Spring naar bijdragen

Wat kan de software van de GPSen van nu?


ProgrammerKai

Aanbevolen berichten

Jeetje wat een berg aan reacties in zo'n korte tijd. :thumbup:

 

Klinkt erg interessant.

inmiddels is dit het lijstje:

Waypoints aanwijzen

Waypoints opslaan in het veld / vanaf de computer

Waypoints combineren tot een route

Kruimelspoor opslaan in het veld en doorsturen naar de computer

Projecteren

Kaarten tonen

Projecteren heb je voor sommige caches wel echt nodig, dus daar moet je even op letten, maar volgens mij kan elke hand-GPS dat wel. Kruimelspoor tonen op het scherm ben ik ook al eens tegen gekomen als onderdeel van een puzzel, maar dat is ook zo'n basis-ding.

Gevarenzone instellen.

De auto terugvinden, als je tenminste niet vergeet hem er in te zetten

Kruispeilingen maken

Navigeren op een OSM kaart :-)

Verschillende type coordinaten aankunnen, o.a. RD

Afstanden en richtingen tussen WP's meten

 

Kunnen ze nog meer dingen die handig zijn bij het geocachen tegenwoordig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Jeetje wat een berg aan reacties in zo'n korte tijd. :blush:

 

Klinkt erg interessant.

inmiddels is dit het lijstje:

Waypoints aanwijzen

Waypoints opslaan in het veld / vanaf de computer

Waypoints combineren tot een route

Kruimelspoor opslaan in het veld en doorsturen naar de computer

Projecteren

Kaarten tonen

Projecteren heb je voor sommige caches wel echt nodig, dus daar moet je even op letten, maar volgens mij kan elke hand-GPS dat wel. Kruimelspoor tonen op het scherm ben ik ook al eens tegen gekomen als onderdeel van een puzzel, maar dat is ook zo'n basis-ding.

Gevarenzone instellen.

De auto terugvinden, als je tenminste niet vergeet hem er in te zetten

Kruispeilingen maken

Navigeren op een OSM kaart :-)

Verschillende type coordinaten aankunnen, o.a. RD

Afstanden en richtingen tussen WP's meten

 

Kunnen ze nog meer dingen die handig zijn bij het geocachen tegenwoordig?

 

Het wordt zeker een mooie lijst, alleen...

 

Ik weet dat je vraagt wat er allemaal handig kan zijn bij het cachen, maar daar hangt vaak een prijskaartje aan. Daarnaast vindt niet iedereen alles even handig, of heeft daar geld voor over.

 

Sommige funkties kunnen misschien wel op een GPS zitten, maar kunnen misschien niet zijn wat jij er van verwacht. Koop je een 2e hands en wat ouder model; bijvoorbeeld een etrex legend (zonder toevoegingen), dan gaat het projecteren onnauwkeurig.

 

Eigenlijk moet je een goede verhouding zien te vinden tussen datgene wat je als beginnend cacher nodig hebt of nuttig vindt en het bedrag dat je wilt/kunt uitgeven.

 

Ik herinner mij dat je in een eerder topic vroeg om een GPS te leen. Daar kreeg je het advies om met anderen mee te gaan. Ook hier geldt weer; ga eens met wat anderen mee en kijk eens goed naar de werking van al die funkties of jij dat handig, nuttig en leuk vindt en wat je er dan voor over hebt. En dan kan je misschien wel starten, voor veel minder geld dan de GPS en die hier in het topic zijn vermeld.

 

Kan je meteen je moeder ervan overtuigen dat je er goed over hebt nagedacht; dat geocachen.

Of is dat al gelukt? :thumbup:

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.......

Ik weet dat je vraagt wat er allemaal handig kan zijn bij het cachen, maar daar hangt vaak een prijskaartje aan. Daarnaast vindt niet iedereen alles even handig, of heeft daar geld voor over.

 

Sommige funkties kunnen misschien wel op een GPS zitten, maar kunnen misschien niet zijn wat jij er van verwacht. Koop je een 2e hands en wat ouder model; bijvoorbeeld een etrex legend (zonder toevoegingen), dan gaat het projecteren onnauwkeurig.

 

Eigenlijk moet je een goede verhouding zien te vinden tussen datgene wat je als beginnend cacher nodig hebt of nuttig vindt en het bedrag dat je wilt/kunt uitgeven.

.......

 

Wat ik met die lijstje eigenlijk wil doen is zoveel mogelijk opties verzamelen, de interessante kiezen of bijstellen, de niet interessante wegstrepen. En met dat lijstje oppad gaan om een ontvanger kopen. Dat zou moeten voorkomen dat ik een ontvanger koop waarvan ik denk voor mezelf "dit is m" en vervolgens op een event kom en een ontvanger zie en denk "he dat ken ik nog niet, wel vet handig zeg, had ik dat maar"

 

oftewel ik heb mijn wensenlijstje gemaakt, maar wil kijken of er misschien toch nog iets is wat eraan wil/moet toevoegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

......Dat zou moeten voorkomen dat ik een ontvanger koop waarvan ik denk voor mezelf "dit is m" en vervolgens op een event kom en een ontvanger zie en denk "he dat ken ik nog niet, wel vet handig zeg, had ik dat maar"........

 

 

Als ik de echte liefhebbers van de GPS speeltjes zo eens zie hier en daar en je bent wat intensiever met deze hobby bezig, vrees ik dat dit je toch wel gaat overkomen.... :beerchug:

 

Nee hoor, hartstikke goed dat je zo'n lijstje maakt, ik hoop dat je nog waardevolle bijdragen krijgt hier (bij hetgeen wat al is aangevoerd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de echte liefhebbers van de GPS speeltjes zo eens zie hier en daar en je bent wat intensiever met deze hobby bezig, vrees ik dat dit je toch wel gaat overkomen.... :)

 

Nee hoor, hartstikke goed dat je zo'n lijstje maakt, ik hoop dat je nog waardevolle bijdragen krijgt hier (bij hetgeen wat al is aangevoerd)

 

Mee eens, om maar niet te spreken over hoe snel sommige 'gadgets' en andere electronica opgevolgd worden door nieuwere, betere, mooiere apparaten :beerchug:

 

Als je dan straks eindelijk een beslissing genomen hebt, en vol tevredenheid met je apparaat speelt (hmm, dat klinkt niet goed) aan het cachen bent met je ontvanger, kan het zomaar gebeuren dat je na een half jaar een nieuw apparaat tegen het lijf loopt en denkt: "Had ik nou maar een half jaar gewacht!"

 

M.i. kun je veel beter kijken naar wat is absoluut noodzakelijk (een pijltje dat aangeeft waar je naartoe moet, een apparaat dat betrouwbaar en degelijk is), waar heb ik absoluut geen behoefte aan (kleurenscherm, kaarten) en wat wil ik er aan uitgeven. Dan kun je gaan kijken welk apparaat de meeste mogelijkheden bied binnen die criteria.

 

Als dan na een tijd blijkt dat je toch meer wilt: er zijn volgens mij genoeg beginnende cachers die op zoek zijn naar een 2e hands toestel, dus kwijtraken doe je dat ding wel, en dan koop je iets wat volgens jouw beter bij je wensen past.

 

Anders ben je over twee jaar nog aan het wachten op het ultieme apparaat :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, koop gewoon een GPSMAP 60CSx, dan heb je een erg uitgebreid apparaat dat door vele cachers met veel succes wordt gebruikt. :beerchug:

 

Daar komt het eigenlijk wel op neer. Die kan alles wat je nodig kunt hebben.

 

Geopatra.

 

Wel een apparaat wat steeds minder populair wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje wat een berg aan reacties in zo'n korte tijd. :beerchug:

 

Klinkt erg interessant.

inmiddels is dit het lijstje:

Waypoints aanwijzen

Waypoints opslaan in het veld / vanaf de computer

Waypoints combineren tot een route

Kruimelspoor opslaan in het veld en doorsturen naar de computer

Projecteren

Kaarten tonen

Projecteren heb je voor sommige caches wel echt nodig, dus daar moet je even op letten, maar volgens mij kan elke hand-GPS dat wel. Kruimelspoor tonen op het scherm ben ik ook al eens tegen gekomen als onderdeel van een puzzel, maar dat is ook zo'n basis-ding.

Gevarenzone instellen.

De auto terugvinden, als je tenminste niet vergeet hem er in te zetten

Kruispeilingen maken

Navigeren op een OSM kaart :-)

Verschillende type coordinaten aankunnen, o.a. RD

Afstanden en richtingen tussen WP's meten

 

Kunnen ze nog meer dingen die handig zijn bij het geocachen tegenwoordig?

 

Wherigo speler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje wat een berg aan reacties in zo'n korte tijd. :beerchug:

 

Klinkt erg interessant.

inmiddels is dit het lijstje:

Waypoints aanwijzen

Waypoints opslaan in het veld / vanaf de computer

Waypoints combineren tot een route

Kruimelspoor opslaan in het veld en doorsturen naar de computer

Projecteren

Kaarten tonen

Projecteren heb je voor sommige caches wel echt nodig, dus daar moet je even op letten, maar volgens mij kan elke hand-GPS dat wel. Kruimelspoor tonen op het scherm ben ik ook al eens tegen gekomen als onderdeel van een puzzel, maar dat is ook zo'n basis-ding.

Gevarenzone instellen.

De auto terugvinden, als je tenminste niet vergeet hem er in te zetten

Kruispeilingen maken

Navigeren op een OSM kaart :-)

Verschillende type coordinaten aankunnen, o.a. RD

Afstanden en richtingen tussen WP's meten

 

Kunnen ze nog meer dingen die handig zijn bij het geocachen tegenwoordig?

 

 

Ben je alleen geïnteresseerd in software opties, of wil je ook weten wat voor hardware opties er zijn, zoals kompas, baro-/hoogtemeter, touchscreen, etc.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Ik heb zelf een garmin gpsmap 60cx en hij werkt prima.

Tot nu toe voldoet hij aan al onze wensen. Ben er vandaag achter gekomen dat hij kan projecteren :beerchug: (o joepie ;))

en ook kan je alles wat je maar kan veranderen veranderen (kaartdatum/kaart, o.a. overschakelen naar RD en weer trug , weergave instellen enz.)

perfect dus.

 

Veel succes met je GPS lijstje/zoektocht

 

Sykje

bewerkt door Sykje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ikzelf heb na veel zoeken en lezen een aantal weken geleden de keuze gemaakt voor een Garmin eTrex Vista HCx. Ik twijfelde tussen deze en de Garmin GPSMAP 60CSx. Het prijsverschil tussen deze twee (en voor zover ik kon nagaan, weinig verschil) liet me kiezen voor de Vista HCX.

Je komt ze tegen (nieuw) op internet vanaf 189 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...