Spring naar bijdragen

GPSMAP 76CSx of 60CSx???


Midjoke

Aanbevolen berichten

De colorado serie is inderdaad heel erg mooi, heeft een fantastisch scherm en veel nuttige nieuwe features, daarentegen zijn er ook nog wel features die ik mis in de colorado, waypoint average bijvoorbeeld zit er nog niet in.

 

Dat zal allemaal in de toekomst vast prima worden opgelost, maar is nu nog niet helemaal lekker, denk aan het missen van de letter Z als hij in het nederlands is ingesteld?!

 

voor het maken van geocaches ben ik zelf erg veel blijer met mijn 76S of 76 CSX, die juist in mijn beleving steviger is dan de 60 serie :thumbsup:

 

als je nu twijfelt en nu nog wel even voort kunt met je huidige GPS zou ik nog even afwachten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

voor het maken van geocaches ben ik zelf erg veel blijer met mijn 76S of 76 CSX, die juist in mijn beleving steviger is dan de 60 serie :thumbsup:

 

Hoi Gimli

 

Waarom is de 76 serie in jouw beleving steviger? Behuizing? Knoppen? Scherm? Afdichting?

 

Misschien ook een andere ervaring met de gps in een fietsstuurhouder?

 

Ik, en misschien wel "we" ben/zijn erg benieuwd. Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben en wat ik tot op heden niet ben tegengekomen op het net, zijn foto's van de achterzijde van de 76CSX. Wat doet dat er nu toe zou je denken.... ja klopt maar van de 60csx zijn wel foto's van de achterzijde en binnenzijde batterijvak genomen. Zit er bijvoorbeeld zo'n zelfde draaiknop op als de 60serie. Kan ik hem met een nekstrap om m'n nek hangen? Iemand linkjes?

 

Groeten van Davince

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Davince,

 

Ik kan je zo snel geen plaatjes van de achterkant van een 76CS laten zien. Op de Website van Garmin kan je wel zien hoe de houders eruit zien. Het systeem is een kastje waar je je GPS inschuift, de onderkant komt daar dus in te zitten. Daarna zit er op de achterkant een schuifje, waarmee je twee metalen pinnetjes in twee gaatjes achterop de GPS schuift. Daarmee vergrendel je de GPS zodat deze niet zomaar uit de houder kan schuiven.

 

Bij mijn fietssteun is dat schuifje wat versleten geraakt, zodat de pinnetjes soms niet meer vergrendelen. Op zich zit de GPS dan nog wel klem genoeg om er niet zomaar uit te stuiteren, maar toch.

 

Een ander probleem waar ik erg last van had is het afbreken van de batterij-contactjes. Allereerst moet je weten dat ik mijn GPS 76 CS tweedehands gekocht heb in een winkel, ik weet dus niet hoe veel de vorige eigenaar deze gebruikt heeft. Al heel snel brak er bij mij een contactje af. Keurig gerepareerd want onder garantie. Na niet al te lange tijd gebeurde dat echter wéér. Nog altijd binnen de garantietermijn, dus ik werd wel weer geholpen. Maar mijn vertrouwen is wel vermindert zeg maar. In het apparaat dan! Achteraf vermoed ik dat het probleem een ongelukkige combinatie van factoren is geweest. Ten eerste was het apparaat al een tijdje gebruikt natuurlijk. Daarna heb ik dat ding op mijn fietsstuur gebruikt, moet je wel weten dat ik een hybride sportfiets heb met 25 mm brede banden die ik tot 8 bar oppomp. Verder geen vering in de fiets en de fietspaden zijn niet altijd van mooi glad asfalt. Kortom, veel trillingen of nog erger. Dan heb ik het idee dat de fietssteun van de 7-serie meer speling heeft of een groter 'draaimoment' of hoe je dat moet zeggen. En de batterijen zitten er overdwars in, terwijl ze in de 60 in de lengte zitten.

 

Het zijn maar ideeen die ik niet kan bewijzen, maar dat is wel waarom IK voor de 60 Cx gekozen heb, ik denk dat die het stevigst is voor gebruik op een fietsstuur. Anders zou ik toch eerder voor een 7-serie (76 Cx of CSx dus) kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 76 vind ik gewoon "lomper". Is groter en onhandiger te hanteren. Zeg maar het model koelkast onder de mobieltjes. De 60 ziet er "stoerder" uit en is juist steviger te monteren. Ook de antislip bultjes geven meer houvast dan een gladde kunststof behuizing. Ook zit er geen bevestiging aan de 76 voor een touwtje of keycord.

De 60 kan je heel simpel met 1 klik aan je rugzak of jas hangen. Erg prettig als je je handen vrij wilt houden. Waarom dat verschil er is en er twee vrijwel twee identieke apparaten zijn weet ik niet. De 76 is meer geschikt voor in- en opbouw in bootjes, kano's of auto's, De 60 meer voor outdoor, fiets en wandel gebruik.

 

Ik ben voor de 60CSx gegaan en heb geen spijt. Succes :thumbsup:

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flatfisher

 

Bedankt voor je info!! Neig ik dus weer naar de 60csx. Ben benieuwd waar de starter van deze topic zijn voorkeur nu naar uitgeeft.

 

Ik hou voorlopig de topic even in de gaten!!

Iemand nog meer ervaringen? Wees welkom!

 

Groeten

Davince

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De fietshouder voor mijn 76S is een plat bakje waar je de gps in schuift. De rubberen lijst van de gpsr heeft van dat schuiven wel te lijden gehad. Ondanks jarenlang intensief gebruik van mijn 76S heb ik nooit problemen gehad met de batterijhouder. Die batterijklemmetjes zijn toch, vreemd genoeg, een zwak punt bij de (dure) Garmin-gpsr's. Bij mijn GPS V zitten de batterijen te los, met uitvallen tot gevolg, en ik lees ook over veel batterijhouderproblemen bij Garmin 60's. Dit terwijl het eerste het beste piepbeertje van 1,50 euro doorgaans feilloos functionerende batterijklemmetjes heeft.

Nuttig te lezen dat de klemmetjes van de 76-serie problemen kunnen hebben, ik zal nu extra voorzichtig zijn bij het wisselen van batterijen van mijn nieuwe 76Cx.

bewerkt door gr2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die batterijklemmetjes zijn toch, vreemd genoeg, een zwak punt bij de (dure) Garmin-gpsr's. Bij mijn GPS V zitten de batterijen te los, met uitvallen tot gevolg,......

 

De gps V heb ik ook! Zeer robuust!! Van het uitvallen van batterijen heb ik geen last gehad. Super stevig erin. De draaiknop met metalen oog gebruik ik als hangoog voor mijn nekcord. Nooit heeft deze het begeven of is uit zichzelf opengedraaid.

 

Wat ik dus zoek is diezelfde robuuste kast maar dan met hypermoderne electronica erin. De 60csx bijvoorbeeld. Ik zal hem missen de V, maar zijn opvolger zal dus qua robuusthied van goede huize moeten komen om zijn plekje te verstoten. Ach ja, "liefde" voor je eerste geocachgps zullen wel meerdere hebben. Je kent elkaar door en door en........ :offtopic: eeehhhh ja sorry!! Okay gedeelde eerste plaats dan :D

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, "liefde" voor je eerste geocachgps zullen wel meerdere hebben. Je kent elkaar door en door en........ :offtopic: eeehhhh ja sorry!! Okay gedeelde eerste plaats dan :D

 

Beetje off topic, maar dat gevoel herken ik zeer zeker. 5 jaar lopen zoeken met de SILVA totdat ik toch echt de geneugten van een 60 CSx mocht meemaken. Daarna vlot zelf eentje aangeschaft. De SILVA was 5 geleden een superapparaat (en nog voor beginners ;) ). Maar na die Garmin wil ik voorlopig niet zo gauw meer wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

 

Waarom is de 76 serie in jouw beleving steviger? Behuizing? Knoppen? Scherm? Afdichting?

 

Misschien ook een andere ervaring met de gps in een fietsstuurhouder?

 

Ik, en misschien wel "we" ben/zijn erg benieuwd. Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben en wat ik tot op heden niet ben tegengekomen op het net, zijn foto's van de achterzijde van de 76CSX. Wat doet dat er nu toe zou je denken.... ja klopt maar van de 60csx zijn wel foto's van de achterzijde en binnenzijde batterijvak genomen. Zit er bijvoorbeeld zo'n zelfde draaiknop op als de 60serie. Kan ik hem met een nekstrap om m'n nek hangen? Iemand linkjes?

 

Groeten van Davince

 

steviger omdat ik toch best een boel 60's heb gezien die op wonderbaarlijke wijze vallen en dan precies het randje van het batterijklepje laten afbreken....

de rubber rand van de 70 serie kan dat soort zaken beter hebben is mijn ervaring.

 

persoonlijk koop ik nooit houders en steuntjes van Garmin maar geef ik geld uit aan de RAM-mounts die zitten eigenlijk altijd beter en gaan langer mee!

 

de foto's moet ik even naar zoeken, maar volgens mij staan die gewoon op de garmin-website.

nee er zit geen knobbel op maar krijgt er wel hetzelfde touwtje bij als een 60.. een nekstrap kan dus prima.

 

ik zou gewoon eens in een winkel of bij een kennis gaan ervaren wat JIJ zelf lekker vindt vasthouden.

dat is namelijk een persoonlijk ding en kan ik dus niets over zeggen.. maar even proberen werkt vaak heel verhelderend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan gaan we maar eens tijd vrij maken dit weekend om te kijken "met de handjes" :thumbdown:

 

Dichtsbijzijnde grootste outdoorzaak (BBoutdoor Doetinchem) in de buurt gebeld of ze beide in de vitrine hadden staan. Helaas niet dus. Kon uiteraard wel besteld worden.

Gevraagd of ze mij qua robuustheid advies konden geven. De man met wie ik sprak gaf aan de 60csx mee te hebben gehad op een soort van sneeuwsurvival in een van de scandinavische landen. Diverse zeer lage temperaturen onder de nul. Veel sneeuw. Geonteerd op de slee ook diverse malen "kopje onder" gegaan in in ijs en sneeuw. Behuizing beeldscherm en toetsencombi's hebben niets te leiden gehad.

De man gaf aan dat de 76csx een stuk lichter was dan de 60csx en hij als reden hiervan vermoedde dat de behuizing wat dunner was dan de 60csx. De "puntdruksterkte" was volgens hem bij de 60csx hoger. Slagvaster dus.

 

Voor mij toch wel een doorslaggevend punt tov van de gps V. Nu toch echt alleen nog even zelf "voelen"!!

(Spaq sport Nijmegen..., Bever Arnhem...)(Voor mij is Waypoint helaas iets te ver om "ff te voelen")

 

Wie o wie spreekt dit tegen ( met alle respect natuurlijk, beide zijn fantastische apparaten, het is uiteraard geen wedstrijd wie de beste is)

 

Gegroetjes

Davince

(eindelijk weekend!!)

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een map60Cx en zijn absoluut niet zuinig op het apparaat. Hij valt nog wel eens uit een jaszak op de keien, heeft in Zweden onlangs -24 getrotseerd op de met sneeuw bedekte Hardangervidda en gaat met kayakken regelmatig kopje onder. Kortom: best tevreden. Helaas geen ervaring met de 76.

 

Het enige is dat bij ons na een half jaar aan de onderkant het rubber al flink versleten is (het bovenste laagje is ervan af). Het display zit geen krasje op. Oplaadbare batterijen gaan minstens zes uur mee (daar kan Nokia nog een puntje aan zuigen).

 

De aansluiting van de usb-kabel aan de achterzijde vinden we niet zo snugger, je kunt met het snoertje erin het apparaat niet meer recht op tafel leggen. Maar dat is geen onoverkomelijk probleem.

 

We hebben drie stuurhouders (twee op de fiets en één op de motor), die heel fragiel lijken, maar het ook alweer een half jaar uithouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

76s gehad en nu een 60cx. Het verschil tussen de knoppen boven de display en eronder zit erin dat je met de knoppen erboven de GPS steviger in de hand hebt -in plaats van alleen het onderstukje.

 

T-bones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur met de batterij!? Beetje weinig in vergelijk met de "30" uur die men heeft opgegeven. Batterij indicator op Nihm gezet? Misschien te maken met het koude weer? Nou ja 6 uur cachen in winterse koude is ook een uitdaging. Ik denk dat ik het eerder opgeef dan de batterijen!

 

En het afslijten was mij ook al een bekend probleem. Opsturen voor nieuwe rubbertjes is schijnbaar net zo duur als een nieuwe bestellen (in amerika). Komt het afslijten van het in de (spijker)broek proppen van de gpsr? Zal dan voor mij niet van toepassing zijn ivm gebruik nekcord.

 

Tja, de knopjes erboven of eronder... Het scherm van de gps V kon je 90 graden kantelen zodat de knoppen boven zaten. Had je hem wel goed in de hand. Questie van even rustig en voorzichtig de co's invoeren of moet ik echt gebruik maken van mijn beide handen. (redelijk grote handen) Tja... dit wordt natuurlijk de inkopper van deze vrijdag... check it out by yourself...... klopt! Maar geen tijd... moeder de vrouw kunnen overtuigen de standaard winkelende zaterdag om te zetten naar een functionele dag gpsjes kijken (oei oei oei als ze dit leest... :thumbdown::thumbup::blink:

 

momenteel 80/20% voor de 60csx :yes:

 

Ik had de vraag al eens eerder gesteld maar ik ben benieuwd wat de topic starter heeft gekozen (of de voorkeur naar uit gaat! :( )

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

76S en 60csx gehad, voorkeur naar de 60, deze is gewoon wat makkelijker in de hand te houden als de brede plattere 76. Houder systeem van 60 is wat werkbaarder dan de schuiflade van de 76. Tot slot, de 60 voelt gewoon stukken robuuster aan, nooit getest :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...