Spring naar bijdragen

Wie Klimt, En Hoe?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Een beetje lastig zo het helen verhaal in twee draadjes.

 

IK heb het zelf één poging gedaan op bij een cache in de boom te komen.

 

Hierbij ben ik geklommen met een stijgklem met voetlus. en tevens mijn veiligheidslijn daarbij. en kort op de klimgordel nog een ventrale stijgklem. Maar daarmee kom je niet beneden. dus je moet dan wel zorgen dat je op een tak kan komen waar je je weer kan beveiligen tegen vallen om vervolgens om te bouwen voor het dalen.

Hiervoor gebruik ik een afdaalapparaat (simple D04)

 

Een goed ankerpunt voor het touw maken is weer een ander verhaal.

bewerkt door Van Stolk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stijgijzer en voetlus om omhoog te komen. Grigri om te zekeren en om af te dalen.

Touw gaat aan een werplijn de boom in, en de werplijn aan een werpzakje dat ik met Maxima (opvolgster van Willem IV http://www.geocaching.com/track/details.aspx?guid=c26f8490-fa30-4478-9985-43bb35346234 )de boom in schiet.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie net ook het andere draadje. Wat ik dus anders doe, is dat ik het touw onderaan vast bind, en niet aan me zelf. Daardoor schuurt het touw minder. En hoewel het dus alleen kan, ga ik niet alleen een boom in. Als is er maar iemand die 112 kan bellen als er iets gebeurd.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook handstijgklem met voetlus, maar dan in combinatie met een Petzl ID (zeg maar het grotere broertje van de grigri). Ook ik bevestig het touw aan de boom en als er om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld een extra zekering met een tweede touw door een tweede persoon) een touw continu doorgetrokken moet worden, wordt er een cambium saver gebruikt.

De werplijn met zakje gaat in eerste instantie de boom in met gooien, is het te hoog of een te lastige plek dan wordt een big shot ingezet.

Alleen klimmen is voor mij een grote no-go, degene die bij me is hoeft nergens verstand van te hebben, als hij/zij maar weet hoe een telefoon werkt.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel de minst gekwalificeerde om hier uitleg over te geven. Maar dat heeft mij nog nooit weerhouden. :D

Tot nu toe is mijn grootste wapenfeit dat ik ongeveer een kwartier in horizontale houding op anderhalve meter hoogte heb gehangen.

Een belevenis die hier beschreven wordt.

Vandaag is een klimgordel gearriveerd die mij in een meer vertikale houding gaat houden. Nu alleen nog even 26 kg afvallen en ik kan de boom in!

 

Goed, het systeem.

De Grigri is als volgt aan de klimgordel bevestigd:

IMG_20140615_123508_zpse8d56429.jpg

 

Boven de GriGri zit de ascender met daaraan een katrol.

Zie plaatje beneden.

 

IMG_20140615_123517_zps314b0fe7.jpg

 

Het touw gaat over een tak heen en wordt vast verankerd. De rechtervoet gaat in de voetlus die aan de ascender zit. En klimmen maar!

Bovenin wordt de ascender met de katrol verwijderd, waarna je met de GriGri afdaalt. Vervolgens haal je een pen uit de auto en doet het hele verhaal nog een keer.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theoretisch zijn er drie manieren:

- sportklimmen, waarbij je gezekerd wordt door een tweede persoon op de grond (geen aanrader, oncomfortabel en schadelijk voor de boom)

- industriële klimtechnieken zoals SRT in combinatie met een afdaalmogelijkheid (dit zie je ook soms in speleo)

- boomklimtechnieken waarbij een cambiumsaver en DRT techniek gebruikt wordt. Voor voorbeelden hiervan kan je YouTube zoeken op gebruik van prussik of bijvoorbeeld de Petzl zigzag.

 

Ik zal eens zien of ik een paar voorbeelden kan vinden op internet in de week. Opgelet: veilig klimmen leer je niet van een filmpje op YouTube of een stukje tekst op een forum, maar van iemand die er ervaring mee heeft (en nee, dan refereer ik niet perse aan ons, dat kan ook een mede-cacher zijn met ervaring) ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een erg interessant thema. Alleen al te weten wat je nu precies voor gereedschap gebruikt, hoe je daar touwen doorheen laat lopen. Maar bijvoorbeeld ook, hoeveel touwen gebruik je, welk touw dient waar voor, hoe zeker je een touw, waar zet je het aan vast en waarom. Niet dat ik vervolgens gelijk een boom in wil, maar de theorie snappen is een eerste stap om de praktijk ooit uit te kunnen voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier bijna het zelfde als Diederik in bericht #8, alleen gebruik ik een Petzl RIG (kleine broertje van de ID) nadat er iemand met mijn Grigri in een boom vast zat, had ik geen vertrouwen meer in dat apparaat.

Als gordel heb ik een Petzl Navaho Sit (wat comfortabeler met mijn postuur)

De rig gaat onderaan de boom op het touw en gaat er pas beneden weer af!

 

http://vimeo.com/8237875

 

Happy caching!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit filmpje laat mooi zien hoe je zo'n ding in en uit de boom krijgt.

 

PS Vergeet vooral niet dat je hem erin hebt zitten en dus ook mee moet trekken naar onder. (Ja, ik ben al een keer of wat opnieuw naar boven gemoeten omdat hij nog om de tak hing en alle touwen eruit waren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar zet je een touw aan vast. Bij sport klimmen heb ik geleerd dat je alleen aan een mens mag zekeren (Je zekeraar heeft dan een klimgordel aan waar een zekerapparaat aanzit) Voordeel: Als er iets misgaat zou je zekeraar je kunnen laten zakken. Nadeel: Je zekeraar moet op een positie blijven staan. Bij industrieel klimmen, heb ik me laten vertellen, mag je juist niet zekeren aan een mens. Tijdens boomklimmen zoek ik het liefst iets wat stevig is: Denk hierbij aan een stevige levende! boom, een stevig verankerd hek of een brug waaraan ik het touw knoop.

 

Let erop dat je daarbij een goede knoop legt. Ik ben zelf er fan van de acht-knoop, die trekt zichzelf ook vast. Nadeel is dat je na het klimmen best wat moeite moet doen om hem los te krijgen, maar liever dat dan dat een knoop halverwege je klim loskomt.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar zet je een touw aan vast. Bij sport klimmen heb ik geleerd dat je alleen aan een mens mag zekeren (Je zekeraar heeft dan een klimgordel aan waar een zekerapparaat aanzit) Voordeel: Als er iets misgaat zou je zekeraar je kunnen laten zakken. Nadeel: Je zekeraar moet op een positie blijven staan. Bij industrieel klimmen, heb ik me laten vertellen, mag je juist niet zekeren aan een mens. Tijdens boomklimmen zoek ik het liefst iets wat stevig is: Denk hierbij aan een stevige levende! boom, een stevig verankerd hek of een brug waaraan ik het touw knoop.

 

Let erop dat je daarbij een goede knoop legt. Ik ben zelf er fan van de acht-knoop, die trekt zichzelf ook vast. Nadeel is dat je na het klimmen best wat moeite moet doen om hem los te krijgen, maar liever dat dan dat een knoop halverwege je klim loskomt.

 

Tc

2 bandslinges, 2 maal een acht in mijn touw. bandslinges liefst rond verschillende opjecten. Acht 1 via een karabiner vast aan bandslinge, Acht 2 via andere karabiner vast aan andere bandslinge. Mocht object 1 afbreken, dan zit ik via bandslinge 2 nog gezekerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...