Spring naar bijdragen

Open Street Maps Via Mapsource Naar Garmin Overzetten


emiledk

Aanbevolen berichten

Voor een GPS-newbee annex PC-leek heb ik een handleiding geschreven over hoe je eenvoudig de gratis Open Street Map-kaarten op je Garmin-GPSr kan zetten met behulp van Mapsource. Over OSM is op internet veel te vinden, heel veel, zo veel zelfs dat ik door de bomen het bos niet meer zag en me er niet vanaf kon maken door even een simpele URL te sturen. Vandaar deze handleiding. Wellicht doe ik een ander er ook een plezier mee: OSM-Handleiding.pdf.

 

Voor wie het niet weet: de Open Street Map-kaarten zijn gratis kaarten (Open source) die door vele vrijwilligers steeds verder up-to-date gehouden worden. Door continue aanpassingen zal de kaart soms zelfs veel completer zijn dan de dure kaarten die ook beschikbaar zijn. Ik heb mijzelf verbaasd over de kwaliteit van deze kaarten. Zeker als je op vakantie gaat, is het snel overzetten van zijn OSM-kaart ideaal, want je zal vast niet voor ieder plekje op de wereld een kaart willen kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb zelf al een paar keer met tevredenheid gebruik gemaakt van die website. Mooi dat er nu een handleiding voor is geschreven! :)

 

Het viel me wel gelijk op dat het kaartgrid nu is veranderd, Madeira valt nog maar voor de helft binnen een te selecteren "tile". Ik was er net op tijd bij, twee weken terug kon ik wel heel Madeira downloaden. Dus eeh.. Lambertus, als je dit leest, kan je daar eens naar kijken? :)

 

Overigens is dit ook een handige overzicht van websites waar OSM-kaarten voor de Garmin kunnen worden gedownload: OSM Map on Garmin

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

* * * update * * *

 

ik heb zelf het licht al gezien, het is opgelost... (de vensterselectie stond op een veel en veel te groot gebied ingesteld...)

 

* * * einde update * * *

 

 

Hellup :blush:

 

Ik heb morgen kaarten nodig en ik heb de handleiding van Emile stap voor stap gevolgd. Echter, aangekomen bij punt 9 ('na de installatie open je Mapsource) ziet Mapsource de kaarten niet. Als ik dus bij het aangegeven handje met nummer 7 selecteer op 'OSM World Routable', verschijnen er geen kaarten... :blink:

 

Wie o wie helpt mij het 'licht' te zien?

bewerkt door Bevers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik gedaan heb toen leek alsof het niet werkte:

 

1. de openstreet files in de map c:\garmin\OSM\ geïnstalleerd (ik weet niet of het uitmaakt maar hier staan in ieder geval ook mijn mapsource files in)

 

2. Echter, toen zag ik de kaarten nog steeds niet in Mapsource verschijnen maar de oplossing bleek simpel. De toen zichtbare kaart bleek ingesteld te staan op 3000 km, dus een heel groot gebied. Hier heb ik toen eerst 100 km van gemaakt maar toen zag ik de kaarten nog niet omdat ik kennelijk met mijn venster op een stukje kaartgebied stond dat ik nu net niet had geselecteerd in de OSM files (de kaart in beeld bleek gebied Zuid Afrika en daar had ik niets van opgehaald natuurlijk).

 

3. Dus: ik heb eerst bij punt 9 uit de handleiding, bij de plek van de vinger met nr. 7 de optie Trip and /Waypointmanager geselecteerd.

 

4. Toen verschenen de kaarten van de Trip en Waypointmanager. In die kaarten ben ik gaan schuiven tot ik het gebied dat ik ook met OSM had opgehaald, in beeld kreeg (in mijn geval Nederland + België en Luxemburg + stukje Dld.)

 

5. Toen heb ik bij het vingertje met nr. 7 de optie 'OSM World Routable' geselecteerd en zie daar... toen verscheen de OSM-selectie in beeld

 

6. Daarna heb ik de gewenste gebieden aangeklikt en naar de SD-kaart verzonden.

 

7. Voilà!

 

Succes!

bewerkt door Bevers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Miniatuur

 

Graag gedaan. Zo heeft mijn berichtje - dat voor mijzelf al vrij snel na het plaatsen niet meer van toepassing was maar wat kennelijk niet verwijderd maar alleen maar ge-edit kan worden - toch nog dienst gedaan omdat ik zo jullie weer op weg heb kunnen helpen. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik heb zelf al een paar keer met tevredenheid gebruik gemaakt van die website. Mooi dat er nu een handleiding voor is geschreven! :blink:

 

Het viel me wel gelijk op dat het kaartgrid nu is veranderd, Madeira valt nog maar voor de helft binnen een te selecteren "tile". Ik was er net op tijd bij, twee weken terug kon ik wel heel Madeira downloaden. Dus eeh.. Lambertus, als je dit leest, kan je daar eens naar kijken? :dribble:

 

Overigens is dit ook een handige overzicht van websites waar OSM-kaarten voor de Garmin kunnen worden gedownload: OSM Map on Garmin

De kaartgrid kan (hoeft niet) elke keer bij een update veranderen, Madeira ligt ruim binnen een tile bij de laatste update iig.

 

Als je niks ziet wanneer je de OSM kaart geselecteerd hebt in MapSource moet je idd gaan inzoomen op het gebied dat je gedownload hebt. Een Garmin kaart bestaat uit meerdere lagen en kennelijk zit de hoogste laag niet standaard in kaarten die met Mkgmap gemaakt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiendag,

 

Ik ben aan het stoeien met de OSM maps, heb ze nu op mijn oregon staan. Alleen 1 probleem, als ik een adres wil invoeren om naar toe te gaan. Dan vraagt mijn oregon als eerste naar de provincie. Welke letter of cijfer ik hier invoer maakt niet uit. Ik kom hier niet voorbij. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ?.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiendag,

 

Ik ben aan het stoeien met de OSM maps, heb ze nu op mijn oregon staan. Alleen 1 probleem, als ik een adres wil invoeren om naar toe te gaan. Dan vraagt mijn oregon als eerste naar de provincie. Welke letter of cijfer ik hier invoer maakt niet uit. Ik kom hier niet voorbij. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn ?.

 

Ja, waarschijnlijk is er sprake van een verouderde versie van Cityselect. Heb hetzelfde probleem gehad. Kreeg in de gaten, dat de indexbestanden niet goed werden overgezet van Mapsource naar de Oregon. Vervolgens versie 2010.2 geinstalleerd. Wederom de kaarten overgebracht naar de Oregon. Zag dat de indexbestanden keurig mee over gingen. En voila, het probleem was opgelost. Probeer het maar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...