Spring naar bijdragen

Multi-Cache Op Gpsmap64S


Linke Loe

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Sinds kort heb ik een Garmin gpsmap 64s in mijn bezit en ik heb hier vanmiddag voor de eerste keer een multi mee gelopen. Ik zat alleen nog even te stoeien met de waypoints en hoe je nu van het ene naar het andere waypoint kan navigeren. Als je namelijk naar de cache gaat, stuurt de Garmin je naar het vermeldde coordinaat. Vanaf de start van de tocht doe ik 'volgend stadium' en dat geeft mij inderdaad het coordinaat van het eerste waypoint. Als ik op het eerste waypoint ben en ik doe weer 'volgend stadium', krijg ik wederom het coordinaat van het eerste waypoint.

 

Is er een of andere handeling die ik moet uitvoeren, zodra ik op het eerste waypoint ben, of moet de gpsmap automatisch naar het volgende waypoint gaan? Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In je GPS komt wat in je GPX zit. Dat zijn de coordinaten op de webpagina. Het kan zijn dat alle coordinaten gegeven zijn, dan werkt next wellicht. Meestal moet volgende coordinaat berekend worden. Je zal dan een nieuw coordinaat moeten aanmaken, en er vervolgens heen lopen. Dat is overigens wel wat je bijna altijd zult gebruiken. Let erop dat de coordinaat namen voorzien zijn van een tag (een tekstje). Deze is niet altijd handig gekozen. Bv de parkeercoordinaat hoeft niet de start van je trail te zijn. Ergo: bij lange namen worden ze ook nog eens ongelukkig afgekort zodat je niet meteen weet of het coordinaat 2 of 3 betreft.. Daar kun je wat aan doen (GSAK), maar meeste gebruikers kijken naar de parkeercoordinaat, de start coordinaat, en berekenen de volgende coordinaat en voeren deze los in. Tenzij er meer op de cache pagina staat.

Sommige (de meeste) GPS-en kennen die next functie niet eens. Je zult dan je volgende waypoint uit het beschikbare lijstje moeten vissen op basis van tag en volgorde nummer. Mij levert dat stres op. Ik bereken de coordinaat, kijk of er een aparte parkeercoordinaat is. Geen next.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je snelle reactie.

 

De multi die ik gisteren heb gelopen is De Groene Kathedraal in Almere. Hierbij zijn alle coordinaten bekend en voorzien van een tag. Toch had ik wat moeite om naar stage 2 te navigeren. Ik kreeg namelijk steeds de coordinaten van stage 1 te zien.

 

Ik zal het binnenkort nog eens proberen met een korte multi bij mij in de buurt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik de 'Volgend stadium'/'Next stage'-optie nooit. Werkt dat wel voor het 'doorstappen' naar de volgende bekende Wp van een multi?

 

Ik heb de 'Waypoint Manager' op het lint, naast 'Map' en 'Compass' staan en hoef dus maar 1 keer op 'Page' of 'Quit' te drukken om deze te openen. Standaard staat de sortering op dichtstbijzijnde ingesteld, dus de kans is groot dat je volgende Wp boven aanstaat. Selecteren en op [Enter] duwen en klaar is kees(?)

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De implementatie van Multi's op een Garmin laat nog wat te wensen over (om het maar aardig te zeggen)

Als je een cache download op de GPS, dan worden alle extra gegeveen waypoints opgeslagen als 'gewone' waypoints.

Deze krijgen dan een enigzins cryptische naam: de gc-code van de cache (zonder de letters GC) gevolgd door de code die de cachemaker eraan gegeven heeft.

Eenvoudigste manier om deze te gebruiken is om idd uit de 'geocache-mode' te gaan, en gewoon in het lijstje waypoints de volgende op te zoeken.

 

Overigens gebruik ik nooit het 'volgende stadium' knopje, maar maak (indien nodig) altijd een waypoint aan. Bij sommige caches heb je namelijk af en toe de voorgaande waypoints nodig, en dan is het handig als die er gewoon in staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik het knopje 'volgend stadium' regelmatig, omdat je dan niet van scherm hoeft te wisselen als je een nieuw wp aanmaakt.

Een berekend wp schrijf ik op papier. Rekenen is niet mijn sterkste kant en dan kan ik eventuele fouten ook beter terugvinden. Als ik eerder berekende wp's dan nog eens nodig heb, moet ik die wel opnieuw invoeren.

Als de wp's meegeladen worden, gebruik ik ook het lijstje van de waypoints. Ik geloof niet dat dat anders kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie tip om de waypointmanager in het lint te zetten...

 

Nu heb ik een en ander even getest met een multi hier in de buurt, maar ik zag nog steeds geen waypoints staan onder de waypoint manager. Nu heb ik de caches hier in de buurt door middel van een pocket query in .gpx formaat op de gpsmap gezet. Kan het zijn dat hier de waypoints van een multicache niet mee komen? Ik zie namelijk wel de waypoints staan, als ik vanaf de cache pagina zelf "Send to my GPS" doe...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

..

..ehetzelfd probleem met multi's. Is dat iets wat ik moet downloaden en op de gps moet installeren?

Wat hier bedoeld wordt is: als je een PQ download, je deze zip-file moet 'uitpakken' op je computer/laptop en daarna de beide (!) files moet kopiëren naar [drive]:\garmin\gpx ( in gps-geheugen of op sd-kaart ). bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...