Spring naar bijdragen

Welke Garmin De Legend Hcx Of De Oregon 300 Of Nog Een Andere?


corina

Aanbevolen berichten

Ik ben een beginnende geo cacher en wil een gps kopen. Heb het tot nu toe met mijn telefoon gedaan. Ik wilde voor de Garmin etrex legend hcx gaan. Maar de Garmin Oregon 300 lijkt me ook erg handig. Vooral dat touchscreen.

 

Ik wil vooral een gps die erg makkelijk in het gebruik is en er moeten kaarten op kunnen. Ook zou ik het leuk vinden als mijn dochter van 9 er ook mee kan werken. (onder begeleiding)

 

Welke kan ik het beste nemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi Corina,

 

Best moeilijk om te zeggen welke je het beste kunt nemen. Ik ken alleen de oude legend en niet de HCX, maar ik heb zelf de Oregon en ik zou geen andere meer willen. Ik vind 'm lekker werken en inderdaad is het touchscreen erg makkelijk. Maar je kunt er ook caches met beschrijving in zetten. Dus alles bij de hand om onverwacht te gaan cachen.

 

Veel succes met de keuze

 

Gr GH

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had eerst de hcx die was echt top todat ik de oregon 550 kocht, die is nog meer top, maar de 300 hoor ik wel veel klachten over

welke klachten zijn dat dan. Ik denk dat de oregon 550 te duur word. Ik begin nog maar net en wil niet te duur gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een beginnende geo cacher en wil een gps kopen. Heb het tot nu toe met mijn telefoon gedaan. Ik wilde voor de Garmin etrex legend hcx gaan. Maar de Garmin Oregon 300 lijkt me ook erg handig. Vooral dat touchscreen.

 

Ik wil vooral een gps die erg makkelijk in het gebruik is en er moeten kaarten op kunnen. Ook zou ik het leuk vinden als mijn dochter van 9 er ook mee kan werken. (onder begeleiding)

 

Welke kan ik het beste nemen?

 

Wij hebben een etrex Vista hcx en een Oregon 550T. Leuk speeltje hoor, die Oregon. De kaarten zijn een stuk mooier en handig dat de cachebeschrijving in de GPSr staat. Tenminste, bij een traditional. Bij een multi is het veel makkelijker om gewoon een printje te hebben, want tegelijk de beschrijving lezen en een WP invoeren gaat niet.

En nu met de vrieskou denken we nog vaak aan onze Vista. Met dikke handschoenen aan een touchscreen bedienen is echt niet mogelijk en met bevroren vingertoppen is het ook best lastig... En hij loopt helaas geregeld vast als we overschakelen op het profiel 'Auto'. Toch gebruiken we nu hoofdzakelijk de Oregon.

 

Bedenk bijvoorbeeld ook of je graag Wherigo caches wilt gaan lopen. Dit kan wel met een Oregon (en misschien ook wel met de telefoon die je gebruikte), maar niet met de Legend. Ik denk dat beide apparaten goed te bedienen zullen zijn door een handige 9-jarige.

 

Veel plezier met het cachen en stuur me een PB als je wat meer persoonlijke ervaringen wilt weten!

 

MamaEi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik had eerst de hcx die was echt top todat ik de oregon 550 kocht, die is nog meer top, maar de 300 hoor ik wel veel klachten over

welke klachten zijn dat dan. Ik denk dat de oregon 550 te duur word. Ik begin nog maar net en wil niet te duur gaan.

ik heb geen klachten met mijn 300, dus ben ook wel benieuwd over welke klachten het gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou voor de Oregon 300 gaan, heeft veel meer functies dan de Legend HcX, je kunt er cachebeschrijvingen inzetten (als je PM bent), Wherigo's lopen, en dat touchscreen is erg handig. Inderdaad wel een probleem in de kou, met handschoenen kun je dat touchscreen niet besturen!

 

De software voor de Oregon wordt ook regelmatig geupdate, voor de Legend HcX niet meer dacht ik, omdat dat een ouder model is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben een origon 300 gebruiker fijn apparaat.

Het probleem van de koude vingers zie ik weer niet als heel lastig want de meeste weken van het jaar is het heerlijk weer om zonder hand schoenen te kunnen cachen in Nederland.

Het enige kleine min puntje is dat in mijn geval het wel eens wat lang duurt met opstarten van de gps als dit te lang duurt moeten soms even de batterijen er uit dan doet hij het weer maar dit gebeurd niet heel vaak.

 

groeten alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond persoonlijk de Oregon (550) helemaal niets, ten minste, als je er mee gaat Geocachen. Ik had een Vista HCx (na een Vista-classic en een GPSMap60CS), maar de Vista HCx ging stuk onlangs. Ik heb twee weken de Oregon kunnen testen.

Ik vond het voordeel van het touchscreen enorm tegenvallen, omdat alles nu alleen maar via allerhande menu's te bereiken is, in plaats van direct via een knop. En in plaats van gebruik te maken van de flexibiliteit die een touchscreen biedt om allerlei contekst-bepaalde knoppen op het scherm te maken, afhankelijk van het scherm waar je in zit, moet je steeds heen en terug naar het hoofdmenu om naar een andere functie te gaan.

Een waypoint invoeren en er heen gaan? Hebben ze bij Garmin nog niet bedacht. Vier keer klikken en scrollen voordat je van de kaart in een window bent waar je een waypoint aan kan maken; klikken en scrollen om dit waypoint aan te passen (bijvoorbeeld een volgend coordinaat van een multi invoeren), weer om de naam te wijzigen, ga zo maar door; dan drie menu's omhoog en vervolgens weer de diepte in om naar een scherm te komen waar je een punt kan kiezen waar je heen wilt; en dan nog maar eens het punt terugvinden dat je net hebt aangemaakt, want dat staat niet in een lijstje met recent gebruikte punten. Kortom, multi-caches lopen is nogal omslachtig.

Bovendien klinkt 'paperless geocaching' leuk, maar dat werkt eigenlijk alleen maar bij een traditional of thuis opgeloste mystery: je kan niet de beschrijving bekijken, een volgend punt invoeren, en er heen gaan tegelijk, laat staan aantekeningen maken van gevonden gegevens. Papier blijft een must. En voor een traditional heb je eigenlijk alleen de hint nodig, maar die kan je op de Vista HCx met de juiste macro ook heel makkelijk vanuit GSAK als POI in je GPS laden. En dan heb je ook altijd alle hints van alle caches in de Benelux (bijvoorbeeld) op zak.

Een pro zijn wel de Wherigo-player, de kaart-weergave en het touchscreen bij het invoeren van een coordinaat of waypoint naam. Maar als je vervolgens naar dat waypoint wilt gaan ben je 10 keer langer bezig dan op de etrex/gpsmap60.

Mijn Oregon is terug naar de winkel (handig met online kopen: je kan alles binnen 14 dagen retourneren), en ik ga volgende week een nieuwe Vista HCx halen. En ik raad dat iedereen van harte aan die een nieuwe GPS gaat kopen.

 

Ik hoorde van Garmin dat er geen opvolgens van de etrex serie komen, en dat de Oregon/Dakota het nieuwe pad vormen dat ze zijn ingeslagen. Ik hoop dat ze luisteren naar commentaar van gebruikers, en een volgende generatie ofwel weer de heldere functionaliteit van de etrex/gpsmap serie geven, ofwel nu echt voor geocaching geschikt maken.

 

Maar dit alles is natuurlijk mijn bescheiden mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een waypoint invoeren en er heen gaan? Hebben ze bij Garmin nog niet bedacht. Vier keer klikken en scrollen voordat je van de kaart in een window bent waar je een waypoint aan kan maken; klikken en scrollen om dit waypoint aan te passen (bijvoorbeeld een volgend coordinaat van een multi invoeren), weer om de naam te wijzigen, ga zo maar door; dan drie menu's omhoog en vervolgens weer de diepte in om naar een scherm te komen waar je een punt kan kiezen waar je heen wilt; en dan nog maar eens het punt terugvinden dat je net hebt aangemaakt, want dat staat niet in een lijstje met recent gebruikte punten.

Jammer dat je niet even verder hebt gekeken in het waypoint-wijzig menu. Onderaan de mogelijkheden staat namleijk de optie 'toon op kaart' die laat het nieuw gemaakte waypoint zien op de kaart, met een handige grote grone 'ga'knop ernaast; dat scheelt dus behoorlijk wat klikken.

Maar ik geef toe dat ik die knop ook liever hoger in het lijstje zou zien :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond het voordeel van het touchscreen enorm tegenvallen, omdat alles nu alleen maar via allerhande menu's te bereiken is, in plaats van direct via een knop. En in plaats van gebruik te maken van de flexibiliteit die een touchscreen biedt om allerlei contekst-bepaalde knoppen op het scherm te maken, afhankelijk van het scherm waar je in zit, moet je steeds heen en terug naar het hoofdmenu om naar een andere functie te gaan.

 

Gelukkig kun je een eigen menu aanmaken, met de functies die je het meest gebruikt vooraan.

Had hiervoor de Vista HCx, maar vind de 300 top. Ingeven coordinaten middels touchscreen is veeeel handiger dan dat kleine stickie. Ik heb het afgelopen half jaar nog geen vastloper meegemaakt - en mijn Oregon ook niet :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderaan de mogelijkheden staat namleijk de optie 'toon op kaart' die laat het nieuw gemaakte waypoint zien op de kaart, met een handige grote grone 'ga'knop ernaast; dat scheelt dus behoorlijk wat klikken.

In het Waypoint-aanmaak menu (dat anders is dan het waypoint-wijzig menu)? Dus ik kan een waypoint maken, direct (zonder weer helemaal terug te bladeren) op de kaart tonen, en GOTO klikken? Dat zou mooi zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderaan de mogelijkheden staat namleijk de optie 'toon op kaart' die laat het nieuw gemaakte waypoint zien op de kaart, met een handige grote grone 'ga'knop ernaast; dat scheelt dus behoorlijk wat klikken.

In het Waypoint-aanmaak menu (dat anders is dan het waypoint-wijzig menu)? Dus ik kan een waypoint maken, direct (zonder weer helemaal terug te bladeren) op de kaart tonen, en GOTO klikken? Dat zou mooi zijn.

zeker weten, werkt als een trein. alleen staat inderdaad dat balkje "toon op kaart" te ver naar onderen.

 

gr GH

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...