Spring naar bijdragen

Earthcaches In De Toekomst Bij Gc.com Gereviewed


Bloodwoosj

Aanbevolen berichten

Vanaf 15 december zullen earthcaches niet meer bij earthcache.org maar bij geocaching.com gereviewed en gepubliceerd worden. Vanaf 9 december treed het nieuwe aanmeldingssysteem in werking dat beoogt earthcaches sneller en beter gereviewed te krijgen en het invoeren in het gc.com systeem te vereenvoudigen (adoptie na publicatie door geoaware dus niet meer nodig). Sinds 30 november is de oude aanmeldingswijze via earthcache.org niet meer actief.

 

En er komen in ieder geval twee belangrijke nieuwe regels voor earthcaches:

 

1. De zgn. proximity-rule die al gold voor fysieke caches gaat ook in werking treden voor earthcaches. Als men het inderdaad zo aanpakt als beweerd wordt op www.earthcache.org, dan houdt dit in dat in de toekomst ook voor earthcaches een minimale afstand van 161 meter tot bestaande fysieke caches gaat gelden

 

2. De vacation-cache rule gaat ook voor earthcaches in werking treden. Dat houdt in dat alle reizende en bereisde en surfende geocoachpotatoes geen earthcache op een eenmalig vakantieadresje meer mogen leggen. (tenzij je waarschijnlijk kunt aantonen regelmatig ter plekke te komen)

 

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat aan de boost aan (soms niet echt bijster originele) earthcaches van de laatste tijd een einde gaat komen. :D

 

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Weet iemand hoe het zit met de pins of deze nog blijven. Moet enkel nog platium

Ja, maar wel opschieten, want brons en zilver worden als niet meer gegeven.

Goud inmiddels ook al niet meer volgens hun eigen website...

 

Je krijgt nog wel een digitale banner opgestuurd via e-mail, maar dat zullen potentiele EC-leggers vast een stuk minder spannend vinden dan fysieke pins ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vroeg me af: Gaan de NL earthcaches door Kruimeldief gereviewed worden, of worden ze (nog altijd in het Engels) in de US gerievewed?

Volgens mij heeft Kruimeldief nooit onder stoelen of banken geschoven dat hij de earthcaches liever ziet gaan dan komen (in de zin van dat er een fysiek kistje gevonden moet worden).

 

Overigens vind ik het een goede ontwikkeling dat er wellicht iets kritischer gekeken gaat worden naar nieuw aangeboden earthcaches.

 

Ik heb inmiddels geloof ik al 4 grondwaterpeilpalen gelogd. Daar is nauwelijks sprake van een geologisch/geografisch/geowhatever bijzonder fenomeen, is mijn indruk. Het is nl alleen het grondwater dat op en neer gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vroeg me af: Gaan de NL earthcaches door Kruimeldief gereviewed worden, of worden ze (nog altijd in het Engels) in de US gerievewed?

Volgens mij heeft Kruimeldief nooit onder stoelen of banken geschoven dat hij de earthcaches liever ziet gaan dan komen (in de zin van dat er een fysiek kistje gevonden moet worden).

 

Overigens vind ik het een goede ontwikkeling dat er wellicht iets kritischer gekeken gaat worden naar nieuw aangeboden earthcaches.

 

Ik heb inmiddels geloof ik al 4 grondwaterpeilpalen gelogd. Daar is nauwelijks sprake van een geologisch/geografisch/geowhatever bijzonder fenomeen, is mijn indruk. Het is nl alleen het grondwater dat op en neer gaat.

 

Volgens een mededeling van geoaware op het groundspeak forum zal er gereviewed gaan worden door een zogenaamd "Earthcache Review Team", bestaande uit mensen die een aanzienlijke ervaring hebben in cachen en earthcaches.

 

Tevens legt Geoaware daar uit waarom de vacationrule ook op ECs van toepassing gaat zijn, o.a. vanwege:

- veiligheidsredenen: gevaarlijke toeganswegen die geblokkeerd werden, maar waarvan de legger geen weet heeft omdat hij niet in de buurt woont. Ook bestaan er ECs die niet meer te vinden zijn doordat stukken land overstroomd werden of zijn weggespoeld

- nabijheidsredenen: er zijn klachten gekomen van eigenaren van bestaande caches die zich tekort gedaan voelden door de plotselinge plaatsing van een earthcache in de buurt van hun eigen bestaande traditional of multi met het argument dat de nieuwe earthcache niets meer toevoegde aan de reeds bestaande fysieke cache. Tegenargument kan zijn dat de bestaande fysieke cache vaak geen geologische les inhield, maa als gevolg daarvan zijn er nu regio's ontstaan waar zelfs de earthcaches wel erg kort op elkaar komen te liggen

- toestemmingsredenen. In de VS en elders is hard gewerkt om op kwetsbare plekken toch toestemming te krijgen van landeigenaren om een earthcache te plaatsen. Helaas is er een (kleine) groep cachers die toch denkt het beter te weten en zich daarom niet houdt aan gemaakte afspraken, voor het gebied geldende regels overtreedt, toestemming niet of niet goed geregeld heeft etc, waardoor het voortbestaan van Es in gevaar dreigde te komen. Door grotere samenwerking tussen earthcache.org en geocaching.com hoopt men de toekomst van ECs veilig te stellen

 

Bestaande ECs zullen grandfathered worden en niet onder de nieuwe regels vallen.

 

Greetz Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is dus balen

Maar kan omzeild worden natuurlijk

Als men een Account aanmaakt in de omgeving van de cache, of een familielid in de buurt genegen kan vinden om de cahce te controleren :beerchug:

Wilde volgend jaar in Brazilie een Earthcache op een hele mooie plek neerleggen, maar die vlieger gaat nu niet meer op

 

Zal kruimeldief leuk vinden, die heeft altijd gezegd dat Earthcaches geen caches zijn omdat ze geen fysieke log hebben :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Inmiddels zijn gisteren de nieuwe guidelines voor Earthcaches bij www.eartsociety.org aangepast, hier (klikkerdeklik) te lezen, laatste wijziging op 11 januari 2010.

Verwachting is dat men weldra alle bugs uit het aanmeldsyteem heeft gewerkt en het nieuwe aanmeld en reviewproces nu half januari van start kan gaan.

Er zijn 5 (lokale) earthcachereviewers naast geoaware bijgekomen die elk een deelgebied voor hun rekening gaan nemen: geoawareDE (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). geoawareUK (England), geoawareCA (Canada) en geoawareHQ (USA). er kunnen er nog meer bijkomen in de toekomst.

De soep is tussen bereiding en serveren blijkbaar behoorlijk afgekoeld want de oorspronkelijk aangekondigde invoering van de afstandsregels (161m) en de zgn. afschaffing van vakantiecaches blijken beiden van de baan te zijn.

 

Bijzonder opvallend is een in Duitsland aanvullende opmerking (8.) volgens Stashlab's Log:

 

"Gemäß den Richtlinien für EarthCaches war bislang in jedem Fall eine schriftliche Genehmigung des Landeigentümers oder -verwalters erforderlich. Dieses gilt zukünftig nur dort, wo es auch erforderlich und überhaupt möglich ist (z.B. ist für das Betreten öffentlicher Flächen in Deutschland keine Genehmigung erforderlich, es wird daher in diesem Fällen auch keine Genehmigung vom Cacheowner gefordert)."

Kort gezegd; was totnutoe in alle gevallen een geschreven toestemming nodig voor het plaatsen van een earthcache, in Duitsland zal deze nu komen te vervallen op de meeste plekken omdat voor alle openbaar toegankelijke gebieden in D. geen toestemming nodig is om deze te betreden en derhalve in zo'n geval van de cache-eigenaar ook geen toestemming meer gevraagd gaat worden...

 

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels zijn gisteren de nieuwe guidelines voor Earthcaches bij www.eartsociety.org aangepast, hier (klikkerdeklik) te lezen, laatste wijziging op 11 januari 2010.

Verwachting is dat men weldra alle bugs uit het aanmeldsyteem heeft gewerkt en het nieuwe aanmeld en reviewproces nu half januari van start kan gaan.

Er zijn 5 (lokale) earthcachereviewers naast geoaware bijgekomen die elk een deelgebied voor hun rekening gaan nemen: geoawareDE (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). geoawareUK (England), geoawareCA (Canada) en geoawareHQ (USA). er kunnen er nog meer bijkomen in de toekomst.

De soep is tussen bereiding en serveren blijkbaar behoorlijk afgekoeld want de oorspronkelijk aangekondigde invoering van de afstandsregels (161m) en de zgn. afschaffing van vakantiecaches blijken beiden van de baan te zijn.

 

Bijzonder opvallend is een in Duitsland aanvullende opmerking (8.) volgens Stashlab's Log:

 

"Gemäß den Richtlinien für EarthCaches war bislang in jedem Fall eine schriftliche Genehmigung des Landeigentümers oder -verwalters erforderlich. Dieses gilt zukünftig nur dort, wo es auch erforderlich und überhaupt möglich ist (z.B. ist für das Betreten öffentlicher Flächen in Deutschland keine Genehmigung erforderlich, es wird daher in diesem Fällen auch keine Genehmigung vom Cacheowner gefordert)."

Kort gezegd; was totnutoe in alle gevallen een geschreven toestemming nodig voor het plaatsen van een earthcache, in Duitsland zal deze nu komen te vervallen op de meeste plekken omdat voor alle openbaar toegankelijke gebieden in D. geen toestemming nodig is om deze te betreden en derhalve in zo'n geval van de cache-eigenaar ook geen toestemming meer gevraagd gaat worden...

 

Greetz Bloodwoosj.

Ik zie maar 4 reviewers, wie is de 5e. Misschien heb ik wat gemist maar wie doet ons landje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat er nu wat meer concreet word, ik heb er een ka klaar staan, inclusief toestemmning.

 

Ik heb hem al ingedient bij earthcach.org.

Daar gaven ze aan dat ik hem moest aanpassen, en opnieuw indienen.

 

Ik heb hem aangepast, en voorst kon ik hem niet meer aandienen.

Nu zit ik al een maand te wachten dat ik hem op GC kan aanmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie maar 4 reviewers, wie is de 5e. Misschien heb ik wat gemist maar wie doet ons landje?

Oeps telfoutje, 4 nieuwe + 1 bestaande maakt 5 in totaal, niet zoals ik foutief vermeldde 5 nieuwe dus, maar slechts 4 nieuwe + de reeds bekende geoaware.

Als ik het goed begrijp blijft geoaware wereldwijd reviewen, maar komen in genoemde landen eerst de nieuwe reviewers aan bod en pas bij drukte een niet-lokale reviewer.

Vandaar ook dat men blijft eisen dat de cachelisting minimaal in het engels is opgesteld (plus eventueel in eigen landstaal).

Greetz Bloodwoosj.

 

Edit/toevoeging: dat zou dus inhouden dat in NL geoaware de nieuwe ec-s reviewen blijft.

bewerkt door Bloodwoosj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik juich toe dat er kritischer gekeken gaat worden naar de earthcaches.

ik, met een fysisch-geografische achtergrond, vraag mij vaak af hoe ik gods naam er toestemming voor een earth cache is gegeven....

Ik krijg ook regelmatig logjes binnen waarvan ik mij afvraag of de personen in questie wel de vragen begrepen hebben.

Ik hoop dan ook echt op een betere selectie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik juich toe dat er kritischer gekeken gaat worden naar de earthcaches.

ik, met een fysisch-geografische achtergrond, vraag mij vaak af hoe ik gods naam er toestemming voor een earth cache is gegeven....

Ik krijg ook regelmatig logjes binnen waarvan ik mij afvraag of de personen in questie wel de vragen begrepen hebben.

Ik hoop dan ook echt op een betere selectie.

Helemaal mee eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...