Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
ReizenReizen

Interessant artikel.

@rnijenhu: ik vraag me wel af waar de grens ligt tussen natuur consument en natuur belever.

Consument: ge- en verbruikt (tot het op is)

Belever: gebruikt en zal het (proberen) in stand houden /beheren

 

En idd de consument kan ook beleven en de belever zal ook consumeren. Laat staan de definitie van beheer. Kortom die scheiding is er niet.

 

Want neem nu bewegwijzerde wandelpad in stilte gebied, waarom mag je daar wel met geiten wollen sokken lopen filosoferen over vogels maar niet als hardloper of als geocacher genieten van de natuur. Dus blijkbaar verdwijnt de natuurbelasting als je er (intensief) naar kijkt .

 

Daarnaast ben ik van mening dat we heel weinig (tot geen) natuur hebben in Nederland. Veelal zijn dat arme/schrale/natte/.. gronden die in het verleden geen kip wilde hebben. De rest zijn aangelegde parken die ingericht zijn zoals wij denken dat natuur er uit zou moeten zien, en o wee als daar een verkeerd diertje in loopt #wolf

 

O ja, ik geocache omdat ik graag in de 'natuur' actief bezig ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woon zelf in de buurt van Nationaal park de Meinweg. Ook hier wordt beheerd door SBB. Ik ben geen bioloog oid maar moet ze toch een groot compliment geven hoe ze dit doen.Vroeger was dit in principe een aangeplant bos met voornamelijk dennenbomen voor de mijn. De afgelopen dertig jaar is het gebied veel wilder en minder opgeruimd geworden.De diversiteit van bomen is veel groter nu. Er zijn vele vennetjes met allerlei planten er om heen Regelmatig zien we reeën, wilde zwijnen, vossen,eekhoorntjes, div roofvogels,padden kikkers,salamanders en adders. Blijkbaar zitten er ook nog wasberen al hebben we die zelf nog nooit gezien.Verder zie je in de aangrenzende gebieden ook nog de das,de steenmarter, bevers egels,hazen, konijnen, ganzen, zwanen, eenden,fazanten plus hele lijsten met andere vogels Dan heb je toch wel over natuur lijkt me. Ook al is het geen ongerepte natuur, het is wel de natuur zoals hij er hier uit ziet en daar kunnen we toch maar mooi van genieten. En een storende drukte heb ik hier nog nooit meegemaakt. Wellicht zou de auteur van het artikel hier eens een bezoek moeten brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie natuur (al dan niet aangeplant en ingericht door de mens) is gelukkig nog op vele plekken te vinden. Van een mooi park kan ik ook genieten.

Gebieden zoals Snoopy beschrijft, daar ken ik er ook vele van. Alsof je je even in een ander land waant... prachtig.

Overlast door dieren (wilde zwijnen die opeens in je voortuin wroeten) is natuurlijk ontstaan door de mens zelf. Niet de dieren kunnen daar wat aan doen, maar de mens wil teveel leefruimte van de dieren inpikken en denkt niet na over de consequenties. Oplossing: afschieten of in mooie woorden: natuurbehoud. Steden niet uitbreiden is natuurlijk geen optie, want: geld. Zo zal onze natuur/dieren altijd het slachtoffer zijn. En dat zal niet stoppen, volgens sommigen is er kennelijk nog genoeg ruimte over in Nederland. Anderzijds hoor je genoeg mensen vrezen over het resterende beetje leefruimte hier.

Ik denk dat het aantal natuurconsumenten helaas vele malen groter is dan de natuurbelevers. Kijk naar hoe wereldwijd gekapt wordt, gebouwd wordt, grondstoffen worden opgebruikt etc. (alsof de mens het meest belangrijke zoogdier op deze aardkloot is)

Het kleine groepje natuurgenieters/belevers, wat nog wel afval scheidt en papiertjes/afval weggooit (van een ander) die vallen in het niet. Soms kan ik me heel druk maken over die hufterigheid van de mens, maar het is nu eenmaal zo. Des te meer geniet ik maar van mijn wandeling door de natuur zonder extra gedachten. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...