Spring naar bijdragen

Etrex Vista Hcx Of Toch De Map 60 Csx


Michael

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ook ik ben een beginner op zoek naar een goede GPS. Rondspeurend op het web kom ik op de Vista HCX en de MAP60 CSX uit.

Ze lijken niet veel te verschillen. Ook de prijzen komen redelijk bij elkaar in de buurt maar het scheelt altijd nog zo een €50,-

Is de MAP 60 werkelijk veel beter?

Wie kan mij helpen een keuze te maken?

mvg

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je dan toch als beginner gelijk zoveel wilt utgeven ga dan voor de 60Csx.

Met name over de accessoires van 60Csx, zoals de clip voor je rugzak of riem, ben ik erg tevreden. Slecht een klein rond kunststof houdertje schroef achterin de 60 en hij past overal in. Riemclip en de auto-, fietsen- of zelfs motorhouder. Heeft de Etrex niet, dan moet je de hele batterijdeksel vervangen.

 

Lees dit en je bent helemaal overtuigd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen twijfel mogelijk : 60CSx is duidelijk de betere keus !

 

Inderdaad is er ook nog de Oregon, maar ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat die beter is. Wel meer functies, maar 60CSx heeft een aantal opties die de Oregon - nog - niet heeft.

 

Succes,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

Ook ik ben een beginner op zoek naar een goede GPS. Rondspeurend op het web kom ik op de Vista HCX en de MAP60 CSX uit.

Ze lijken niet veel te verschillen. Ook de prijzen komen redelijk bij elkaar in de buurt maar het scheelt altijd nog zo een €50,-

Is de MAP 60 werkelijk veel beter?

Wie kan mij helpen een keuze te maken?

mvg

Mike

 

Als je deze twee apparaten bij Garmin op de website vergelijkt, dan zie je de verschillen.

De Vista is wat compacter en lichter, heeft een wat kleiner display, maar wel ongeveer dezelfde resolutie. De Vista doet langer met de batterijen. De MAP60 heeft naast USB ook een seriële port. Het is dus voornamelijk een kwestie van smaak. Ik ben zeer tevreden met mijn Vista.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad is er ook nog de Oregon, maar ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat die beter is. Wel meer functies, maar 60CSx heeft een aantal opties die de Oregon - nog - niet heeft.

Geopatra.

 

welke zjin die opties dan die de 60 wel heeft maar de Oregon niet? Ik ben met de Oregon prima tevreden, had hiervoor een Etrex. Groot voordeel van de Oregon is het direct in kunnen kloppen van alfanumerieke gegevens zonder eindeloos langs het hele alfabet te scrollen.

 

eikenboom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees dit en je bent helemaal overtuigd!

 

Dit is niet helemaal vergelijkbaar. In dit bericht hebben ze het over de 60 CSx met de SIRFIII-chip. Tegenwoordig wordt ook in de 60 CSx de chip gebruikt die in de Vista HCx wordt gebruikt. Daar zit dus ook geen verschil meer in. Qua functionaliteit zijn beide apparaten dus hetzelfde.

 

Ik heb zelf een jaar geleden ook voor de keus gestaan. Ik heb toen voor de 60 CSx gekozen, enerzijds om de SIRF III chip (alhoewel ik dat maar een heel klein voordeel vond. Het ging er vooral om dat je in het bos nog steeds satellietbereik had, en dat heb je met de Vista HCx ook). Maar als je gaat zoeken lees je regelmatig op het forum dat de rubber-rand van de Etrex-serie bij warm weer en veelvuldig gebruik los laat. Er zijn ook allerlei oplossingen voor (dubbelzijdig tape, terugsturen naar Garmin, lijmen, ....), maar daar had ik geen zin in. Daarbij komt nog dat je de Etrex serie op de fiets moeilijker kunt bedienen doordat de knoppen aan de zijkant zitten. Dit heeft voor mij de keus doen doorslaan naar de 60 CSx. Ik heb er nog steeds geen spijt van.

 

Succes met de keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 60CSx en de Vista HCx zijn in principe gelijk.

Technisch zijn ze hetzelfde en ook de software is dezelfde.

 

Het verschil zit 'm vooral in de bediening. Omdat de 60CSx meer knoppen heeft, hoef je minder door menu's te bladeren.

De Vista HCx werkt wat omslachtiger met de bediening.

 

En inderdaad, van de 60CSx heb ik nog nooit problemen met het rubber gehoord...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is niet helemaal vergelijkbaar. In dit bericht hebben ze het over de 60 CSx met de SIRFIII-chip. Tegenwoordig wordt ook in de 60 CSx de chip gebruikt die in de Vista HCx wordt gebruikt. Daar zit dus ook geen verschil meer in. Qua functionaliteit zijn beide apparaten dus hetzelfde.

 

Gelukkig heb ik dan de "oudere" versie nog met SIRFIII-chip. Daar zijn meer lovende berichten over te vinden dan de nieuwe antenne.

Niet onbelangrijk als je dus een apparaat wilt aanschaffen, vraag naar de techniek die erin zit. Overigens is het in de US of A nog steeds voordeliger om zo'n apparaat aan te schaffen. Leve google!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met name over de accessoires van 60Csx, zoals de clip voor je rugzak of riem, ben ik erg tevreden. Slecht een klein rond kunststof houdertje schroef achterin de 60 en hij past overal in. Riemclip en de auto-, fietsen- of zelfs motorhouder. Heeft de Etrex niet, dan moet je de hele batterijdeksel vervangen.

 

Vorige week een Vista HCx gekocht bij Waypoint Zuid, en ik kreeg het dopje voor achterop het deksel er gewoon bij. De achterkant van de GPS was al voorbereid voor dit schroefje. Werkt perfect, je kan hem daarmee overal aan clippen, rugzak, riem, dashboard (bij mij dan). En hij is veel kleiner dan de 60CSx, past makkelijk in broekzak of jaszak, geen uitstekende antenne, die het wel uitstekend doet (is mijn ervaring), en nog redelijk vast te houden bij hardlopen.

Bovendien werkt het click-stickje van de etrex veel fijner dan de cursor-knop op de gpsmap serie, die regelmatig iets anders doet dan je wilt, en je kan met een vinger cursorren en enteren, wat bij de gpsmap60 met twee knoppen moet.

Alleen moet je, voor de find functie, even weten dat je de menu knop lang ingedrukt houdt (gpsmap60 heeft daar een eigen knop voor), recent points bereik je door twee keer de menu/find knop lang in te drukken, en het systeem menu kan je snel komen door twee keer kort op menu/find te klikken. Verder werken ze het zelfde.

Ik ben inmiddels aan mijn tweede Vista HCx bezig (de eerste was na 3 jaar versleten) en hij bevalt weer prima. Software matig zijn er bij mijn weten geen dingen die op de gpsmap60 konden en niet op de Vista HCx. Nou ja, eentje dan: de Vista kan geen luchtdruk loggen terwijl hij uit staat.

Maar als beginner is een Dakota wellicht ook een optie. Ik kon niet aan het touchscreen wennen, en denk dat Garmin nog een hoop aan de interface daarvan moet verbeteren (alles is een stuk lastiger dan op de Vista/GPSmap vanwege de menustructuur waarbij er geen shortcuts tussen verschillende schermen zijn map<->find<->geocache<->waypoint_edit). Maar als je geen Vista gewend bent valt de Dakota vast mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad is er ook nog de Oregon, maar ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat die beter is. Wel meer functies, maar 60CSx heeft een aantal opties die de Oregon - nog - niet heeft.

Geopatra.

 

welke zjin die opties dan die de 60 wel heeft maar de Oregon niet? Ik ben met de Oregon prima tevreden, had hiervoor een Etrex. Groot voordeel van de Oregon is het direct in kunnen kloppen van alfanumerieke gegevens zonder eindeloos langs het hele alfabet te scrollen.

 

eikenboom

De oregon heeft (nog) niet de mogelijkheid van gevarenzone, maar kan juist wel omgaan met Wherigo's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovendien werkt het click-stickje van de etrex veel fijner dan de cursor-knop op de gpsmap serie

 

Mijn ervaring met de Etrex was juist dat als je de GPS in je zak had, dit click-stickje veel te gevoelig was en je het ene na het andere waypoint onbedoeld zat toe te voegen. En als je dan wilde clicken, dan vatte hij dat te vaak op als een links/rechts of boven/onder beweging.

 

Zo zie je maar, voorkeuren zijn heel persoonlijk. Eigenlijk zou je ze allemaal in het veld moeten kunnen uitproberen om er zo achter te komen welke voor jou het meest geschikt is. Maar dan moet er wel iemand bij zijn die het appraat goed kent, anders struikel je over de telkens weer andere gebruikersinterface.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...geen verschil...

 

Overigens moet ik er wel aan toevoegen dat ze tegenwoordig andere displays monteren, die de helft minder helder zijn qua backlight (maar bij de Vista van 3 jaar terug kon je een boek lezen) en de kijkhoek is kleiner. Kortom, het scherm is wel wat minder mooi geworden (om het contrast met de Oregon/Dakota wat kleiner te maken, want die halen het niet bij de Vista? :crybaby: ) dan een paar jaar terug. Net zoiets dus als dat de 60CSx geen SirfStarIII meer heeft.

 

Tja, een ideaal apparaat met knoppen om snel te kunnen kiezen voor bepaalde functies, een clickstick, om nauwkeurig over een kaart te scrollen, en een touchscreen om letters in te voeren, is er niet, en zal er, met de monopolypositie van Garmin (en het Garmin-formaat op het gebied van kaartdata), wel niet komen. Wat is ideaal? Een PDA met GPS in een kleine waterdichte schokbestendige behuizing, die 20 uur mee gaat op AAA batterijen, waar je bestaande kaarten op kan gebruiken, en waar open-source software op draait voor de GUI, en waar GSAK op draait. Zo. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad is er ook nog de Oregon, maar ik ben er zelf nog niet van overtuigd dat die beter is. Wel meer functies, maar 60CSx heeft een aantal opties die de Oregon - nog - niet heeft.

Geopatra.

 

welke zjin die opties dan die de 60 wel heeft maar de Oregon niet? Ik ben met de Oregon prima tevreden, had hiervoor een Etrex. Groot voordeel van de Oregon is het direct in kunnen kloppen van alfanumerieke gegevens zonder eindeloos langs het hele alfabet te scrollen.

 

eikenboom

De oregon heeft (nog) niet de mogelijkheid van gevarenzone, maar kan juist wel omgaan met Wherigo's.

 

Inderdaad, dat is een functie die de Oregon nog mist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...