Spring naar bijdragen

Teken, ook met dit weer?


CreenMachine

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik vroeg mij af hoe het zit met de teken met het huidige (minder warm wordende) weer?

Het viel ons in ieder geval in de afgelopen zomer op dat er in ieder geval genoeg teken aanwezig waren! ;) Mijn vrouw en ik hebben er allebei enkele keren -na grondige inspektie ;) - aangetroffen (van die HELE kleine...) terwijl we toch echt met de broekspijpen in de sokken, voorzichtig bezig zijn geweest...

 

Is het zo dat het aantal teken door het huidige weer afneemt?

 

Groeten

Frank...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vroeg mij af hoe het zit met de teken met het huidige (minder warm wordende) weer?

 

Het aantal teken zal ongetwijfeld de komende tijd af gaan nemen. Normaliter is globaal gezien de periode juni-oktober het teken-seizoen. Maar het kan zich verder uitstrekken van maart/april tot november.

Het is dus vrij lang dat je er last van hebt. En het is ook wel duidelijk dat er steeds meer komen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op vakantie in Duitsland hierover gesproken met de campingeigenaar. Hij laat zich er tegen in-enten. Navraag bij een vaste campinggast leerde mij dat de huisarts dat in Nederland niet doet. Eigenlijk dus een vraagje voor Geodoc: Kan dit in nederland nu wel of niet?

 

Trouwens stond de apotheek in Duitlsand vol met anti-tekenspray. Iemand hier ervaring mee?

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

pas nog wat uitgezocht hiervoor (en wat navraag gedaan).

In duitsland en oostenrijk is het kennelijk zo dat er ook nog een andere ziekte door teken doorgegeven kan worden (anders dan lyme). Voor deze andere ziekte kan je inenten, en dat wordt in duitsland gedaan.

Voor de ziekte van lyme is er geen inenting mogelijk, en dat is wat de teken hier mee kunnen dragen. (het is tenslotte geen inenting tegen tekenbeten, maar een inenting voor een mogelijke ziekte die overdraagbaar is via de tekenbeet).

 

Overigens is er bij de buitensport winkel wel een teken afweerspray te koop (klein wit/groen flesje). Maar deze spray zou ervoor moeten zorgen dat de teek niet bij je komt (of hij je niet "ziet"of hoe dat werkt weet ik niet precies)

We hebben hem wel staan en al eens uitgeprobeerd, we zijn nog geen teken op die wandelingen tegengekomen.

 

Cheers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het dit jaar juist mee vallen.

Vorig jaar hebben we 10-tallen teken van onze huid moeten verwijderen.

Dit jaar niet 1.

 

Ik heb er dit jaar ook minder last van gehad, op een enkele uitzondering na waar ik na de wandeling in een dichtbebost gebied een stuk of 10 teken heb moeten verwijderen.

 

Ik houd trouwens, ook onbewust, steeds meer rekening met de mogelijke aanwezigheid van teken in het gebied. Zo loop ik liever een stukje om dan dwars door enkele struikenbossen te gaan.

 

Als je deze statistieken voor België bekijkt, loopt het aantal besmettingen nog steeds fors op. Over 2005 zijn uiteraard nog geen gegevens bekend.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het dit jaar juist mee vallen.

Vorig jaar hebben we 10-tallen teken van onze huid moeten verwijderen.

Dit jaar niet 1.

 

Yep, wij vonden het ook meevallen en als er iemand is die zelfs in de stad teken oploopt dan ben ik dat wel :D

 

Wat mij wel opviel na onze survivalkampen in Frankrijk, waar wij bijna alleen maar door het bos struinen, is dat er echt gewoon geen teken is!!!!

Wat is er in Nederland toch aan de hand :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duitse (tsjechische, oostenrijkse...) teken kunnen FSME overbrengen, een ziekte waar e o.a. hersen(vlies) onytsteking van kunt krijgen en blijvend neurologisch letsel. Hier is tegen te vaccineren, wat wij ook hebben gedaan.

 

De duitse (en nederlandse) teken kunnen ook Lyme overbrengen, wat wel te behandleen maar niet te vaccineren is.

 

Het blijven rare krengen... :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je deze statistieken voor België bekijkt, loopt het aantal besmettingen nog steeds fors op. Over 2005 zijn uiteraard nog geen gegevens bekend.

Dergelijke getalletjes zeggen niets over het aantal teken. Zeker niet zolang ze niet gecorrigeerd zijn voor bevolkingsaantallen en bezoekfrequentie van risicogebieden. Als er meer mensen in het bos komen krijg je vanzelf ook meer besmettingen, of het aantal teken nou toeneemt of niet.

 

Ik vraag me wel af of er voor mensen ook niet zoiets is als 'Frontline'. Onze hond krijgt maandelijks zijn druppeltjes en die heeft nergens last van. Geen teken/vlooien en ook geen bijverschijnselen. Ik heb geen idee hoe het spul werkt maar dat moet op mensen toch ook toepasbaar zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijgt de hond de druppels inwendig of uitwendig?

 

Er zijn 3 manieren om geen last van insecten te hebben in deze:

1. je insmeren met spul zodat je voor die beesten afschuwelijk gaat stinken en ze uit je buurt blijven

2. je insmeren met spul en als ze dan willen bijten dan smaakt je vel afschuwelijk

3. iets innemen zodat 1 en/of 2 plaats vinden

4. iets innemen dat giftig is voor de beestjes: je wordt een dodelijke hap voor ze. Maar dat werkt alleen nadat ze van je gegeten hebben.

(herstel: 4 manieren)

5. voor sommige door de beestjes overgebrachte ziektes kan je je laten immuniseren.

(herstel: 5 manieren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vinden het dit jaar ook wel meevallen, vorig jaar hadden we er echt veel meer last van.

 

We zijn dit jaar ook naar Tsjechie op vakantie geweest en twijfelden of we ons zouden laten inenten tegen teken of niet. Na wat heen en weer gebel met de huisarts en de apotheek werd duidelijk dat ze daar nog nooit hadden meegemaakt dat iemand zich in wilde enten tegen teken. Ze wisten eigenlijk niet eens hoe of wat.

 

Wij zijn inderdaad benieuwd of Geodoc een reactie daarop kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijgt de hond de druppels inwendig of uitwendig?

 

Er zijn 3 manieren om geen last van insecten te hebben in deze:

1. je insmeren met spul zodat je voor die beesten afschuwelijk gaat stinken en ze uit je buurt blijven

2. je insmeren met spul en als ze dan willen bijten dan smaakt je vel afschuwelijk

3. iets innemen zodat 1 en/of 2 plaats vinden

4. iets innemen dat giftig is voor de beestjes: je wordt een dodelijke hap voor ze. Maar dat werkt alleen nadat ze van je gegeten hebben.

(herstel: 4 manieren)

5. voor sommige door de beestjes overgebrachte ziektes kan je je laten immuniseren.

(herstel: 5 manieren)

 

Uitwendig. Het zit in een soort tube die je helemaal leeg moet knijpen in zijn nek, op een plaats waar hij er zelf niet bij kan. Je moet ook erg voorzichtig zijn met aanraken als hij net zijn druppels heeft gehad. Ik ga er dus vanuit dat de werkzame stof opgenomen wordt door de huid en in de bloedbaan terecht komt. De 4e manier dus.

Omdat je zo voorzichtig moet zijn kan je er dus ook wel vanuit gaan dat orale toediening minder prettige gevolgen heeft, zowel voor mens als hond.

De voorwaarde is wel dat de hond twee dagen niet gewassen mag worden en bij voorkeur zelfs helemaal niet nat. De opname gaat dus schijnbaar erg traag. Maar dat moet toch op te lossen zijn door een injectie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...