Spring naar bijdragen

Coördinatenstelsels in puzzels; hoe ga ik er mee om?


Venniper Cache-zoekers

Aanbevolen berichten

Beste mede-geocachers,

 

Wij zijn met het nieuwe jaar met deze hobby begonnen en omdat deze: GEOCACHE in de buurt lag en omdat twee mensen van ons team die puzzel wel interessant vonden begonnen we dus hier aan. De puzzel was vrij makkelijk maar we konden niets met de coördinaten.

 

Een vriend van ons (piloot) en geen geocacher kon er in eerste instantie ook niets mee totdat hij de getallen herkende en zo op de RD coördinaten kwam. De vraag: hoe konden wij dit weten en zijn er meer zaken die absoluut niet in de handleidingen staan, want we dachten echt dat deze hobby toch niets voor ons was :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi,

 

Ja daar zijn wij ook wel eens tegenaan gelopen, vooral bij bepaalde puzzelcaches :angry: .

Een dingetje wat we ook wel eens tegengekomen zijn is projecteren.

Er staat dan bv 400 meter naar het noordoosten ofop een bepaald aantal graden. Het is misschien handig om in de beschrijving van je GPS te kijken hoe dat moet....

Wij vinden het een hele leuke hobby en gaandeweg kom je ook wel achter een aantal dingen, bijv. als je andere cachers ontmoet, etc.

 

 

In ieder geval veel succes en plezier met het cachen!!! :D

 

Groetjes Petitprince

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RD coordinaten kom je eigenlijk alleen in puzzel caches tegen. Ze hebben het voordeel dat het gehele getallen zijn, zodat er makkelijk mee gerekend kan worden. In plaats van de "gewone" (WGS84) coordinaten met cijfers achter de komma, waar je ook nog eens met 60-tallige stelsels werkt.

Een ander voordeel is dat het de aarde afbeeldt als een plat vlak. De hoogte- en breedtelijnen lopen dus precies evenwijdig aan elkaar. 1 eenheid is ook precies 1 meter. Dat rekent dus heel makkelijk. Bereken bv het middelpunt tussen 2 RD coordinaten. Gewoon het midden van een rechte lijn. Bij WGS84 moet je rekening gaan houden met de kromming van de aarde.

 

Een handige online conversie tool vind je op www.gpsgek.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast WGS84 ben ik ook wel eens UTM-coördinaten tegengekomen of ook wel 31U afgekort. Ook op andere vlakken zal je wel eens iets tegenkomen dat nieuw is. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Er zijn genoeg mensen die je graag willen helpen.

Het leuke is dat je juist door puzzelcaches je gaat oriënteren in gebieden waarbij je vroeger nooit hebt stilgestaan.

Het is echter niet de bedoeling om oplossingen van puzzelcaches op het forum te bespreken. Houd het algemeen of stuur een mailtje naar de owner.

bewerkt door silkwood
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mede-geocachers,

 

Wij zijn met het nieuwe jaar met deze hobby begonnen en omdat deze: GEOCACHE in de buurt lag en omdat twee mensen van ons team die puzzel wel interessant vonden begonnen we dus hier aan. De puzzel was vrij makkelijk maar we konden niets met de coördinaten.

 

Een vriend van ons (piloot) en geen geocacher kon er in eerste instantie ook niets mee totdat hij de getallen herkende en zo op de RD coördinaten kwam. De vraag: hoe konden wij dit weten en zijn er meer zaken die absoluut niet in de handleidingen staan, want we dachten echt dat deze hobby toch niets voor ons was ;)

 

 

Het lijkt allemaal wat ingewikkelder dan het is. Met een redelijk goede GPS kun je ook RD waardes intoetsen.

Via Google kom je ook heel wat conversie tools tegen. Die kunnen gelijk alles omzetten naar wgs84.

Er zijn ook bedrijven die korte GPS cursussen geven. Dat kan ook geen kwaad en is bovendien ook wel gezellig. :thumbup: Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast WGS84 ben ik ook wel eens UTM-coördinaten tegengekomen of ook wel 31U afgekort.

Dit is wel heel kort door de bocht.

31U is zeker géén afkorting van UTM.

UTM lijkt wat op het RD stelsel, ook hierin wordt gemeten met meters.

Om die grote bol wat platter te maken is de hele aarde verdeeld in kaartdelen.

Van west naar Oost van 01 tot 60

Van Zuid naar Noord van C tot X

31U is dus gewoon een kaartnummer en grenst aan de kaarten 30U en 32U en 31T en 31V

 

Een hele wereldkaart kun je hier vinden.

Meer uitleg over het UTM systeem vindt je hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast WGS84 ben ik ook wel eens UTM-coördinaten tegengekomen
Dit zijn helemaal geen alternatieven. UTM kan heel goed het WGS 84 datum gebruiken; sterker nog, in Nederland is dat ook zo.

 

Hierboven wordt in een aantal berichtjes over WGS 84 geschreven, waar kennelijk breedte/lengte bedoeld wordt. Dat zijn echter heel verschillende zaken.

Een datum, zoals bijvoorbeeld WGS 84, geeft een bepaald model van de aarde aan. Hierop kun je in verschillende notaties een positie aangeven. Bijvoorbeeld breedte/lengte in graden, of graden+minuten, of graden+minuten+seconden.

Ook kun je oost- en noordwaarden opgeven, waarbij de oorsprong op allerlei punten vastgelegd kan zijn. Voorbeelden RD, British Grid, UTM.

 

Breedte/lengte kan dus met het datum WGS 84 gebruikt worden, maar ook met andere datums.

Evenzo kan UTM met verschillende datums gebruikt worden, waaronder WGS 84.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag: hoe konden wij dit weten en zijn er meer zaken die absoluut niet in de handleidingen staan, want we dachten echt dat deze hobby toch niets voor ons was ;)

 

Om even terug te komen bij je vraag. Bij de cache die jij noemt kon je het zo te zien inderdaad niet weten en heb je dus wat meer ervaring nodig. Er zijn ook cache-leggers die een hint in de omschrijving zetten. Maar goed, dan nog moet je de hint wel eerst begrijpen en dat is als newbie ook niet zo makkelijk.... Maar in de loop van de tijd als je wat meer ervaring hebt, wat meer logs hebt gelezen en wat meer caches hebt gelopen kom je hier vanzelf achter. Als newbie zijn sommige puzzel-caches gewoon nog wat moeilijk, maar ja, daar ben je dan ook newbie voor... (trouwens, ik heb ook nog wel een aantal onopgeloste liggen, dus ook als niet-newbie zijn sommige puzzels heeeel moeilijk... :D ). Het leuke van de puzzels is dat sommige tijdenlang onoplosbaar lijken...... Als je ze dan alsnog oplost geeft dat een enorme kick :thumbup:

 

Oja, ennuh, niet zo negatief denken hoor: als je één puzzel niet kunt oplossen, niet meteen de hele hobby afschrijven! Dan had ik allang weer moeten stoppen.... Want van sommige van die puzzels lig ik nu al jaren wakker ;)

 

Ik heb de handleiding er niet op nageslagen, maar mocht het er niet al in staan, dan is het misschien inderdaad interessant om er wat in te zetten over een aantal andere coördinaat-systemen. Maar goed, daar moet wel iemand tijd/zin in hebben.....

 

Succes met volgende puzzels!!

 

groetjes van Tjeempie

 

p.s. oja, ennuh, volgens mij waren de Venniper Cache-zoekers niet op zoek naar een ingewikkelde discussie over coördinaten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mede-geocachers,

 

Wij zijn met het nieuwe jaar met deze hobby begonnen en omdat deze: GEOCACHE in de buurt lag en omdat twee mensen van ons team die puzzel wel interessant vonden begonnen we dus hier aan. De puzzel was vrij makkelijk maar we konden niets met de coördinaten.

 

Een vriend van ons (piloot) en geen geocacher kon er in eerste instantie ook niets mee totdat hij de getallen herkende en zo op de RD coördinaten kwam. De vraag: hoe konden wij dit weten en zijn er meer zaken die absoluut niet in de handleidingen staan, want we dachten echt dat deze hobby toch niets voor ons was :thumbup:

Kijk, dat is de puzzel nou :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Potger:

Het lijkt allemaal wat ingewikkelder dan het is. Met een redelijk goede GPS kun je ook RD waardes intoetsen
Daar ging het mij dus niet om. Dat omrekenen heeft die vriend ook samen met mij opgelost Het gaat mij er om dat ik totaal nergens kon vinden dat er ook andere manieren bestaan om coördinaten aan te geven. Ook staan ze niet bij de caches bij "other conversions" (waar ik ook had gekeken). Ik verwachtte dus gewoon 10 getallen te krijgen (letters omzetten in cijfers) die ik na de 52 en de 4 kon neerzetten op volgorde. Als je als beginner van zoiets uitgaat denk je al snel dat er wat mis met je is.

 

Tjeempie: bedankt voor je reactie, inderdaad zou het goed zijn als hier ook iets over in komt, of misschien een handleiding voor iets gevorderden? Over een paar maanden wil ik best met wat ideetjes komen.

 

Thex:

Kijk, dat is de puzzel nou :-)
Ik zie je smiley wel, maar ga er even serieus op in: Tja, voor 98% van de mensen hier (waaronder ik nu) is het appeltje-eitje. Ik vind dus niet dat het een extra puzzel moet worden voor newbies. Ik weet zeker dat er heel veel newbies zijn die er zonder hulp van ervaren cachers nooit uit komen omdat ze geen idee hebben van die RD-coördinaten. Vertel mij maar hoe ze er dan uit moeten komen? Ze zullen het niet snel vragen omdat ik denk dat ze er van uit gaan dat ze ergens een fout hebben gemaakt en dat vind ik jammer. Omdat bijna alle gevorderden het weten denk ik dat men er bij het plaatsen van een cache met puzzel er te makkelijk van uit gaat dat een extra aanwijzing niet nodig is. Dat vind ik niet zo newbie-vriendelijk.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat bijna alle gevorderden het weten denk ik dat men er bij het plaatsen van een cache met puzzel er te makkelijk van uit gaat dat een extra aanwijzing niet nodig is. Dat vind ik niet zo newbie-vriendelijk.

Aan de andere kant, al doende leert men, zoals inmiddels gebleken is.

Je zou deze cache dus eerst opzij hebben kunnen leggen en er later "zomaar" tegenaan gelopen kunnen zijn terwijl je met iets anders bezig geweest zou zijn.

Dan gaat ineens dat bekende lampje branden ;) en heb je er des te meer lol aan. :lol1:

 

M.a.w. kom je niet direct uit een puzzel, leg deze eerst opzij en kijk er later nog eens naar. :D

 

Groeten Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thex:
Kijk, dat is de puzzel nou :-)
Ik zie je smiley wel, maar ga er even serieus op in: Tja, voor 98% van de mensen hier (waaronder ik nu) is het appeltje-eitje. Ik vind dus niet dat het een extra puzzel moet worden voor newbies. Ik weet zeker dat er heel veel newbies zijn die er zonder hulp van ervaren cachers nooit uit komen omdat ze geen idee hebben van die RD-coördinaten. Vertel mij maar hoe ze er dan uit moeten komen? Ze zullen het niet snel vragen omdat ik denk dat ze er van uit gaan dat ze ergens een fout hebben gemaakt en dat vind ik jammer. Omdat bijna alle gevorderden het weten denk ik dat men er bij het plaatsen van een cache met puzzel er te makkelijk van uit gaat dat een extra aanwijzing niet nodig is. Dat vind ik niet zo newbie-vriendelijk.

 

Geen enkele puzzel is newbie vriendelijk..

Nog een paar leuke problemen die je niet snapt als newbie:

ontbinden in factoren, snijdende cirkels, enigma decoders, rsa cryptografie, steganografie, letters tellen, woordwaardes,.. etc

 

Zo zijn er nog vele andere trucs om een coordinaat (of een projectie, of een omschrijving) te maken die je absoluut niet zal zien als newbie, en waarbij de tekst ook geen hint geeft in welke richting je zou moeten werken.

 

Je kunt moeilijk van elke puzzel verwachten dat erbij gezet wordt:

tel de woorden

zoek de eginma decoder op http://enigma.com

zet de instellingen op ...

 

dan blijft er namelijk niet veel te puzzelen meer over, toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ja ook wij zijn van die Newbies.

En ik denk dat het voor ons echt te moeilijk blijft om sommige caches te lopen :blink:

Wij kunnen gewone puzzeltjes best oplossen maar als er moeilijke berekeningen bijkomen met de GPS wordt het ons te dol ;) .

We weten hoe we coordinaten in moeten voeren, en ons gezonde verstand gebruiken bij puzzels of onderweg iets uitrekenen, maar als alle moeilijke termen tevoorschijn komen zoals hierboven beschreven, ja dan houd het jammerlijk op voor ons. Maar dat mag de pret niet drukken en er zijn er dan nog zat te lopen. :lol1: .

 

Wat ik nog wel graag zou willen weten is hoe ik een coordinaat in Google in kan voeren zodat ik kan zien waar iets precies ligt, na bijv het berekenen van iets of om de parkeerplaats te vinden.

Als ik iets invoer kom ik nooit goed uit en ik weet ook niet meer hoe ik de "graden" in moet typen :D

Kan iemand me dat nog vertelllen??

 

Groetjes Peet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GC-tool van GPSgek (ww.gpsgek.nl) gebruik ik vaak om even snel een coördinaat in google te zetten. Daarnaast kan deze applicatie nog meer. Een puzzelcache had ik hiermee in no-time opgelost. Zonder had ik er veel langer over gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...