Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

Wij hebben vorige week een cache op het eiland in de Kijfhoek gedaan, nou daar was het ook raak.

3 tekebeten op gelopen. Lijkt goed te gaan, maat toch allert blijven. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De afgelopen jaren, voor we met geocaching in aanraking kwamen [:lol1:] gingen we regelmarig in de bossen mountainbiken. Soms waren de struiken met stickers of afzet lint gemarkeerd als waarschuwing voor teken [;)] Een tekenbeet is ons toen bespaard gebleven!

 

Het is voor ons wel duidelijk geworden dat wij het risico vooral lopen als je echt door het hoge gras loopt, als je door de struiken of langs hangende takken van bomen loopt.

 

De voorbereiding op ontmoetingen met teken wordt uitgebreid, (s)tekensetje, ontsmettingsmiddel, een preventief middeltje en als het weer het toelaat de juiste kleding!

 

Zachte winters en warme zomers leveren soms wat nieuwe problemen op!

 

Vandaag nog geen rode of blauwe plekken :)

bewerkt door Ating
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Heden wordt de Week van de Teek gevierd. (ik geloof dat 'vieren' niet het juiste woord hiervoor is).

Extra alert door week van de teek

Het artikel is vergezeld van een foto van de verdachte:

 

teek_70986a.jpg

 

Een aantal organisaties waaronder Staatsbosbeheer en Wageningen Universiteit vragen daarom vanaf maandag aandacht voor het spinachtige diertje in de week van de teek.

 

Vooral werknemers in de groene sector zoals hoveniers en boswachters lopen een groot risico om door een teek gebeten te worden, zegt Staatsbosbeheer.

Dit kan vervelende gevolgen hebben, zoals de ziekte van Lyme. De ziekte van Lyme kan leiden tot onder meer neurologische (zenuwstelsel/hersenen), dermatologische (huid) en psychiatrische klachten.

De week van de teek is vooral bedoeld ter voorlichting en preventie. ,,Veel mensen lopen Lyme op terwijl dit niet had gehoeven als ze alerter waren geweest,’’ zegt Arnold van Vliet van de universiteit Wageningen.

 

Volgens Staatsbosbeheer is Lyme de nummer een beroepsziekte onder boswachters. De deelnemende organisaties roepen iedereen die werkzaam is in het groen zichzelf dagelijks te controleren op tekenbeten.

De week van de teek duurt tot en met 5 april.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In deze "Week van de Teek" is er ook goed nieuws. Het kan dit jaar meevallen met de teken.

Er is wel meer besmetting met Lyme gemeten maar het aantal teken is terug gelopen tov. vorig jaar. Reden onbekend.

Meer teken met Borrelia-bacterie

WAGENINGEN - Bijna een vijfde van de teken in Nederland was vorig jaar besmet met de Borrelia-bacterie, die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken. In 2007 was nog maar 10 procent van de teken besmet. Dat maakten onderzoekers van de Wageningen Universiteit dinsdag bekend in het kader van de Week van de Teek.

De wetenschappers stellen ook vast dat het aantal teken daalt. Op onderzochte plekken liep het aantal teken tussen 2006 en 2008 met bijna de helft terug. De oorzaak van die afname hebben de onderzoekers nog niet weten te achterhalen.

De meeste tekenbeten werden vorig jaar opgelopen in bossen en tuinen. De maanden mei, juni en juli telden de meeste beten. De eerste maanden van dit jaar registreerden de onderzoekers 30 procent minder tekenbeten dan in dezelfde periode vorig jaar. De lage temperaturen zijn daarvan de oorzaak.

 

Het percentage met Borrelia-bacterie besmette schommelt overigens flink, aldus tekenexpert Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. In 2006 was zelfs bijna een kwart van de teken besmet met de bacterie.

 

De oorzaak van die schommeling is nog onderwerp van onderzoek. Wel staat vast dat het aantal geïnfecteerde teken in het najaar toeneemt. Mogelijk heeft het iets met de muizenstand te maken, aldus Van Vliet. Teken lopen de bacterie namelijk vaak op na een beet in een besmette muis. Betrouwbare informatie over het aantal muizen in de natuur is echter niet beschikbaar. Ook vogels en egels zijn een bron van de Borrelia-bacterie.

 

De ziekte van Lyme uit zich bij mensen onder meer in griepachtige verschijnselen. De diagnose is daardoor soms moeilijk te stellen, zegt Van Vliet. De ziekte is wel behandelbaar met antibiotica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Afgelopen week kreeg ik onderstaande e-mail toegestuurd over een petitie van de Nederlandse Vereniging van Lymepatiënten. Omdat geocachers in het algemeen nogal vaak door de natuur struinen en dus een reële kans hebben op tekenbeten, wil ik graag aandacht vragen voor deze petitie. Op het forum heb ik nog niets over deze petitie kunnen vinden, daarom leek het me zinvol de tekst van de e-mail te posten. Wellicht kunnen wij een steentje bijdragen richting de 40.000 handtekeningen.

 

Beste vrienden en bekenden, familie, netwerkrelaties en (oud)collega's,

 

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende. Vindt u het vervelend dat u dit ontvangt, dan bied ik u op voorhand mijn excuses aan.

 

Zoals u wellicht weet, kan de teek de ziekte van Lyme veroorzaken. Een slopende ziekte waardoor je jaren uit de running kunt zijn. Misschien heeft iemand van uw familie of vrienden de ziekte ook en bent u er mee bekend.

 

Rond de diagnose en behandeling van de ziekte van Lyme zijn grote problemen die de aandacht verdienen van de politiek, vindt de Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten. De NVLP schat dat door de foute diagnoses het aantal Lymepatiënten in Nederland een factor 10-15 hoger dan de officiële cijfers. Vaak krijgen patienten de diagnose MS of fybromyalgie of reuma - dat moet echt anders! De Lymevereniging is een burgerinitiatief gestart. Ze streven o.a. naar de ontwikkeling van betere testen; een (coordinerend) Lyme Centrum voor meer onderzoek naar de microbiologie van de Borrelia-bacterie, hoe deze bacterie zich gedraagt in het menselijk lichaam en naar betere behandelingmogelijkheden; en het in Europees verband ontwikkelen van een vaccin. Dat dit breed gedragen wordt, blijkt wel uit de ruim 11.000 handtekeningen die de petitie heeft gekregen binnen 12 weken.

 

Help mee en onderteken ook! Een burgerinitiatief heeft 40.000 handtekeningen nodig om besproken te kunnen worden in de Tweede Kamer. De ziekte van Lyme kan iederéén overkomen door de toenemende aantallen besmette teken, maar de gevolgen zijn onnodig onrechtvaardig door hoe momenteel in Nederland met de ziekte om gegaan wordt.

 

Kijk op www.lymevereniging.nl om te ondertekenen! (rechterknop 'Teken de Petitie' en dan 'Naar de petitie').

 

Zou u deze mail ook willen doorsturen naar uw eigen vrienden en bekenden? Al vast enorm bedankt voor alle moeite.

 

Een prettige week. Pas zelf ook op, als u in de natuur rondstruint!

 

Hartelijke groet,

bewerkt door Melusine
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een prima actie. Deze link, die in de petitie te vinden is, geeft overigens veel nuttige informatie.

 

 

"Laat u niet lymen!

Weet hoe u een teek moet verwijderen, meld een tekenbeet op www.natuurkalender.nl, stuur de teek op ter controle en ga naar de huisarts als u een tekenbeet heeft gehad."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag toevallig dit item op het forum en bedacht me dat het voor mij al te laat was.

Gisteren, in m'n eigen kleine tuintje, gestoken door een teek. In eerste instantie niet door dat het om een teek ging. Het leek mij een klein vuiltje dat ik dan ook met behulp van m'n nagel heb weggekrast. Daarbij heb ik het schild van de teek geheel ingedeukt. Het gevolg was een geirriteerde rode plek. Direct daarna, nadat ik het beestje eens onder de loupe heb bekeken alle info op het internet opgezocht en vevolgens contact opgenomen met de huisarts die mij voor het zekere op een antibiotica kuur zette. 2 weken pillen slikken. en dat voor zo'n klein klote beestje.

Hierna heb ik tijdens het ophalen van de medicijnen meteen maar twee tekentanken meegenomen. Heb ik in ieder geval altijd een tekentang bij de hand.

Dus...........

een gewaarschuwd mens telt nog steeds voor 2

(helaas)

groetjes Twin_x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Toch maar na het cachen controleren en dat bleek zonet geen luxe te zijn. Een kleine nog levende teek verwijderd. Maar even in de agenda genoteerd voor het geval dat. Helaas niet de eerste keer. Blijkt toch dat controle gewenst is. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze dochter had vandaag na het cachen 5 teken, onze zoon ook en mijn man had er ook een stuk of wat. Zelf dacht ik ook altijd dat ze groter zouden zijn maar het zijn net korstjes of een of ander kruimeltje... Ben blij dat we er zo op gelet hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sta inmiddels op een score van 12 stuks in 2 weken tijd... dat zijn de teken die me gebeten hebben. Dan heb ik nog niet eens de teken geteld die ik van me afgeklopt heb.

Allemaal hele kleintjes trouwens. Sommige echt nog geen millimeter groot. In eerste instantie denk je aan een stofje of een klein wondje (ik heb een paar katten, dus die willen met de nagels ook nog wel eens hele kleine wondjes veroorzaken) maar als je dan beter kijkt, dan zit er weer zo'n mormel in je huid geboord... Gelukkig had ik een tijdje mijn nagels niet geknipt, dus kon ze er makkelijk uitdraaien.

 

Toevallig dat ik deze week ook de beruchte tickbite cache gedaan heb. Zou het daaraan gelegen hebben? Ik had daar meer last van muggen...

Doe mij dan toch die rupsen maar hoor. Die zijn vervelend, maar bijten tenminste niet... (eikenprocessierupsen uitgezonderd, maar die ben ik gelukkig nog niet tegengekomen.)

 

Wat trouwens opvalt; we lopen bijna altijd met zijn 2-en of 4-en, maar ik ben steeds de gebeten hon... euh mens... Zou dat komen omdat ik meestal voorop loop met de GPS? De meeste bospaden zijn zo smal dat je er alleen maar achter elkaar kan lopen. Dus misschien is dat wel een tip: wil je geen teken, loop achteraan (wordt wel wat lastig als je alleen loopt natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze dochter had vandaag na het cachen 5 teken, onze zoon ook en mijn man had er ook een stuk of wat. Zelf dacht ik ook altijd dat ze groter zouden zijn maar het zijn net korstjes of een of ander kruimeltje... Ben blij dat we er zo op gelet hebben

 

Ze worden groter naar mate dat ze langer zitten, ze zuigen zich namelijk vol met jouw bloed!

 

Linkje met foto's van klein naar groot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onze dochter had vandaag na het cachen 5 teken, onze zoon ook en mijn man had er ook een stuk of wat. Zelf dacht ik ook altijd dat ze groter zouden zijn maar het zijn net korstjes of een of ander kruimeltje... Ben blij dat we er zo op gelet hebben

 

Ze worden groter naar mate dat ze langer zitten, ze zuigen zich namelijk vol met jouw bloed!

 

Linkje met foto's van klein naar groot

 

En soms zijn ze nog zo klein, dat ze niet fatsoenlijk weg te halen zijn.

Dan kun je hem beter even laten zitten, tot hij groot genoeg is om te verwijderen.

 

Met een tekentang knijp je die hele kleintjes snel kapot, dan kun je beter een tekenlepeltje gebruiken.

Dan hoef je niet te knijpen of te draaien.

HIER staat meer info en ze zijn bij de meeste dierenartsen wel te koop.

(En vaak voordeliger dan bij een outdoorzaak...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...