Spring naar bijdragen

Peiling Neerzetten


Askikker

Aanbevolen berichten

t al beslist een ''domme'' vraag zijn, en t moet heel makkelijk zijn, maar.....

 

hoe zet je een peiling uit als je een cache legt?

 

Ik kan prima projecteren als ik caches loop, maar nu wil ik zelf een cache met een projectie leggen, en ik vraag me af hoe je het aantal graden bepaalt.

Moet natuurlijk iets ''omgekeerds'' van een projectie zijn, maar ik kan t nergens vinden, en kan t ook ff niet verzinnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Simpel is het wel, Bjorri, maar niet al te nauwkeurig. Dat geldt trouwens ook voor de website waar ik naar link. In beide gevallen werk je met eigen metingen en geringe miswijzingen kunnen bij projecties tot flinke afwijkingen leiden. Maar dat is een kwestie van proberen en zal uiteindelijk bevredigende resultaten opleveren.

 

Je kunt het echter in één keer absoluut nauwkeurig doen. Ik gebruik daarvoor OziExplorer in combinatie met topokaarten. Je spant een lijntje tussen beide waypoints en kunt direct de afstand en richting aflezen. Zo zet je in luttele minuten een multi gebaseerd op projecties in elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alle respect Vlinder, ook op een kaart zit je met meetfouten.

 

Hoe ben je absoluut zeker dat het punt op de kaart ook het punt is in het terrein? Door met je gps in te meten? Dan heb je exact dezelfde meetfout als in het terrein toch? Dan werk je dus met dezelfde gegevens, alleen een ander rekenapparaat. Ozi kan misschien met tiende graden werken die je daarna toch weer gaat afronden. Mijn ervaring met mijn gps is dat zonder te veel verstoring van bomen en gebouwen ik binnen twee meter nauwkeurig kan meten. Op een kaart ga ik dat niet eenvoudig evenaren. Kalibratiefouten en wederom meetfouten.

 

Maar goed laten we stellen dat je altijd rekening moet houden met meetfouten. Het is dus zonder meer aan te raden om bij meerdere projecties na elkaar ergens te pinnen op een vast punt in het terrein. Dus een opmerking plaatsen dat je na de volgende projectie precies bij een bankje of vullisbak uit komt of zo. Maar eh, wat is de toegevoegde waarde van meerdere projecties achter elkaar? Die kan je achter elkaar in je gps uitvoeren zonder de tussenpunten te hoeven bezoeken.

 

Nee hoor gewoon lekker in het terrein je projectie bepalen werkt prima, net zo nauwkeurig als degene die jouw cache gaat lopen. Wel er de tijd voor nemen en liefst meerdere keren meten en middelen. Op een kaart berekenen is wel sneller, niet perse nauwkeuriger.

bewerkt door bjorri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk moet je altijd nameten, maar ik heb de ervaring dat topokaarten uiterst nauwkeurig zijn en dat ik zelden achteraf coördinaten moet aanpassen. Vooral bij het uitzetten van routes in het bos werkt het handig. Daar is de ontvangst lang niet altijd optimaal en leveren topokaarten sneller accurate resultaten op dan metingen. Probeer het maar eens op kruispunten van bospaden. Het blijft uiteraard een kwestie van persoonlijke ervaringen en voorkeuren en jouw werkwijze is ook prima.

 

Wat de toegevoegde waarde van opeenvolgende projecties betreft; ik maak op tussenpunten graag gebruik van sluitringen in plaats van aluminium strips. Met projecties kan ik dan per waypoint volstaan met 2 getallen (slagletters) en 1 bevestigingsschroef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het ultiem simpel wil doen maak je een waypoint van je cache. Ga nu staan waar je de projectie wilt weten. Druk op find en kies je wauypoint. De afstand en richting verschijnen nu vanzelf in beeld.

 

 

Dat leek ,me ook wel de makkelijkste manier.

Alleen vind ik dan wel de afstand, maar niet het aantal graden, verder dan de koers als NO of ZW of zo kom ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Zoals ik het nu zie, en in de praktijk ook gelukt is, zie je op je electronische kompas natuurlijk meteen de afstand (als je die functie in hebt gesteld) en is het heeft het kompas om de 15 graden een streepje, zodat je de graden ook redelijk nauwkeurig kunt benaderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik GCTK (wel op een Mac) daarmee kan ik afstand, koers (van WP1 naar WP2 en van WP2 naar WP1) en het middelpuntvan twee waypoints berekenen. Werkt prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik het nu zie, en in de praktijk ook gelukt is, zie je op je electronische kompas natuurlijk meteen de afstand (als je die functie in hebt gesteld) en is het heeft het kompas om de 15 graden een streepje, zodat je de graden ook redelijk nauwkeurig kunt benaderen.

 

Je kunt het kompas ook op numerieke graden zetten via Stel in > Koers > Scherm > kies Numerieke graden in plaats van Richtingsletters.

Dat maakt je peiling redelijk precies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, Als je in de gelegenheid bent, breng dan eens een bezoekje aan de cache, of lees de cachebeschrijving en de logjes van GC4XPC0 De Stokweg, in Rhenen Voor de één is het eenvoudig en voor de ander is het gewoon even leuk en dan weet je het weer. Het maken van de cache en de beschrijving heb ik via de topokaart op de PC gemaakt en daarna vele keren opnieuw getest in het veld. Verder heb ik juist een goed herkenbaar tussenpunt genomen, zodat de tweede meting opnieuw start. Mijn principe is hier niet gaat om de moeilijkheid, maar om het leermoment.

Tenslotte, Veel succes Askikker, gaat je vast en zeker lukken!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt het ook doen met Google Earth.

Je maakt 2 waypoints (plaatsmarkering toevoegen) aan waarbij je te zien kriijgt welke coördinaten deze hebben en trekt hierna met de lineaal een lijn tussen deze 2 punten.

Hierbij krijg je de afstand en het aantal graden te zien.

 

Ik wilde een plaatje toevoegen maar dat lukte niet.

 

 

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Plaatsmarkering toevoegen, plaatsen op het gewenste coördinaat, hernoemen en dit herhalen voor het volgende punt.

Dan een lijn trekken met de liniaalfunctie tussen de twee punten.

 

Peilinguitzetten.jpg

 

Nu wel gelukt via afbeelding uploaden. Zo leer je steeds bij.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...