Spring naar bijdragen

Etrex Vista HCX of 60CSX


Team Professor X

Aanbevolen berichten

Nu is momenteel de 60CSX behoorlijk in prijs afgenomen (in Amerika). Mogelijk in afwachting van de nieuwe Garmin Colorado. Ik zie veel 60CSX US apparaten langskomen op het forum, maar er is meer.

De Etrex Vista HCX is een half jaar oud en ook niet zo heel duur (US $ 212 of EUR € 317). Ook kaarten, ook barometer en kompas EN een betere antenne, de H dus.

Maar stel je wilt een nieuw apparaat aanschaffen (mag van Sinterklaas)! Wat zou de beste keuze zijn?

De Colorado is gelijk weer 600 dollar en dat vind ik teveel.

 

Het klikstickje van de ETREXen baart zorgen, maar is misschien in HCX verbeterd.

 

De 60CSX ziet er stoer uit, maar de HCX is veel compacter en heeft minder slijtage gevoelige knoppen. Alle 60 apparaten die ik heb gezien zijn kaal gesleten. Beide apparaten vertonen dezelfde kunsten.

 

Kortom wat is wijsheid. Een keus heb ik eigenlijk al in mijn hoofd, maar wil graag nog wat feedback! :wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij gebruiken zelf de 60Cx (naar volle tevredenheid) Wat je schrijft is waar: ze vertonen versleten plekken, maar daar staat wel tegenover dat het apparaat degelijk en super betrouwbaar is; ontvangst is nog nooit weggevallen, da's ook wat waard !. Onlangs voor een bevriende cacher een E-trex HCX aangeschaft, en ik vind dit ook een superapparaat. Het werken met het stickje vergt enige gewenning maar dat gaat vlot, ik vind de bediening zelfs beter dan die van de 60Cx. Ontvangst is net zo goed als de 60Cx. Qua degelijkheid van het stickje kan ik de HCX niet vergelijken met de andere E-trexen, dat weet ik dus niet, maaaaaarrrr.....

Als ik nog eens moest kiezen wist ik het wel.....dan kocht ik de E-trex Vista HCX.....

 

 

Grtz,

 

 

Jack Ramakers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er nog niet uit. :naughty:

 

Ik heb zowel de Vista HCx en de 60CSx.

Als je de GPSr niet aan een PocketPC , Stuurautomaat, of ander seriële apparaat wilt hangen dan zou je zeggen dat je voor de veel goedkopere Vista HCx zou moeten gaan.

 

De aansluiting voor een externe antenne is denk ik voor geocachen geen meerwaarde.

 

Echter lijkt de ontvangst van de Vista HCx onder moeilijker omstandigheden slechter te zijn dan de 60CSx. (zie ook review www.gps.nl)

 

Uit eigen ervaring kan ik melden (na 2 dagen cache in het Slowaakse Tatra gebergte) dat ik vreemde dingen gezien heb op mijn Vista HCx, die ik niet alleen maar aan de slechte ontvangst kan wijten.

 

Echter heb ik de 60CSx niet bij me, dus een eerlijke vergelijking heb ik niet kunnen maken.

 

Wat betreft de bediening van de Vista dat is even wennen.

De eTrex serie vond ik qua bediening geen probleem, toen was het wennen aan de 60CSx en nu weer aan de Vista HCx.

De Vista HCx heeft meer knoppen dan de oude eTrex serie maar minder dan de 60CSx.

Het menu van de Vista HCx is vrijwel gelijk aan de 60CSx.

 

Grootste nadeel van de eTrex is de bediening van de klikstick.

Misschien doe ik het wel niet goed maar als de GPSr in mijn rechterhand heb en de klikstick met mijn duim bedien dan kan ik de helft van het scherm niet zien.

Het lijkt er op dat de eTrex voor linkshandige gemaakt is.

Nu ben ik ook linkshandig maar toch bedien ik de eTrex met mijn rechterhand. :wistling:

 

De 60CSx heeft de meeste knoppen onder het scherm en dus maakt het niet uit of je hem met je linkerhand of rechterhand bedient.

 

Dus als je budget geen probleem is koop een 60CSx.

Als je budget wel een probleem is koop een 60CSx in de USA, of koop een Vista HCx ook in de USA :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat de eTrex voor linkshandige gemaakt is.

Nu ben ik ook linkshandig maar toch bedien ik de eTrex met mijn rechterhand. :wistling:

Hier zit geen tegenstelling:

Ik heb gelezen dat de eTrex inderdaad voor linkshandige bediening is gemaakt; dan kun je rechts schrijven.

Zo gezien zal de linkshandige minderheid rechts bedienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Etrex Vista HCX is een half jaar oud en ook niet zo heel duur (US $ 212 of EUR € 317).

Even één opmerking:

1 US Dollar = 0.67994 Euro ofwel: 1 Euro (EUR) = 1.47071 US Dollar (USD)

Dus $ 212 = € 144. Misschien bedoel je met de prijs van € 317 in Nederland, maar dat is dus in vergelijking met de VS meer dan 2,2 x zo duur. :wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En onlangs kwam ik erachter dat de POI-lader van Garmin wel werkt met de 60 Cx/CSx, maar niet met alle andere handhelds. Dus ik ga ervan uit dat dat dan ook geldt voor de Vista/Legend HCx. Aan de andere kant zijn die nogal nieuw, dus of het echt zo is...

 

Maar waarom is dat dan belangrijk? Nou, je kunt bijvoorbeeld het flitspalenbestand inladen. Als het goed is geeft je GPS dan een toontje als je te hard te dicht in de buurt van een flitspaal komt. Of het ook werkt weet ik niet zeker, signalen heb ik nog nooit gehad. Gelukkig ook geen acceptgiro's van het Justitieel Incassoburo!

 

Er schijnt ook een POI-database te bestaan van geocaches, met name voor traditionals krijg je dan een seintje als je de vooraf ingestelde nabijheid bereikt hebt. Hoe je aan dit bestand komt weet ik (nog) niet, ik heb me daar nog niet echt mee bezig gehouden. Heb alleen wel eens gelezen dat het bestaat!

 

Verder is het scherm van de 60-serie groter dan van de Etrex-serie, ik gebruik hem ook in de auto als navigatie en ik denk dat een nog kleiner scherm dan van mijn 60 Cx wel erg lastig lezen wordt.

 

Ik zou dus toch kiezen voor de 60-serie, ook al omdat de flat-patch antenne in de Etrex volgens mij nog altijd alleen maar een halve bol zicht heeft op satellieten. Je moet hem dus plat houden voor het beste resultaat. In je hand of gemonteerd op je voertuig moet dat wel lukken, maar in theorie moet hij de helft van het hemelzicht missen als je hem aan je jas/tas of broek hangt. Maar of dat uiteindelijk (vanwege de gevoelige chipset) verschil maakt kan ik niet beoordelen!

 

Eigenlijk kan ik het zo wel samenvatten: gebruik je hem ook in de auto als navigator, kies dan de 60-serie. Gebruik je hem alleen in de open lucht, wandelend of fietsend, dan zou ik voor een Etrex kiezen, in jouw geval dus de Vista HCx.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Etrex Vista HCX is een half jaar oud en ook niet zo heel duur (US $ 212 of EUR € 317).

Even één opmerking:

1 US Dollar = 0.67994 Euro ofwel: 1 Euro (EUR) = 1.47071 US Dollar (USD)

Dus $ 212 = € 144. Misschien bedoel je met de prijs van € 317 in Nederland, maar dat is dus in vergelijking met de VS meer dan 2,2 x zo duur. :wistling:

 

Yep, aanbieding US is $ 212 dus € 144. "Aanbieding" NL is € 317 dus $ 466 :naughty: .

 

Uit jullie berichten komt de 60CSX toch iets beter uit de bus! Maar hoe zit het nu met "H" dan? Die zou toch beter ontvangst garanderen? Of is het wat anders dan de SIRFIII antenne, en dus niet perse beter? En die externe antenne, ik weet dat mijn huidige apparaat sowieso niets ontvangst onder een getinte ruit. Nu heb ik nog een oude auto, maar je weet maar nooit of er een ander cachemobiel komt. Een losse GPS muis kan dan handig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eTrex Vista HCx heeft inderdaad een betere ontvangst dan de “oude” eTrex serie.

Met de eTrex Vista HCx zal je geen problemen ondervinden van een geïsoleerde autovoorruit, dus een externe antenne is niet nodig.

 

Dit betekent echter niet dat er nog betere bestaan.

 

De eTrex Vista gebruikt een andere GPS chip dan de 60CSx, of de een beter is dan de ander blijft moeilijk te zeggen.

 

Dan heb je ook nog het verschil in antenne.

Het lijkt er op de 60 CSx beter uit de bus komt door gebruik van een Helix antenne en de doorontwikkelde versie van de SIRF chip.

 

Over het algemeen worden de GPS chip steeds gevoeliger, dat is mooi want dat betekend dat we ook ontvangst hebben onder moeilijkere omstandigheden.

Maar ontvangst betekent niet automatisch een juiste plaatsbepaling.

 

De SIRF chip is ontwikkeld voor Navigatie systemen (PNA, TomTom, etc) hier is de nauwkeurigheid niet zo er belangrijk.

Door tijd en snelheid te meten en het gebruik van het kaartmateriaal lijkt het perfect te werken.

Echter vaak wordt je positie op een weg op de kaart afgebeeld terwijl je berekende positie eigenlijk naast de weg ligt.

Als je stil staat wordt het voor deze chips erg moeilijk want een van de benodigde gegevens (snelheid) is er dan niet.

 

Dit alles bij slechte ontvangst.

 

Wij geocachers hebben geen kaart en staan vaak stil.

Dan gaat het dus fout.

Met de verbeterde versies van de SIRF (III) chip in combinatie met software lijken ze het nu onder de knie te hebben.

 

De gebruikt GPS chip in de eTrex Vista is echter nog een relatieve nieuwkomer, en wellicht is daar nog een hoop doorontwikkelingswerk te doen.

En dan hebben ze ook nog gekozen voor een type antenne waar van algemeen wordt aangenomen dat die niet de beste is.

 

 

Ondanks dit alles zal je verbaast zijn over de prestaties van de eTrex Vista HCx, zeker in vergelijking met de oude eTrex is de stap vooruit enorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je stil staat wordt het voor deze chips erg moeilijk want een van de benodigde gegevens (snelheid) is er dan niet.
Dit is een misverstand.

Voor positiebepaling is snelheid NIET van belang. Dat gaat net zo goed als je stilstaat als wanneer je beweegt.

 

Wel voor richtingsbepaling; dit gaat domweg niet bij stilstand.

Dat komt doordat een GPSr alleen de plaats en snelheid kan bepalen, niet de richting waarin het toestel gehouden wordt. Er is een steeds variërende kleine fout. Daardoor wordt een beweging waargenomen die er in werkelijkheid niet is. Opgeteld bij een grote werkelijke verplaatsing is dat nauwelijks van invloed op de richting, maar als die er niet is blijft alleen de kleine willekeurige verplaatsing, met bijbehorende willekeurige richting, over.

 

Voor het verkrijgen van een fix is stilstand wel beter; dit komt doordat bij beweging de ontvangst steeds even onderbroken kan worden door bomen, gebouwen, enz.

Het navigatiebericht duurt een halve minuut, en pas als dat kompleet ontvangen is kan de betreffende satelliet meedoen.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbup: Wellicht niet het juiste draadje om er te ver op in te gaan.

 

 

Voor positiebepaling is snelheid NIET van belang. Dat gaat net zo goed als je stilstaat als wanneer je beweegt.

 

Klopt maar PNA maken er wel gebruik van om hun positie goed weer te geven.

Met de gevoeligere GPS chip komen ook reflectiesignalen binnen welke op je juiste manier geïnterpreteerd moeten worden.

Voor een PNA is dit makkelijk, ergens op de weg iets meer naar voor of iets meer naar achter.

Dit zie je ook op PNA's als de ontvangst slecht is dan schuift de kaart.

 

Onze GPSren hebben het wat dat betreft moeilijker, zij kunnen ook naar links of rechts.

 

Dus voor plaatsbepaling is snelheid niet belangrijk.

Maar het nauwkeurig weer geven van je positie zijn meerdere metingen nodig.

En hoe meer variabelen je kunt elimineren hoe beter.

 

Onze oude GPSren hadden geen last van reflectiesignalen om dat ze dom weg niet gevoelig genoeg waren om die signalen op te vangen.

 

Dat zijn de nadelen van de evolutie.

 

Ik zeg alleen dat het er op lijkt dat ze het bij de 60CSx beter onder de knie hebben dan bij de eTrex Vista HCx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...