Spring naar bijdragen

TopoNLplus: Topokaarten à la Colorado


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

In het algemeen weten we dat vooruitgang niet altijd verbetering is. :rolleyes:

 

Bezitters van een GPSmap60CSx of Etrex Vista HCx kijken al lang niet meer zo hebberig naar een Colorado 300.

Immers zijn hun GPSen multifunctioneel en de Colorado is wel mooi maar daar heb je verder weinig aan.

 

Eigenlijk is het mooie van de Colorado de manier waarop hij de kaarten weergeeft.

Als we dat nou eens op de GPSmap60CSx of Etrex Vista HCx hadden dan hebben we het beste van alles in een GPS. :thumbup:

 

Tegenwoordig is het mogelijk om zelf te definiëren hoe een lijn of een vlak er op de GPS uit moet zien.***

Dit alles wordt vastgelegd in een .TYP bestand.

Online is er een editor waar je een .TYP bestand mee naar eigenhand kan zetten.

 

Dit .TYP bestand wordt door middel van een wijziging in het Windos register gekoppeld aan een kaartenset.

Een uitleg over hoe het één en ander werkt vindt je hier.

 

Ik heb zelf een .TYP bestand gemaakt voor onze Nederlandse Topo.

Zie hier het resultaat op een GPSmap60CSx.

 

toponlplus60csx.gif

 

Zelfs bij de Colorado kan het nog beter dan dat het nu al is. :D

 

toponlpluscolorado.gif

 

Om het een en ander wat makkelijker te maken kan je hier een .zip bestand downloaden.

 

In dit .zip bestand vindt SetupTopoNLplus.exe waarmee het .TYP bestand op de juiste plaats gezet wordt en de aanpassingen in het register van Windows gemaakt worden.

Standaard wordt de Nederlandse Topo geïnstalleerd in de map “C:\Garmin\FAMILY_802”.

Mocht dit bij jou niet zo zijn geef dan tijdens het installeren de juiste map op.

 

Ook vindt je in het .zip bestand het TopoNLplus.TYP bestand voor als je er zelf mee aan de slag wilt gaan.

 

Na het installeren Mapsource opstarten en de kaarten van de Nederlandse Topo naar je GPS zenden.

 

Vind je het niets dan kan je via het Configuratiescherm en Software, TopoNLplus weer verwijderen uit Mapsource.

Je hebt dan weer het origineel, dat je dan wel weer een keer naar je GPS moet zenden.

 

*** Helemaal zeker weet ik het niet maar volgens mij komt het door NT (New Technology)

En zullen andere GPS die met NT overweg kunnen ook gebruik kunnen maken van de volgende “truc”.

 

 

Buglist V1.2:

- Heide wordt niet weergegeven.

 

Veranderingen in V1.2:

Aangepast:

Kleur achtergrond

Wandelpad

Rivier

 

Toegevoegd:

Parkeerplaats

Haven

Onderbroken revier/meer

Plantage

Provinciegrens

Hoogtelijn

Dieptelijn

Hoogspanningslijn

Concerthal

Informatie

Kilometermerker

Rode markering

Brug

Gebouw

Sluis

Dam

Start wandelpad

Tunnel

Spookstad

Ruïne

Eiland

Meer

Zee

Moeras

Kaap

Vlakte

Piek

Bos

 

Verwijderd:

Bos

 

Buglist V1.1:

- Heide wordt niet weergegeven.

- Naamvoering .TYP bestand

 

Buglist V1.0:

- Heide wordt niet weergegeven.

bewerkt door deBruineBeren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Begrijp ik nou goed dat wat je hier eigenlijk doet is feitelijk bepalen wat de kaartkleuren zijn op je GPSr?

Dat zou wel mooi zijn want op de doos en in de manual van de GPS60CSx staan screenshots die mooiere kleuren hebben dan in werkelijkheid op het scherm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed initiatief. :rolleyes:

Het is me zo snel even niet duidelijk hoe dit alles op de GPS komt, maar ik neem aan dat na installatie op de pc de kaartenset op de gebruikelijke manier moet worden verzonden naar de GPS.

 

De schermvoorbeelden zijn volgens mij niet helemaal van dezelfde positie. Het lijkt me wel handig als de men een goed vergelijk kan doen.

Daarnaast moest ik effe 2 keer kijken welke de oude was en welke de nieuwe. Zeker met de colorado, want die heb ik niet, dus weet ik ook niet hoe TopoNL standaard daar op uitziet.

 

Is het aangeboden TYP bestand nu v1.0 incl. bug of v1.1 en dat de bug hierin is opgelost?

bewerkt door Urslau
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is me zo snel even niet duidelijk hoe dit alles op de GPS komt, maar ik neem aan dat na installatie op de pc de kaartenset op de gebruikelijke manier moet worden verzonden naar de GPS.

:blush:

 

Is het aangeboden TYP bestand nu v1.0 incl. bug of v1.1 en dat de bug hierin is opgelost?

V 1.0 inc. bug :rolleyes: , wordt aangewerkt.

 

Begrijp ik nou goed dat wat je hier eigenlijk doet is feitelijk bepalen wat de kaartkleuren zijn op je GPSr?

;)

 

Voor de duidelijkeheid op deze voorbeelden:

GPSmap60CSx:

Oud : Onverharde wegen bruine stippellijn, fiets- en wandelpaden bruine stippellijn

Nieuw: Onverharde wegen lichtbruine lijn, fiets- en wandelpaden zwarte stippellijn.

toponlplus60csx.gif

Colorado:

Oud : Onverharde wegen grijze stippellijn, fiets- en wandelpaden grijze stippellijn

Nieuw: Onverharde wegen lichtbruine lijn, fiets- en wandelpaden zwarte stippellijn.

toponlpluscolorado.gif

 

In de gehele TopoNLplus kaart is z’n beetje alles anders.

bewerkt door deBruineBeren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet even wat meer uitleg op hoofdlijnen geven. Begrijp ik goed dat je een bestand maakt en uploadt waarmee je de weergave van Topo-kaarten op de

GPSmap60CSx kunt wijzigen?

Zo ja, volstaat het dan om jouw bestand te uploaden?

Welk screenshot hierboven geeft dan weer hoe de kaarten er uit zien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...