Spring naar bijdragen

Geocachen in de media


elsinga

Aanbevolen berichten

Even een nuance in mijn verhaal inderdaad. De mensen die hier actief zijn op het forum en serieus met hun hobby bezig zijn, zie ik zeker niet als de overlastveroorzakers, laat dat duidelijk zijn. Excuses als iemand zich aangesproken voelde.

Ik heb het over de grote massa. Juist degenen die even willen kijken wat geocaching inhoudt en er dan met een smartphone met alle afwijking van dien opuit trekt.

Natuurliefhebbers gaan sowieso goed met de natuur om. Ik ben zelf ook van de oude generatie, zelf papiertjes meenemen en troep van anderen opruimen. Geen opgave, een gewoonte. Opvoeding heet dat.

Maar de nieuwe bliep bliep, wij hebben alles al-generatie, gaat onverschillig met de zaken om. Een uitzondering daargelaten, want ik ken ook moderne ouders die wel hun kinderen met respect voor alles opvoeden.

Een jaar terug lag ik aan een meertje. Een groep jongeren voor me. Chipszakken, flesjes en blikjes gooiden ze neer in het zand. Bij vertrek vroeg er een; wie zal dit opruimen? Toen knapte er iets in mij. Met gevaar voor eigen leven zei ik: jullie zelf misschien? Met heel veel moeite werd er wat opgeruimd, maar ik zag dat dit eenmalig was. Ze missen wat bepaalde genen, van manieren.

Als dit het produkt van de ouders is, dan wil ik niet weten wat een goed voorbeeld voor de ouders was. En die generatie hebben we nu mee te maken. Niets interesseert ze, alleen de zaken wat hen zelf betreft, het verwende kind syndroom inderdaad. Een maatschappelijk probleem. De tijd van prinsen, prinsesjes en narcistjes, waar een kleine correctie helaas niet meer toegepast wordt.

En via het forum zal ik die groep hoogst waarschijnlijk toch niet bereiken. Daarom geef ik altijd opbouwende kritiek in mijn logs.

De tijd zal het leren.

bewerkt door Barry
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vandaag een heel stuk bij de NOS (op3) ...

Ik doe veel pogingen om een link te plaatsen maar ok in kunnen drukken ho maar.

Even googlen op nos + Geocaching.

 

Ik vraag me gelijk af of dit nu ook effect heeft, is dit bijvoorbeeld meetbaar op .nl (kijkers / leden)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

yup, een mooie weergave van een stel knip plak loggende heikneuters die schaamteloos en droogleuk verkondigen dat een kokertje de normale formaat is

terwijl ze zo te zien zelf niet eens weten wat voor een "grote" de cache is die ze bezoeken

zie hier degraderen het geocachen als kokertjes rapen verstoppen (kunnen we er weer eentje bijschrijven)

het verhaaltje op de pagina probeert het nog een beetje met een paar mooie cacheavonturen helaas ook dat word teniet gedaan door het kinderlijke gebral van een 18 jarige,

Yup, ik schaam me als geocacher als mensen dit als geocaching (laten) zien

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oprechte geocachers reageren niet op die media ongein, laten zich niet misbruiken voor 5 minuten "in the spotlichten"die weten dat de media alleen geïnteresseerd zijn in tijdsinvulling en niet om het spel goed in beeld te krijgen

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet Barny hierin wel gelijk geven, want geocachen komt altijd ietwat vreemd in de media. Ook in deze uiting vinden de jongens in het filmpje alleen maar kokertjes waarin krap een logrolletje kan terwijl het in de tekst gaat over schatzoeken en doosjes met kleine speeltjes, poppetjes en spulletjes. Daar lijkt een spanningsveld te liggen dat nog wordt versterkt door de uitspraak in de tekst "Laatst hebben we een uur in de struiken moeten zoeken naar een cache, en zat alleen het logboekje erin.". Ik verwed er een gevulde koek onder dat 99% van de caches die Livay tijdens zijn nachtelijke avonturen met de auto vindt zijn te bestempelen als een kokertje met logboek (de meeste doosjes waar echt wat in kan liggen na zonsondergang immers veilig opgeborgen in natuurgebieden achter een geslotenverklaring... toch Livay?).

Het beeld dat men anderen wil voorhouden is verre van de werkelijkheid. De kloof tussen beiden is zelfs zo groot dat men niet eens de moeite neemt om voor het filmpje een mooie cache uit te zoeken of te verzinnen. Door het romantische beeld krampachtig in stand te houden blijft de toestroom van "geocachers" in stand en lopen de mooiste creaties gevaar omdat een stel kinderen door het bos blèren dat ze hem gevonden hebben en alvast ongeremd aan allerlei dingen gaan duwen en trekken om de met veel zorg gemaakte creatie open te krijgen (het gevolg is natuurlijk dat de volgende cache van die eigenaar een onderhoudsvrij kokertje achter een boom zal zijn). Misschien een wat negatieve visie, maar ik heb het helaas zien gebeuren in de jaren dat ik het spelletje meespeel.

 

 

PS: Waarom speciaal vermeld wordt waarom het in Venlo niet is toegestaan een geocache te begraven is mij een raadsel ... een geocache is immers nimmer begraven?

bewerkt door Triskelle
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat een kokertje de normale formaat is

Het is wel zo dat (helaas) de micro het meest voorkomende formaat is. En wat het meest voorkomt noemen we normaal.

 

 

Ik moet Barny hierin wel gelijk geven, want geocachen komt altijd ietwat vreemd in de media.

 

Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik een "normale" geocacher heb ontmoet (Normaal volgens de defenitie: Zoals de meeste mensen/nederlanders zijn) Geen wonder dat dat"vreemde" media uitingen geeft.

 

 

Ik verwed er een gevulde koek onder dat 99% van de caches die Livay tijdens zijn nachtelijke avonturen met de auto vindt zijn te bestempelen als een kokertje met logboek

De mooiste caches die ik gevonden heb zijn nachtcaches. Dus die gevulde koek zou je wel eens kwijt kunnen zijn.

 

 

(de meeste doosjes waar echt wat in kan liggen na zonsondergang immers veilig opgeborgen in natuurgebieden achter een geslotenverklaring... toch Livay?).

Als ik een nachtcache loop, ga ik er van uit dat de eigenaar met de beheerder heeft geregeld dat in ieder geval geocachers wel in dat gebied mogen. Je loopt dan ook regelmatig met een licentie op zak.

 

 

 

Dat men niet eens de moeite neemt om voor het filmpje een mooie cache uit te zoeken of te verzinnen.

Tja en als een mooie cache in beeld wordt gebracht, wordt er weer geklaagt dat zo'm mooie cache door de reportage in gevaar wordt gebracht. Het is nooit goed of het deugd niet.

 

 

een geocache is immers nimmer begraven?

Toen ik met de boswachtster overlegde over mijn geocache stimuleerde ze me om de cache te begraven. Er is dus ten minste een geocache die /met toestemming/ begraven ligt.

 

Tc

 

 

 

 

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching in de media is bijna altijd een loss-loss situatie in mijn opinie.

Of ze zoeken voor het item een paar slecht uit hun woorden komende zieltjes uit (goed voor de kijkcijfers) en de kijkers zullen denken dat het een spelletje is voor lutsers, of ze zoeken iemand uit die wel heel goed kan vertellen wat het spel inhoud, met als gevolg dat een deel van de kijkers ook gezellig met het spelletje aan de slag willen gaan, dus nog meer caches, nog meer prullen.
Het mooiste is EN een goed verhaal EN daardoor een nieuw iemand bereiken die tijd en moeite wil gaan steken in een mooie cache, maar die kans acht ik zeer klein in dat dit gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching in de media is bijna altijd een loss-loss situatie in mijn opinie.

Of ze zoeken voor het item een paar slecht uit hun woorden komende zieltjes uit (goed voor de kijkcijfers) en de kijkers zullen denken dat het een spelletje is voor lutsers, of ze zoeken iemand uit die wel heel goed kan vertellen wat het spel inhoud, met als gevolg dat een deel van de kijkers ook gezellig met het spelletje aan de slag willen gaan, dus nog meer caches, nog meer prullen.

Het mooiste is EN een goed verhaal EN daardoor een nieuw iemand bereiken die tijd en moeite wil gaan steken in een mooie cache, maar die kans acht ik zeer klein in dat dit gebeurd.

Ze hadden eigenlijk alleen in de newsgroup moeten blijven zitten. Helemaal geen website en al helemaal geen forum. Misschien is newsgroup nog wel te makkelijk en zou het volledig ondergronds moeten in het Tor netwerk. Want we zijn natuurlijk wel met (piraten)schatten bezig met bijbehorende schatkaarten.

Maar tja, dan had jij ook niet van deze hobby af geweten, toch? Of is het zo dat nu jij de hobby kent de aanmelding bij geocaching.com stopgezet mag worden. Niemand mag verder nog iets te horen krijgen over deze hobby, want jij weet nu wat de hobby is?

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, maar het mag best wel wat meer moeite kosten om achter bepaalde zaken te komen. De eerste cache is in 2000 verstopt, het heeft voor mij dus 6 jaar geduurd voordat ik achter het bestaan van het spelletje kwam, en dat kreeg ik nog te horen van een insider ook. Vond ik toch beter dan nu waar je dagelijks geconfronteerd wordt met geocachende mensen via (social)media.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht dat geocaching de laatste jaren alleen maar negatief in het nieuws komt als er weer ergens een politiemacht een EOD eskader op de been getrommeld is, omdat er een verdacht pakketje ligt? Positieve belangstelling was toch in de tijd dat geocaching iets nieuws was?

 

De beste reclame is toch altijd gewoon mond tot mond reclame, hoewel het dan toch lijkt op een geheim genootschap, weet je wel dat mensen die je wilt introduceren echt geïnteresseerd zullen zijn.

 

Ik ben het wel met Team Tammo eens, dat media geocaching wel eens gebruikt als een soort "freak show", welke zichzelf respecterende volwassene gaat nu in zijn vrije tijd op zoek naar fotokokertjes of naar een tupperware bak vol McDonald's afval? Dan maar het romantische beeld van een hi-tech speurtocht door de mooiste plekjes van het land met natuurliefhebbers, om vervolgens geïnteresserden tegen het hoofd te stoten, dat het gros van de geplaatste geocaches toch echt niet aan dat romantische beeld zullen voldoen en weten dat je de media aan het voorliegen bent?

 

Wat is het je waard om gebruikt te worden voor 5 minuten zendtijd vulling of voor een artikeltje op pagina 15 van de lokale krant, want daar hadden ze toevallig net geen adverteerders voor. Hoe kijk je zelf tegenover fanatiekelingen die hun hobby's uitleggen in de media? Strevers, rare vogels, fanatiekelingen? Bedenk dat voor je maar al te fanatiek met een journalist op pad gaat.

bewerkt door Knight of Ni
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

En alweer een verdacht pakketje ...

 

Kan me niet voorstellen dat hier toestemming voor plaatsing is verleend.

Verder is het prima dat er "geocaching" op staat, al heeft dat de paniek blijkbaar niet weggenomen. Helaas, dat is de tand des tijds. Je durft al bijna niet meer te piesen in de trein.

Er zullen meerdere verdachte pakketjes volgen...

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gevolg van faalende reviewers die meer bezorgt zijn om hun eigen voorkomen op events waar zij lopen te pronken dan om de taak waar zij vrijwillig aan begonnen zijn,

Als ik zie hoe slordig ze omgaan met hun verantwoordelijkheid en taak zakt mij de moed diep in de schoenen

 

Jammer dat dat soort mensen hun verantwoordelijkheden laten verslonsen, zij mogen wat mij betreft het gelach betalen wat door hun toedoen word veroorzaakt

 

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...