen

Het kan zonder checker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zo wordt er weer eens een poging gedaan om het allerlaatste beetje avontuur dat er nog in het geocaching zit ook nog om zeep te helpen. :beerchug::beerchug:

 

Ben het met de bedoeling van deze opmerking eens. Een checker is mijns inziens een manier om de onzekerheid die nu eenmaal inherent is aan het cachen weg te nemen. Wat mij betreft valt dat in de categorie "cache niet gevonden? cachelegger vertelt wel of je juist zat en als je een foto opstuurt plaats je een found log" en dergelijke zaken. Bij een goede puzzel is een extra check niet nodig; hetzij omdat het duidelijk is dat je de goede oplossing hebt gevonden, hetzij omdat het de bedoeling is je nog even in spanning te laten zitten over de locatie van de cache. De cache-maker bepaalt dat, in feite.

Een checker verplaatst het spanningsmoment van een cache vanuit 'het veld' naar de PC thuis. Daardoor wordt in vele gevallen geocachen, van origine een buiten-activiteit, niets anders dan het oplossen van een puzzel uit een boekje. Veel mystery-caches lijken al erg veel op de dagelijkse sudoku uit de krant; een checker vergroot deze vergelijking alleen maar. En zelfs in de meeste kranten staat de oplossing er niet direct bij.

Liever een goede doordachte puzzel waarbij je zelf moet ontdekken of je goed zit dan een checker die te veel informatie geeft en spanning wegneemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb dit al eens eerder hier gezegd. Er is in het veld een groot verschil tussen zoeken naar een zekere of een onzekere coordinaat. Bij de zekere coordinaat zoek je door, want je weet dat de cache er moet zijn. Bij een onzekere oplossing, zeker na 10 minuten vruchteloos zoeken, slaat de twijfel toe... en dan is het alleen de volhardende cacher die toch nog de cache vindt. Een checker verandert dus de beleving in het veld. Voor de een ten goede, voor de ander ten kwade.

Anderzijds heb je met een checker twee keer een "joepie gevoel" (bij coord check en bij cache vinden).

De keuze om wel of geen checker te plaatsen is dus primair aan de cache legger, en vervolgens is het aan de puzzelaar / zoeker om een aanwezige checker wel of niet te gebruiken. Er zijn caches waar juist de "suspense" belangrijk is en daar zou ik geen checker bij plaatsen. Bij andere caches heeft een checker absoluut voordeel, zoals bij een voortuincache of een cache in kwetsbaar of druk (dreuzels) gebied.

Wat ons betreft geen zwart/wit ja of nee dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als je de juiste oplossing hebt gevonden van zo'n puzzeltje, dan is heet nog niet duidelijk of het goed is? En dus moet er een coordinatenchecker zijn? Je zou ook je puzzel zo goed kunnen maken dat het evident is of de oplossing goed is. Dat gebeurt blijkbaar bij veel puzzels niet. Typerend....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mij heeft een checker meerwaarde als blijkt dat het gevondn coordinaat op een twijfelachtige plek ligt (voortuin of zo). als de eindplek in stijl is met de cache, of op een andere heel goed mogelijke plek ligt is voor kij een checker niet nodig. Ik vind zeker nietr dat hiermee het anvontuur uit de cache woord gehaald. Ik kan namelijk zelf overal het avontuur opzoeken, maar bottom line is dat ik wel iets wil vinden. Zoeken zonder ook maar een cache te vinden kan ik namelijk op genoeg plekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In feite zijn alle argumenten om een checker te plaatsen genoemd. Ik ben het er helemaal mee eens!!! Lekker puzzelen, prima! Maar dan wel kunnen controleren of je het goed gedaan hebt. Dat kun je in de krant en bij een weekblad toch ook! In een volgende uitgave staan de oplossingen meestal wel!

 

Bij een multi ligt dat wat moeilijker. Je moet al een een Iphone achtig iets bij je hebben om daar onderweg baat van te hebben en lang niet iedereen heeft dat. En als je dan weet, dat het niet helemaal goed is??? Ga je dan die hele multi weer terug??? Want dan weet je natuurlijk nog steeds niet waar de fout gemaakt is. Bij waypoint 1 of toch bij waypoint 14?

 

Maar bij een mystery! Altijd een checker!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...