Spring naar bijdragen

Vragen, Tips, Adviezen Voor Geocachen Voor Minder Valide Cachers


Sivota

Aanbevolen berichten

Zelf maak ik van tijd tot tijd ook gebruik van een rolstoel en ben vele jaren opgenomen geweest in revalidatiecentra en zelfs een jaar in een verpleeghuis. Nu kan ik dus weer lopend geocachen, niet altijd, maar jullie zullen begrijpen dat ik er wel enorm blij mee ben.

Toch bekijk ik bepaalde situaties eigenlijk altijd door de ogen van iemand, die in een rolstoel zit en laatst heb ik het er juist nog met een vriendin over gehad, die in een rolstoel zit. Ze vroeg me of dat cachen ook voor haar haalbaar was, maar het eerste obstakel bleek eigenlijk al het vervoer ergens heen te zijn ...

Maar goed, als ik iets kan betekenen op dit gebied, dan laten jullie het maar weten.

Want ik weet zeker dat ook onder gehandicapten zeker wel mensen zijn, die juist dit cachen als een enorme uitdaging zouden beleven en dus wel wat hebben aan een bepaalde aanduiding of het voor hen wel / niet mogelijk is.

Het zal niet meevallen om hier een goed systeem voor te bedenken, maar ik sta er volledig achter.

Succes ermee,

 

Lighthouse777

 

 

Ja, vervoer naar bijvoorbeeld de startcoordinaten: dat is een punt wat ik niet opneem in de site. Het is ook een wat algemener punt, want als rolstoeler zul je vaker ergens heen moeten en daarom moet je dat punt breder zien en persoonlijk zien op te lossen met hulpverleners uit de omgeving. En voordat je gaat cachen goed met je hulpmiddelen overweg kunnen en een beetje weten hoe het met je zelfredzaamheid zit en je reactie als je een probleem hebt. Ik ben zelf soms nogal slordig en kom daardoor wel eens in de problemen. Daar moet je wel een beetje tegen kunnen, anders is de lol er snel vanaf.

 

Uiteraard staat het je vrij om bijvoorbeeld in de rubriek geodating een oproepje te doen om een keertje mee te gaan met iemand die je wil en kan begeleiden. Of, zoals ik wel doe, meerijden naar een punt en dan ieder je eigen caches doen en op een bepaalde tijd weer samen komen.

 

Er zijn meer tips en vragen die er binnenkomen, die niet of minder bruikbaar zijn voor de site. Ik zal straks een nieuw topic openen (even kijken in welk subforum) en van deze de titel aanpassen, zodat ook verder uitgewisseld kan worden.

 

En lighthouse 777, ik laat het weten wanneer je mee kan denken, ook buiten dit draadje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Uiteraard staat het je vrij om bijvoorbeeld in de rubriek geodating een oproepje te doen om een keertje mee te gaan met iemand die je wil en kan begeleiden. Of, zoals ik wel doe, meerijden naar een punt en dan ieder je eigen caches doen en op een bepaalde tijd weer samen komen.

 

Misschien een idee om net zoals met het proeflopen gedaan is een lijst maken van cachers die iemand willen begeleiden tijdens het caches.

Alhoewel ik nu ook niets meer hoor over het proeflopers lijstje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij een nieuw topic.

Het andere topic voor minder valide cachers heb ik eh,.... wat in beslag genomen nu ik veel vragen heb over een nieuw te ontwikkelen waarderings- en zoeksysteem voor gehandicapte geocachers.

 

Dit topic is bedoeld voor alle adviezen en tips die men elkaar kan geven en vragen die er kunnen spelen bij elke vorm van geocachen voor minder valide cachers.

 

Ik zet hier zo twee eerdere berichtjes uit het andere topic bij, die gaan over vervoer, met een mogelijk heel bruikbare tip van Remunj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervoer naar start coördinaten is denk voor elke cacher gelijk ook voor minder validen.

Wat wel belangrijk is over wat voor soort wegen we gaan... kleine sluippaadjes, zandpaadjes, stijging - daling van de wegen, breedte van de evt. sluis hekjes, hoe hoog of hoe laag we de cache kunnen vinden i.v.m. reik en buk mogelijkheden, afstand van pad tot cache, de begroeiïng rondom stashplaats, totale wandel- rijlengte kan ook een optie zijn. Ook voor evt. begeleiders kan dit een criteria zijn. Liggen caches in gebouwen en zijn deze dan rolstoel toegankelijk? Let op: het rolstoel teken betekend niet altijd dat je er ook met een scootmobiel in kan of de toiletten kan bereiken. Zo is ook een electrische rolstoel breder en kan niet altijd door deuren heen of dezelfde drempels nemen. Ook rollators stuiten tegen drempels, geultjes knokkels langs deurposten schuren etc.

Zijn er rolstoel toiletten in de omgeving, eetgelegenheid etc...

Elke minder valide heeft zo zijn eigen problemen tijdens het cachen. Zelf kan ik gelukkig nog een paar meter lopen en met mijn scootmobiel en via redelijke wegen kom ik nog wel eens ergens maar b.v. voor iemand die zijn rolstoel voortduwt stuit vast weer op andere problemen. Zo zijn er dus verschilende "cachemobielen" Te denken aan:

- rolstoel voortgeduwd door begeleider

- rollator

- iemand die zijn rolstoel zelf voortduwd (b.v. sportrolstoelen)

- electrische rolstoel ( deze zijn breder dan een scootmobiel)

- scootmobiel

- speciale ligfietsen

- maar ook denken aan doven en slechthorenden

- blinden en slechtzienden

Maar niet elke scootmobiel kan weer hetzelfde aan. Ik heb een vierwiel scoot en een driewiel wat de één wel kan kan b.v. de ander weer niet en vice versa.

Zelf kijk ik altijd naar de icoontjes, fiets, rolstoel en kinderwagen dit geeft mij persoonlijk al een aardig idee of het te doen is maar ik neem altijd iemand mee voor onverwachte omstandigheden. PDA gaat ook altijd mee waarop de noodlijst staat :beerchug: Just in case :rolleyes:

Dit zijn maar een paar tips waar ik zogauw op kon komen. Proeflopen en/of proefrijden is zeker een goede optie! Bij deze stel ik mij beschikbaar voor omgeving Den Haag.

bewerkt door Matrjoschka
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doormiddel van deze accessiblity geocoin werd ik "aware"hoe belangrijk een rolstoel cache is. :rolleyes:

 

Mijn voornemen was om in ieder geval 1 cache te maken die rolstoelers ook kunnen doen.

 

In middels heb ik dit ook gedaan, het is een traditional cache. [helaas is de cache nu moeilijker te bereiken door park werkzaamheden]

 

Ik denk als elke cache legger probeert om een 1 rolstoelcache neer te leggen in Nederland.

 

Het cachen voor minder valide cachers in iedergeval veel meer uitdagender word.[ze krijgen dan veel meer keus, net als ons]

 

 

p.s ik denk dat de minder valide cachers de beste cache leggers zijn. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er ook nog eens over nagedacht ... natuurlijk is het probleem van vervoer voor iedereen eigenlijk wel gelijk.

Ik denk dat je dat ook gewoon bij de mensen zelf moet laten.

Wel zit er een groot verschil in of iemand een route alleen, zelfstandig met een rolstoel wil / kan gaan doen, of dat er mensen met de betreffende persoon meegaan. Denk alleen al eens aan soms wat steilere paadjes, ik red dat bijv. zelfstandig niet in mijn rolstoel, maar met een duwtje van een ander prima.

Misschien is dit wel iets wat meegenomen moet worden bij een aanduiding of iets geschikt is voor gehandicapten .... en ja, er zijn zoveel verschillen.

Ik kom alleen een stoeprand niet op, maar er zijn genoeg rolstoelers, die dat wel komen.

Best moeilijk en ik denk veel stof om goed over na te denken hoe je nu hiervoor een 'systeem' moet bedenken.

Ook ik wil, met mijn rolstoel, wel proefrijden hoor. No problem, ik hoor het wel!

Ga morgen proberen om lekker weer lopend te cachen, nu maar hopen dat het dan een dagje droog is.

 

Lighthouse777

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is waar, er zijn erg veel verschillen. Dit zal ook een terugkomen in de lijst die voor cache-leggers wordt gemaakt met zaken om bij het maken van een goede cache route rekening mee te houden. Die lijst is eind augustus klaar en kan ook wel hier worden neergezet. Ik zal dan ook een lijst met proefdraaiers apart zetten. Matrjoschka en Lighthouse777, alvast bedankt voor het aanbod.

 

 

 

 

Er zijn nog een heleboel andere tips die in dit topic kunnen worden neergezet. Afgelopen week zag ik Carin van team Hebbes op Twitter zeggen dat ze wel een MP3 icoontje wilde bij caches waarbij muziek een rol speelt. Handig voor doven en slechthorenden.

 

En een icoontje voor cachers zonder vingers, nadat Smeule jr. met zijn vingers in de heggeschaar had gezeten :lol1: (Sorry, smeule jr, ik moest lachen om het idee van Carin, niet om jouw pijnlijke vingers; sterkte)

Ik zet het maar even neer om te zeggen dat er aan van alles gedacht kan worden. En nogmaals, het is niet de bedoeling om wie dan ook tot van alles te gaan verplichten, maar soms kunnen tips gewoon heel eenvoudig zijn en een goede navolging krijgen. Da's mooi meegenomen dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien nog een tip: sommige paden/paadjes zijn bij goed weer vaak goed te rijden/duwen maar bij slecht weer veranderen ze in drassige en modderige paadjes en dan lukt het echt niet meer :lol1:

Dus de weer omstandigheden kunnen een ook indicatie zijn. Persoonlijk lees ik vaak de log's goed door bij multi's daar kan je vaak al veel info uithalen hierover.

Voor minder validen zorg dat je altijd je noodlijstje met telefoon nummers bij je hebt.

evt. extra krukken meenemen voor die laatste meters mits mogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn nog een heleboel andere tips die in dit topic kunnen worden neergezet. Afgelopen week zag ik Carin van team Hebbes op Twitter zeggen dat ze wel een MP3 icoontje wilde bij caches waarbij muziek een rol speelt. Handig voor doven en slechthorenden.

 

Vervang het woordje "muziek" maar door geluid, dat dekt de lading beter :lol1:. Er zijn caches waarbij morsepiepjes of andere geluidsopnames ('herken de vogel') een rol spelen.

 

Sommige cacheleggers zullen alleen mogelijk liever niet willen dat er een dergelijk icoontje bij hun cache komt omdat de "verrassing" dan weg is. Geen idee of het iets uitmaakt dat er niet bij staat welk geluidseffect er wordt gebruikt, en dat het op een aparte website komt die vooral door gehandicapte cachers bekeken wordt :wistling:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe goedbedoeld ook, ik denk dat het niet gaat lukken om De Lijst voor De Minder Valide Geocacher te maken.

 

Ik denk dat dergelijke cachers beter kunnen bekijken of ze de route wat vinden, of ze denken dat het ze gaat lukken en dan een mail sturen naar de maker met de vraag of hetgeen waar ze problemen mee ondervinden, aanwezig is. Dan krijg je gedetailleerde info, gericht op het specifieke probleem.

 

Want besef ook dat je 'aangesproken' kunt worden op De Lijst. Iemand gaat de cache zoeken want hij zou volgens De Lijst te doen zijn, en ter plekke aangekomen blijkt dat er toch net iets verder-dan-zijn-reikwijdte moet worden gegrepen. Of, wat Matrjoschka zegt, het heeft flink geregend en het anders altijd goed begaanbare paadje is nu iets minder goed begaanbaar. De cache is niet zonder hulp af te maken, en dat is dan helemaal balen...

bewerkt door GeoSkrapers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en ter plekke aangekomen blijkt dat er toch net iets verder-dan-zijn-reikwijdte moet worden gegrepen.

 

Tja, dat kan ook valide cachers overkomen. Ik merk zelf bv wel eens dat micro's in bomen in werkelijkheid vaak hoger liggen dan de legger aangeeft. Foute schatting, foutief terugplaatsen of een snelle groei van de boom :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je ook wel tegenkomt:

Bv. waterleiding duinen.

De ingang is afgesloten met een (slag)boom.

Daar kan je vaak niet met een rolstoel of scootmobile onderdoor of boven langs.

Maar als je daar voorbij bent, blijkt hij nog vaak(niet altijd) prima geschikt voor een scootmobiel of elektrische rolstoel.

Bij twijfel de cachelegger raadplegen. Doorgaans weet hij/zij wel of er mogelijkheden zijn voor rolstoel of scootmobiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Logisch dat (veel) cacheleggers niet teveel willen prijsgeven over de cache(omgeving). Misschien is het te realiseren dat je voor de extra info die een minder invalide cacher nodig heeft een speciale code kunt aanvragen en activeren waardoor alleen de mensen die dit gedaan hebben de extra info kunnen verkrijgen (zodat ze niet over elke cache die in theorie wat lijkt extra info aan de legger hoeven te vragen, dat lijkt me nl. ook erg tijdrovend en moeizaam omdat er op grond van aanvullende info waarschijnlijk nog heel wat afvalt)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe goedbedoeld ook, ik denk dat het niet gaat lukken om De Lijst voor De Minder Valide Geocacher te maken.

 

Ik denk dat dergelijke cachers beter kunnen bekijken of ze de route wat vinden, of ze denken dat het ze gaat lukken en dan een mail sturen naar de maker met de vraag of hetgeen waar ze problemen mee ondervinden, aanwezig is. Dan krijg je gedetailleerde info, gericht op het specifieke probleem.

 

Want besef ook dat je 'aangesproken' kunt worden op De Lijst. Iemand gaat de cache zoeken want hij zou volgens De Lijst te doen zijn, en ter plekke aangekomen blijkt dat er toch net iets verder-dan-zijn-reikwijdte moet worden gegrepen. Of, wat Matrjoschka zegt, het heeft flink geregend en het anders altijd goed begaanbare paadje is nu iets minder goed begaanbaar. De cache is niet zonder hulp af te maken, en dat is dan helemaal balen...

 

Mmm, het gaat om twee verschillende zaken:

- Een site waar aan de hand van een aantal vaste punten een waarderingssysteem in logs in een database worden opgeslagen. Minder valide cachers kunnen aan de hand van die logs iets meer te weten komen over de cache en of die voor hen haalbaar zou kunnen zijn. Het topic daarover vind je hier

- Een handzame lijst met wat maten en adviezen die cacheleggers kunnen gebruiken om een cache te maken voor minder valide cachers.

 

Geen van beide zaken zijn sluitend en garanderen de minder valide cacher dat hij/zij de cache altijd zal kunnen doen.

Natuurlijk spelen allerlei omstandigheden, zoals bijvoorbeeld het weer en de hoogte van de brandnetels, een rol en moet ook de minder valide cacher zijn mogelijkheden en beperking goed inschatten en komt deze voor verassingen te staan etc. Ik lees ook dat voor andere cachers er soms gewoon een hek op slot zit op de dag dat zij komen etc.

 

Echter, het doel is hier wat meer handvatten te bieden. Op dit moment zegt een cache met een ster terreinwaarde dat de cache te doen moet zijn voor een rolstoelcacher en niemand die weet welke criteria de cachelegger daarvoor heeft gehanteerd. Bij twijfel wordt anderhalve ster ingevuld en dat is zeer terecht. Ik weet uit ervaring dat sommige van de laatste catagorie caches heel goed te doen zijn voor een aantal minder valide cachers, maar dat die anderhalve ster wordt ingevuld omdat de maker niet zeker is hierover.

 

 

 

Een beetje extra, dat is alles waar naar wordt gestreefd, niet meer, maar ook niet minder.

 

De lijst voor cache-leggers zal geen spoilers bevatten. Die bevat slechts aanwijzingen, maten etc. voor wie dat graag wil gebruiken bij het maken van cache voor minder validen.

 

Een mail sturen wanneer je nog vragen hebt is natuurlijk altijd een goede tip: Dat heb ik zelf gisteren ook nog gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich begrijp ik de reacties wel en zelf denk ik dat het ook echt een hele moeilijke en misschien wel onmogelijke klus is.

Gisteren ben ik aan het cachen geweest ... kwam bij een cache, vissen vanuit je rolstoel .... dan denk ik dus dat die cache ook wel te pakken is, vanuit je rolstoel (stond er overigens niet bij hoor!). Nou echt niet en zeker niet na de vele regen. Was voor mij ook beslist geen probleem, want ik kon er zo wel bij, maar zou je een cachelegger vragen of een cache te doen is met een rolstoel, dan vermoed ik dat je best vaak het antwoord 'ja' krijgt. En ook dat begrijp ik, want als je in een rolstoel zit (of wat voor handicap je dan ook maar hebt), het is voor een cachelegger moeilijk in te schatten of zelfs te beseffen of een cache wel te pakken is voor een gehandicapte, want je hebt het zelf (gelukkig) nooit ondervonden om iets niet te kunnen. Bij heel veel 'gewone' dingen sta je helemaal niet stil.

Dus of een mail richting cachelegger altijd zo zinvol is, betwijfel ik en dat is geen vorm van kritiek, maar meer dat mensen lang niet altijd het besef hebben wat iemand bij zo'n cache moet 'overbruggen' of niet.

Dus ja, het blijft een hele moeilijke en misschien dus wel onmogelijke klus!

 

Lighthouse777

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...