Spring naar bijdragen

Coördinaten bepalen vanuit m'n bureaustoel


yvonneGPS

Aanbevolen berichten

Er is maar een manier om de coördinaten van een bepaalde plek te krijgen en dat is ter plekke gaan inmeten en dan niet een keer maar meerdere keren. Laat je GPSr middelen, voor mijn part 100 a 200 x. Gewoon vanuit je luie stoel de coördinaten verzamelen is het verpesten van je cache. Je zult veel klachten krijgen van niet kloppende coördinaten.

 

De meeste caches die na een paar dagen het archief in gaan zijn caches waarvan men de coördinaten via Google Earth heeft bepaald.

 

Google Earth kan echt 100den meters afwijking geven.

 

En... je zult toch ter plekke moeten zijn om de cache te verstoppen en dus ook de eindcoördinaten bepalen. Tijd zat denk ik, je hebt namelijk meestal niet binnen een paar dagen toestemming van de beheerder/eigenaar van de cacheplek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En... je zult toch ter plekke moeten zijn om de cache te verstoppen en dus ook de eindcoördinaten bepalen. Tijd zat denk ik, je hebt namelijk meestal niet binnen een paar dagen toestemming van de beheerder/eigenaar van de cacheplek.

 

Volgens wat de starter van hetdraadje schrijft zou het niet om een geocache gaan:

 

Ik wil graag een speurtocht doen met m'n vrienden van scouting. Ik heb geen tijd meer om deze te gaan lopen/fietsen ....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En... je zult toch ter plekke moeten zijn om de cache te verstoppen en dus ook de eindcoördinaten bepalen. Tijd zat denk ik, je hebt namelijk meestal niet binnen een paar dagen toestemming van de beheerder/eigenaar van de cacheplek.

 

Volgens wat de starter van hetdraadje schrijft zou het niet om een geocache gaan:

 

Ik wil graag een speurtocht doen met m'n vrienden van scouting. Ik heb geen tijd meer om deze te gaan lopen/fietsen ....

 

 

Tsja dat kan gebeuren als je verslaafd bent aan geocaching :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is maar een manier om de coördinaten van een bepaalde plek te krijgen en dat is ter plekke gaan inmeten en dan niet een keer maar meerdere keren. Laat je GPSr middelen, voor mijn part 100 a 200 x. Gewoon vanuit je luie stoel de coördinaten verzamelen is het verpesten van je cache. Je zult veel klachten krijgen van niet kloppende coördinaten.

 

De meeste caches die na een paar dagen het archief in gaan zijn caches waarvan men de coördinaten via Google Earth heeft bepaald.

 

Google Earth kan echt 100den meters afwijking geven.

 

En... je zult toch ter plekke moeten zijn om de cache te verstoppen en dus ook de eindcoördinaten bepalen. Tijd zat denk ik, je hebt namelijk meestal niet binnen een paar dagen toestemming van de beheerder/eigenaar van de cacheplek.

 

 

Ik was ook niet van plan om m'n coördinaten te gebruiken voor een cache maar voor een speurtocht voor wat scouting vrienden. Ik snap best dat voor een echte cache dit niet gaat werken. Een speurtochtje met wat vrienden is een ander verhaal naar mijn idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je gebruik maakt van de digitale topografische kaarten (rasterkaarten) 1:25k van onze topodienst in Ozi Explorer dan zit je max. zo'n 10 meter mis is mijn ervaring.

En een GPS'r in een stad wekt door slecht zicht op satellieten ook niet zo nauwkeurig als je zou wensen.

Ook met uitmeten op papieren kaarten 1:25k kom je een heel eind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze afwijking geven doet geocaching.com toch bewust met de kml, zodat je niet zomaar zonder GPS op zoek kunt gaan.

 

Soort Selective Availability? :huh:

Fout onnauwkeurigheid zit in Google Earth, als je daar gewoon coordinaten intikt kan je ook verkeerd uitkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was ook niet van plan om m'n coördinaten te gebruiken voor een cache maar voor een speurtocht voor wat scouting vrienden. Ik snap best dat voor een echte cache dit niet gaat werken. Een speurtochtje met wat vrienden is een ander verhaal naar mijn idee.

 

Ha, OK, prima. "Gewoon ff" een speurtocht lijkt me uitgezet op GE ook niet zo'n probleem. GE is super te gebruiken voor globaal oriëntatie, voor exacte positiebepaling is het 3x niks. Ik weet dat er geocachers zijn die met behulp van GE toch een Traditional Cache kunnen vinden, maar dat is dat een combinatie van globaal de plek weten en ter plekke de situatie goed bekijken en zoeken. GE is een combinatie van aan elkaar geplakte luchtfoto's en per foto kan er meer en minder afwijzikng in zitten. De ene keer klopt de positiebepaling wel en de andere keer zit je, zoals ik al schreef, er maar zo 100 meter naast. Niet betrouwbaar dus.

 

 

Google Earth kan echt 100den meters afwijking geven.

 

Deze afwijking geven doet geocaching.com toch bewust met de kml, zodat je niet zomaar zonder GPS op zoek kunt gaan.

Als je een paar keer reload drukt, dan liggen de caches elke keer op een andere plek.

Alsof ze op het water liggen de dobberen.

Leuke theorie, alhoewel je het brengt alsof het een waarheid is. Is mij totaal onbekend. De bedoeling van het geocachen is dat je de geocache met behulp van een GPSr kunt vinden. Een geocache kunnen vinden zonder een GPSr is voor geocaching.com geen geocache, dat klopt. Maar om nu de KML file zo maken dat ze iedere keer verspringen, bewust zo maken, gaat er bij mij niet in.

Het wel of niet kunnen zoeken van een cache met of zonder een GPSr is ook op andere manieren wel tegen te gaan, al was het alleen maar dat de reviewer daar geregeld op let. Geheel volledig het niet kunnen vinden van een geocache zonder GPSr is nooit waterdicht te krijgen. Immers, soms struikel je over een cache :)

 

Als ik een eigen KMLfile maak dan verspringt het ook geregeld. Ik vermoed dat het verspringen eerder komt door een bug in GE

 

Deze afwijking geven doet geocaching.com toch bewust met de kml, zodat je niet zomaar zonder GPS op zoek kunt gaan.

 

Soort Selective Availability? :huh:

Fout onnauwkeurigheid zit in Google Earth, als je daar gewoon coordinaten intikt kan je ook verkeerd uitkomen.

 

Exact. Zet maar eens een aantal coördinaten uit in Mapsource en dezelfde coördinaten ook in GE. Dan zie je behoorlijke verschillen.

Er zit zelfs weer verschil tussen Mapsource, GE en Ozi met de topokaarten. Ik ga er nog altijd van uit dat de topokaarten in Ozi het meest betrouwbaar zijn, daarna Mapsource end an een hele tijd niets en dan pas GE en al de andere online "kaatspul"

Ik heb de pro versie van GE en die zou dan beter moeten zijn dan de plus die weer beter moet zijn dan de normale versie van GE. En ook ik zit met flinke verschillen in GE pro. Soms dus exacte lokatie en soms maar zo 100 meter mis.

 

Daarbij komt natuurlijk ook nog dat ter plaatse zelfs steeds afwijkingen kunnen zijn en blijven. Geen GPSr is gelijk, omstandigheden per dag, per uur, maken ook verschillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar via Routeyou.com een GPS-hike uitgezet voor scouting. Werkte perfect.

Hele route op satelietfoto's in Gmaps uitgezet, en daarna puzzels omheen verzonnen om de moeilijkheidsgraad wat op te levelen.

 

Geen problemen gehad met afwijkende lokaties. RouteYou gebruikt ook Google Maps.

Als het goed is staan mijn routes er nog wel in, ff zoeken op Istari.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is ook heel simpel hé ;-)

<?php
round($lat, 5);
round($lon, 5);
?>

Het is geen php maar javascript :thumbup: . Maar je ziet hoe lui ik ben :thumbup:

 

Tc

 

Klopt, maar er is in javascript volgens mij ook een functie round, of niet? :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil graag een speurtocht doen met m'n vrienden van scouting. Ik heb geen tijd meer om deze te gaan lopen/fietsen en wil zodoende via een website coördinaten bepalen van een bepaalde plek in m'n stad.

(...)

Weet een van jullie een goede site waar dit kan??

 

Bij iedere nerd die weleens met de google maps api gespeeld heeft. Bijvoorbeeld: http://geocaching.technetium.be/point.htm

 

Geweldig :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...