Spring naar bijdragen

GPSr voor op de motor


Team Helmpies

Aanbevolen berichten

Goed voornemen voor 2009:

Wij overwegen om onze Magellan Explorist 210 te vervangen voor een andere GPSr omdat deze, vooral onder bladeren en als het bewolkt is, niet altijd even nauwkeurig is. (Dit ligt vooral aan het apparaat zelf, onze vorige was volgens ons nauwkeuriger, maar is onder garantie vervangen omdat de knopjes stuk gingen.)

We twijfelen nu tussen de 60CSx en de Oregon 400t.

Het prijsverschil is behoorlijk, en het verschil in functies van beide ook, en dat maakt de keuze er niet makkelijker op. De paperless functionaliteit van de Oregon vinden we bijvoorbeeld leuk en het geld best waard, maar geen must... En Wherigo, geef ons voorlopig nog maar een mooie tradi midden in de bush.

Nadat ik volgens mij alle draadjes over beide modellen hier op het forum gelezen heb zit ik nog met een aantal vragen die volgens mij alleen ervaren gebruikers kunnen beantwoorden:

 

* We willen de GPSr ook voor navigatie (routeplanner) op de motor gebruiken. Is dit mogelijk met (één van) beide versies? Heb je dan genoeg aan de kaarten die worden bijgeleverd of moet je extra kaarten hebben. En hoor je de piepjes die het apparaat geeft ook op de motor, kun je eventueel een 'oortje' inpluggen? (geeft de Oregon ook piepjes tijdens de route?) en is het scherm van de 60CSx groot genoeg om onder het rijden af te lezen als hij aan het stuur bevestigd is? Hopelijk is er een ervaringsdeskundige die ons verder kan helpen!

 

* Heeft iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de Oregon 400t ten opzichte van de 60CSx? Ik heb wel de vergelijkende test ergens op een Engelstalig forum gelezen waar met name de tracklog van de OR 400t behoorlijk afweek, maar het gaat mij vooral om het bekende eindpunt onder de bladeren, als je ongeveer op één plek aan het zoeken bent... Daar laat onze Explorist het namelijk nogal eens afweten!

 

Ben benieuwd naar de reacties!

 

Sandra

Team Helmpies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goed voornemen voor 2009:

Wij overwegen om onze Magellan Explorist 210 te vervangen voor een andere GPSr omdat deze, vooral onder bladeren en als het bewolkt is, niet altijd even nauwkeurig is. (Dit ligt vooral aan het apparaat zelf, onze vorige was volgens ons nauwkeuriger, maar is onder garantie vervangen omdat de knopjes stuk gingen.)

We twijfelen nu tussen de 60CSx en de Oregon 400t.

Het prijsverschil is behoorlijk, en het verschil in functies van beide ook, en dat maakt de keuze er niet makkelijker op. De paperless functionaliteit van de Oregon vinden we bijvoorbeeld leuk en het geld best waard, maar geen must... En Wherigo, geef ons voorlopig nog maar een mooie tradi midden in de bush.

Nadat ik volgens mij alle draadjes over beide modellen hier op het forum gelezen heb zit ik nog met een aantal vragen die volgens mij alleen ervaren gebruikers kunnen beantwoorden:

 

* We willen de GPSr ook voor navigatie (routeplanner) op de motor gebruiken. Is dit mogelijk met (één van) beide versies? Heb je dan genoeg aan de kaarten die worden bijgeleverd of moet je extra kaarten hebben. En hoor je de piepjes die het apparaat geeft ook op de motor, kun je eventueel een 'oortje' inpluggen? (geeft de Oregon ook piepjes tijdens de route?) en is het scherm van de 60CSx groot genoeg om onder het rijden af te lezen als hij aan het stuur bevestigd is? Hopelijk is er een ervaringsdeskundige die ons verder kan helpen!

 

* Heeft iemand ervaring met de nauwkeurigheid van de Oregon 400t ten opzichte van de 60CSx? Ik heb wel de vergelijkende test ergens op een Engelstalig forum gelezen waar met name de tracklog van de OR 400t behoorlijk afweek, maar het gaat mij vooral om het bekende eindpunt onder de bladeren, als je ongeveer op één plek aan het zoeken bent... Daar laat onze Explorist het namelijk nogal eens afweten!

 

Ben benieuwd naar de reacties!

 

Sandra

Team Helmpies

 

Als je de Oregon 400 iets te veel van het goede vind kan je ook kiezen voor de 200 of de 300.

Volgens mij heeft de 400 ook niet echt een toegevoegde waarde ten opzichte van de 200 en 300 voor Geocachers.

 

Ik heb hiervoor een 60CS gehad en nu de Oregon 300, de ontvangst is vele malen beter.

Het komt ook eigenlijk nooit voor dat mijn ontvangst wegvalt tijdens het gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn persoonlijke voorkeur voor op de motor, een 60CSX. Zelf een jaar met een GPS60CS door noorwegen gecrossed en ging goed hoor, wat bij de 400T mij nadelig lijkt is de levensduur van de batterij (accuaansluiting?). Voordeel van de 400t 850mb intern geheugen, 60CSX 0mb

 

Ikzelf vindt de 400t er erg kwetsbaar uitzien, en als ik geld over had... :-) Zou ik zelf voor de csx kiezen. Maar dit is mijn mening.

 

Suc6 met jouw keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik de 60Cx op de motor om te cachen, niet voor navigatie. Voor navigatie heb ik een soort tomtommetje dat via bluetooth ook met de speakers in m'n helm communiceert. Het scherm van de Cx is bij mooi weer een ramp, vaak slecht af te lezen, spiegelt als de neten. Misschien dat als je een kuipdeel hebt waar je 'm netjes in de schaduw kunt plaatsen en de achtergrondverlichting aan houdt het beter gaat. Je kunt tijdens het rijden nu eenmaal niet even vlot de positie van het apparaat veranderen. Voorts zijn de knopjes met handschoenen aan (zomerhandschoenen) slecht te bedienen. Motorhandschoenen zijn toch net even iets stugger dan gewone.

Eerlijk gezegd zou ik voor cachen op de motor eerder kiezen voor een echte motorwaardige TomTom, die kan (eventueel in samenwerking met speciale software op je computer) èrg goed overweg met zelf ingevoerde coördinaten. Succes. GS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dacht je van de Garmin Nuvi 500.

Deze is geschikt voor Geocaching en Wherigo. Bovendien is hij schokbestendig en waterdicht.

 

Van de Nuvi heb ik hier en daar wat mindere recensies gelezen als het gaat om geocachen, en we willen juist een goede Geocache- GPSr hebben die we ook voor motor navigatie (als we niet gaan cachen) kunnen gebruiken. Als we cachen doen we dat meestal met meer dan twee personen, dus juist niet met de motor...

 

Omdat we in de auto al ingebouwde navigatie hebben, hopen we twee vliegen in één klap te slaan en ook meteen redelijk bruikbare navigatie voor de motor te kopen. (Om eerlijk te zijn: ik wil graag een andere GPS, en mijn wederhelft stemt in op voorwaarde dat hij hem ook als motor navigatie systeem kan gebruiken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat dacht je van de Garmin Nuvi 500.

Deze is geschikt voor Geocaching en Wherigo. Bovendien is hij schokbestendig en waterdicht.

 

Van de Nuvi heb ik hier en daar wat mindere recensies gelezen als het gaat om geocachen, en we willen juist een goede Geocache- GPSr hebben die we ook voor motor navigatie (als we niet gaan cachen) kunnen gebruiken. Als we cachen doen we dat meestal met meer dan twee personen, dus juist niet met de motor...

 

Omdat we in de auto al ingebouwde navigatie hebben, hopen we twee vliegen in één klap te slaan en ook meteen redelijk bruikbare navigatie voor de motor te kopen. (Om eerlijk te zijn: ik wil graag een andere GPS, en mijn wederhelft stemt in op voorwaarde dat hij hem ook als motor navigatie systeem kan gebruiken :)

 

Dan zou ik geen 60CSX nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog niet zo lang geleden een Oregon 300 aangeschaft. Laatst heb ik daarmee in de auto de routeplanner uitgeprobeerd. Maar omdat in de 300 alleen een wegenkaart met voornaamste wegen over de hele wereld zit, heb ik kaart toegevoegd waarin ook bijv. mijn eigen straat is aangegeven. Die route rijden a.d.h.v. de Oregon ging heel goed. Hij geeft onderweg aan als je van richting moet veranderen met diverse toontjes of als je verkeerd rijdt. Of die toontjes ook op de moter te horen zijn dat betwijfel ik alhoewel ik beslist geen motorrijder ben. En volgens mij kan je er geen oortje op aansluiten er zit alleen aan USB- aansluiting op.

 

succes moet zoeken, het zal niet eenvoudig zijn denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik zou voor de Oregon gaan. De CSx lijkt me lastiger te bedienen met handschoenen aan. Zeker met invoer van gegevens.

Nieuwe firmware maakt de Oregon net zo nauwkeurig als de CSx.

Als je geen topo wilt, kun je gerust de 300 nemen. Wil je ook nog eens geen piepjes neem je de 200. (al zijn die wel heel erg fijn bij het gewoon gebruik)

 

Bij beide krijg je piepjes ipv gespoken aanwijzingen, maar die hoor je op de motor niet.

Qua voeding kun je de USB-autolader gebruiken (gewoon op je accu of via geschakeld contact).

 

Gewoon goed je route in de gaten houden, die piepjes/aanwijzingen mis je dan niet...

 

Ik ben echter wel benieuwd naar de houder op de motor. Hoe is die? (ik heb een Z1000 btw)

bewerkt door Voronwë
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben op de motor de Quest, met piepjes en dat gaat prima. De Quest zit met een rammount op de motor vast.

 

Zojuist de Oregon binnen gekregen en ook daar hebben we een rammount bevestiging voor gekocht zodat we eens kunnen kijken of we de Oregon ook kunnen gebruiken op de motor.

 

De Quest heeft als voordeel dat die er een routerol op heeft zitten, dus geschreven tekst. Dan kan je al iets verder kijken waar je heen moet, vooral handig als er kort achter elkaar iets moet gebeuren. Met de Quest hebben we ook caches gevonden, maar is niet optimaal in het bos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast josephine

Ik gebruik nu sinds juli de Oregon 400 voor het cachen en navigeren in de auto. Wat ik vooral handig vind is dat je makkelijk over kunt schakelen van je instellingen voor autonavigatie naar je instellingen voor cachen. Er zit een routerol op, maar ook op het kaartje staat bij ingewikkelde kruisingen de route goed aangegeven met een pijl en met tekst.

Wat ik een nadeel vind is dat er geen nachtstand zit op het beeldscherm, en bij scherp tegenlicht zie je niets op het beeldscherm.

 

Ik heb ook wel met de 60csx gewerkt, maar ik ben super blij met Oregon vanwege het gebruiksgemak.

 

Succes met je keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...