Spring naar bijdragen

Kwaliteit in Geocaching-land


Team jemar

Aanbevolen berichten

Wat ik van Kruimel heb begrepen is het wel degelijk zo, dat hij cache's soms niet goedkeurt en ze terugstuurt met het verzoek een inspirirende locatie te zoeken.

Tja, toen ik dit las bekroop mij wel een onaangenaam gevoel.

Ik doe dit spelletje bij geocaching.com en houd mij aan de regels van geocaching.com

 

Kan een reviewer afwijken van hun eigen (geocaching.com) regels?

Zo nee, drukt hier Kruimeldief zijn eigen zin door? Dus als de cache gereviewed wordt door een andere reviewer, dan is geen motivatie nodig? Bah.

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kan een reviewer afwijken van hun eigen (geocaching.com) regels?
Ja, de reviewers krijgen van Groundspeak enige bewegingsvrijheid.

 

Voorbeelden hiervan:

- Minimale afstand tussen caches is hier lager dan in de US.

- Zogenaamde 1-dags caches voor events worden getollereerd

- Uitzonderingsevents zoals het Sinterklaas/Kerst event worden toegestaan

 

Regels zijn er wat mij betreft niet om tot op de letter nageleeft te worden, zolang men maar in de geest van die regels leeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan een reviewer afwijken van hun eigen (geocaching.com) regels?
Ja, de reviewers krijgen van Groundspeak enige bewegingsvrijheid.

 

Voorbeelden hiervan:

- Minimale afstand tussen caches is hier lager dan in de US.

- Zogenaamde 1-dags caches voor events worden getollereerd

- Uitzonderingsevents zoals het Sinterklaas/Kerst event worden toegestaan

 

Regels zijn er wat mij betreft niet om tot op de letter nageleeft te worden, zolang men maar in de geest van die regels leeft.

 

- Uitzonderingsevents zoals het Sinterklaas/Kerst event worden toegestaan,

jammer dat dit wel mag we zien elkaar niet bowlen en een event mag niet! Ik doe dus ook nooit meer mee met dit event want het is geen EVENT een event is ........ zoek dat nou maar eens op bij geocaching.com

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Uitzonderingsevents zoals het Sinterklaas/Kerst event worden toegestaan

 

Voor zover ik weet was het surprise-event de enige uitzondering.

 

2. Is je omgeving saai of de cache (micro) saai, maak dan een interessante puzzel. Een traditional in een saaie omgeving heeft weinig meerwaarde.

 

Eerlijk gezegd vind ik het juist voor een leuke puzzel jammer als je dan op een saaie plek terechtkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij doe ik het helemaal fout.

Ik heb een, zo op voorhand niets zeggende voortuincache in de "stad" en heb zeer weinig ervaring in het vinden van caches (31).

Zoals ik begrijp ligt deze cachevorm strek onder vuur en is dit het niet echt gewenst. De cache is als mystery opgebouwd. De reactie's die gelogd worden zijn positief. De een haalt de voldoening om de eerste te zijn (Broekies) de ander uit de oplossing van de puzzel. Sommige hebben hem in een paar minuten opgelost en sommige zijn met hulp van buren en familie dagen bezig. De cache wordt gecached op doorreis naar de stad terwijl de ander met de familie langs komt op de fiets en ziet dat er in de stad wat te beleven is. Ikzelf heb er schik mee dat mensen positief reageren op wat ik bedacht hebt. Kortom...... :rolleyes: Doe niet zo moeilijk en geniet van het spelletje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begrijp me niet verkeerd, er kunnen net zo goed goede vaders zijn. Maar ook goede vaders hebben andere kwaliteiten dan goede moeders. Ook die kwaliteiten overlappen, dus ik wil niet alles over 1 kam scheren.

 

Bij deze excuses aan iedereen die ik voor zijn/haar kop stoot, met mijn gedachten. Misschien zijn het vooroordelen, maar als ik kijk naar de geschiedenis en het heden, zijn het vaak de mannen die oorlog voeren en vrouwen die de lieve vrede willen bewaren.

 

Maar goed, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag....zijn er vrouwelijke mods. of ooit geweest? (of moet ik eerst de rest van het draadje lezen?)

 

Misschien zijn er wel vrouwelijke mods. geweest en is er een goede reden om dat nooit meer te doen?

 

groetjes GeoVlinder

Tja, er zijn nog steeds grote verschillen tussen mannen en vrouwen, ongeveer als oorlog en vrede. Ik doe mijn best een goede huisman te zijn, maar natuurlijk lukt dat van geen kant. ;) !

 

Maar als ik blijkbaar de enige ben die een soort van antwoord wil geven, nee. Voor zover ik weet zijn er nooit vrouwelijke moderators geweest. En alle vooroordelen ten spijt, volgens mij is er geen reden om dat wél of niét te doen...

 

 

Wat ik van Kruimel heb begrepen is het wel degelijk zo, dat hij cache's soms niet goedkeurt en ze terugstuurt met het verzoek een inspirirende locatie te zoeken.

Tja, toen ik dit las bekroop mij wel een onaangenaam gevoel.

Ik doe dit spelletje bij geocaching.com en houd mij aan de regels van geocaching.com

 

Kan een reviewer afwijken van hun eigen (geocaching.com) regels?

Zo nee, drukt hier Kruimeldief zijn eigen zin door? Dus als de cache gereviewed wordt door een andere reviewer, dan is geen motivatie nodig? Bah.

Ehh... geen vuile woorden over kruimeldief hoor! Dat mag niet. Weer: ;)!

 

Ik ben eigenlijk wel verbaasd over de gedachte dat Kruimeldief bovenstaande actie OP DIE WIJZE zou doen, het komt inderdaad tamelijk subjectief over. Weet wel dat Kruimeldief al vaker op het forum heeft geschreven over caches die ter reviewing worden voorgelegd, waarbij e.e.a. rammelt aan alle kanten. Toestemming niet (goed) geregeld of lokaties die niet kunnen. Of dat onvoldoende wordt toegelicht dat een lokatie juist wél kan. En ik ben er van overtuigd dat Kruimeldief helemaal niet zo moeilijk doet over het approven van caches, maar blijkbaar krijgt hij soms wel echt pulp voorgeschoven. En dan moet je dat maar weer uitleggen aan degene die toch zijn best heeft gedaan om die cache in elkaar te draaien, maar waar blijkbaar toch iets niet lukt. Het zou mijn job niet moeten zijn, ik ben daar niet subtiel genoeg voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij doe ik het helemaal fout.

Ik heb een, zo op voorhand niets zeggende voortuincache in de "stad" en heb zeer weinig ervaring in het vinden van caches (31).

Zoals ik begrijp ligt deze cachevorm strek onder vuur en is dit het niet echt gewenst. De cache is als mystery opgebouwd. De reactie's die gelogd worden zijn positief. De een haalt de voldoening om de eerste te zijn (Broekies) de ander uit de oplossing van de puzzel. Sommige hebben hem in een paar minuten opgelost en sommige zijn met hulp van buren en familie dagen bezig. De cache wordt gecached op doorreis naar de stad terwijl de ander met de familie langs komt op de fiets en ziet dat er in de stad wat te beleven is. Ikzelf heb er schik mee dat mensen positief reageren op wat ik bedacht hebt. Kortom...... ;) Doe niet zo moeilijk en geniet van het spelletje

 

Nee, je doet helemaal niets fout. Echte flut-caches bestaan niet, althans niet die iedereen flut vind (nou ja, wellicht een enkele). Dus als je een cache in je voortuin/oprit plaatst, zorg dan dat direct duidelijk is dat je goed zit. Of door een bepaald object, door een raamstikker of bv door een (duidelijke) hint. Als ik ergens kom waarvan de GPS aangeeft dat het daar (ongeveer) is en dat blijkt uit niets, kijk ik rond of ik een cache-plaats zie, anders loop ik verder en log ik een not found. Ik ga niet in een vreemde tuin wroeten. Op de raamstikker na heb ik ze allemaal wel eens gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Seahopke vraagt zich nog steeds af waarom de .nl versie zo afhankelijk is van de .com versie en van groundspeak met 't oog op terrein beheerders en terrein eigenaren.

Geopattra schreef bijvoorbeeld dat een legger eerst een aantal cache's zelf moet lopen om er achter te komen wat wel en wat niet leuk is om te lopen. Een goede multi ergens plaatsen is heel veel meer werk dan zomaar ergens een bakje verstoppen en hiervan de coördinaten opgeven en de neiging om als beginner zelf een caché ergens te willen leggen kan groot zijn; dat is inderdaad een valkuil. Hoeveel moeite iemand doet om een caché te maken of de gemakzucht om ergens maar een doos neer te leggen bepaald wel hoe leuk 't is om die caché te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...)

En ik ben er van overtuigd dat Kruimeldief helemaal niet zo moeilijk doet over het approven van caches, maar blijkbaar krijgt hij soms wel echt pulp voorgeschoven. En dan moet je dat maar weer uitleggen aan degene die toch zijn best heeft gedaan om die cache in elkaar te draaien, maar waar blijkbaar toch iets niet lukt. Het zou mijn job niet moeten zijn, ik ben daar niet subtiel genoeg voor!

 

Inderdaad als je e.e.a. goed voorbereid en goed uitlegt is heel veel (heel veel) mogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaat geen 'flut' cache in algemene zin. Wat jij flut cache vindt, vindt een ander een prima of zelfs pracht cache.

 

Maar dit is al door de meerderheid op dit forum gezegd.

Dit is inderdaad al door meerdere posters beweerd, maar kunnen ze dat onderbouwen ?

 

Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie waarom iemand op zoek zou gaan naar de Onderweg serie om maar een voorbeeld van een diepepunt te noemen. Die caches zijn neergegooid op een industrieterrein omdat de plaatser er wel eens voorbij kwam. (zie de cachebeschrijving). Dus ik ben heel benieuwd naar de uitleg van de voorstanders van de bewering dat flut-caches niet bestaan en sommigen deze caches prachtig vinden. Dan zou ik graag horen waarom, want een mening hebben is prachtig, maar kan je die ook beargumenteren?

 

Zo ja: dan zie ik de posting wel.

Zo nee: dan het is kretologie, en daar kan je natuurlijk nooit over discusseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flutcaches bestaan(voor mij) wel degelijk en meestal zijn dat puzzels en traditionals, Het is alleen maar hoe ik er naar kijk.

Kijk, op een gegeven moment heb je het allemaal gezien. Een doosje achtereen boom op een doorsnee plek. Voor de legger een mooie cache maar als je er al honderden gevonden hebt kan een verzadiging optreden. Voor de een kan dat punt liggen bij 500 gevonden caches, bij TP lag dat op 999, bij Willii is dat nog geheel onduidelijk. Ik denk dat de meeste van ons op een gegeven moment wel selectiever gaan worden en niet meer voor alles op pad gaan of zelfs op een gegeven moment er geheel mee stoppen. Zelf ben ik ook al veel selectiever geworden en mijn eigen omgeving liggen steeds meer caches die ik niet meer ga doen omdat ik ze niet meer uitdagend genoeg vind. Of omdat ik die omgeving nu wel ken en daar geen benzine en/of tijd aan wil verspillen.

 

Dus Flutcaches zijn voor mij GEEN slechte caches maar zijn voor mij persoonlijk niet uitdagend genoeg meer. Misschien komt hierdoor de roep om kwaliteitscaches om de hoek kijken. Ik wil mijn tijd besteden aan originele caches die mij een mooie/nieuwe/inspirerende omgeving laten zien en iets toevoegen aan mijn ervaring en niet meer van hetzelfde van wat ik al ervaren heb.

 

Het wordt voor de ervaren cacher dus lastiger om te kiezen uit het gehele aanbod om te zien welke caches voor hem/haar nog de moeite waard zijn tenzij je Willii heet hoewel zelfs hij kieskeurig kan zijn ;)

 

Misschien is de roep om kwaliteit dus niets meer dan: WAAR VIND IK IN GODSNAAM NOG EEN(voor mij) LEUKE/UITDAGENDE CACHE?

 

Verder respecteer ik hier ieders mening over zijn/haar manier van het beleven van deze hobby dus ook het punten- en FTFjagen.

Ik heb ook wel eens over een hek geklommen of een bocht afgesneden waar dat niet mocht. Ik kom ook wel eens bij een keurig verstopte cache en als ik geweest ben denk ik hoe krijgen ze dat voor elkaar. Ik ben daar soms ook te gehaast voor om alles weer zo keurig netjes terug te leggen.

 

Ik denk dat ik nog lang plezier aan deze hobby zal hebben. Ik ga graag naar events en maak het liefst cachetochten met cachevrienden die ik heb gemaakt door deze hobby. Het maken van nieuwe caches geeft heel veel voldoening. Kortom deze hobby geeft mij heel veel terug voor de tijd die ik er in steek. Ik zou het nog voor geen GOUD willen missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, dan moet degene die het geen flut cache vind (ik heb over deze serie niet echt een mening, omdat ik er geen van gevonden/gezocht heb, alhoewel een serie caches op een industrie terrein niet direct mijn voorkeur heeft), natuurlijk wel 1 van de cachers die hier posten zijn. Wat beweert wordt is dat er altijd wel een paar mensen zijn die het geen flutcache(s) vinden. Gezien het feit dat de caches gezocht zijn geworden ondanks (of dankzij) de opmerking van de plaatser, impliceert volgens mij al dat niet iedereen het een flutcache vind..... in ider geval niet op voorhand

 

Edit: het feit dat de hele serie gearchiveerd is spreekt niet voor de serie ;)

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het niet echt eens met LTeunis dat flutcaches niet bestaan.

 

Mooi voorbeeld, zocht een keer een cache bij een waterkant. Had de indruk dat door de weersomstandigheden mijn GPS een afwijking gaf van zo'n 7 meter. Daaromheen waren allerlei structuren waar je een micro kon verstoppen. Er zat een waardeloze hint bij, het was gewoon ondoenlijk die te vinden. Nu kan het zo zijn dat de cache-legger de bedoeling had om er lang naar

te zoeken. Wat mij betreft mag dit in de Short Description wel verteld worden. Vaak moet je reizen om een cache te bereiken en is je tijd soms beperkt tot een kwartiertje zoeken. Dan is het handig dit soort informatie van te voren te weten.

 

Bij een offset cache (een multi waarbij je het volgende waypoint vind door een aanwijzing te zoeken) hoort wat mij betreft in de short description altijd de afstand te staan. Wat mij betreft gebeurt dit voor elke multi-cache. Je wilt niet ontdekken dat je uiteindelijk een enorme afstand moet afleggen waar je op dat moment geen tijd voor hebt of er niet in staat bent om zulke afstanden te lopen.

 

Ik hou er zelf ook niet van, maar ik kan wel begrijpen dat er micro's en voortuincaches voorkomen in Nederland. Omdat Nederland niet zo groot is en niet altijd even mooie cache locaties te vinden zijn zonder dat ze grote kans hebben om geript te worden, zijn micro's soms een uitkomst. Voortuincaches zijn niet fraai, maar inderdaad gemakkelijk met toestemming, aangezien dat laatste vaak ook niet altijd even makkelijk is.

 

Ik hanteer een aantal stelregels voor een "goede" cache:

 

1. Is je omgeving heel mooi, dan is een traditional op zijn plaats.

2. Is je omgeving saai of de cache (micro) saai, maak dan een interessante puzzel. Een traditional in een saaie omgeving heeft weinig meerwaarde.

3. Bij micro's hoort altijd een duidelijke hint

4. Bij voortuincaches: Liever niet, maar als het moet: Duidelijke (raam)sticker, stel alle buren van de cache op de hoogte.

 

En caches op plaatsen waar het altijd druk is, is ook niet gewenst. Zoeken is dan bijna altijd onmogelijk of je moet de cache snel kunnen pakken m.b.v. stealth technieken en ergens anders loggen. Nadeel van het laatste is dat dit soort caches ook snel geript kunnen worden.

Ik ben het wel 100% eens met LTeunis.

 

Wat jij hanteert als 'goede' of 'flut' cache is JOUW perceptie.

Er bestaat geen 'flut' cache in algemene zin. Wat jij flut cache vindt, vindt een ander een prima of zelfs pracht cache.

 

Maar dit is al door de meerderheid op dit forum gezegd.

 

Nogmaals. jij kunt voorbeelden noemen van flut caches wat je wilt, maar dat houdt niet in dat het flut caches zijn.

 

PS: 7 meter afwijking....oei alarmeer de (cache)politie! (misschien heb je wel een flut GPS)

Caches mogen best goed verstopt zijn, zelfs zo dat je het misschien niet vindt. Maar dat is weer MIJN perceptie.

 

De broekies, je hebt het niet helemaal goed begrepen. Ja, ik weet dat een GPS een afwijking kan geven. 15 meter is geen uitzondering. De cache legger behoort dat ook te weten. Als je een micro op een plaatst verstopt waar je veel potentiele verstopplaatsen hebt voor deze micro, dan zoek je je dus een breuk. Geef dus een duidelijke hint. Als die hint 'eik' is en je staat voor een wilg, dan weet je dat je daar dus niet hoeft te zoeken. Ik kan ook een cache in een holle baksteen verstoppen en deze vervolgens tussen een hele berg bakstenen verbergen. Niet het idee achter geocaching.

Dan heb je dus een cache gelegd die geen meerwaarde levert aan de hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...