Spring naar bijdragen

Welke Garmin De Legend Hcx Of De Oregon 300 Of Nog Een Andere?


corina

Aanbevolen berichten

Samenvatting van grote verschillen:

 

Dakota heeft een veel kleiner scherm.

Dakota heeft een drie-assig kompas (wel zo fijn)!

Dakota biedt GEEN ondersteunig voor wherigo... :D

Er kunnen geen foto's op de Dakota.

 

Zoals je ziet, is de Dakota dus toch minder fijn om te geocachen dan een Oregon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Samenvatting van grote verschillen:

 

Dakota heeft een veel kleiner scherm.

Dakota heeft een drie-assig kompas (wel zo fijn)!

Dakota biedt GEEN ondersteunig voor wherigo... :thumbdown:

Er kunnen geen foto's op de Dakota.

 

Zoals je ziet, is de Dakota dus toch minder fijn om te geocachen dan een Oregon.

 

 

Als je niet aan wherigo's doet is die dakota in principe beter als een oregon 300, hij heeft dan wel een kleiner scherm maar een drie assig kompas vind ik dan toch belangrijker als een ietsie groter scherm.

 

Nou kun je ook gewoon een 500 kopen en dan heb je en het grote scherm en de wherigo's en het drie assige kompas, dat is dan dus een klasieke win win win situatie :thumbup:

bewerkt door BaJo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die fotooptie op de Dakota mis je echt niet hoor. Een gewoon digitaal fototoestelletje (al is het er maar'eentje van 60 of 70 Euro) werkt 10 x beter dan het fotoapparaat van bijv. de 550T. Het is een noodoptie, voor als je je "echte" toestel bent vergeten. Niet meer en niet minder.

 

Die wherigo optie is leuk en wellicht, dat het in de toekomst een wat grotere rol gaat spelen, maar nu zijn er nog maar relatief weinig mensen, die er gebruik van maken. Iemand kan dus voor zichzelf een afweging maken of deze wherigo optie voor hem of haar van belang is.

 

Het drieassige kompas op de Dakota 200 en de duurdere Oregon modellen werkt uitstekend. Wel moet er af en toe gekalibreerd worden (ik doe het na vervanging van de batterijen). Met die batterijen noem ik ook iets! De batterijen van mijn Oregon 550T zijn betrekkelijk snel leeg. 5 tot 6 uur. Dan is het wel bekeken. Is geen ramp, want je neemt toch een setje nieuwe batterijen mee, maar toch... Die van de Dakota schijnen veel langer mee te gaan. Vergelijkbaar met de 60CSx. Ikzelf heb er (nog) geen ervaring mee, maar misschien dat Dakota bezitters dit kunnen bevestigen.

 

Wat betreft die koude vingers en het aanraakscherm. Dat komt 10 dagen per jaar voor.... En als ik zie hoe weinig er momenteel gelogd wordt (in verhouding tot dagen met warme vingers weer), dan blijven de meesten sowieso liever bij de kachel.... Trouwens. koop een paar van die handschoenen met klapkootjes... Kootje open... effe touchscreenen.... kootje weer dicht.... lekker doorlopen.... (deze handschoenen zijn volop te koop bij outdoorwinkels).

 

De mensen die schrijven, dat de Oregon softwarematig zwak in elkaar zit hebben gelijk. Het ingeven en wijzigen van waypointnaam en coördinaten vereist tamelijk wat stootjes op het scherm. Dat had gemakkelijker gekund. Hopelijk komen er nog wat updates om deze punten te verbeteren. Ook zijn de recent bezochte plekken niet te verwijderen. Een behoorlijke misser van Garmin!! Het verwijderen van gelopen caches is ook omslachtig. Je moet dat doen via de Verkenner. Waarom niet gewoon met een simpel knopje op de GPS zélf?

 

En verder is het scherm bij mooi zonnig weer matig te bekijken. Zelfs bij volle lichtsterkte laat het te wensen over. Misschien is dat bij de Dakota iets beter?

 

Maar als er een keuze gemaakt moet worden tussen een Vista en een Dakota of Oregon, dan is de keuze snel gemaakt!!! Ga voor de nieuwe generatie. Het is toch wel heel gemakkelijk om cachebeschrijvingen bij je te hebben!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het drieassige kompas op de Dakota 200 en de duurdere Oregon modellen werkt uitstekend. Wel moet er af en toe gekalibreerd worden (ik doe het na vervanging van de batterijen).

 

Wat raar, Wij hebben de 500 pas 1 keer gekalibreerd en dat was ton hij uit de doos kwam. Nu 400 caches verder wijst het pijltje nogsteeds altijd de goede kant op.

 

De colorado (die al meer als 2000 caches meegaat) moet wel altijd gekalibreerd worden (bij deze hebben we het kompas ook uitgezet want dat ding werkt voor geen meter, je ziet vaker dat je hem horizontaal moet houden als de richting die je uit moet).

 

verder wil ik ook nog kwijt dat die colorado nog steeds beter in het gebruik is als die oregon.

bewerkt door BaJo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reactie's.

Het schijnt dat de oregon 300 er helemaal uit gaat. Hij is bijna nergens meer te krijgen. Ik heb nog een internet winkel gevonden die hem nog op voorraad heeft.

Ondertussen redcoon gebeld dat ik eventueel wel interesse in de Dakota heb en die zeiden dat ik dan nog wel moest bij betalen. Toen ik zei dat ik vond dat dat niet klopte zeiden ze nou dan annuleer je de bestelling maar.

Dat ga ik morgen dan ook maar doen en daarna ga ik nog maar even nadenken of ik een oregon of een dakota wil.

Ik denk niet dat ik wherigos gaat doen. Dat drie assige kompas zegt mij niets.

Maar de internet winkel die ik gevonden heb heeft ook een winkel in Rotterdam die ze alletwee op voorraad heeft dus ik denk dat ik daar vrijdag maar eens gewoon gaat kijken.

Ondertussen zijn alle tips welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dan toch naar Rdam gaat ga dan naar de bever op de Adm. de Ruyterweg daar hebben ze ze allemaal op een rijtje liggen en kunnen ze je er meer over vertellen als bij die internet winkel (gok dat het coolblue van ...shop.nl )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben sinds gisteren een Dakota 20, met wereldbasiskaart en los op SDkaartje TopoNL.

(Hiervoor Etrex Vista, maar na ruim 4 jaar kon de joystick alleen nog maar naar links :thumbup:

De Dakota 20 is een heerlijk klein ding, menu's zijn in te stellen zoals je het zelf wilt hebben: vaak gebruikte kun je op de 1e pagina zetten. Touchscreen werkt prima, menu's zijn echt niet moeilijk ingedeeld, je moet het even doorhebben.

Veel commentaar gelezen over de schermverlichting maar ik heb er geen problemen mee. Is ook aan te passen.

Merk nog niet dat de batterijen leeglopen (en hij staat vandaag continu aan :) ).

Zelfs binnenshuis pakt hij de satellieten snel op, dat deed de Etrex echt niet (die ontving binnen helemaal niks!).

 

Vanmorgen in de kou met handschoenen een cache gedaan, bediening ging prima (cache ook nog gevonden)

 

Let er wel op dat je een Dakota 20 neemt en liever geen 10. In de 20 zitten net wat belangrijke extra's (bv electronisch kompas en je kunt er een SDkaartje instoppen, met kaart)

 

Tot nu toe supertevreden! :thumbdown:

 

Loopmaarmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het drieassige kompas op de Dakota 200 en de duurdere Oregon modellen werkt uitstekend. Wel moet er af en toe gekalibreerd worden (ik doe het na vervanging van de batterijen).

 

Wat raar, Wij hebben de 500 pas 1 keer gekalibreerd en dat was ton hij uit de doos kwam. Nu 400 caches verder wijst het pijltje nogsteeds altijd de goede kant op.

 

 

Misschien is het exemplarisch, maar ik vind, dat mijn 550T na het verwisselen van batterijen soms wat moeite heeft om het correcte Noorden, danwel Zuiden etc. te vinden. Na kalibratie (neemt een te verwaarlozen tijdspanne in beslag) lijkt mijn exemplaar me wat nauwkeuriger. Misschien een idee fixe... wie zal het zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

verder wil ik ook nog kwijt dat die colorado nog steeds beter in het gebruik is als die oregon.

 

Ik geloof je graag, maar wat was dan jouw motief om de Oregon te kopen? Had je er verbeteringen van verwacht tov de Colorado? Destijds, toen ik (uiteindelijk) de Oregon 550T heb gekocht, heb ik tig testen, meningen, forums e.d. doorgeworsteld en daarbij kreeg ik toch wel het idee, dat de Oregon te prefereren zou zijn boven de Colorado. Als dan een ervaren cacher schrijft, dat hij de Colorado verkiest boven de Oregon, dan wekt dat mijn interesse!!!

 

We horen graag!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de Oregon 550T gekocht met name voor de camera, de toeristische kaart (al staan een paar belangrijke toeristische kanalen in Frankrijk er niet op!) en het grote aantal caches (5000) dat je kunt laden.

 

Dat laatste wordt in de praktijk wel beperkt door een lange laadtijd van veel caches, en beperking van zo'n 10 MB aan .gpx bestanden en (als belangrijkste!) een maximum van 1000 waypoints. Daar zit je dus al gauw op als je wat multi's laadt.

 

Verder prima tevreden, al laat in helder zonlicht de helderheid wat te wensen over, misschien komt dat gedeeltelijk door mijn meekleurende brillenglazen.

 

eikenboom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar een drie assig kompas vind ik dan toch belangrijker als een ietsie groter scherm.

 

Wat is dan het voordeel ervan vergeleken met de kompas-functie op de oudere modellen? Mij is niet duidelijk wat het verschil is...

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

een drie assig kompas is cardanisch opgehangen wijst daardoor altijd de goede kant op, of je nu stilstaat ondersteboven in een boom hangt of op je zij op de grond ligt :thumbdown:

 

Dus even serieus

 

hoe je je gps ook houdt hij wijst altijd de goede kant op

 

image007.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...