Spring naar bijdragen

Wie logt de meeste First Finds


Aanbevolen berichten

Nogmaals het idee van het gebruik van de geocaching.nl homepage. De waarden bij een lopende kwartaal stand zijn natuurlijk wel wat lager dan de hieronder getoonde.

Het is een leuk idee om de lijst van First Finders net een schuivend venster te berekenen. Dat zou dan in lijn moeten worden gebracht met de andere statistiek overzichten.

 

Het plaatsen van de gegevens op de index pagina vind ik persoonlijk minder. De ranglijst is als service voor diegenen die zulke lijsten leuk vinden. Er zijn legio cachers die walgen van dat soort lijstjes, omdat dat suggereert dat kwantiteit boven kwaliteit gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het plaatsen van de gegevens op de index pagina vind ik persoonlijk minder. De ranglijst is als service voor diegenen die zulke lijsten leuk vinden. Er zijn legio cachers die walgen van dat soort lijstjes, omdat dat suggereert dat kwantiteit boven kwaliteit gaat.

Alsjeblieft niet op de indexpagina. Dat zou een degradatie van deze pagina zijn. Verstop het maar gewoon achter een link.

Walgen? Kwantiteit en kwalitiet? Nuh dat niet. First to find heeft toch niets te maken met de kwaliteit of kwantiteit van een cache, maar meer met degene die de cache als eerste heeft gevonden. Walgen niet, maar met dit lijstje wordt gesuggereerd dat je als firstfinder schijnbaar een prestatie hebt geleverd en dat daarmee zelfs goud te behalen is. Ineens is het ook al byzonder om als 2e of 3e een cache te vinden (zilver en brons).

Waarschijnlijk was degene die de cache als eerste heeft gevonden alleen maar in de buurt en vrij. :D

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, niet op de voorpagina.

 

Meer statistieken mag best. graag zelfs.. maar laat ze maar verdwijnen achter de statistiek link. Dan hebben mensen die er geen waarde aan hechten er erg weinig last van.

 

Kwartaal en "huidig" jaaroverzicht zijn wel leuke aanvullingen. En volgens mij ook redelijk makkelijk te realiseren. Maar daar ga ik niet over.

 

 

Keep up the good work !!

: :D

bewerkt door franky639
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, niet op de voorpagina.

 

Meer statistieken mag best. graag zelfs.. maar laat ze maar verdwijnen achter de statistiek link. Dan hebben mensen die er geen waarde aan hechten er erg weinig last van.

 

Kwartaal en "huidig" jaaroverzicht zijn wel leuke aanvullingen. En volgens mij ook redelijk makkelijk te realiseren. Maar daar ga ik niet over.

 

 

Keep up the good work !!

: :cool2:

 

Ben ik met je eens, achter de statistiek link plaatsen. Ik vind de statistieken trouwens wel leuk, eff checken hoe hoog (of laag :ph34r: ) we in de ranglijst staan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hoe zit het met firstfinds die vóór het plaatsen van de cache zijn gedaan? Toevallig kwam ik deze tegen. 20 mei actief en 16 mei al gevonden  ;)

Dat kan dus in principe niet. Uit de logs blijkt dat Tiliae Europaea de cache heeft proefgelopen.

Dat proeflopen is een goede gewoonte om er zeker van te zijn dat je beschrijving correct is. Dat scheelt frustratie.

Persoonlijk vind ik het dan ook een goede gewoonte om na de eerste 3 logs nog eens terug te komen om de cache te loggen. Een proefloper loopt immers voordat het bekend is dat hij er is. In mijn beleving is dat dus nooit de first finder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan dus in principe niet. Uit de logs blijkt dat Tiliae Europaea de cache heeft proefgelopen.

Dat proeflopen is een goede gewoonte om er zeker van te zijn dat je beschrijving correct is. Dat scheelt frustratie.

Persoonlijk vind ik het dan ook een goede gewoonte om na de eerste 3 logs nog eens terug te komen om de cache te loggen. Een proefloper loopt immers voordat het bekend is dat hij er is. In mijn beleving is dat dus nooit de first finder.

 

Ik begrijp het proeflopen wel, maar het loggen niet... Nu staat diegene wel als first find bij de statistieken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp het proeflopen wel, maar het loggen niet... Nu staat diegene wel als first find bij de statistieken.

De procedure daarvoor is het aanvragen van een correctie op de log op de DHZ pagina en een vinkje zetten bij "Corrigeer FirstFinders". Dan zou alles goed moeten komen.

Hoewel het voor de hand ligt dat de "benadeelden" dat aanvragen zou jij het ook kunnen doen. Jij hebt immers (heel verstandig) je DHZ functionaliteit geactiveerd.

 

Een voor de hand liggende vraag "waarom doe je het zelf niet?" kan ik ook beantwoorden. Ik probeer zo min mogelijk werk te steken in dit soort operationele problemen die via DHZ kunnen worden opgelost. Ik attendeer iedereen graag op de mogelijkheden van DHZ. Als iemand dat weet, dan kan dat in de toekomst ook gebruikt worden. Dat scheelt mij werk.

 

Overigens is dit geen sneer naar jou, maar meer een poging van mij om geen mogelijkheid ongemoeid te laten om uit te leggen hoe DHZ werkt en wat je er mee kunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp het proeflopen wel, maar het loggen niet... Nu staat diegene wel als first find bij de statistieken.

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Als de "proefloper" onder dezelfde condities heeft gelopen dan heeft die de cache wel als eerste gevonden natuurlijk.

 

De plaatser kan dit probleem voorkomen om zijn proefloper te helpen door de datum van plaatsing een paar dagen eerder te zetten. Hij kan de datum zo een week terugdraaien en dan is het ineens geen profloper maar wel een eerste vinder.

 

Het is sowieso een eerste vinder toch? Ik denk ook niet dat men dit zo heeft opgezet om de proefloper een firstfinderplek te geven.

 

Bedenk wel dat van de vaste forumbezoekers hier, een grote groep niet eens weet van deze statistieken. Dan laat ik alle cachers die nog nooit op dit forum zijn geweest en dus al helemaal niet van enig statistiek weten, nog volledig buiten beschouwing. Nog geen fractie van alle cachers komen hier op dit forum hoor.

Niet iedereen vind een first find of statistiek belangrijk.

 

Ik heb zelf een aantal caches als proefloper gedaan en dus gelogd toen de cache online kwam. Op dat moment dus ook als firstfinder. En warom ook niet. De proefloper was toch ook de eerste? Na de proefloper wordt soms een cache weer aangepast, de fouten eruit gehaald en dus gemakkelijker gemaakt.

De proefloper mag van mij de firstfinder zijn hoor. Hij zit soms met opdrachten of waypoints die niet kloppen. Hij haalt de fouten eruit zodat de volgende cachers de route een stuk gemakkelijker kunnen doen.

Dit gaat niet altijd op natuurlijk. Er zijn caches die direct foutloos zijn ;)

En soms wordt er gewoon verkeerd gelogd. Een cache van mij is in april online gekomen en heeft geen proefloper gehad. Was ook niet nodig. ;)

Nu is er een cacher die deze week de cache gelogd heeft omdat hij volgens hem nu pas daar de tijd voor heeft gehad. Alleen heeft hij de founddatum verkeerd ingevoerd. Hij heeft de cache ineens in maart gevonden. Een maand voordat ik er ook maar aan dacht om daar en cache te verstoppen, laat staan dat het er toen al iets te firstfinden was.

 

Ik denk dus dat dit een tiepfoutje was. En als de man daarmee met alle geweld zich zou willen bevoordelen om firstfinder te zijn. mijn zegen heeft hij.

Is wel een cacher die ruim 1100 caches heeft gevonden.

 

Het panoramisch perspectief: Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een beetje Off-Topic maar heeft wel met statistieken en ranglijst te maken... (als het een ander draadje moet worden dan hoor ik dat wel ;) )

 

In eerste instantie... Reintje en Williii bedankt voor het keigoede werk ;)

 

Als Geocacher en sportman hou ik van mooie wandelingen maar eerlijk is eerlijk ik hou ook van ranglijsten en een beetje gezonde competitie.

 

Wat ik alleen niet begrijp is de algemene Nederlandse ranglijst. Deze is gebaseerd op het aantal gevonden Nederlandse caches door iedereen (Nederlanders, Belgen, Amerikanen, enz.) Het zou eigenlijk anders moeten zijn: het zou een ranglijst moeten zijn gebaseerd op alle cache waar ook ter wereld gevonden door Nederlanders! Dan speel je eerlijk!

 

Een voorbeeld:

 

MiepMiep...Zzzoefff... staat op plaats 22 met in totaal 1055 gevonden caches

albrt staat op plaats 5 met in totaal 989 gevonden caches

 

Dat klopt toch eigenlijk niet :D

 

We zijn het allemaal met elkaar eens dat buitenlandse caches vaak, al is het maar een paar honderd meter, veel moeilijker en zwaarder zijn te bereiken dan Nederlandse caches. Kruimel heeft het altijd over dat oprapertjes vaak niets voorstellen in Nederland en dat is ook vaak zo (al zijn ze we leuk om te doen voor de statistieken :D ! Ja sorry eerlijk is eerlijk!). Dan zou je juist, om dat een beetje te compenseren, ook de caches moeten tellen die men in het buitenland vindt.

 

Wat vinden jullie??

bewerkt door Team GPSearching
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team GPSearching Geplaatst op Vandaag, 21:45

Een voorbeeld:

 

MiepMiep...Zzzoefff... staat op plaats 22 met in totaal 1055 gevonden caches

albrt staat op plaats 5 met in totaal 989 gevonden caches

 

Dat klopt toch eigenlijk niet 

 

We zijn het allemaal met elkaar eens dat buitenlandse caches vaak, al is het maar een paar honderd meter, veel moeilijker en zwaarder zijn te bereiken dan Nederlandse caches. Kruimel heeft het altijd over dat oprapertjes vaak niets voorstellen in Nederland en dat is ook vaak zo (al zijn ze we leuk om te doen voor de statistieken  ! Ja sorry eerlijk is eerlijk!). Dan zou je juist, om dat een beetje te compenseren, ook de caches moeten tellen die men in het buitenland vindt.

 

Wat vinden jullie??

 

Misschien is dat software matig weer lastig.....,maar ik ben het wel met je eens!!!!

Veel van onze mooiste gevonden caches liggen eigenlijk buiten Nederland ;)

 

Off-topic, Siegurd ik zie dat je de 8 al gevonden hebt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vinden jullie??

Ik ben het op zich met je eens. Om soort gelijke rede heb ik voor de FirstFinders een mogelijkheid gemaakt om de ranking op alleen de eerste found en op de "Goud, Zilver, Brons" founds te ranken. Omdat het invullen van de vinders handwerk is, wil ik het Wiliii niet aandoen om van alle caches die door een Nederlander is gelogd uit te zoeken wie de eerste was.

 

Voor het aantal founds ben ik het op zich ook met je eens. Ik had echter de volgende lijsten in gedachten: Nederland, zoals nu, Benelux en "hele wereld". Dan kun je kiezen wat je wilt zien.

Di lijsten bevatten dan in beginsel alleen Nederlandse hunters, of hunters die hier meer dan incidenteel actief zijn. Albrt hanteert een drempel van 10 logs in Nederland. Lijkt me een bruikbare drempel.

 

However... Dat moet wel gemaakt/aangepast worden. Nu zijn daar wel plannen voor, maar af en toe moeten Albrt en ik ook nog op ons werk verschijnen en dat houd op joh. ;)

Een ander item is de prioriteit stelling waarbij de werk/fun faktor van belang is. De statistieken even ombouwen is een klus die nogal wat inspanning vraagt. Ik ben daar al een tijdje mee bezig, maar dan als spin off van andere activiteiten die voorrang hebben.

 

En soms komen er leuke vragen tussen door die dan voor gaan. Reuze ondemoctarisch overigens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vinden jullie??

 

However... Dat moet wel gemaakt/aangepast worden. Nu zijn daar wel plannen voor, maar af en toe moeten Albrt en ik ook nog op ons werk verschijnen en dat houd op joh. ;)

 

 

:D Mijn bedoeling was ook niet dat jullie het nu zouden gaan veranderen en ik weet al te goed dat jullie er al vreselijk veel tijd in hebben gestopt!

 

Hulde!

 

Off-topic, Siegurd ik zie dat je de 8 al gevonden hebt  ;)

 

:D

bewerkt door Team GPSearching
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een beetje Off-Topic maar heeft wel met statistieken en ranglijst te maken... (als het een ander draadje moet worden dan hoor ik dat wel  ;) )

 

 

We zijn het allemaal met elkaar eens dat buitenlandse caches vaak, al is het maar een paar honderd meter, veel moeilijker en zwaarder zijn te bereiken dan Nederlandse caches. Kruimel heeft het altijd over dat oprapertjes vaak niets voorstellen in Nederland en dat is ook vaak zo (al zijn ze we leuk om te doen voor de statistieken  ;) ! Ja sorry eerlijk is eerlijk!). Dan zou je juist, om dat een beetje te compenseren, ook de caches moeten tellen die men in het buitenland vindt.

 

Wat vinden jullie??

 

Haha, ja die Kruimel. En die schopt dan weer tegen schenen aan met die uitspraken :D Maar ik ben het helemaal met je eens. Waar je ook de caches gevonden hebt, voor mijn part in Timboektoe, je hebt ze gevonden en ze horen bij je found its.

 

Dan wil ik er wel weer een aantal eruit hebben. ja ja, ga de messen maar weer scherpen gewaardeerde collega forummers, Kruimel wil dan die caches die je voor de PC doet en voor de PC logt, er weer uit hebben. Je weet wel, plaatse een foto van een molen op een pagina en je hebt weer een found it..... Zo, dat was ik weer. Moet ik nu weer duiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...