Spring naar bijdragen

Cachen met Schotse Hooglanders


Aanbevolen berichten

Ik heb wel eens een cache gedaan waarbij ik het terrein waar ik liep moest delen met Schotse Hooglanders die vrij rond liepen.

 

Dat het niet altijd gezellig is voor de gewone wandelaar kun je hier lezen.

 

Dit is op een stuk terrein naast 1 van onze caches waar ook Schotse Hooglanders lopen, maar die lopen (gelukkig) niet op een vrij toegankelijk terrein. Het Geldersch Landschap had volgens mij al een slechte ervaring bij de Loenermark.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb wel eens een cache gedaan waarbij ik het terrein waar ik liep moest delen met Schotse Hooglanders die vrij rond liepen.

 

Dat het niet altijd gezellig is voor de gewone wandelaar kun je hier lezen.

 

Dit is op een stuk terrein naast 1 van onze caches waar ook Schotse Hooglanders lopen, maar die lopen (gelukkig) niet op een vrij toegankelijk terrein. Het Geldersch Landschap had volgens mij al een slechte ervaring bij de Loenermark.

 

In het Aamsveen, in de buurt van Enschede, lopen ook Schotse Hooglanders los en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Als je maar zorgt dat je niet te dichtbij komt en geen onverwachte dingen doet is er niets aan de hand. Deze dieren zijn juist uitgezet om het aardige karakter dat ze hebben. Lijkt mij vreemd dat de Schotse Hooglanders uit het artikel zomaar een wandelaar aanvallen.

 

Ciao,

 

Lufjoe.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er hier inderdaad meer aan de hand is geweest dan alleen maar onschuldig kijken. Als het kind veel lawaai maakte, ze te dichtbij stonden of op een andere manier bedreigend of uitdagend waren naar de koeien, kan ik me voorstellen dat er zoiets gebeurd.

Bij één van mijn caches kun je ze ook tegenkomen. Mijn advies is: blijf op afstand en laat ze gewoon met rust dan is er niets aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat voorval doet me sterk denken aan iets wat ooit bij Maastricht is gebeurd (naam van het gebied is me even ontschoten :( ) Daar had een Konink paard een kind gebeten. Hele ophef, Telegrof erbij, etc. Maar wat bleek nu: de 'vader' had het kind op de rug van een van de paarden gezet om een foto te maken...

En zoiets zal hier ook wel gebeurt zijn. Wie weet zijn de beesten wel opgejaagd door een loslopende hond...

Iedereen moet zich maar eens gaan realiseren dat Hooglanders, Galloways, Lakenvelder, Koninks, etc. in principe gewoon wilde dieren zijn ook al zien ze er misschien niet altijd zo uit. Je stapt op safari in Afrika toch ook niet even uit om de leeuwen of gnoe's van dichtbij te gaan bekijken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reacties hebben een hoog 'hij doet niks'-gehalte.

 

Als er een uit de kluiten gewassen poes rondloopt op de Veluwe, rukt de mobiele brigade uit voor een wekenlange klopjacht. Dat staat in schril contrast met de sussende woorden die steeds worden uitgesproken na de telkens weerkerende aanvallen van Schotse hooglanders en andere grote grazers op argeloze wandelaars. Wij herinneren ons zelfs een baby die in de kinderwagen plotseling werd gebeten door een konikpaard met zwaar letsel tot gevolg. Het Cairnteam heeft niks op met die beesten.

bewerkt door gr2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook een cache met twee keer een stukje heide waar Schotse Hooglanders staan. Ik ben ze op beide stukken regelmatig tegengekomen en ze doen mij niets. Als ik de logjes lees zijn ze een paar keer naar cachers toe gerend, dus meer dan 50 keer niet.

Het zijn geen roofdieren en ze vallen dus niet uit zichzelf aan. Meestal blijven ze gewoon staan. Soms lopen ze zelf weg. Het zijn natuurlijk geen tamme koeien, dus een beetje uitkijken is wel slim. Zeker omdat ze van die grote horens hebben! :(

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn bijna goedgekeurde cache Petrea liepen vroeger wel Schotse Hooglanders. Die zijn er weggehaald, maar de reden weet ik niet. Wel lopen ze rond op De Dellen, zoals je kan zien op deze foto van Lein die wel erg dicht bij kwam.

 

Ik heb het ook niet zo op met die beesten. Met zwijnen ook niet, maar die zijn eerder bang voor jou dan andersom. Honden, daar heb ik het helemaal niet mee. Die kunnen helemaal voor vreemde uitwassen zorgen met hun gedrag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn natuurlijk geen tamme koeien, dus een beetje uitkijken is wel slim. Zeker omdat ze van die grote horens hebben!

 

Inderdaad. Die mevrouw uit het artikel mag wat mij betreft ook wel hand in eigen boezem steken (is dat een gezegde of sla ik nu vieze praat uit?). Het is een beetje naïef om ergens te gaan wandelen waar wilde dieren rondlopen, en vervolgens te klagen over een aanval.

Dieren ('wild' of 'tam', op zich al vrij onzinnige termen, een dier doet wat het doet) zijn geen computers, apparaten of machines. Ze geven niet alleen 'output' op jouw 'input', maar doen dit ook wel eens spontaan.

 

Persoonlijk vind ik het prachtig, die grote grazers. Hier in de buurt (Boswachterij Dorst, De Leemputten) lopen ze ook. Ga de cache 'J Venture' maar eens lopen. Maar, hou er rekening mee dat het dieren zijn. Echter: sommige mensen zijn gevaarlijker...

 

Rolf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn natuurlijk geen tamme koeien, dus een beetje uitkijken is wel slim. Zeker omdat ze van die grote horens hebben!

 

Inderdaad. Die mevrouw uit het artikel mag wat mij betreft ook wel hand in eigen boezem steken (is dat een gezegde of sla ik nu vieze praat uit?). Het is een beetje naïef om ergens te gaan wandelen waar wilde dieren rondlopen, en vervolgens te klagen over een aanval.

 

Rolf.

 

Fraai staaltje van blaming the victim.

Het Cairnteam bepleit de grote grazers weg te halen uit gebieden die toegankelijk zijn voor recreanten. Het gaat vijfduizend keer goed, maar de reeks aanvallen van grazers toont aan dat het ook geregeld fout gaat.

Grote grazers kunnen de neiging hebben uit zichzelf in de aanval te gaan. Wijzelf hebben in de loop der jaren af en toe te maken gehad met intimiderend gedrag van grazers, hoe bedaard we ook in het terrein liepen. En het zal ook voorkomen dat recreanten een aanval uitlokken. Bedacht moet worden dat niet alle wandelaars en andere recreanten even weldenkende mensen zijn als wij forumbezoekers. Sommigen halen domme dingen uit, een realiteit waarmee beheerders rekening moeten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fraai staaltje van blaming the victim.

Het Cairnteam bepleit de grote grazers weg te halen uit gebieden die toegankelijk zijn voor recreanten. Het gaat vijfduizend keer goed, maar de reeks aanvallen van grazers toont aan dat het ook geregeld fout gaat.

Grote grazers kunnen de neiging hebben uit zichzelf in de aanval te gaan. Wijzelf hebben in de loop der jaren af en toe te maken gehad met intimiderend gedrag van grazers, hoe bedaard we ook in het terrein liepen. En het zal ook voorkomen dat recreanten een aanval uitlokken. Bedacht moet worden dat niet alle wandelaars en andere recreanten even weldenkende mensen zijn als wij forumbezoekers. Sommigen halen domme dingen uit, een realiteit waarmee beheerders rekening moeten houden.

Misschien is het dan maar beter om het gebied voor recreanten te sluiten i.p.v. de grazers weg te halen. Primaire doelstelling van een natuurgebied lijkt mij toch het beschermen/behouden van de in het gebied aanwezige natuurwaarden en niet het bezighouden van dagjesmensen (met of zonder GPS) :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...