Spring naar bijdragen

Teken ... Opletten Geblazen!


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Teken zitten overal, En melding maken van een teek is nutteloos, anderen hebben daar namelijk niets aan. Weer zo'n vorm van schijnzekerheid. "Wapenen" tegen teken kan ook al niet. Dan gaan ze wel lekker op je warme broek zitten en heb je ze alsnog thuis. Gewoon goed controleren na een wandeling.

 

Heb veel meer last van steekvliegen, kan me amper vertonen in de zomerperiode zonder aangevallen te worden. Ga maar eens een imkerpak aanschaffen. Geen gedoe meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken zitten zeker niet overal. Als jij op de (bredere) paden blijft en niet maar door het hoge gras, de varens of het lagere struikgewas banjert dan maak je het risico van een tekenbeet al een mooi stuk kleiner. Want uit bomen vallen doen ze niet. Je kunt er gerust van uit gaan dat ze zich niet hoger dan op zo'n anderhalve meter vanaf de grond bevinden. Kniehoog gras is in mijn ervaring v.w.b. het het risico op tekenbeten het gevaarlijkst.

 

Als je dat door omstandigheden wel genoodzaakt bent geweest om meer risico te nemen, dan kun je er voor kiezen om je kleren na de wandeling meteen in de was te doen en een douche te nemen, en niet een paar dagen in dezelfde kleren door te lopen. Want inderdaad, ze kunnen in je kleren gaan zitten en dus kunnen ze zich na een paar dagen alsnog in je huid vastbijten.

 

Zekerheid krijg je inderdaad niet. Voorkomen is niet altijd mogelijk. Ook in je eigen wijk of zelfs je eigen tuin kun je een tekenbeet oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens onderzoek is zitten op een houten stam in het bos het gevaarlijkst voor wat betreft het oplopen van een tekenbeet. Daarnaast worden de meeste tekenbeten blijkbaar opgelopen in de eigen tuin...... wat nirt wegneemt dat we als geocachers dit gevaar opzoeken en we alert moeten zijn na een dag in het bos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IDD, op boomstam zitten is not done, en wassen helpt volgens duits onderzoek niet (wat met je dan ....ik kan niets beters verzinnen). Deed, hmmmm, speciale kleding: lijkt me niet te werken. Dus voorkomen en checken direct na, 1 dag na en 2 dagen na ivm zich bevinden in de auto etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mee eens. Op de paden blijven levert geen teek op. Vaak genoeg wel een teek opgelopen door bijvoorbeeld wat bladeren weg te vegen voor een cache. Bosbessenstruiken en varens altijd vermijden. Vandaag in Hoenderloo mijn eerste 2 teken ontdekt, maar waren slechts aan de wandel op mijn broek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch blijven opletten hoor! Ik heb de eerste teek opgelopen toen ik al bijna vijftig was, gewoon met door het gras lopen op mijn werk.

In de jaren daarna steeds meer teken gevangen, waarvan één besmette.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afkloppen hier. Vroegah, toen kwam ik dagelijks met wel 20 teken op mijn lijf terug, hoogzomer. Wij speelden in de bergen tussen de varens. Toen was het nog helemaal geen issue. Ingevreten teken; eerst een scheut alcohol en dan gewoon de teek met een pincet eruit trekken, vaak in delen dus... Heb er letterlijk honderden op me gehad in mijn leven en vele tientallen verwijderd. Maar nooit een rode vlek naar mijn weten gehad. En ook al heb je de verschijnselen van lyme, het wordt nagenoeg niet geconstateerd. Zo lopen mensen er jaren mee, die vaak door de huisarts naar huis worden gestuurd. Laatst ook een documentaire over een jong meisje gezien. Ook niet serieus genomen en zit nu continu aan de beademing. Lyme... Echt, jezelf op elk plekje controleren, jawel, ze houden van warmte...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chronische lyme is the talk of the town. Komt er een epidemie aan of is het een onbestaande ziekte? De discussie tussen believers en non-believers is zo'n 15 jaar geleden begonnen in de VS. Sinds enkele maanden wordt het debat in de media uitgevochten.

Zeker is dat de ziekte van Lyme een infectieziekte is die veroorzaakt wordt door een tekenbeet. Behandel de beet met een korte antibioticakuur en klaar is Kees. Dat is de ene stelling. Lijnrecht daartegenover staan de andere artsen. Zij geloven dat patiënten jarenlang met een verborgen infectie kunnen rondlopen vooraleer er symptomen optreden. Voor hen is chronische lyme een 'verklaringsziekte' voor een grote groep patiënten met onverklaarbare klachten.

In de reportage "Chronische Lyme, epidemie of fantasie?" getuigen slachtoffers over de gevolgen van de ziekte. Zoals Annelies (28). Zij hield zes maanden een videodagboek bij. Daarin getuigt ze over de helse pijnen, haar zoektocht naar de juiste diagnose en de zware behandeling. De verhalen van de zieken zijn soms schrijnend.

Maar is er niet meer aan de hand? Als chronische lyme bestaat is meer onderzoek nodig en zullen de loopgraven moeten worden verlaten. Teken zijn in opmars door de opwarming van de aarde. Wordt het niet dringend tijd voor een betere registratie van het aantal tekenbeten? Het is verontrustend hoe onwetendheid regeert.

 

De reportage "Chronische Lyme, epidemie of fantasie?" kan je hier herbekijken:

 

http://www.canvas.be/programmas/panorama/c86673a7-ded6-4d0d-b4c2-06a498b05a0b

bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede documentaire. In 2010 was er bij Radar ook al een documentaire over Lyme. Richtlijnen zouden snel aangepast worden. 5 jaar later is het nog knudde. Het merendeel van de mensen met geconstateerde Lyme heeft nooit gemerkt gebeten te zijn en heeft zelfs nooit een rode kring gezien. Dat zijn juist nog steeds de voorwaarden voor de constatering van besmetting. De tijd is dus stil blijven staan. Lyme schijnt zelfs overdraagbaar te zijn, via lichaamsvocht en de genen. Dus zeker om rekening mee te houden met een eventuele kinderwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via het IVN kreeg ik een link over een tekenbetenonderzoek van het Oranje Kruis: https://nl.surveymonkey.com/s/TekenonderzoekHetOranjeKruis

 

Behalve IVN'ers zijn ook geocachers vaak in het veld, op plekken waar je makkelijk een teek oploopt. Dus vul de vragenlijst in, hoe meer er over tekenbeten en Lyme-besmetting bekend wordt, des te beter het is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...