Spring naar inhoud

Foto
- - - - -

invoeren RD-coordinaten (Sportrak)

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp

#1 tintoon

tintoon

Forum Newby

• Leden
  • PipPip
  • 18 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 11:57

Dankzij deze site heb ik (reeds lang geleden) ontdekt hoe ik gird/map datum conform RD kan instellen.
Ik heb nu Lat/Long en WGS84 als primair ingesteld, en RD (via user datum/user grid) als secundair systeem.
Normaliter voer ik alle waypoints in op basis van Lat/Long. Ook mijn koppeling met Oziexplorrer werkt prima. waypoint in NL verschijnen gewoon op de juiste plek op de gedetailleerde NL-kaarten .

als ik mijn Sportrak (Pro) gebruikt, laat het positiescherm altijd zien waar ik ben, zowel volgens primaire (Lat/Long) als secundaire (RD) systeem. zo kan ik te allen tijde op mijn geprinte RD-kaart lokaliseren war ik mij bevindt.

Nu wil ik echter het omgekeerde: op de (geprinte) RD-kaart lees/meet ik de RD-coordinaten van een punt, en wil deze vervolgens in mijn Sportrak brengen. Nu had ik gedfacht dat te doen via een projectie, omdat je daar de mogelijkheid hebt ook volgens het secundaire systeem in te voeren. Echter: dan opeens lijken de secundaire coordinaten in het geheel niet op de RD-coordinaten!

Wie kan mij helpen om ervoor te zorgen dat ik dit eenvoudig kan doen?
(ik wil dat RD mijn secunaire systeem blijft, omdat ik het meeste werk doe op basis van Lat/Long WGS84).

Please help.
  • 0

#2 dusee

dusee

Normale Poster

• Leden
  • PipPipPip
  • 268 berichten
  • Geslacht:Man

Geplaatst 10 september 2004 - 12:53

Gebruik van het RD (Rijks Driehoek)-grid op GPS
Vaak krijg ik de vraag wat mensen moeten doen met hun GPS om gebruik te kunnen maken van het RD-grid op de Nederlandse topografische kaarten. Daarom heb ik nu voor zowel Garmin als Magellan de instellingen hieronder weergegeven:

Garmin User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:
User Datum (WGS84-local)
DX: 593 meter
DY: 26 meter
DZ: 478 meter
DA: 740 meter
DF: 0.1003748

User Grid
Longitude Origin: 5º23.258 East
Scale: 0.9999079
False Easting: 155000
False Northing: -5316592

Magellan User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:
Bessel 1842 user datum:
(WGS84-local)
dx : 593m
dy : 26m
dz : 478m
da : 740m
df : 0.1003748

Dutch RD User Grid:
Choose "Trans Merc" (other options: Lambert Con, Stereograph, Oblo Merc and Polyconic)
Latitude of origin: 52.15617N
Longitude of origin: 005.38763E
scale factor: 0.99990790
units to meters conv: 1.0
false easting at origin: 00155000.0
false northing at origin: 00463000.0

MLR
Voor het invoeren van de mapdatum voor gebruik van RD in een MLR-ontvanger dienen de volgende waarden te worden ingevoerd:
A : 6377397.155
1/F : 298.34716

bedoel je dit? of dit;
In Nederland worden ook wel UTM-coordinaten gebruikt. Op de topografische kaarten staan ze als kleine blauwe cijfers afgedrukt, maar zonder raster, wat het aflezen bemoeilijkt. Het UTM-systeem kan wereldwijd worden toegepast, in tegenstelling tot de Amersfoortcoordinaten. De meestgebruikte notatie voor de UTM-coordinaten is MRGS, Military Grid Reference System, een code die bestaat uit cijfers en letters. 31UFT2152 geeft bijvoorbeeld een punt weer op één kilometer nauwkeurig, 31UFT211523 is op 100 meter nauwkeurig. Hoe MGRS-codes van de kaart worden afgelezen, staat duidelijk uitgelegd op elke topografische kaart met dit raster. Wie coordinaten in de computer bewaard, doet er goed aan het MGRS-systeem te gebruiken. Alle GIS-software (zoals MapInfo en ArcView) kan zulke coordinaten lezen en omrekenen. In Nederland is het soms gebruikelijk om de eerste drie tekens van de MGRS-code achterwege te laten. Deze drie tekens zijn 31U wanneer de eerste letter een E, F of G is, en 32U wanneer de eerste letter een K of L is.

zie google; "rd coordinaten in magellan" voor meer
  • 0

#3 tintoon

tintoon

Forum Newby

• Leden
  • PipPip
  • 18 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 13:32

Dank voor de info, maar deze heb ik al verwerkt in mijn GPS (de RD-gegevens had ik al van de site van de prof. gehaald).
De Sportrak kent twee systemen naast elkaar: primair en secundair. Beide zij apart door de gebruiker in te stellen.
u heb ik ingesteld:
1. primair: Lat/Long WGS84
2. secundair: RD

Op mijn sportrak toont het positieascherm zowel 1)Lat/Long WGS84 (primair) als ook 2) de juiste RD-coordinaten (secundair) van de lokatie waar de GPS zich op dat moment bevindt.

Dus tot zover is alles ok.

Wat ik nu wil is: op eenvoudige wijze een waypoint invoeren, waarbij ik over de RD-coordinaten van het waypoint beschik. Normaliter kun je alleen waypoints ingeven volgens het primaire systeem.
Ik kan natuurlijk RD als het primaire systeem gebruiken, maar dat wil ik niet (meestal werk ik met Lat/Long o.b.v. WGS84, en niet met RD).

Nu biedt de Sportrak een optie om met projecties te werken. In dit scherm kan ik een punt invoeren in zowel primaire coordinaten als secundaire coordinaten.

Omdat ik mij Sportrak zo heb ingesteld dat RD mijn secundaire systeem is, had ik verwacht dat ik in dit scherm eenvoudig RD-coordinaten kan invoeren, maar dit werkt dus niet! 9dan kom ik heel ergens anders uit!

Kortom: gegeven mijn wens om RD als secundair systeem te handhaven, hoe kan ik eenvoudig een waypoint op basis van RD-coordinaten inbrengen?
  • 0

#4 dusee

dusee

Normale Poster

• Leden
  • PipPipPip
  • 268 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 14:00

Tintoon,

ik heb de meridian color met dezelfde opties mag ik aannnemen;

via tripcomputerscherm / menu / projectie / kom ik in sec coo system waar ik de sec coordinaat in het daar gebruikte stelsel kan wijzigen

na opslaan, veranderen de primaire coordinaten mee
dus mijn conclusie is dat het goed moet gaan?

nog iets specifieker anders
  • 0

#5 tintoon

tintoon

Forum Newby

• Leden
  • PipPip
  • 18 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 14:46

Ben er inmiddels achter, dankzij http://www.xs4all.nl...eo/platinum.htm, van prof. Lupardi

als je het secundaire systeem als RD instelt (zoals overigens ook op www.magellangps.nl te lezen is), laat het positiescherm ook keurig de secundaire coordinaten zien zoals ingesteld in secundaire User en User grid.

Echter het projectiescherm gebruikt voor de secundaire coordinaten de User en User grid instellingen van het primaire systeem!!! (die staat natuurlijk nwergens in de handleiding, maar ik kwam erachter via de site van prof. Lupardi - hulde aan hem voor het aangeven van de hierarchie tussen primair en secundair!). Ik heb dus alsnog in het primaire systeem User en User gird ingesteld voor RD, en vervolgens het primaire systeem weer terug gezet naar Lat/Long en WGS84.

en nu werkt het!

Inmiddels had ik ook contact met Holland Nautic, en zij zullen deze info toevoegen aan de site www.magellangps.nl.

Toch bedankt!
  • 0

#6 dusee

dusee

Normale Poster

• Leden
  • PipPipPip
  • 268 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 14:59

Mooi, dat het gelukt is

Ik had ook niet de illusie het beter te weten dat de prof...... maar omdat wij zowel de garmin als de magellan op dezelfde wijze gebruiken

leek het mij interessant met je mee te denken. Daar word je niet slechter van.

The thing is (on a Sportrak Pro at least, do not know yet about the Meridium) that the user parameters will have to be put into the primary and saved there. Then they are available also for the secundary. Very remarkable is the fact that you can put the user grid in the secundary and then it is available in the primary but the user datum is not. That datum has to be set in the primary mode. So my advice is: set everything while in the primary mode. Then you can have later on screen the WGS84 (in primary) and the RD positions (with projection possibilities between them)in secondary.

ik snap hem. bedankt dat je dit probleem veroorzaakte!!!!
  • 0

#7 tintoon

tintoon

Forum Newby

• Leden
  • PipPip
  • 18 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 15:03

Het is niet zozeer dat je het primaire systeem moet veranderen, maar dat je in het primaire systeem User /User grid moet definiëren (invullen).

Dit doe je dus door inderdaad in het primaire systeem het User coord.systeem en User kaartdatum op RD te zetten. Dan zijn de User settings gedefinieerd (en ook beschikbaar voor het secundaire systeem), en kun je het primaire systeem weer rustig instellen op Lat/Long coordinaten en WGS84 datum.
  • 0

#8 dusee

dusee

Normale Poster

• Leden
  • PipPipPip
  • 268 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 15:43

Wat ik al zei, wij zijn hier al een tijdje mee aan het stoeien met die verschillen en nogmaals bedankt want wij hebben dat nu ook opgelost. Vandaar dat ik even aanhaakte.

Voor de meridian werkt het dus eender.
Eigenlijk logisch om maar op 1 plek eerst alles te definieren.
Maar zoals gezegd; handleidingen ??? Ik heb het meer op functieoverzichten (hihi)

Verder staat er een klein foutje in mijn scherm "gebr.datum"
de 2e delta x is delta y

Ik ga deze aanpassing direct ook in de 60 cs proberen
  • 0

#9 dusee

dusee

Normale Poster

• Leden
  • PipPipPip
  • 268 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 16:17

Even ter correctie.............

ook deze woorden;

" Gebruik van het RD (Rijks Driehoek)-grid op GPS

Vaak krijg ik de vraag wat mensen moeten doen met hun GPS om gebruik te kunnen maken van het RD-grid op de Nederlandse topografische kaarten. Daarom heb ik nu voor zowel Garmin als Magellan de instellingen hieronder weergegeven "

zijn per ongeluk letterlijk meegekopieerd van de Hikingsite.nl
Ik had de bron even moeten vermelden maar dacht dat al gedaan te hebben met de vermelding van; zie google; "rd coordinaten in magellan" voor meer

Nu begrijp ik al die " dankzij" en " hulde aan de prof woorden" wel ...... terecht, daar stond het ook, maar ik kon het even niet plaatsen in het nut van de uitleg.
  • 0

#10 Prof. Y. Lupardi

Prof. Y. Lupardi

Goodiesshop Beheerder

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3935 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 20:34

[...]
Verder staat er een klein foutje in mijn scherm "gebr.datum"
de 2e delta x is delta y
[...]

Ja het is al meer mensen opgevallen dat dit foutje erin zit.
Ik heb het ook op mijn recepten-page Use of the RD-grid in your GPS vermeld: (effe een zelf-quote :-) "There are software versions that mistakenly put 'Delta X' where 'Delta Y' should be standing. So you see two times the same 'Delta X'. "

Ik vraag mij af : welke software versies zijn dit? Zouden lezers en bezitters van de desbetreffende Magellan's even willen checken? svp?
  • 0

#11 tintoon

tintoon

Forum Newby

• Leden
  • PipPip
  • 18 berichten

Geplaatst 10 september 2004 - 21:33

Sinds gisteren heb ik firmware versie 5.34 op mijn Sportrak Pro geinstalleerd, en deze geeft nog steeds abusievelijk 2x "Delta x"
  • 0

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 members, 0 guests, 0 anonymous users