Spring naar bijdragen

Nieuw Aardecache Dieptepunt? Gc2Hb84


barny

Aanbevolen berichten

Dat ik niet geheel onbevooroordeelt ben, en dat ik het helemaal niets vind, en omdat ik het begrijpelijk vond dat virtueels toentertijd waren afgeschaft, vond en vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat groundspaek de ziel van geocachen voor dollars heeft schaamteloos heeft verpatst aan die lui van de aardecache’s,

 

Ik ben er van overtuigt dat bij elke aardecache die hier in Nederland bevind ook met een beetje nadenken van de cache eigenaar een fysieke cache had kunnen liggen.

 

Tegenwoordig is elk stukje krijtsteen wat er in Limburg aan de oppervlakte zit, elke watermeter in de verdrogende bossen, veel eendenkooien. Stukken zand kilometers onder de grond en Zelfs een gemaal in Lemmer als aardecache neergezet.

 

Er waren acht ik ook wat regels waar de aardecache aan gehouden moeten zijn, maar sinds kort is er in mijn opzicht weer een treurig dieptepunt bereikt, een aardecache waar twee vragen op internet opgezocht moet worden en een foto (ik dacht dat, dat niet meer “verplicht” kon worden) geplaatst moest worden om de CO te overtuigen dat je in de buurt ben geweest.

 

En dat resulteert dan ook meteen in zielige logjes van mensen die “in de buurt” zijn geweest of vroeger er ooit eens “in de buurt” zijn geweest of volgens mij helemaal nooit niet “in de buurt” zijn geweest en gewoon een verzinsel uit de dikke duim ophangen.

 

Nu mijn vraag aan al die mensen die door vele versierselen als bonzen, zilveren, gouden en platina aardecache master sterren laten blijken dat ze ow zo “trots” zijn op hun “verdienste” in het aardecache gebeuren.

 

Wat vinden jullie van dit soort aardecache’s, is dit wel volgens de aarde cachereglementen, zo ja, is dan dit niet de “nieuwe” virtuele cache , zo nee, kan en word er iets mee gedaan om dit nu tegen te gaan en in de toekomst?

 

Barny

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Barny, ik ben het wel met je eens.

Op de meeste (nou ja heel veel) plekken waar een aardecache is, kun je ook een doosje verstoppen, desnoods met en offset.

 

Bovendien vind ik dat de meeste Aardecaches die titel helemaal niet verdienen. Voor mij moet het een bijzonder (zichtbaar) natuur/geologisch iets zijn, en niet iets dat onder de grond zit of door mensen gemaakt. En dan vind ik het vaak toch niet leuk, ik vind de grond van het spelletje een logboekje vinden en mijn naam erin schrijven.

 

Volgens mij heb ik er intussen toch een stuk of vier gedaan, maar intussen heb ik er pas 1 gelogd (die boog in de Ardeche)

 

Edit: Nu zul je voor genoemde cache geen toestemming voor een doosje krijgen denk ik. Echter gezien de voorwaarden die aangegeven worden, lijkt me dat je wellicht helemaal niet in de buurt zou moeten komen, in ieder geval niet voor een cache.

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het hoog tijd dat het lekker weer wordt en iedereen er weer heerlijk op uit kan trekken ... Ik lees de laatste tijd een heleboel negatieve en somber gestemde berichten over een ontzettend leuke hobby:

 

- Coördinaten spoilen via geoleaks

- Videofilmpjes op Youtube

- Wanneer is een powertrail een powertrail

- Draadjes op het forum worden zomaar gesloten

- Spoilers via twitter

- Wanneer is een team een team

- Je moet HEEL VEEL geld betalen om premium member te worden

 

En nu worden Earthcaches "onder handen genomen"...

 

Even eerlijk: wat is nu je probleem? Je bent het niet eens met de manier waarop earthcaches worden gelegd? Meld dat dan als klacht bij Groundspeak. Stuur een berichtje met je frustratie naar de cachelegger. Stop met geocachen en ga postzegels verzamelen, om dan te gaan klagen over scherpe randjes, zoekgeraakte collecties en loupes die minder vergroten dan de fabrikant aangeeft!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo ... dat lucht op :)

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocachen is een heerlijke hobby waarbij lichaam (wandelen, fietsen) en geest (puzzelen, leren) fit blijven. Prachtig toch! Lijkt me dat earthcaches hier keurig bij passen.

 

En ja, we hopen allemaal altijd dat, als je braaf achter je pijl aan hobbelt dat je dan mooie dingen ziet en beleeft. Bij sommige caches is dat ook zo, en bij anderen wordt je helaas teleurgesteld. Dat is onafhankelijk van of het een geocache met een doosje is of een earthcache. Toegegeven, wij zijn ook op earthcache plaatsen geweest waar we dachten "wat is hier nu speciaal", maar dat was ook bij heel veel kokers. Daarentegen hebben we ook heel mooie plekjes gezien.

De maker van een earth cache kiest daar bewust voor. Dat is zijn keuze lijkt me. En vervolgens is het zijn verantwoordelijkheid om er iets moois van te maken... alweer net als bij elke andere geocache.

 

Overigens, op heel veel plaatsen waar een tradi ligt had "met een beetje nadenken van de cache eigenaar" ook een mooie multi of mysterie gemaakt kunnen worden, en op heel veel plaatsen waar een micro ligt had "met een beetje nadenken van de cache eigenaar" ook een mooie regular gelegd kunnen worden. Gelukkig is er een ruim aanbod van allerlei cache types. En voor de mensen die alleen het vinden van doosjes leuk vinden... als je bij een earthcache toch van te voren weet dat er geen doosje ligt, waarom ga je er dan toch nog heen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het hoog tijd dat het lekker weer wordt en iedereen er weer heerlijk op uit kan trekken ... Ik lees de laatste tijd een heleboel negatieve en somber gestemde berichten over een ontzettend leuke hobby:

 

- Coördinaten spoilen via geoleaks

- Videofilmpjes op Youtube

- Wanneer is een powertrail een powertrail

- Draadjes op het forum worden zomaar gesloten

- Spoilers via twitter

- Wanneer is een team een team

- Je moet HEEL VEEL geld betalen om premium member te worden

 

En nu worden Earthcaches "onder handen genomen"...

 

Even eerlijk: wat is nu je probleem? Je bent het niet eens met de manier waarop earthcaches worden gelegd? Meld dat dan als klacht bij Groundspeak. Stuur een berichtje met je frustratie naar de cachelegger. Stop met geocachen en ga postzegels verzamelen, om dan te gaan klagen over scherpe randjes, zoekgeraakte collecties en loupes die minder vergroten dan de fabrikant aangeeft!

Zo ... dat lucht op :)

 

Tja...zo zou ik ook kunnen vragen: "wat is jouw probleem?"

Dit is een forum en hier mag alles worden besproken / bediscussieerd wat met de hobby te maken heeft.

Alles wat je er mooi aan vind, maar ook alles wat je anderszins bezighoudt of er zelfs minder mooi aan vindt.

 

Daar is dit forum voor. Echt niet alleen voor allerlei zoetsappige verhaaltjes over hoe leuk het allemaal niet was.

 

Als je je eraan stoort, dat mensen hier gewoon ter discussie stellen, wat ze op hun hart hebben, heb ik voor jou ook een advies: Ga inderdaad lekker cachen, en lees dit forum niet.

 

Zo...dat lucht op ;)

bewerkt door Twin Peaks
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja...zo zou ik ook kunnen vragen: "wat is jouw probleem?"

Dit is een forum en hier mag alles worden besproken / bediscussieerd wat met de hobby tre maken heeft.

 

Ik heb ook geen probleem, het valt me alleen op dat er de laatste tijd steeds meer negatief getinte berichten verschijnen. Allerlei mensen die zich aan allerlei dingen irriteren. En ja, natuurlijk mag dat hier besproken worden, maar wat is daar het effect van? Dat er nog meer mensen roepen dat "iets toch wel heel erg is"? Laat ik mijn vraag anders stellen: wat voegt al die negativiteit toe? Wordt het er daardoor gezelliger door? Lucht het op? Lost het problemen op, worden filmpjes verwijderd of caches offline gehaald?

 

DAT bedoel ik met mijn opmerking om lekker naar buiten te gaan en je minder druk te maken om dingen die "minder gaan zoals je had verwacht". Er zijn in deze wereld zo veel dingen om je druk over te maken, doe dat nou niet over "wel of geen doosje" bij een earthcache :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn mening over earthcaches: ik hou er niet van en sla ze dan ook het liefst over, tenzij ik erover struikel. Een uitzondering in positieve zin vind ik deze:

 

Fossiele Haaientanden

 

Voldeed helemaal aan mijn drang tot zoeken en vinden, en we gingen nog met een leuke buit naar huis ook !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

DAT bedoel ik met mijn opmerking om lekker naar buiten te gaan en je minder druk te maken om dingen die "minder gaan zoals je had verwacht". Er zijn in deze wereld zo veel dingen om je druk over te maken, doe dat nou niet over "wel of geen doosje" bij een earthcache :)

 

Waarom zou je geen discussie starten over iets wat je opvalt, waar je het niet mee eens bent of......

 

Zoals Twinpeaks al aangeeft, dat is toch ook precies wat jij doet.

 

Zullen we dan nu maar weet on-topic gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote "Ik ben er van overtuigt dat bij elke aardecache die hier in Nederland bevind ook met een beetje nadenken van de cache eigenaar een fysieke cache had kunnen liggen."

 

Daar ben ik het o.a. niet mee eens! Onze Earthcache "(FPE2009) Oostvaardersplassen (Almere)" was op een andere manier bedoelt als een Multi maar daar kregen wij geen toestemming voor. Omdat het gebied te mooi is om er geen cache in te leggen zijn wij toen overgestapt naar een Earthcache, die na wat heen en weer praten wel mocht worden "gelegd". Spijtig genoeg zijn ook bij deze Earthcache wat vragen later veranderd naar internet vragen omdat de informatieborden veranderd waren en de info in het centrum niet altijd beschikbaar is.

 

Laten we als cachers de foto verplichting zelf in ere houden en dan blijven Earthcaches hun meer waarde houden! :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij vanbaarsel.... Wat mij opvalt is dat volgens bepaalde personen allerlei dingen niet mogen. Puzzels zijn onzin want dan moet je moeite doen om die op te lossen, earthcaches mogen niet want er ligt geen doosje, voortuincaches mogen niet omdat (eigenlijk geen idee), en zo verder. Als het aan sommige mensen ligt hebben we alleen maar traditionals. Persoonlijk zou ik dat saai vinden, maar als je dat wilt is het heel eenvoudig hoor, stel je pocket queries zo in dat je de rest niet ziet, er is geen enkele verplichting om alle caches ter wereld te doen. Zo vind ik webcam caches waardeloos, dus die filter ik gewoon uit. Om maar niet te spreken over (verboden) travelling caches zoals bepaalde bussies :)

 

Deze cache lijkt niet helemaal conform de regels te zijn hoewel het wel een mooie plek is voor een earthcache. Dat kan gewoon gemeld worden lijkt me. Maar dat is nog geen reden om te ageren tegen earthcaches in het algemeen lijkt me.

 

Zijn alle Earthcaches leuk? Nee natuurlijk niet. Maar ik heb ook al best veel traditionals gedaan waarvan ik zoiets had van "moet dat nu hier". Ik heb leuke voortuincaches gedaan, en hele vervelende. Leuke multi's en multi's die van mij niet hadden gehoeven. En zo verder.

 

Het punt is dat er van elke soort cache leuke en minder leuke zijn. Dat kan echter geen reden zijn om meteen af te geven op alle caches van die soort. En als je bepaalde soorten caches niet leuk vind, prima, daarom kun je die dingen ook uitzetten in PQs en op de kaarten. En als ze echt zo erg zijn, dien dan op de feedback site een voorstel in om die soort te verbieden.

 

Ieder zijn eigen manier van deze hobby beoefenen zou ik zeggen, was vrijheid en meer van de wereld zien niet juist de basis van geocachen?

 

(Is dit offtopic? Ik denk het niet.... de titel gaat wel over 1 cache, maar de post gaat over earthcaches in het algemeen....)

bewerkt door schaafjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip,

Wat vinden jullie van dit soort aardecache’s, is dit wel volgens de aarde cachereglementen, zo ja, is dan dit niet de “nieuwe” virtuele cache , zo nee, kan en word er iets mee gedaan om dit nu tegen te gaan en in de toekomst?

 

Barny

 

Dit is de vraag die door de TS gesteld wordt, volgens mij niet specifiek over 1 cache.

 

En natuurlijk zijn er verschillende meningen over, maar om nu elke keer als iemand het ergens niet mee eens is direct te roepen dat er niet zo negatief gedaan moet worden, stoort mij meer dan de discussie zelf. Zoals twinpeaks al min of meer aangeeft, als je het niet eens bent met de discussie op zich, zeg dan niks.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn in deze wereld zo veel dingen om je druk over te maken, doe dat nou niet over "wel of geen doosje" bij een earthcache :)

Daar gaat het niet om, het gaat om de uitholling van het geocachen en met name de Earthcaches die toch een status aparte hebben omdat het eigenlijk virtuele caches zijn. Niets ten nadele van de goeie Earthcaches, want die vind ik persoonlijk erg leuk. En biedt ze ook zelf aan. Overigens liggen er hier (altijd mooie pingo's in Drenthe) bij de Earthcaches ook caches met doosjes :dribble:

Maar als die Earthcaches dan ook al ongegeneerd misbruikt worden voor een puntje erbij zoals Barny aangeeft dan kan je er beter mee stoppen. Want wat is de meerwaarde van een Earthcache loggen als je er geeneens bent geweest, of in een ver verleden in het pre-geocaching tijdperk? Niet anders dan je eigen ego strelen met een flutlogje en dito puntje erbij! Helemaal beschamend zijn de logjes zonder foto....dan gaat bij mij de geloofwaardigheid rap achteruit van zo'n log.

 

Ik zou liever stoere foto's zien van gasten in overlevingspak in pieremegoggels, opboksend tegen de ruige golven op de waddenzee :P en vlak voor de kust van Rottum hun zware Brandaris zien opsteken met dito Fishermans friend en dan met droge ogen vol blijven houden...........ik ben er geweest!

Tja, en dan de reizen uit het verleden die een garantie bieden voor de toekomst....waar zijn de foto's???

En wadlopen? Dat kan iedereen.....ik zie geen Rottum!

Vanaf de dijk? Ja, lekker makkelijk zeg.........

Kortom...ik ga ook ff loggen :rolleyes:

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ vanbaarsel

 

Juist omdat ik geocachen zo een geweldige hobby vind en me daar nog elke dag mij kostelijk mee vermaak, maak ik me natuurlijk druk over dingen die mij aan het hart gaat, als me het geen ene mallemoer zou interesseren hou ik me mond en laat zoals het merendeel van de huidige cacher deze geweldige hobby wel verder verslonzen.

 

Het lumineuze idee van jou om dan maar bij Groundspeak te gaan klagen, is klagen bij die gene die voor een zak geld zijn ziel verkocht heeft, BTW ik heb mijn “klacht” al eens persoonlijk bij Jermie geplaatst, het enige wat ik als antwoord kreeg was een flauwe glimlach terug en “dat het wel mee zo vallen”

 

En de cacheeigenaar heeft er nu niets mee te maken want de cache is toch door de ballotagecommissie. En misschien is dit nu wel geheel volgens de steeds veranderde regels geplaatst, ik weet het niet, vandaar mijn open vraag aan de deskundigen onder ons.

 

En er worden filmpje verwijdert, en er worden cache’s off line gehaald, niet omdat het moet, maar omdat de mensen zelf gaan nadenken en zelf tot die conclusie komen.

 

@ Solletjes

 

Juist omdat er geen doosje ligt ga ik niet naar aardecache’s heen op twee na dan, en ik zal ook niet zeggen dat andere er niet heen moeten gaan, ik vraag me alleen af waarom, en waarom mensen ze plaatsen ipv een echte cache er van te maken?

 

@Timker

 

Ook jou cache zou met genoeg toewijding ook een echte cache kunnen worden.

 

@schaafjes

 

Er zijn helaas genoeg cachers die het liefst hun eigen regels aan andere cachers willen opleggen, onder zware dwang van logverwijdering of zelfs de hele cache (serie) te verwijderen om maar wat te noemen.

 

Jammer dat je je niet genoeg verdiept hebt in de geocache materie, en zo maar wat raaskalt over (verboden) travelcache bussies.

 

Het is natuurlijk wel grappig om te lezen dat cache’s die dus niet conform de afspraken gemaakt zijn gewoon getolereerd worden, maar jij wel de typese Hollandse “FOEI” wijsvinger opsteekt naar een grandfather cache

 

@Team MenM

 

Een diepe buiging van respeckt maak ik voor jullie, waren er maar meer mensen zo mans genoeg om op zo een manier een statement te maken

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...