Spring naar bijdragen

Basiswaarden?


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Niks mis met zulke lijstjes, denk ik. Wel verwacht ik dat de mensen waarvoor je zo'n lijstje maakt (dus mensen die dat niet zelf kunnen bedenken) al gezegend zijn met het normbesef van een boterham. Die trekken zich dus niet zoveel aan van lijstjes. Verder heb ik wat moeite met nummer 3. Natuurlijk moet je er wat betreft cache-inhoud rekening mee houden dat iedereen een cache kan vinden, en met je logjes er rekening mee houden dat iedereen het kan lezen. Stellen dat caches voor iedereen zijn vind ik echter een brug te ver. Caches zijn inderdaad voor iedereen beschikbaar. Pas wel op met het tussen de regels doorlezen, je maakt er dan al gauw 'deze cache moet voor iedereen te doen zijn' van.

 

Niet elke cache is voor iedereen. Noch de cacheplaatser, noch welke geocachingorganisatie dan ook, zijn verantwoordelijk voor de daden van cachers. Val ik van een berg omdat ik zonodig de cache die daar bovenop ligt wilde vinden, is dat mijn schuld en mijn schuld alleen. Gebeurt zoiets, dan was de cache niet voor mij. Dat had ik dan of aan het begin van mijn beklimming, of tijdens de beklimming, moeten aanvoelen. Zouden caches gemaakt worden vanuit het credo 'deze cache is voor iedereen', dan zou de lol van het spelletje er al heel snel af zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK niet elke cache is voor iedereen. Toch moeten de meeste leggers er rekening mee houden dat die cache door iedereen/velen gevonden kan worden. Dat geldt dan vooral voor <3 ster caches denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cache zo terug plaatsen als je hem gevonden hebt.

 

Hmm:

 

De cache zo nodig beter terug plaatsen dan dat je hem gevonden hebt.

En vervolgens als legger de cache niet meer kunnen vinden. Niet doen dus!

De tekst van Matserchef zegt alles: exact zo terugplaatsen zoals je hem gevonden hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vervolgens als legger de cache niet meer kunnen vinden. Niet doen dus!

De tekst van Matserchef zegt alles: exact zo terugplaatsen zoals je hem gevonden hebt!

 

Dit is mijns inziens discutabel. Als je voorganger de cache gewoonweg slordig/slecht heeft terug geplaats, vind ik het niet meer dan normaal dat je hem toch iets beter verstopt. Het lijkt me niet de bedoeling dat al van vijf meter afstand te zien is dat er iets "vreemds" te vinden is. Dan lijkt me beter verstoppen toch een reële oplossing om rippen te voorkomen. Wanneer ik zoiets doe, vermeld ik dit ook in mijn log, zodat de cache eigenaar op de hoogte is en eventueel contact met me op kan nemen als hij inderdaad z'n eigen cache niet meer terug kan vinden. Lijkt me overigens ook sterk dat een cache eigenaar z'n eigen cache niet terug vind. Dan was de vinder een betere verstopper en kan daar misschien iets geleerd worden :)

Het is me ook wel overkomen dat de cache niet goed was afgesloten waardoor de inhoud flink nat was geworden. Dan doe ik toch mijn best om de cache fatsoenlijk af te sluiten en niet terug te leggen zoals ik hem gevonden heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vervolgens als legger de cache niet meer kunnen vinden. Niet doen dus!

De tekst van Matserchef zegt alles: exact zo terugplaatsen zoals je hem gevonden hebt!

 

Dit is mijns inziens discutabel. Als je voorganger de cache gewoonweg slordig/slecht heeft terug geplaats, vind ik het niet meer dan normaal dat je hem toch iets beter verstopt. Lijkt me overigens ook sterk dat een cache eigenaar z'n eigen cache niet terug vind. Dan was de vinder een betere verstopper en kan daar misschien iets geleerd worden :)

 

 

Ik heb het inmiddels ook een paar keer aan de hand gehad dat waypoints van een multi steeds beter verstopt werden, terwijl ik in de listing voor onderweg en notes op de pagina vroeg om het de volgende cacher niet moeilijker te maken dan het voor hem/haar zelf was.

Helaas zijn er mensen die denken dat als er in een nauwelijks bewandeld bos een waypoint achter een boom langs het pad ligt, afgedekt met een steen of houten schijfje, dat ze dan steen of schijfje eraf moeten halen en dan het waypoint 10 centimeter onder de grond verstoppen, zodanig dat de volgende cacher het waypoint niet meer vind en ik als owner een paar dagen later een twintigtal minuten sta te zoeken naar een waypoint dat ik zelf verstopt heb.

Zoals Masterchef al zei: als iedereen het terug verstopt zoals hij het aantreft, is niks aan het handje. Je hoeft echt niet je best te doen om het beter te verstoppen dan je het aantrof.

 

Het aanpassen van de aanbeveling "verstop zoals je het aantrof" naar "verstop het beter dan je aantrof" leidt vooral tot te goed verstopte caches.

En in het enkele geval dat iemand de cache niet goed afdekte, of dat windvlagen of dieren de afdekking/camouflage toch verstoren, mogen we er van uit gaan dat het gezonde verstand van de volgende vinder in staat is om in overeenstemming met wat de listing of hints zeggen de cache weer afdoende terug te (ver)stoppen.

 

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ben ik het ook wel mee eens. Bij hetgeen ik zei probeer ik ook van mijn "gezonde" verstand uit te gaan. Ik snap wel dat het "vindbaar" moet blijven en niet begraven wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet er ook niet van uit gaan dat je voorganger hem slecht verstopt heeft, je moet ervan uitgaan dat je voorganger hem zo verstopt heeft zoals het hoort.

Een beetje oplettende cacher weet snel genoeg of het goed verstopt is of verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje flauwe kul zo'n lijst.

Is er nu niemand die zonder zo'n lijst zich ook aan het gezonde verstand en normen wil houden ?

Moet nu echt alles vastgelegd worden. Of is het: "Ja maar het staat nergens dat het niet mag oid!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de huidige stand van zaken waarin steeds meer mensen gaan cachen is dit gewoon noodzaak.

Zoek alleen hier op het forum maar eens hoeveel vragen van "wat moet ik doen" er zijn.

Het is niet te voorkomen, dus dan kan je maar beter zorgen dat de nieuwe generatie cachers het spelletje speelt zoals bedoeld, en dat gaat het beste met goede adviezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de duidelijkheid. Ik heb niet de ilusie om mensen te kunnen veranderen. Wel denk ik dat er veel mis gaat door onwetendheid. Gesneden koek voor velen die al lang cachen. Cultuur die inn de loop van 10 jaar gegroeid is. Ongeschreven gebruiken, niet in een oogopslag te vinden. Ik denk/hoop dat we starters (misschien ook anderen) kunnen helpen door duidelijk te maken hoe er tegen het spelletje wordt aangekeken. En dan is het aan een ieder om te bepalen wat hij/zij hiermee doet. Nogmaals; het lijstje was niet bedoeld als regelgevend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...