Spring naar bijdragen

Vraag Over Garmin62S


Team Brinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ben sinds 2 weken met mijn kids aan het geocachen. Sinds een week een garmin62s in huis. Diverse keren de handleiding doorgenomen. Maar ik kom er niet uit.

Al 2 keer met een niet gevonden cache naar huis gegaan. Dan heb ik het over de multicache.

De traditionele cache is geen probleem. Ik zet de cache over in de gps, en kan gaan zoeken. Onderweg zet ik hem op het kompas. Geen probleem, cache gevonden.

Wanneer ik een multicache wil doen. Krijg ik niet de volgende waypoint in het apparaat. Laatst met een cache bezig, de eind lokatie zou een paar honderd meter verder moeten zijn. Maar volgens de Kompas was het 17,5 km. Het lijkt wel dat hij het uitrekend vanuit ons huis?

Laatst gelezen om ter plekke te marken en deze aan te passen. Weer was het 13,5 km verder. snap er niks van?

Weet iemand wat ik verkeerd doe?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vermoed dat je de coördinaten van de traditionele caches in de gps zet via de cache-pagina (met de knop "Stuur naar mijn gps"). Klopt dat?

 

Het inbrengen van een nieuw waypoint via de Mark-knop is de juiste manier bij een multi.

Maar dan moeten 2 instellingen wel goed staan:

1. het kaartdatum (ook wel mapdatum genoemd) en

2. de manier waarop de coördinaten weergegeven worden, het coördinaten formaat.

 

Het mapdatum/kaartdatum moet zijn ingesteld op WGS84. Ik vermoed dat dit bij jou wel goed staat. Maar het zou me niet verbazen al bij jou het coördinaten formaat op dd.dddddº ingesteld staat. En dat moet zijn: ddºmm.mmm'. Kun je die beide instellingen eens checken?

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De knop 'mark' heb ik vandaag gebruikt. en de coördinaten aangepast. vervolgens weer zo'n lange afstand.?


De WG S84 staat er inderdaad al in. Ik laadt ook de caches via de cachepagina, en laadt het naar mijn gps. Zal eens naar de coördinaten formaat kijken. Al heb ik geen idee waar ik dat moet vinden?


in ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WG S84 staat er inderdaad al in. Ik laadt ook de caches via de cachepagina, en laadt het naar mijn gps. Zal eens naar de coördinaten formaat kijken. Al heb ik geen idee waar ik dat moet vinden?

 

Op mijn Etrex 20 is dat via Stel in-Positieweergave

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu op ddºmm.mmm zetten

 

Precies!

 

Misschien vraag je je af waarom deze instellingen de juiste zijn?

Simpelweg: omdat je iets met elkaar moet afspreken! Je moet ervan uit kunnen gaan dat we het over de zelfde zaken hebben.

 

En dit zijn dus de afspraken die we v.w.b. het geocachen hebben gemaakt ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gevonden. Moet nu het probleem over zijn?

 

Dat verwacht ik wel.

 

Laten we als voorbeeld deze cache nemen:

 

Als je die via de MARK-knop ingeeft in positieweergave ddºmm.mmm' (dus: N 52° 21.430 E 005° 47.267), dan kom je hier terecht.

 

Maar doe je dat in positieweergave dd.dddddº (dus N 52.21430º E 005.47267º), dan kom je hier terecht. Een heel andere plek dus.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die rare notatie komt van de aardrotatie af. Die doet er 24 uur over, 24 x 60 minuten. Nu kun je de bol verdelen in delen van 10 duizendsten en delen van 180 graden (de zogenaamde decimale graden: DD.dddddd°), maar ook in graden, minuten, decimale minuten: DD°MM.mmm’ en graden, minuten, (decimale) seconden: DD°MM’SS.s.. DD°MM.mmm’ verdeelt in -90 - 90 graden (DD) en dan minuten (MM=0-60), en daarna of seconden (SS.s) of gewoon het deel van de resterende seconde (mmm).

Beetje vreemd, maar wel toepasselijk.

 

Daarbij geldt:

  • 1 minuut (1') = 60 seconden (60")
  • 1 graad (1°) = 60 minuten (60') = 3600 seconden (3600").

 

Veel gebruikt is DD°MM.mmm en DD.dddddd. Bij Geocachen is in principe DD°MM.mmm gebruikelijk. Die, samen met DD°MM’SS.s vind je als notatiewijze naast de datum WGS-84 in je gps, dus datum in combi met notatie. Waarom WGS84 weer een datum heet is een ander verhaal.

 

Een andere is de datum RD. Die komt alleen als notatiewijze X en Y in gehele positieve getallen. Ook veel gebruikt bij geocachen. Staat als RD, Rijksdriehoek of Dutch grid in je GPS. Notatie sprint meteen naar 2 gehele getallen, er zijn geen andere opties. RD heeft als eigenschap dat het een metergrid is die niet helemaal noord/zuid, oost west is, maar waarbij je makkelijk kunt rekenen in meters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik snap nu waarom het steeds fout gaat. bedankt voor de uitleg.

 

Oké, graag gedaan. :thumbsup:

 

En weet je waarom het nou goed ging als je de coördinaten via de cachepagina in je gps zette?

Omdat de cache-pagina dat in alle gevallen in het formaat dd.dddddº doet, dus ongeacht wat er is afgesproken!

 

En dat wordt dan door jouw gps automatisch omgezet naar het ddºmm.mmm' formaat, als je dat op je gps zo ingesteld hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...